Grijze waas na scheren weg krijgen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ChanZFries
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-12-15

Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 08:32

Hallo allemaal,

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten dat ik mijn fries laat scheren. Dat gaat a.s. week gebeuren. Na het scheren zien zwarte paarden er meestal wat grijzig en dof uit. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, wat doen jullie eraan? Het is niet perse noodzakelijk aangezien het grijze toch weer wegtrekt.. maar een zwarte fries is toch net iets mooier. Ik weet dat het grijze komt door vet en huidschilfers, en natuurlijk de vacht zelf niet van kleur verandert. Wassen jullie ze na het scheren met bijvoorbeeld een zwarte gloed shampoo, of een aantal x goed poetsen..?

Ik ben benieuwd! En dit geldt uiteraard niet alleen voor friezen, maar voor alle zwarte paarden.


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:37

Als je ze vroeg in het jaar scheert blijven ze vaak redelijk zwart. Later in de winter zijn ze meestal echt grijs. Dit is gewoon de vacht, niet door vet of schilfers en krijg je ook niet zwart door wassen helaas.

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:37

Ik volg even, heb een zwarte merrie en hoop dat haar niet hoef te scheren maar denk dat er niet onderuit kom. Vindt idd dan die grijze gloed niet mooi.

dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:48

Die grijze gloed is inderdaad huidvet, wat erg goed helpt is handdoek met wat verdunde spiritus er overheen halen. Haal je alle losse haartjes en dus ook die waas me weg. Handdoek niet drijfnat maken maar licht vochtig en dan eroverheen halen. Vervliegt heel snel dus geen zorgen dat paard nat blijft(mits je de doek dus niet te nat maakt)

Op naar nieuwe avonturen ❤️

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:50

de ondervacht is vaak niet zo zwart als de dekharen, dus dat je fries grijzer gaat zijn kan je niet veranderen. Het doffe kan je wegwassen door te wassen met shampoo .

There is beauty in everything, even the things that scare us.

LaPluche

Berichten: 1974
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:51

Na het scheren het paard goed wassen met een ontvettende zeep. Dat helpt ook tegen de jeuk van de resterende haartjes.

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:58

Na het scheren van mijn friese paard deed ik altijd standaard wassen met een goede shampoo. Ik had ook altijd het idee dat de jeuk van de losse haren dan weg was. Daarna maakte ik haar altijd een beetje droog, met kou scheren deed ik haar droog föhnen en daarna met schapenwol na vegen. Dat zorgt voor een bepaalde glans en daardoor leek ze altijd weer zwart.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:22

Dus je haalt de haren weg. En dan ook nog het huidvet omdat dat niet mooi is?
En dan? 5 dekens op omdat het paard zelf geen bescherming meer heeft?
Geen grijze dekens hoop ik.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:28

Lijnzaad bijvoeren scheelt ook. Dat voedt de huid en de haren en dan lijkt het zwarter.

ChanZFries
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 13:38

Mara2000 schreef:
Dus je haalt de haren weg. En dan ook nog het huidvet omdat dat niet mooi is?
En dan? 5 dekens op omdat het paard zelf geen bescherming meer heeft?
Geen grijze dekens hoop ik.


Een beetje jammer van zo'n reactie. Mocht je tegen scheren zijn, helemaal prima, maar val andere er dan niet mee lastig door op een forum te gaan reageren.
Als ik mijn paard er geen plezier mee zou doen, zou ik hem absoluut niet scheren. Ik rijd geen wedstrijden in de winter, ik train niet, het enige wat ik doe is buitenritten, lekker over het strand (het harde zand), in het bos of de polder. Maar mijn fries heeft zo'n gigantische wintervacht, dat hij letterlijk oververhit raakt. En nee ik rijd ook niet als een idioot, mocht je dit als tegenargument willen geven. En daarnaast, misschien even nadenken voor je zoiets typt, in dit geval niet van toepassing, maar misschien heeft het paard wel de ziekte van cushing of iets dergelijks..?
En als je de zwarte glans weer terug kunt halen door even lekker te wassen of te poetsen.. wat is dan het probleem? Paardenshampoo's zijn expres milder zodat niet al het vet uit de vacht wordt gehaald.
Hem af doen met bv. spiritus lijkt mij niet zo'n fijne oplossing, maar juist omdat ik er geen verstand van heb vraag ik het. Misschien ook een tip voor jou?
De dekens vallen bij mij ook wel mee, zo gauw het lekker weer is, de zon schijnt en er geen wind is kan hij best even 'zonnen' zonder deken. Daarnaast heb ik goed passende en kwaliteit dekens, die hem echt geen kwaad doen. Als hij de dekens echt zo erg vond, kwam hij vast niet altijd aanrennen en los stilstaand zijn deken op laten doen.

Fijne dag nog Mara2000

dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:46

@ChanZFries ik gebruik juist wel spiritus omdat het snel vervliegt en ze dus niet lang vochtig blijven. Mocht je warm water op stal tot je beschikking hebben dan is wassen zeker een goede oplossing, maar met koud water in de weer als dat het enige is dat voorhanden is met temperaturen onder 10 op een net geschoren paard zou ik niet doen ;)

Op naar nieuwe avonturen ❤️

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:58

In de (mini) show wereld zetten ze ze in "hot oil" na het scheren. Dat schijnt de kleur weer op te trekken. Heb er zelf geen ervaring mee...

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:19

Ik ben niet tegen scheren....
Ik ben wel tegen het verwijderen van het o zo belangrijke huidvet alleen maar om een paard zwart te houden.
Ik reageer dus op spiritus en ontvettende zeep.

Jij ook nog een fijne dag gewenst. ;)

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:26

Nu je aangeeft dat je eigenlijk alleen buitenrijd zou ik wel overwegen om een jachtpatroon te scheren ipv helemaal kaal. Is wel nog minder mooi ivm kleurverschil, maar met buitenrijden zit je anders met je uitrijdeken en zeker op het strand heb je geen beschutting.
De keuze is aan jou uiteraard.

Bij mijn vos kreeg ik nooit haar mooie kleur terug na het scheren. Maar heb daarvoor ook niet mijn best gedaan, dus heb geen tips voor je.


renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:33

Als je hem nu scheert zal hij niet heel grijs worden, later richting/in de winter echter wel. De mijne (zwartbruin) heeft gewoon haar eigen kleur behouden, fries van een vriendin ook :).

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:38

Mara2000 schreef:
Dus je haalt de haren weg. En dan ook nog het huidvet omdat dat niet mooi is?
En dan? 5 dekens op omdat het paard zelf geen bescherming meer heeft?
Geen grijze dekens hoop ik.


Hahaha ik kan hier de humor wel van in zien.
Er zitten idd tips tussen die niet even mild zijn voor een huid en niet iedereen weet dat.

Ik zou denk ik na t scheren even wassen met een mild product (zonder alcohol en parfum) en als ze droog zijn poetsen met een lamswolletje.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:57

Ik ben het wel met mara2000 eens. Ik ben absoluut niet tegen scheren, maar om dan ook nog het huidvet weg te halen omdat je dat niet mooi vind?.....

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!


Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:00

Die grijze gloed is op zwarte paarden altijd maar van korte duur vind ik, naar mate dat de vacht weer wat begint aan te groeien kleuren ze weer gewoon zwart, duurt een paar weekjes maar is dat zo erg??

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

ChanZFries
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 16:25

Beste iedereen,

Ik heb het misschien wat verkeerd neer gezet, er is hier duidelijk sprake van een miscommunicatie.
Ik vind het absoluut niet erg om een poosje geen zwarte fries te hebben, het lijkt me juist wel leuk.. voor de verandering. En daarnaast, mijn dekens zijn al grijs, dus ik ben er al een beetje aan gewend ;) .
Maar het gitzwarte bij een fries vind ik toch echt het mooiste. Dus als dit op een makkelijke, vriendelijke manier mogelijk is, dan is deze vraag toch niet zo erg? Ik wil geen 'agressieve' middelen gebruiken om de waas weg te krijgen, en ik vraag nadrukkelijk naar poetsen (het lamsvel vond ik een goede tip), of wassen. Het wassen leek mij eigenlijk ook wel lekker tegen de jeuk van losse haren, maar aangezien ik nog nooit mijn fries geschoren heb.. vraag ik juist mensen met ervaring. Uiteraard wassen met warm water, een zweetdekentje, een stalletje en genoeg hooi..!
Dus nogmaals, het huidvet hoeft absoluut niet weg, maar denk bijvoorbeeld ook aan huidschilfers.. Met wassen krijg je deze denk ik wel weg. En nogmaals, een paardenshampoo is mild en speciaal ontwikkeld om het vet te behouden, net zoals bij honden.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben..! :)

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:29

Ik heb altijd begrepen dat die grijze waas veroorzaakt wordt doordat je de winterharen doormidden scheert. Die winterharen zijn hol, en nu kijk je dus tegen de binnenkant aan. Dat geeft nog geen oplossing, maar ben wel benieuwd of het nu waar is of niet? :)

Overigens, mijn zwarte is vorige week een stukje geschoren en nog echt zwart daar..

"Een draver, is gaver" :D

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:34

De grap van alles is, dat het geen huidvet is :=

Pak een zwarte (paarden)haar en houdt hem goed in het licht of tegen een lichte achtergrond. Dan zie je dat het uiteinde veel donderder is dan het begin stuk..
Met scheren haal je het eindstuk, om zo even te noemen, eraf. Dus hou je het lichtere kleur over. Dan al die duizende haren dicht bij elkaar, creeert een lichte kleur.

Zelf ook twee friezen, gewoon geschoren. :)

ChanZFries schreef:
Ik rijd geen wedstrijden in de winter, ik train niet, het enige wat ik doe is buitenritten, lekker over het strand (het harde zand), in het bos of de polder.


Misschien een andere discussie, weet je zeker dat je hem scheert als je allen buiten rijdt. Ik vind het sneu, even denkend met een ijzige wind over het strand te rijden. Krijg het er meteen koud van.
Eventueel haren uitdunnen?!

Al dikkere dekens opleggen? Je spreekt over een hele dikke vacht dan zie ik een teddybeer voor me :=

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:36

ChanZFries schreef:
Beste iedereen,

Ik heb het misschien wat verkeerd neer gezet, er is hier duidelijk sprake van een miscommunicatie.
Ik vind het absoluut niet erg om een poosje geen zwarte fries te hebben, het lijkt me juist wel leuk.. voor de verandering. En daarnaast, mijn dekens zijn al grijs, dus ik ben er al een beetje aan gewend ;) .
Maar het gitzwarte bij een fries vind ik toch echt het mooiste. Dus als dit op een makkelijke, vriendelijke manier mogelijk is, dan is deze vraag toch niet zo erg? Ik wil geen 'agressieve' middelen gebruiken om de waas weg te krijgen, en ik vraag nadrukkelijk naar poetsen (het lamsvel vond ik een goede tip), of wassen. Het wassen leek mij eigenlijk ook wel lekker tegen de jeuk van losse haren, maar aangezien ik nog nooit mijn fries geschoren heb.. vraag ik juist mensen met ervaring. Uiteraard wassen met warm water, een zweetdekentje, een stalletje en genoeg hooi..!
Dus nogmaals, het huidvet hoeft absoluut niet weg, maar denk bijvoorbeeld ook aan huidschilfers.. Met wassen krijg je deze denk ik wel weg. En nogmaals, een paardenshampoo is mild en speciaal ontwikkeld om het vet te behouden, net zoals bij honden.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben..! :)


Als je je paard geschoren heb, en het is fris, creeert het paard vrijwel direct nieuw haar. dus binnen een week is zn half weer zwart. en zo grijs als jouw deken zou die niet worden! ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:38

Ik vind het uiterlijk helemaal niet belangrijk. Zeker niet als je geen wedstrijden rijdt.

Onze NF en shet zijn zwart. Vroeger werden zij geschoren. Vaak deed ik benen en hoofd niet. Dan hadden ze echt beenwarmers, maar boeide mij niks. Ik trainde en ze kregen dikke vacht, dus dacht ook dat scheren moest, maar was ook praktisch ingesteld.

Als je weet hoeveel commentaar je dan krijgt van mensen die alleen maar met uiterlijk bezig zijn, niet normaal.
Ja, ze waren dan grijs en beenwarmers en hoofd zwart, net als manen en staart natuurlijk.

Onze merrie is bruin en deed ik in een jachtmodelletje. Hartstikke lelijk, want dat is het gewoon. Maar heel praktisch, dus dat is belangrijk.

De shet en NF staan inmiddels al 2 jaar zonder dekens. Als ik de NF eens rij en hij wordt nat, stap ik hem op adem en klaar. Goede lichaamstemperatuur en op adem is belangrijkste. De natte haren zeggen niet zoveel.

De merrie zit al dicht in haar vacht en is 23. Zij zweet al even, maar ik stap haar op adem en ze krijgt deken weer op. Ik doe dat de laatste jaren zo en nooit problemen mee. Meestal gebruik ik wel een fleece, maar wacht niet tot ze helemaal droog zijn.

Als je met dekens werkt, neem je de functie van de vacht over en moet je daar goed op inspringen. Ga je scheren, zijn ze redelijk afhankelijk van goede dekens. Meeste vet pak je vaak ook al mee met scheren.

Ik waste liever een dag voor het scheren. Een schoon paard scheert makkelijker. Na het scheren kun je wel afnemen en anders lekker laten rollen, goed poetsen en klaar.

Ik weet serieus mensen die hun fries nooit naakt buiten hebben, omdat ze verkleuren. Of mensen die allerlei middeltjes gebruiken. Maar vraag jezelf eerst af hoe belangrijk die kleur is als je geen keuringen doet.

ChanZFries
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 16:51

Citaat:
Misschien een andere discussie, weet je zeker dat je hem scheert als je allen buiten rijdt. Ik vind het sneu, even denkend met een ijzige wind over het strand te rijden. Krijg het er meteen koud van.
Eventueel haren uitdunnen?!

Al dikkere dekens opleggen? Je spreekt over een hele dikke vacht dan zie ik een teddybeer voor me


Geloof me, ik heb zo snel even geen foto van zijn wintervacht, maar je zou er bijna vlechtjes in kunnen maken ;).
Als het koud is, en er staat wind en bewolking, regen, noem maar op, ga ik niet met een geschoren paard het strand op. Ik mag dan wel blond zijn.. maar dat begrijp ik heus wel. Hier aan de kust is er ook in de herfst af en toe nog wel eens een dag met veel zon, geen kou en een (lieve) hengst die zich om alles druk maakt. Dan is het echt nog verantwoord om met een geschoren paard het strand op te gaan. Daarnaast heb ik ook al wat uitrijdekentjes op het oog ;) .

ChanZFries
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 17:00

Citaat:
De grap van alles is, dat het geen huidvet is :=

Pak een zwarte (paarden)haar en houdt hem goed in het licht of tegen een lichte achtergrond. Dan zie je dat het uiteinde veel donderder is dan het begin stuk..
Met scheren haal je het eindstuk, om zo even te noemen, eraf. Dus hou je het lichtere kleur over. Dan al die duizende haren dicht bij elkaar, creeert een lichte kleur.


Dit klinkt wel logisch, maar hoe kan het dan dat sommige zwarte paarden gewoon gitzwart blijven na het scheren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers