Vosbont veulen, toch wel schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Partout89
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-10-16

Vosbont veulen, toch wel schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 21:35

Hallo!

Ik heb een vosbont merrie veulen van 3 maanden oud. Ze komt uit een schimmel merrie x vosbonte hengst. Ze heeft nu een paar plekjes wat mij schimmelig aan doet. Wat denken jullie?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Partout89 op 22-10-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: Vosbont veulen, toch wel schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:36

Heb je een foto voor ons :D

Partout89
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-16 21:37

Naaoommii schreef:
Heb je een foto voor ons :D


Foto's uploaden ging even mis, is nu gelukt!


tamary

Berichten: 29155
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 21:40

Aan het witte onderlipje te zien zit er sabino in/sabino oorzaak vlekken. Sabino geeft ook stekelharigheid voornamelijk aan de randen van de vlekken. Omdat er zover ik zie ook geen schimmelbrilletje om de ogen zit is dit geen schimmel, maar enkel iets dat bij sabino aftekeningen hoort.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Vosbont veulen, toch wel schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:42

Is ze geboren met een beetje rozige/grijzige huid of echt donkere zwarte huid zoals ze nu heeft op de neus en rond de ogen? Vos veulens die schimmel worden hebben vaak al gelijk een zwarte huid op het hoofd terwijl die van vos blijvende veulens vaak wat lichter is de eerste paar uur/dagen na de geboorte.
Ik zie momenteel ook geen brilletje, maar die kunnen ook weer tijdelijk weg trekken, dus als ze die wel even heeft gehad is dat ook een indicator.

Verdwaalde witte haren zijn niet heel veelzeggend inderdaad, dat kan ook sabino of iets anders zijn. Mijn effen vos (met witte aftekeningen, maar geen bont oid) heeft ook wat random witte haren in haar wintervacht.
Als ze geboren is met lichtere huid en je nog geen brilletje hebt gesignaleerd tot nu toe zou ik er even vanuit gaan dat ze gekleurd blijft. Testen geeft uiteraard gelijk zekerheid, anders wacht je gewoon even af wat er de komende jaren gebeurd. Vossen kleuren meestal wel sneller door dan zwart-basis.


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:54

Dit wordt geen schimmel hoor. Is stekelharige afrekening wat vaker voorkomt.

Daantje_zw

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-01-16
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vosbont veulen, toch wel schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:58

ik denk zelf dat dit geen schimmel wordt, maar wel echt een super leuk veulentje <3

-

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:11

Schimmel begint meestal op het hoofd, rond de ogen. Deze is gewoon hartstikke vosbont en misschien wel stekelharig.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers