rechter stelling verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 20:05

Hebben jullie tips/oefeningen om de rechter stelling te verbeteren? Mijn paard heeft er nogal moeite mee.

(Ja paard is gezond, kort geleden nagekeken op blokkades en ik heb les)

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 20:19

Wat is er nu niet goed aan je stelling dan? Is het paard wel recht?
. Eerst rechtrichten, daarna kun je pas de juiste stelling rijden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:52

Als je les hebt dan hoop ik dat je lesgever je daarbij kan helpen, dit is toch de taak van een lesgever dacht ik toch.

mala26

Berichten: 4993
Geregistreerd: 05-02-13

Re: rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:04

Hoe vraag jij stelling?
Zijn moeilijke kant is ook rechtsom?
Rechtrichten is een leuk antwoord maar onder rechtrichten versta ik dat je paard allebei de kanten even soepel is en stelling valt daar gewoon onder.
Probeer er aan te denken dat als je stelling vraagt niet je rechterhand op je knie/ heup vast zet, maar van de hals af, naar voren voor jou gevoel. Als je dit op een volte doet ga dan ook goed aan de rechterkant van je paard zitten, als het ware op het r.a. been van je paard, draai zelf goed mee in je lijf met de wending mee.
Het kan ook wel eens helpen om je hand wat hoger te plaatsen en dan opzij.
En oefen kleine stukjes, 2 a 3 passen is al genoeg dan weer rechtstellen op twee teugels. op een lange zijde kan je dit bvb 2 a 3 keer mee nemen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:15

Als hij naar rechts minder goed buigt, neem ik aan dat je op de linkerhand normaal lekkerder rijdt? Ik zou dan in het linksom rijden zo min mogelijk stelling en buiging vragen, dus zo recht mogelijk. Links zijn de spieren korter (omdat hij liever niet naar rechts gebogen de spieren langer maakt) dus vooral niet nog korter maken door veel stelling en buiging.

Wat je linksom wel kan doen, is recht voor je zetten en dan vanuit je buitenbeen (rechterbeen dus) naar je linkerteugel rijden. Dan krijg je wat contrastelling/buiging en kan je vanuit je fijne kant (linksom) toch die linkerspieren van je paard wat stretchen.

Vanuit deze wat contrastelling kan je van hand veranderen naar de rechterkant. Je komt dan als het goed is al met de juiste stelling/buiging op je "moeilijke' hand terecht.

Pura_Pasion
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-10-16

Re: rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:15

Misschien een idee om je instructrice te vragen hoe je dit oplossen kan!
Een goede instructrice zal dit ook zelf kenbaar maken en je daarbij oefeningen geven om de rechterhand te verbeteren.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:33

Sim schreef:
Wat is er nu niet goed aan je stelling dan? Is het paard wel recht?
. Eerst rechtrichten, daarna kun je pas de juiste stelling rijden.


dan ben ik bang dat je twee dingen door elkaar halt. eerst maak je het paard recht. door de zelfde mate van buiging te kunnen vragen bij het paard. stelling hoeft maar beperkt bij buiging en is ene voorbereiding op.

rechtrichten is een stadium in het skala der ausbildung. het wil zeggen dat je het paard aan beide kanten even sterk maakt. dus linker achter en voor been zijn even sterk als rechter achter en voorbeen.

om een paard losser te maken om hem uiteindelijk rechter te maken kun je veel figuren rijden. zo wordt hij los door zijn lijf. veel overgangen, zijgangen en wendingen.

rechtrichten kan behaald worden door veel zijgangen te rijdne in alle gangen waar 1 kant meer gewicht draagt dan de ander. hierdoor kun je dur gericht werken aan het versterken van 1 kant. voor dat je kunt rechtrichten zijn er een aantal voorwaarden waar aan voldaan moeten worden.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: rechter stelling verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:27

Misschien ook handig als je weet wat stelling is,
dus mijn vraag is weet je wat stelling is en wat zegt je instructrice.
Vaak begrijpen mensen ook niet wat rechtrichten is, rechtrijden kan behaald worden door recht te richten
Als je je paard aan bit longeert werk je bijna altijd in de verkeerde stelling dus dat werkt ook door naar het rijden.
Dus misschien eerst eens bij jezlef gaan zoeken wat jij fout doet, vaak ligt het probleem niet bij het paard maar bij de trainer en dus ook vaak bij de instructrice,