Externe analyse: DESTEP

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Externe analyse: DESTEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:55

Hallo bokkers :)

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Momenteel loop ik stage in Groningen en moet ik een interne en externe analyse uitvoeren. Ik merk dat ik vastloop bij de externe analyse in het maken van de DESTEP. Demografisch en economisch lukt me nog wel, dat is vrij makkelijke te vinden. Nu ben ik aangekomen bij sociaal cultureel, maar hoe vind je ooit wat voor levensstijl mensen hebben? Of wat ze doen in hun vrije tijd? Of wat de invloed is van digitale media?

En het gaat net zo bij technologisch: hoe weet ik de verandering in levensstijl door technologie? Of hoe het zit met informatievoorzieningen?

Ik heb hier ooit wel eens les in gehad maar dat is blijkbaar heel erg ver weg gezakt :') Of denk ik nu veel te moeilijk? Ik zou graag willen weten waar jullie de informatie voor een DESTEP analyse vandaan halen :)

Alvast bedankt! :D

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:00

Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar via mijn school zijn er verschillende databases te vinden die antwoord geven op zulke vragen zoals euromonitor.

Ook google scholar is een handige om bepaalde gegevens te vinden.

En je zegt er les in gehad te hebben, dan zal je vast nog wel ergens een boek of lesmateriaal hebben waar je de bronnen eventueel zou kunnen vinden.

Succes :)
Laatst bijgewerkt door xU_Blinghx op 21-10-16 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:01

Op Google zoeken naar voorbeelden van het invullen voor een DESTEP.
Gegevens als bijvoorbeeld media gebruik (tijdsbesteding) e.d. kan je vinden bij SCP, ook al zijn deze misschien niet specifiek genoeg voor je. Maar wat ik altijd doe met degelijke modellen is goed Google doorzoeken naar voorbeelden, daar kom je vaak wel ver mee. Succes!

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Externe analyse: DESTEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:12

CBS wil ook nog wel helpen en gewoon nieuwsartikelen. Goed afbakenen welke branche het om gaat en voor die sector/bedrijven gaan zoeken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Externe analyse: DESTEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:23


Anoniem

Re: Externe analyse: DESTEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:38

Hey leuk mijn moeder werkt bij het CBS haha :') .

Ik studeer HRM en krijg ook veel te maken met DESTEP en vind het nog erg lastig. Ik heb een studieboek met wat duidelijke definities van destep. Als je wilt kan ik er een foto vn maken voor je?

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:50

xU_Blinghx schreef:
Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar via mijn school zijn er verschillende databases te vinden die antwoord geven op zulke vragen zoals euromonitor.

Ook google scholar is een handige om bepaalde gegevens te vinden.

En je zegt er les in gehad te hebben, dan zal je vast nog wel ergens een boek of lesmateriaal hebben waar je de bronnen eventueel zou kunnen vinden.

Succes :)

Dit.

Verder heb je ook nog LexisNexis, daar werken wij veel mee.

Succes!

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 15:03

Wat veel reacties zeg, dankjulliewel :D :D Maandag ga ik er verder aan werken, dat gaat nu zeker lukken! :)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:47

Probeer de DESTEP altijd te koppelen aan de hoofdvraag die je wilt beantwoorden.

Enkele bronnen die je kan gebruiken zijn:
- rabobank Cijfers & Trends.
- ING Bank, branchkennis.
- Centraal bureau voor statistiek.
- Centraal plan bureau.
- Sociaal Cultureel planbureau.

etc.


veel succes.
Het boek van Kleijne en Rorink Verander-management is een heel bruikbaar boek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-16 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit namen verwijderd