Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 21:36

Na een periode van vage klachten en afgelopen maanden zeer duidelijke allergische aanvallen is het nu getest.
Ik blijk een flinke allergie te hebben voor huisstofmijt. Volgens de huisarts:

"Een score onder de 0,35 is niet allergisch, en je zit op 118" en "Begin maar met het saneren van je huis"

-O- dat is een leuk grapje..... dag vloerkleed, stoffen bank, mooie schapenvelletjes, gezellige kussentjes. Hallo stofzuiger met HEPA filter, swiffer grootverpakkingen en matrasbeschermers.

Nu heb ik al dertig jaar allergievrij geleefd en ben ik een absolute nitwit op dit gebied.... bovendien een luie schoonmaker. Dus er komen gelijk veel vragen in me op! En niet alles is eenvoudig te googlen.

Kom ik hier ooit nog vanaf? Ik bedoel, kinderen groeien er soms overheen, maar als je ouder bent?
Hoe kan dit nu ineens? In mijn familie is dit uniek en hel atypisch
Antihistamine tabletten werken midden in en aanval niet meer zo goed, zijn er meer opties? Ik heb de huisarts al wel andere antihistamine laten vooschrijven om het effect te bekijken.
Zijn er nog handige tips?

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:48

Ik lees mee.

Ike heb het zelf ook. Maar wei ig last van. Allesn als ik 's ochtends wakker wordt vet snotteren en wanneer ik opruim waar ik even niet ven geweest proest ik alles bij elkaar.

Mijn zoontje van inmiddels 8 maanden is ook getest. Hij had 0.74 dus ook allergisch. Ik moet allen nog in actie komen. (Slecht).hij heeft veel last van eczeem

Wel hebben wij gelukkig overal laminaat. Ik ga nog zo'n hoe kopen voor een kinderbed.

Zelf vroeger ook een hoes om mijn kusse gehad. Dat hielp wel. Nu heb ik een ander soort kussen (traagschuim denk ik) en minder last van.

Ik heb weinig tips. Wel vreemd dat het nu komt opzetten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 22:09

Ze zeggen dat opgroeien in een téschone omgeving allergiën in de hand werkt... maar bij mij was dat niet het geval haha

1e dilemma.... kan ik een speciaal filter kopen voor mijn huidige (zakloze) stofzuiger? Of moet ik een nieuwe aanschaffen? En zo ja, welke? De keuze is reuze :list:

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:20

Ik heb het ook, maar gelukkig niet zo erg (meestal blijft het bij wat niezen en soms wat geirriteerde slijmvliezen / ogen. Als ik erge last heb uit dat zich in wat hoofdpijn, benauwdheid en algemeen slecht/moe voelen). Zolang alles op zijn plek blijft staan nauwelijks last, maar met stofzuigen en opruim acties gaat het vliegen. Stofzuigen laat ik liever aan mijn vriend over als ik er niet ben, als ik het zelf doe ga ik gelijk daarna even het huis uit, boodschappen doen ofzo.. Ik heb een speciale anti-huismijt hoes om het matras en kussens. Vroeger had ik ook elektronische luchtfilter op mijn slaapkamer. Misschien kan je daar eens naar kijken!

edit even googlen leverde me deze site op
https://www.allergiezorg.nl/?gclid=CI69l9qa6s8CFQgz0wodoQMFuw

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:37

Je hebt stofzuigers met een waterfilter. Dat is ideaal voor dit soort allergieen. Daarnaast gewoon trouw dagelijks je anti histamine tabletjes slikken. Begin gewoon met de laagste dosering.(bijv 5 of 10 mg)
Ik slikte voor een andere allergie ook iederekeer bij een aanval tabletjes en dan was 20 mg zo hoog nog niet. Maar sinds ik een allergische reactie gehad heb op andere tabletten met dezelfde werkzame stof zijn we de bijsluiters aan het uitpluizen geweest. Waaruit bleek dat je ze dagelijks moet gebruiken voor het beste resultaat. Uiteraard even overleggen met de huisarts!
Maar sinds ik ze iedere dag slik, zit ik lang niet meer aan of boven de 20 mg tenzij ik weer eens opzwel door een reactie. Maar dan zit ik ook aan prednison en alle andere ellende.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 22:41

Fijne site Jorretje!

En goede tip voor de antihistamine.... ik heb in een koortsachtige aanval al eens flink over gedoseerd met mijn drogisten Loratadine 10 mg. Drie stuks genomen en had nog geen effect. Maar dan is alles natuurlijk al enorm geïrriteerd.

Morgen kan ik levoceritizine (?) Ophalen op recept. Om het verschil eens te bezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:43

Levoceterizine is heel erg vergelijkbaar met de Loratadine / Ceterizine die je bij de drogist haalt. Bij mij haaden die niks uit. Als die niet helpen kan je nog vragen naar Fexofenadine, die helpt over het algemeen heel goed. Ik heb gelukkig niet meer last van de huisstof, overheen gegroeid. Wel heb ik extreme hooikoorts.

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:58

Ik had precies hetzelfde, bij mij meldde de huisarts dat je tot 0,5 niet allergisch was en die van mij kwam ver boven de schaal van 100 uit. Ook levoceterizine voorgeschreven gekregen, elke dag 1 en bij meer last die dag, 1 extra. Als levoceterizine niet voldoende was, werd naar een zwaarder middel gekeken. Echter heb ik ze misschien een paar maanden trouw geslikt, en nu al een half jaar oid niet meer. Ook allergisch voor katten (heb er nu 2, al van baby af aan katten gehad) en voor pollen, van pollen heb ik het meeste last.
Tja, mijn huisarts zei dat alle hoezen enzo niet hielpen, want die beestjes gaan er doorheen/omheen/weet ik veel wat (hoezen schijnen achterhaald te zijn...? no clue maar dat vertelde hij toen). Wat hij ook vertelde, was dat laminaat beter is ipv tapijt (obviously) en dat wekelijks stofzuigen verstandig is. Bij het beddengoed verschonen de wasmachine op 60 zetten (ik doe de was niet en heb er eigenlijk geen last van dus dat is nooit gebeurt, kan ook een hogere temp zijn (kan dat überhaupt?)), bij het stofzuigen alle hoekjes en randjes zuigen, meteen ook afnemen (ik swiffer elke maand eens, t is m'n slaapkamer).

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:02

Ook ik meld me. Op mijn 12e ben ik getest en bleek ik ook huisstofmijt allergie te hebben. Huisarts heeft me toen gezegd dat ik één van de ergste gradaties/vormen (?) heb. Daarna ben ik nooit meer getest maar weet wel zeker dat ik er niet overheen gegroeid ben.
Ik ben eigenlijk non-stop benauwd, ja als ik mijn puffer pak niet, maar daar ben ik te eigenwijs voor. Ik pak mijn puffer enkel als ik ga sporten of naar de paarden ga (dan word ik zo benauwd dat ik sterretjes ga zien).

Voor de rest ben ik eigenlijk echt een ramp met het goed zijn voor mezelf rondom mijn allergie. In het eerste jaar had ik inderdaad matras/kussen/dekbedhoezen, deed ik elke dag mijn kamer stofzuigen en wekelijks alle kastjes afstoffen.
Ondertussen heb ik de hoezen niet meer (alleen kussenhoes nog wel geloof ik), stofzuig ik echt niet meer elke dag, heb ik overal dekentjes liggen, er liggen 13 kussens op mijn bed, en nouja conclusie ik ben niet meer zo consequent.
Ik denk dat ik op het punt zit dat ik ermee gedeald heb en er dus aan gewend ben. Uiteraard merk ik wel verschil met als ik buiten kom, maar ook bij vrienden heb ik er geregeld "last" van, en kan hen toch moeilijk gaan verplichten het huis op zijn kop te zetten alvorens ik langskom.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 23:11

Slik je nu alleen antihistamine als je last hebt dan Dionne?

Ik ben vorige week uit ellende anderhalf uur buiten gaan fietsen....het is wel vreemd dat ik soms een aanval heb, vaak in de avond en dan weer een paar dagen minder last. Maar het wakker worden met een kriebelneus en niet meer vrij ademen is wel vermoeiend :')
Ik ben wel blij dat het de paarden niet zijn!!

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:18

Ik ben ook allergisch voor huisstofmijt. Ik heb het idee dat gladde vloeren en een schoon bed wel het meeste verschil maken. Tapijt is gewoon altijd een probleem, ik was laatst ook in een zonnige kamer waar een tapijt lag wat waarschijnlijk ouder was dan ikzelf, toen mensen daar begonnen te lopen zag ik de stof ook gewoon opvliegen, wel een verhelderend moment waarom ik toch maar geen vloerkleedje in mijn huis moet leggen. Ik gebruik wel hoezen om mijn bed en ik was alles heet (meestal 60 graden en kookwas als de wasmachine daar eens aan toe is, katoenen lakens kunnen daar echt prima tegen). Als ik ergens logeer merk ik vaak wel veel verschil, dus ik heb het idee dat die hoezen wel wat helpen. Maar misschien ligt op logeer bedden ook wel vaak beddengoed wat niet erg vaak heet gewassen wordt. Van een stoffen bank of gordijnen oid heb ik niet zoveel last.

Ik heb trouwens gewoon een simpele zakstofzuiger met hepafilter gekocht, werkt prima, zeker met hypoallergene zakken. Een zakloze stofzuiger zou ik trouwens niet zo gauw kopen, dan kan er wel een hepafilter in zitten en komt er weinig stof achteruit die stofzuiger maar je moet toch die bak legen, dat betekend meestal gewoon een bak met stof omkiepen in de container, ik snap eerlijk gezegd het hele concept van een dergelijk apparaat niet. Ingewikkeld filter zodat je niet in een stofwolk staat maar dan vervolgens alleen te legen door het stof gewoon even goed door de lucht te wapperen :o?

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:54

Ja, zeker! De laatste tijd speelt het weer iets op dus nu slik ik het weer af en toe. Zo'n aanval herken ik, dat heb ik nu dus ook wel eens. Jeukende ogen, neus en keel, en dus veel niezen enzo. Dan neem ik er dus 1 (als ik die ochtend ook heb genomen dus 1 extra) en voor de rest laat ik het voor wat het is. Meestal trekt het dan na een tijdje weg.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 00:05

Ik ben ook (zeer) allergisch voor huisstofmijt, en heb dan ook speciaal beddengoed en de hele rataplan. Ik ben er inmiddels achter dat voorkomen beter is dan genezen, zorg gewoon dat je niet in aanraking komt met veel stof. Zolang ik maar goed oplet met waar ik kom heb ik geen medicijnen nodig. Vloerkleed kun je beter helemaal weghalen, dat maakt een gigantisch verschil.

mamajolijn
Berichten: 401
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:03

HIer een dochter van 7 die vorig jaar, na een astmaanval met spoedopname met zuurstof tot gevolg, allergisch bleek te zijn voor huisstofmijt. Vorige week is ze weer met spoed opgenomen geweest. Wij hebben een stofzuiger gekocht met een HEPA13 filter, hoezen om het matras gedaan en verder veel schoonmaken en ventileren. Dan gaat het goed. Maar nu het weer ineens omsloeg was het toch raak. Ze zit ook aan de dagelijkse puffers. Neemt ze die netjes in, dan gaat het goed, maar anders niet.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:36

Nou nou - het is een fikse score, maar 'begin maar met je huis saneren' is ook erg drastisch.
Een immuunsysteem kan fiks reageren op van alles en nog wat, dus ik zou het saneren wat uitstellen.
Eventueel begin je met je bed saneren, dat kan zin hebben, een goede nachtrust is veel waard. Maar zodra je buiten een gesaneerd huis komt, kun je ook weer klachten krijgen.

Je immuunsysteem reageert nu tamelijk heftig op spul dat in principe niet echt gevaarlijk is. Heb je een idee waarom je immuunsysteem dit is gaan doen? (Soms is het een reactie op stress, emoties of wat al niet.)
Met name bij kinderen is het regulier volstrekt aanvaarde medische kennis 'dat je over een allergie heen kunt groeien', dwz dat de allergie gewoon na een poos (een aantal maanden of jaren) weer verdwijnt.
Bij volwassenen komt het ook voor, alleen minder frequent. (Wat logisch is, want er wordt geen beleid op gemaakt.)

En wat grappig is: de reguliere geneeskunde gebruikt gewoon homeopathie om allergieën te laten verdwijnen. (De woorden en samenstelling van de remedies verschillen een beetje - de gebruikelijke artsen spreken over desensibilisatie therapie. De overeenkomsten met homeopathisch verdunde huisstofmijt zijn groot. Zij het, dat een goed geregistreerde homeopaath jou mogelijk een totaal ander middel kan geven - dat is nu juist de kunst van homeopathie.)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 12:04

Volgens mij is immunotherapie een vorm van desensibiliseren, toch?

Maar inderdaad, ik geloof ook wel dat als je thuis allergenen gaat vermijden, dat de reacties elders niet weg zijn of zelfs heftiger kunnen worden. Want, mijn lijf heeft er minder mee te maken in huis.

Ik heb de meeste klachten 's nachts en in mijn zithoek (stoffen bank én vloerkleed) dus ik ga gewoon beginnen met hoezen op bed, kleed de deur uit en bank omruilen voor een tweedehands leren exemplaar. Dat hoeft niet de hele wereld te kosten.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:12

Ik heb het bed met hoezen en allergeendichte topper en kussens. Verder heb ik met neemboomspray en allergiespray de slaapkamer het tapijt en onze bank gedaan.
En het scheelt zoveel! Wat een verademing!
Ik heb het besteld bij allergiezorg.nl en daar krijg je ook korting via de zorgverzekering.
Ik heb er te lang mee gewacht, omdat er gezegd werd dat het niet helpt....nou, echt wel dus. Had het eerder moeten doen.
Verder veel luchten en met de swiffer doekjes rond :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 16:35

En ik ben zo'n luie schoonmaker..... Ik ben benieuwd of ik mezelf gedisciplineerd kan krijgen!

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Allergisch voor huisstofmijt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 16:43

Ik ben allergisch voor huisstoftmijt, graspollen hond en kat..

ik heb een kat, vloer bedekking en een stoffen bank. Geen matras bescherming en ik heb standaard pillen die ik 1 x per dag inneem..

Mn score weet ik niet, niet naar gevraagd..