Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 17:43

Laten we beginnen bij het begin

Paard in kwestie is Don Damaro

Afbeelding

Een nu 6 jarige pre die ik heb gekocht toen hij 3 was.

In april dit jaar zijn we verhuisd van stalling. Halverwege de zomer kreeg Don last van kriebels, niet erg heftig maar hij vind het wel erg prettig als je in z'n manen kriebelde. Verder niets achter gezocht omdat hij verdet niet schuurde en prima in z'n velletje zat.

Enkele maanden terug zijn er weer verhuisd en hebben het erg naar ons zin op stal. Echter bleek de jeuk wel heftiger geworden te zijn en nu schuurde hij tot bloedens toe zijn manen en staart dus heb ik een exczeemdeken aangeschaft, dit leek wel te helpen.

Omdat hij op andere vlakken niet helemaal zichzelf leek te zijn heb ik eens bloed laten controleren, hieruit kwam dat hij iets verhoogde leverwaardes had. Kuurtje meegekregen, rust houden en over een maandje weer prikken om opnieuw te kijken hoe zijn waardes dan zijn.

Maar goed waar het nu om gaat is dat hij jeuk heeft over zijn hele lijf en al 2 regendekens gesloopt heeft doordat hij zo schuurt. Ik zie geen hele gekke dingen over zijn lijf, wel heeft hij sinds hij een deken opheeft ook ineens bultjes op z'n borst waar ook de sluitingen van de deken zitten, metaalallergie??

Ik zit echt een beetje met m'n handen in het haar, wat kan dit zijn???

Is er iemand die dit herkend?

Ps volgende week ga ik de dierenarts nog een contacten

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:12

Charmante foto!
Al eens gekeken/gedacht aan insuline resistentie?
suikers kunnen veel jeuk veroorzaken. Dat het erger lijkt te worden bij wisseling van stal kan ook te maken hebben met wisseling van voer.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:16

Ben je toevallig van hooi overgegaan naar voordroog? Of rijker gras meer gras ander krachtvoer? Vooral ander merk krachtvoer.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:17

Ik neem aan dat je zijn manen en staart al hebt gewassen met anti luis/vlo/mijt shampoo?

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 18:38

Floemii schreef:
Charmante foto!
Al eens gekeken/gedacht aan insuline resistentie?
suikers kunnen veel jeuk veroorzaken. Dat het erger lijkt te worden bij wisseling van stal kan ook te maken hebben met wisseling van voer.

Dat zit dus ook al een tijdje in m'n hoofd, maar de dierenarts beaamde dat het echt ZE was maar toen was de jeuk over de rest van zijnerf niet zo aanwezig
callum schreef:
Ben je toevallig van hooi overgegaan naar voordroog? Of rijker gras meer gras ander krachtvoer? Vooral ander merk krachtvoer.

Nee op de vorige stallen hadden ze praktisch hetzelfde hooi. Op mijn vorige stal hebben ze wel het land bemest (ingespoten) en daarna heeft hij op die wei gestaan, het is ook het eerste jaar dat hij dag en dacht buiten gestaan heeft. Krachttoer kreeg hij al amper en sinds een aantal weken alleen een handje basis brok. Nu met het kuurtje voor zijn lever krijgt hij een beetje slobber.
Floortz schreef:
Ik neem aan dat je zijn manen en staart al hebt gewassen met anti luis/vlo/mijt shampoo?

De dierenarts heeft beaamd dat het om ZE gaat dus nee ik heb zijn staart en manen niet gewassen met een shampoo, heb hem wel geregeld ingesmeerd met tea tree dat helpt ook tegen vlooien/luizen/mijten ook heb ik van de DA een loition meegekregen destijds om de jeuk yen verminderen, maar die lijkt weinig te helpen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:31

Smeersels kunnen ook jeuk geven of paard reageerd al automatisch op alles op de huid met schuren of dat nu vliegen zijn of iets dat inderdaad bijt/steekt. Koelen (koud water) helpt tegen de jeuk zonder allergische reacties, het breekt nl de histamine af die de jeukreactie geeft. Natte koude lap kan ook, al is het er nu wat fris voor aan het worden. Regelmatig in het zweet werken helpt er ook voor mee, naast het versnellen van de stofwisseling en het dus makkelijker afbreken van stoffen die problemen kunnen geven.

Leverproblemen en jeuk/huidproblemen gaan vaker hand in hand, maar seme kan je dat niet noemen. Als de leverproblemen opgelost zijn (mits mogelijk) moet de jeuk ook wegtrekken. Uiteindelijk is pure seme (zomereczeem) slechts 15% van wat in de zomer jeukt, bij de rest is de knuttenallergie een secundair probleem. Seme is dus voornamelijk een paraplu term voor paard dat jeukt als er insecten zijn. Daarom is het ook zo paard afhankelijk wat werkt om de jeuk te verminderen/stoppen. Dekens zijn zeker een fijn hulpmiddel, maar ze moeten wel op tijd op vaak zit je uiteindelijk vast aan altijd deken helaas, want als je te laat bent in het voorjaar/te vroeg in het najaar, dan begint de ellende weer. Ook het genezen van wondjes geeft trouwens jeuk, van daar het steeds weer schuren. O.a. voer, werk, genoeg vit./min., deken, weidbeheer (compost bemesting en juiste ph), niet bemesten is geen optie, rijk bemesten ook niet, maar juiste ph is ook erg belangrijk. Totale plaatje bepaald veel voor de hoeveelheid jeuk.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 21:56

tamary schreef:
Smeersels kunnen ook jeuk geven of paard reageerd al automatisch op alles op de huid met schuren of dat nu vliegen zijn of iets dat inderdaad bijt/steekt. Koelen (koud water) helpt tegen de jeuk zonder allergische reacties, het breekt nl de histamine af die de jeukreactie geeft. Natte koude lap kan ook, al is het er nu wat fris voor aan het worden. Regelmatig in het zweet werken helpt er ook voor mee, naast het versnellen van de stofwisseling en het dus makkelijker afbreken van stoffen die problemen kunnen geven.

Leverproblemen en jeuk/huidproblemen gaan vaker hand in hand, maar seme kan je dat niet noemen. Als de leverproblemen opgelost zijn (mits mogelijk) moet de jeuk ook wegtrekken. Uiteindelijk is pure seme (zomereczeem) slechts 15% van wat in de zomer jeukt, bij de rest is de knuttenallergie een secundair probleem. Seme is dus voornamelijk een paraplu term voor paard dat jeukt als er insecten zijn. Daarom is het ook zo paard afhankelijk wat werkt om de jeuk te verminderen/stoppen. Dekens zijn zeker een fijn hulpmiddel, maar ze moeten wel op tijd op vaak zit je uiteindelijk vast aan altijd deken helaas, want als je te laat bent in het voorjaar/te vroeg in het najaar, dan begint de ellende weer. Ook het genezen van wondjes geeft trouwens jeuk, van daar het steeds weer schuren. O.a. voer, werk, genoeg vit./min., deken, weidbeheer (compost bemesting en juiste ph), niet bemesten is geen optie, rijk bemesten ook niet, maar juiste ph is ook erg belangrijk. Totale plaatje bepaald veel voor de hoeveelheid jeuk.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

We zijn momenteel bezig om z'n leverwaardes weer op orde te krijgen dus misschien gaat daarmee ook de jeuk weg. Ook typisch dat hij nu ook ineens bultjes heeft gekregen op z'n borst van de deken terwijl huidig voorgaande jaren nooit had.

Maar op de rest van z'n lijf is dus helemaal niets te zien, geen korstjes ofzo. Nu kan hij dus geen deken meer op want dat kost me een deken per dag.

Altijd jammer dat het toch ook factoren zijn die meespelen die je zelf niet in de hand hebt, zoals bijvoorbeeld het weidebeheer.

m0niekkkie

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:54

Ik lees even mee, ik heb ook een wat jeukerig paard, toevallig ook een pre. :')
Wij hadden eerst ook het vermoeden dat het een lichte vorm van zomereczeem zou zijn, ik heb af en toe derfen gesmeerd en ze heeft onder deken gestaan, dat hielp, ze liet de deken dan ook heel. Momenteel ben ik even helemaal gestopt met krachtvoer als experiment en ze voelt zich nu duidelijk veel beter. Wat voor krachtvoer geef jij als ik vragen mag? Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort vitamine brok voor haar.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:21

Haha die foto geweldig!

Pre´s moeten sober gehouden worden qua voer.
Kan zijn dat bij (vele) suikers ze jeuk krijgen.
Ik geef mijn merries geen brok, alleen hooi af en toe wat fruit maar beperkt en een zoutblok.
In de winter en nu we aan het werk zijn een kwart plak luzerne erbij.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:41

Omdat de vraag betrekking heeft op de gezondheid van het paard verplaats ik het topic naar [MD] Medisch.
Wellicht dat je in het centrale topic ook relevante informatie kan vinden over dit onderwerp: [MD] [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:57

Hier begon onze Ijslander afgelopen zomer plotseling met schuren, kreeg ook wat verdachte plekjes net onder zijn manenkam. Doordat er een paard in de groep stond die hem erg claimde, denk ik dat het voornamelijk door stress werd veroorzaakt. Sinds augustus is het paard in kwestie verhuisd en nu is er weer rust in de groep is, is het schuren zo goed als over, de plekjes zijn weer rustig en er groeit weer haar op. Dus ik hoop dat het schuren verleden tijd is. Ik heb regelmatig zijn manen met teershampoo gewassen.
Misschien is stress bij jou paard ook wel de trigger geweest.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 24-10-16 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:59

Ik zou ook denken aan IR, mogelijk in combinatie met ZE (dat heeft vaak een relatie met elkaar). Ook omdat je vertelt dat het paard van deels buiten in de zomer 24/7 buiten heeft gestaan zou een teveel aan suikers hebben kunnen bijdragen aan de jeuk. Net als ZE ontwikkelt IR zich in de loop van enkele jaren.
Vooruitlopend op een dergelijke diagnose kun je uitproberen wat het doet als je je paard volledig van de suikers afhaalt. Dus krachtvoer zonder suikers (bijvoorbeeld Subli zonder) voordroog in plaats van hooi (in voordroog zit minder suiker), geen appels, wortels etc etc. Weidegang is fijn, maar voor dit soort paarden dus niet zo fijn. Op de wei kan, mits met een graasmasker zodat hij niet teveel kan eten en op tijden dat knutten niet zo actief zijn. Hopelijk wordt het in de winter wat minder. Jeuk is net zo erg als pijn.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:36

Hij heeft een regendeken ipv een eczeemdeken op? Mijn Friese merrie heeft de eerste tijd dat ze een deken droeg ook bultjes op haar borst gekregen, was toch een soort ontsteking door de deken. Na behandeling heeft ze die klachten gelukkig nooit meer gehad. Dit was destijds met een eczeemdeken, zonder sluitingen op de borst. Blijkbaar was de huid toch extra gevoelig en veroorzaakte de stof die tegen de huid schuurde dit.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 18:47

m0niekkkie schreef:
Wat voor krachtvoer geef jij als ik vragen mag? Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort vitamine brok voor haar.

Toen hij net last kreeg van z'n ZE heb ik hem van de muesli af gehaald en op een handje brok gezet.
blensink schreef:
Haha die foto geweldig!

Pre´s moeten sober gehouden worden qua voer.
Kan zijn dat bij (vele) suikers ze jeuk krijgen.
Ik geef mijn merries geen brok, alleen hooi af en toe wat fruit maar beperkt en een zoutblok.
In de winter en nu we aan het werk zijn een kwart plak luzerne erbij.

Ik kan vaka niet eens meer een normale foto maken van hem }:0 altijd die lip omhoog haha

Hij krijgt al bijna geen krachtvoer, nu een beetje slobber voor z'n medicijnen maar daarvoor handje brok voor het idee omdat de rest wel wat krijgt. We gaan nu over op fibre force. Zoutblok moet hij zoiezo niets van weten en appels/peren krijgt hij niet. En die enkele keer dat hij een snoepje krijgt zal het ook niet zijn toch?!


Kinke schreef:
Hij heeft een regendeken ipv een eczeemdeken op?

Ja de ecxeemdeken is afgegaan omdat het steeds meer ging regenen dus hij nat onder de deken zou staan. Maar beide dekens hebben eenzelfde sluiting en bij die andere had hij er geen last van dat is echt van afgelopen week.

Ik heb vandaag met de dierenarts gebeld en die weet het zo ook even niet. Heb wel een kuurtje prednison meegekregen. Als hiermee de jeuk verdwijnt zou het dus een allergie kunnen zijn, maar juist ook omdat er nu met z'n lever bezig zijn heb ik het idee dat het allemaal aan elkaar gelinkt is.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:35

Don zit inmiddels al weer een paar dagen aan de prednison en volgens de staleigenaar schuurt hij al aanzienlijk minder!

enne kant heel blij mee maar aan de andere kant betekend het toch dat de prednison een allergie onderdrukt, maarja de welke???

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:22

Nee van een enkel keertje een snoepje krijgt hij geen jeuk.
Poeh moeilijk!
Fijn dat hij nu minder schuurt maar wat je zegt de prednison doet zijn werk.
Sterkte iig kijken of het wegblijft na het kuurtje.