(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:12

Dag bokkers,

Na lang twijfelen open ik toch maar een topic, omdat ik me er soms toch een beetje voor schaam: Ik heb last van uitstelgedrag.

1 op de 5 personen schijnt hier last van te hebben, in meer of mindere mate.

Bij mij is het zodanig dat ik continu in conflict ben met mezelf, mijn zelfvertrouwen erdoor wordt geschaad en het mijn prestaties in de weg zit. Ik voel me heel vaak lui en durf er eigenlijk niet echt voor uit te komen omdat ik soms zelf best hard kan zijn over 'luie' mensen. Als ik iets moeilijk vindt of eng stel ik eigenlijk altijd uit. Vooral in mijn studie en werk uit zich dit. Soms is het best extreem... Ik heb ontzettend veel dromen en ambities, en kan veel meer presteren dan nu, maar ik zit mezelf in de weg. Ik heb al een hoop bereikt, maar minder dan ik zou willen/kunnen. Ook levert het een hoop stress op.

Nu 'schijnt' het dat uitstellers niet perse lui zijn, maar dat het een verschijnsel is van hoge gevoeligheid en perfectionisme. Nu herken ik mijzelf daar zeker wel in, maar hoe moet ik hiermee om gaan? Ik heb echt ontzettend veel zelfkennis, maar ik grip krijgen op mezelf lukt nog niet.

Ik ben nu weer met de zoveelste e-cursus bezig (SoChicken) en ik hoop dat dit wat gaat helpen.

Wie herkent dit nog meer? In welke mate heb je er last van? Ik zou in dit topic graag ervaringen en tips en tricks uitwisselen, zodat we onszelf misschien wat minder stom gaan vinden. :D Uiteraard zijn ex-uitstellers ook welkom om hun tips te delen, graag zelfs!!

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:24

Present!

Ik stel alles uit. Van opdrachten voor school tot het inschrijven voor wedstrijden met paardlief. Bij mij is het denk ik toch vooral een gevolg van mijn faalangst. Ja, ik ben ook deels gewoon lui. Maar dat contante stemmetje dat roept dat ik het toch niet kan is ook niet motiverend. Terwijl als ik eenmaal bezig ben, ik ook doorga tot ik er bij neerval. Zonder moeite. Maar dat opstarten... }:0

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:27

Ik meld me. Stel nu uit om aan het werk te gaan :')

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:28

Ja dat stemmetje is zo vervelend! Die verzint echt 100.000 smoesjes om iets niet te doen.


Simbaa schreef:
Ik meld me. Stel nu uit om aan het werk te gaan :')

Hahaha ik ook!! Ik moet een verslag afmaken maar ik zit op bokt dus er gaat iets mis. : -O-

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:35

Jup hier ook een!

Ik ben ook vreselijk lui, maar dat weet iedereen ook en schaam me er niet voor :D

Wat je schrijft over perfectionisme herken ik ook. Als ik eenmaal aan het leren ben, dan moet ik ook alles weten. En stop ik niet binnen een paar uur. Maar het ertoe zetten is gewoon vreselijk lastig.

En ik stel ook altijd alles uit, maar op een wonderbaarlijke wijze al m'n tentamens binnen één keer gehaald, derde jaar hbo, dus niemand zeurt er ook over dat ik zo gigantisch lui ben _O-

Edit; ik heb helaas geen tips voor je, ik kom er gewoon eerlijk voor uit dat ik lui ben en het liefste de hele dag geen reet doe. Als mensen er commentaar op hebben, heel jammer voor ze maar ik zit er niet mee. Misschien geen commentaar meer leveren op luie mensen? En er zelf lekker voor uitkomen dat je er eentje bent haha.

Nu zit er natuurlijk wel een verschil in lui en lui. Mensen die een uitkering hebben gewoon omdat ze te lui zijn en niet willen werken, dat is een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 21-10-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:38

Hier ook, vervelende klusjes en schoolwerk stel ik ook altijd uit. _O- Maar bij schoolwerk weet ik ook wel zo goed als bijna perfect hoeveel tijd ik ervoor nodig heb waardoor ik echt altijd net op tijd klaar ben als ik het weer eens uitgesteld heb. :')
Ik heb nog niets tegen het uitstellen ondernomen, zelfs dat stel ik uit. :o

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:40

Haha mooi ik ben niet de enige! Levert het jullie ook niet ontzettend veel stress op?

Iemand nog tips?? :') Het klinkt zo makkelijk: gewoon aan het werk gaan! Was dat maar zo.. -O-

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27973
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:40


Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:45

Ik meld me! Ik stel ook alles uit.. Al is het nu wel beter dan een paar jaar geleden :+

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:52

Rije schreef:
Reageer later even uitgebreider, maar toch alvast deze must see:

https://www.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU


Oeh! Ik ben gek op TedTalks. Ik ga hem zsm kijken als ik thuis kom!


isabel_94 schreef:
Ik meld me! Ik stel ook alles uit.. Al is het nu wel beter dan een paar jaar geleden :+


Welkom. :D En weet je ook waardoor het minder is geworden?

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:56

Ex-uitsteller :wave:
Ik zorg er altijd voor dat als ik iets wil uitstellen dat ik dan zoiets heb van 'als ik het nu doe, mag ik even naar starbucks' oid. Werkt bij mij erg goed! Wat ik ook wel eens doe met het probleem dat heet 'sochtends opstaan, dat ik dan mezelf dwing om bij een rond getal (bv 10:30, 11:00 etc) uit bed te gaan en als dat lukt zonder uitstellen weer zo'n beloning. Het werkt niet goed voor mijn gewicht maar wel voor mijn cijfers :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:59


hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:06

Ik stel ook het liefst alles uit :list:
Heb wat ik vandaag wou doen a
Ook alweer uitgesteld tot maandag...

Wel merk ik dat ik vooral moeilijke dingen uitstel. Alle makkelijke dingen gaan automatisch

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:06

In plaats van alweer een dag uitstellen, ga ik nu maar mn ratjes uit hun hok halen en daarna mn koffer maar eens inpakken. ....

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:08

Jup ik meld me.... merk het nu ik 5 maanden op mezelf woon ook heel erg.
Er ligt nog steeds was wat opgevouwen moet worden... En waarom? Geen idee, het is 5 minuten werk.... Maar me er toe zetten -O-
Soms baal ik echt van mezelf. Ik weet niet of het zozeer luiheid is...
Hebben jullie ook dat het in het begin even goed gaat en daarna niet meer? Had het bijvoorbeeld met afwassen, in het begin deed ik het netjes elke dag.. maar nu al tijdje niet meer :=

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:49

Rije schreef:
Reageer later even uitgebreider, maar toch alvast deze must see:

https://www.youtube.com/watch?v=arj7oStGLkU


:') _/-\o_

Wat voor mij vaak trouwens werkt om toch wel te beginnen, is bedenken/visualiseren hoe ik iets wil doen. En soms duurt dat een uur, soms een dag of een week.. Soms 2 maanden :+ Maar als ik eenmaal dat (perfecte) plaatje in mijn hoofd heb van hoe mijn samenvatting oid er uit moet zien, is het makkelijker om te beginnen.

Huishoudelijke taken zijn bij mij juist het gevolg van uitstelgedrag hahaha. Ik ga spontaan schoonmaken als ik geen zin heb om te studeren. :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:52

Simbaa schreef:
Ik meld me. Stel nu uit om aan het werk te gaan :')

Ik ook :=

Bij mij wordt het ook niet minder, want ik kom er altijd goed mee weg en haal deadlines precies op tijd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:53

Yentaah schreef:
Ex-uitsteller :wave:
Ik zorg er altijd voor dat als ik iets wil uitstellen dat ik dan zoiets heb van 'als ik het nu doe, mag ik even naar starbucks' oid. Werkt bij mij erg goed! Wat ik ook wel eens doe met het probleem dat heet 'sochtends opstaan, dat ik dan mezelf dwing om bij een rond getal (bv 10:30, 11:00 etc) uit bed te gaan en als dat lukt zonder uitstellen weer zo'n beloning. Het werkt niet goed voor mijn gewicht maar wel voor mijn cijfers :D


Jezelf belonen omdat je om 1030 uit bed komt.. Wauw, dat is best... bijzonder.. :+

Ik stel werkelijk alles uit, kleine dingen, grote dingen, gestoord word ik er soms van, maar heb er vaak gewoon echt geen zin in.. Doe het ook bij de leuke dingen, paard rijden deed ik het ook wel mee, vandaag geen zin, ga morgen wel.. Meteen gestraft want dan regende het weer ofzo :+

Ik heb een boek liggen die goed zou moeten werken, ooit eens in begonnen toen ik een burnout had.. Maar ja, uitstellen he, geen zin om te lezen :n

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:55

Present!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:59

Ja, ik ook en idd, nu ik minder deadlines heb en meer verantwoordelijkheid erger ik me kapot aan mezelf... Masterscriptie geschreven in 2 weken: check :')
Papers in 2 dagen: check :')

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:02

Hier ook een uitsteller... en ook HSP zoals je in o.p beschreef.. tja of het verband houd met elkaar weet ik niet goed! Wel ben ik erg goed in uitstellen... O:)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:02

Ik erger me er eigenlijk niet eens aan, het is nu eenmaal zo :+ Al sta ik natuurlijk wel op mezelf te schelden als ik iets in de regen sta te doen omdat ik een paar uur eerder van mening was dat het wel uitgesteld kon worden. :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:03

Ik zag je topic al voordat iemand gepost had, maar ik stelde het reageren uit. :roll: Ik ben te erg voor woorden. 8)7

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:07

Ik ben rond jouw leeftijd ex-uitsteller geworden TS. Om dezelfde reden als Sheran beschrijft: meer verantwoordelijkheden. Op gegeven moment heb ik in mijn werk van een belangrijk onderwerp zo'n zooitje gemaakt door het uitstellen, dat ik wel moest veranderen......of mijn loopbaangedachten definitief los moest laten.

Omdat ik geen slaaf wilde blijven van mijn eigen uitstellen heb ik toch maar dat eerste gedaan. En het niet-uitstellen is wat mij betreft daarna steeds makkelijker geworden.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:08

Relaxed schreef:
Yentaah schreef:
Ex-uitsteller :wave:
Ik zorg er altijd voor dat als ik iets wil uitstellen dat ik dan zoiets heb van 'als ik het nu doe, mag ik even naar starbucks' oid. Werkt bij mij erg goed! Wat ik ook wel eens doe met het probleem dat heet 'sochtends opstaan, dat ik dan mezelf dwing om bij een rond getal (bv 10:30, 11:00 etc) uit bed te gaan en als dat lukt zonder uitstellen weer zo'n beloning. Het werkt niet goed voor mijn gewicht maar wel voor mijn cijfers :D


Jezelf belonen omdat je om 1030 uit bed komt.. Wauw, dat is best... bijzonder.. :+


Ik blijf #noshame met netflix gerust tot 13:00 liggen hoor, dan is half 11 wel wat vroeg :D