Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 08:41

Hallo allemaal! Ik heb al veel topics gelezen over gevoelige hoefzolen/hoefschoenen, maar ik heb nogal een specifiek geval en hoop dus dat ik dat in een nieuw topic mag voorleggen.

Mijn gepensioeneerde dame (Z-dressuur geweest, klassiek gebouwde KWPN-er van 1.75) is sinds een klein jaartje van haar voorijzers af. Wij hebben hiervoor gekozen omdat ze in de fok is (dus veulentje aan de voet heeft 's zomers) en ze kampioen ijzer-af-trapper is :+ .

Ze is bekend met voorbeen blessures namelijk: rechtsvoor checkligament (hoog) en linksvoor dieper buiger ter hoogte van het hoefbeen en oppervlakkige buiger/checkligament. Hierdoor kan ik haar dus niet meer beweging geven om bijvoorbeeld de kwaliteit van haar hoeven te verbeteren. Mijn smid zegt dat ze prachtige sterke hoeven heeft en ik moet zeggen dat ik haar nog nooit op brokkelen of scheuren heb kunnen betrappen in de 10 jaar dat ze bij ons is.

Tegenwoordig rijden wij 1 (soms 2) keer per week door het bos. Mooie vlakke zandpaden, dus ideaal voor stapritjes (echt alleen stap).

Nu het dilemma: ik moet de oprit af stappen voordat ik op het zandpad ben en daar liggen veel kleine kiezelachtige steentjes/eikels waarop mevrouw duidelijk 'auw' zegt als ze er eens eentje onder haar voet krijgt.
Op asfalt/bospad heeft ze nergens last van.

Zal ik de aanschaf van hoefschoenen overwegen en zo ja, zijn er mensen die een bepaald merk/model kunnen aanraden? Zijn er misschien nog oplossingen die ik over het hoofd zie? (Behalve niet meer uitrijden.)

Alvast bedankt!

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:09

Is de oprit vegen geen optie? Gewoon zorgen dat de steentjes weg zijn.

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:16

Hier hetzelfde probleem. Ik heb nu DuoProtection erop gesmeerd, is gemaakt van manenvet. Ideaal spul.

Ik geef het ook aan mijn hond met kale rug vanwege jeuk, dat is ook erg verbeterd. De pony moest ik eerst 2 weken elke dag de hoeven insmeren, ook de onderkant. Nu 2x per week. Ze loopt een stuk minder "op eieren" nu.

Het werkt trouwens ook tegen brokkelhoeven en je kunt er je zadel en hoofdstel en laarzen ook nog mee insmeren. Als je wilt weten waar je het kunt kopen, kun je me een pb sturen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:42

Mijn paard had dit ook altijd. Vreselijk. En ik zie het bij veel paarden die in de volksmond tekort bekapt zijn.
Ik heb het roer rigoreus omgegooid en heb mijn paard laten bekappen volgens de jamie jackson methode. Al vanaf de eerste keer bekappen loopt mijn paard vrijwillig op t harde te stappen, draven en galoperen. Terwijl hij voorheen niet wist hoe snel hij naar de berm moest lopen.
Nu 8 maanden verder is de hoef bijna volledig vernieuwd en hij heeft nog nooit zulke geweldige goede hoeven gehad. Wat een verademing.

Conclusie: verdiep je eens in de voors- en tegens van verschillende bekapmethodieken. En het hoefmechanisme an sich, ik denk dat de gevoeligheid door anders bekappen prima opgelost kan worden.

AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 09:56

tiwi1969 schreef:
Is de oprit vegen geen optie? Gewoon zorgen dat de steentjes weg zijn.

Helaas is dat geen optie: het is een onverharde oprit, met gras/mos/kuilen/plassen etc. Alles wat bij een lange overharde doodlopende oprit met recht van overpad hoort ;-).

@Agnes: bedankt voor de tip!

@Jotoma: ik wil mee daar best in verdiepen, maar omdat ik daar echt geen kaas van gegeten heb vind ik het een beetje 'eng' om me daar als ondeskundige mee te gaan bemoeien. Maar het is zeker de moeite waard om me erin te verdiepen!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:18

@aep: dat snap ik volledig. Ik was er ook een totale leek in en zat met hetzelfde dilemma om hoefschoenen aan te gaan schaffen of niet.
De keuze daarin is reuze, maar las ook terug dat je dan eigenlijk de hoeven ook moet bijhouden. En dat zag ik zelf niet zitten, want wat weet ik daarvan. Daarnaast had ik ook het probleem in de winter op t land, alles bevroren deed ook pijn aan de zolen. Dus wist niet hoe ik dat moest oplossen.
Achteraf denk ik ook, het was symptoombestrijding geweest.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:37

Ik ben een goed jaar geleden ook ijzerloos gegaan ivm aftrappen ijzers, en daarmee smanehangende kwalen (hoefzweer, verrekte pees, etc). Toen heb ik hem een poosje helemaal bloot gehad maar die eikeltjes.... Daarna heb ik een andere smid gezocht die de hoef wat minder plat van onder kapte en hoefschoenen gekocht. Ik heb Cavallo Trek: ideaal, makkelijk aan en uit doen en je hoeft niet erg precies te zijn met de hoeven bijhouden, dus een halve centimeter meer of minder maakt niet veel uit voor het passen. Contacteer equischoen.com want daar krijg je enorm goede hulp en ze hebben de schoenen zelf allemaal uitgeprobeerd.

We hebben inmiddels zeker 800 km met die hoefschoenen gemaakt en ze bevallen rpima. En nu de hoef sterker is gaan we ook af en toe weer blootsvoets naar buiten en dat gaat steeds beter!

Succes TS

jins
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:56


CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:14

Ik heb goede ervaringen met hoefschoenen met mijn vorige paard.
Hij kon ook wat gevoelig lopen op harde paden met steentjes. Hoewel de meeste paden hier zacht zijn zat er toch regelmatig een stukje minder fijn pad tussendoor. Met schoenen hoefden we daar niet meer op te letten en is hij over het geheel ook echt zekerder gaan lopen, heel fijn!

Ik had voor hem de easyboot gloves en later de glove-backcountries, meten kun je prima zelf doen en ze gaan makkelijk aan en uit. Inmiddels ken ik meerdere mensen met deze schoenen voor de paarden en zij zijn ook heel tevreden.

Volgens mij is er een centraal topic over hoefschoenen, daarin kun je veel ervaringen vinden met verschillende schoenen en zo uitzoeken welke het best voor je zouden passen.

AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Re: Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 08:30

@Annemarie Bedankt voor je tip! Ik heb even via google gekeken en die zien er inderdaad goed uit. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.

@Jins: bedankt voor het delen, maar dat durf ik toch niet aan. Ik wil graag dat ze gewoon op blote voeten in het land kan.

@Raya: Top! Ik ga er naar kijken. Dat topic had ik gevonden inderdaad :-)

AEP
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Naast de veldbeek

Re: Hoefzool gevoelig voor steentjes/eikels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 08:33

@Jotoma: Dat het symptoombestrijding is weet ik wel zeker ;-). Echter kan ik niet veel anders voor haar betekenen op het moment. Geloof me, we zijn uitgedokterd en er is niets onder de zon wat we niet geprobeerd hebben! Ik zal mijn smid eens vragen mee te kijken naar de stand en vragen of hij daar nog iets mee kan/aan wil doen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:47

Ik denk dat hoefschoenen ook de beste oplossing zijn :j