paard bijt tijdens rijden tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:41

Voor ik aan mijn verhaaltje begin, ik wil geen haat alleen tips.

Ik heb als verzorgpaard 2 IJslanders Wodan en fylkir.

Ik ben sinds kort Wodan aan het inrijden en opleren, recht richten ect.
Hij is echt super braaf, de eerste 5-10 min doet hij niks super braaf. stap,halt en draf gaan perfect. maar eenmaal hij 1 keer gebokt heeft weet hij niet van ophouden. Dat is nog wat me het mpinste zorgen maakt. Hij bokt eerst dan bijt hij in u been/teen/beugel sleurt hem eruit en stijgert. Dit doet soms echt pijn en weet niet goed wat ik ermee moet aanvangen. Komt dit bij iemand bekent voor. Wat hebben jullie gedaan of iemand tips?
alvast bedanktt ;)

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:46

Proberen de signalen te herkennen wanneer hij dit doet en proberen hem voor te zijn?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:51

Eerst samen kijken met eigenaar of een reden is voor dit gedrag. Nergens pijn , ongemak etc. Is het wat jullie doen niet te saai voor hem en heeft hij meer afwisseling nodig ? Werkt dit ook niet dan in overleg met de eigenaar de volgende keer als hij dreigt te gaan bijten hem echt een goede tik met de zweep verkopen. Hij moet weten dat dit gedrag gewoon niet toegestaan is maar dan moet je timing wel goed zijn zodat je hem op het juise moment straft.

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:52

ReadTheRulez schreef:
Proberen de signalen te herkennen wanneer hij dit doet en proberen hem voor te zijn?



Na het bokken doet hij het, de eerste keer dat dit gebeurde schrok ik zo dat ik snoekte. Je moet weten normaal ben ik heel zacht in de mond in probeer ik mijn paarden zo ontspannen mogelijk te laten rijden. Hij ging hierna ook meteen de lucht in. ik heb geprobeert hem linkerstelling te laten doen wnt hij doet het ook altijd rechts ma hij bokt zo hoog dat ik even mijn evenwicht kwijt ben en dan bijt hij direct. ik probeer mijn benen eraan te houden maar ook dat helpt niet.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:53

Weet je zeker dat het tuig past en dat hij verder nergens last van heeft?

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:55

genja schreef:
Eerst samen kijken met eigenaar of een reden is voor dit gedrag. Nergens pijn , ongemak etc. Is het wat jullie doen niet te saai voor hem en heeft hij meer afwisseling nodig ? Werkt dit ook niet dan in overleg met de eigenaar de volgende keer als hij dreigt te gaan bijten hem echt een goede tik met de zweep verkopen. Hij moet weten dat dit gedrag gewoon niet toegestaan is maar dan moet je timing wel goed zijn zodat je hem op het juise moment straft.



De eigenaar is hiervan op de hoogte. ik rij geen 1 piste rondje hetzelfde werk veel met balkes ertussen natuurlijk nog wel, tempowisselingen kegels veel oefeningen. aan zijn rug denk ik persoonlijk niet omdat hij de eerste x-aantal minuten echt braaf is enzo. Ik denk echt vanuit protest ofzo.

Anoniem

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:56

Wat is de reden dat je paard bokt?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:56

Klinkt alsof hij het de eerste minuten nog 'volhoudt' en daarna jou duidelijk probeert te maken dat je eraf moet.

Misschien eens kijken wat hem dwars lijkt te zitten

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:56

alice0cullen schreef:
Weet je zeker dat het tuig past en dat hij verder nergens last van heeft?


Ik heb hem overlaats ook in de piste gezet met zadel en hij deed er niks mee liep mooi ontspanen geen tekenen van pijn.

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:57

Joolien schreef:
Wat is de reden dat je paard bokt?



Hij is nog maar pas onder de mens zalk ik maar zeggen. Ik denk uit het nog niet gewoon zijn maar baar me meer zorgen over het feit dat hij bijt niet dat hij bokt.

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:58

khirshanta schreef:
Klinkt alsof hij het de eerste minuten nog 'volhoudt' en daarna jou duidelijk probeert te maken dat je eraf moet.

Misschien eens kijken wat hem dwars lijkt te zitten



Maar ik vind het dan zo raar omdat het als ik er niet op zit geen probleem mee is. misschien door het gewicht maar lijkt mij straf.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:01

Maar dan ligt het zadel erop zonder gewicht, een zadelmaker controleert om die reden altijd met ruitergewicht. Een zadel kan goed liggen zonder gewicht, en slecht met.

Zelfde dat sommige zadels goed liggen in draf, maar niet in galop. Dit zegt gewoon niks. :o

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:02

Paard is net onder de man zeg je dan is 10 min rijden lang zat! Voor dat die lelijk begint te doen al stoppen en belonen Lekker aan de hand uitstappen En het zo rustig uitbouwen naar steeds iets langer rijden

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 22:03

alice0cullen schreef:
Maar dan ligt het zadel erop zonder gewicht, een zadelmaker controleert om die reden altijd met ruitergewicht. Een zadel kan goed liggen zonder gewicht, en slecht met.

Zelfde dat sommige zadels goed liggen in draf, maar niet in galop. Dit zegt gewoon niks. :o



Ik zal met de eigenaar bespreken of we iemand kunnen laten langskomen, maar ik wil zeker ook nog wat dingen proberen vooraleer er echt effectief iemand komt. Na het bokken/bijten is hij ook weer een 2-3 min braaf en dan weer bokken/bijten en dan weer braaf.

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 22:04

dresjoepie schreef:
Paard is net onder de man zeg je dan is 10 min rijden lang zat! Voor dat die lelijk begint te doen al stoppen en belonen Lekker aan de hand uitstappen En het zo rustig uitbouwen naar steeds iets langer rijden


Oke dankje zal inderdaad eens proberen ;)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:06

khirshanta schreef:
Klinkt alsof hij het de eerste minuten nog 'volhoudt' en daarna jou duidelijk probeert te maken dat je eraf moet.

Misschien eens kijken wat hem dwars lijkt te zitten


Was ook mijn idee, klinkt als ongemak. Ik ken IJslanders alleen maar als zeer makkelijk in te rijden dieren. Zeer meegaand, werkwillend en eerlijke dieren. Inrijden hoeft eigenlijk nooit, je kan er zo op stappen. Dat hij bokt is echt uitzonderlijk en doet mij daarom vermoeden dat er een lichamelijk ongemak is.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:10

Ik zou er niet op stappen voordat je alles hebt uitgesloten. Dus eerst de mensen laten komen zoals zadelmaker, DA, osteo enzo.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:27

Dat is wel gelijk heel heftig gedrag.
Als een paard direct zo in gevecht gaat kan je er haast op wachten dat de volgende stap is dat hij er gewoon bij gaat liggen om je eraf te werken.

Behalve bij extreem hormonaal gedrag bij enkele hengsten en wellicht ook een enkele merrie is zulk gedrag bij ieder ander paard gewoon een noodkreet.

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 22:34

Sizzle schreef:
Dat is wel gelijk heel heftig gedrag.
Als een paard direct zo in gevecht gaat kan je er haast op wachten dat de volgende stap is dat hij er gewoon bij gaat liggen om je eraf te werken.

Behalve bij extreem hormonaal gedrag bij enkele hengsten en wellicht ook een enkele merrie is zulk gedrag bij ieder ander paard gewoon een noodkreet.



hij is wel nog maar een 3-4 maanden geleden gecastreerd.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:36

Als het hormonaal is dan moet hij in de gewone omgang ook zo heftig zijn. Indien niet dan is er gewoon iets helemaal niet goed met rijden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:37

Het lijkt mij dat je in de basistraining iets verkeerd hebt aangepakt of stappen hebt overgeslagen waardoor het paard jou te weinig vertrouwt en respecteert. Schakel een professionele (IJ)slandertrainer in voor hulp en advies, ik denk niet dat je dit zelf kunt oplossen.

wofy
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-10-16

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 22:44

Ik ben er ook nog iets belangrijk vergeten bij te melden. Als er iemand naast stapt doet hij niks, Zo hebben we de eerste 2 weken gedaan en dan afgebouwd daar ging het mis. Hij is nog steeds braaf als er iemand naast wandelt maar wil daar van afstappen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:48

Dan zal je waarschijnlijk rijtechnisch gewoon flinke problemen hebben als een paard zo heftig besluit uit te vallen tegen je.
Daar kan internet niet bij helpen.

Zoek hulp en rij niet meer tot je hulp hebt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:23

Nog minder druk, beetje lopen is genoeg, hooguit tien minuten. Hij heeft een korte aandachtsspanne daarna wil hij ruimte om te processen wat hem nu toch oerkomen is. Het wordt beter maar hij heeft wat meer tijd nodig dan jij wilt. Ga naar het bos, een omgeving die zijn aandacht vand dat rare mens op zijn rug afleid. Daar klim je er op en stap je wat, een kwartiertje of zo om mee te beginnen.
Als je hem niet voor kunt blijven en meneer begint zijn tanden naar je voeten uit te steken dan schup je gewoon. Je moet een grens stellen helaas is dat soms niet leuk.
Bokken kun je in het bos (blijf op brede rechte paden) vooruit oplossen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: paard bijt tijdens rijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:56

Omdat de vraag over een rijtechnisch probleem gaat verplaats ik het topic naar [RT-V] Rijtechnische vragen.