Kitten plast in mandje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:05

Sinds anderhalve week hebben wij 2 kittens. Ze zijn +/- 13 weken oud. Vanaf het begin waren ze zindelijk en beide poepten en plasten meteen op de kattenbak. We hebben voor beide kittens een mandje. Een paar dagen geleden voelde ik opeens dat 1 van beide mandjes wat vochtig was. Ik dacht dat het wat water was want er had per ongeluk een flesje water in gelegen. Maar vanmorgen voelde ik nog eens en was het mandje zeiknat en rook het naar urine. 1 van beide of misschien wel beide kittens plassen in het mandje. Het andere mandjes is wel gewoon droog. Ik vind ook nog wel plasjes in de kattenbak trouwens.
Wie heeft dit eerder bij de hand gehad en weet wat ik hier tegen kan doen? Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Cassandra: M1 + 3
Samuel r.i.p. Eindstand L2 + 5


Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:13

Hoeveel kattenbakken heb je in huis?

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:15

1 kattenbak.

Cassandra: M1 + 3
Samuel r.i.p. Eindstand L2 + 5

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:18

Aantal katten +1 dus 3 kattenbakken "moet" je eigenlijk hebben. Ben je verder niet van grit verandert?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:19

Een vuistregel die wordt gehanteerd bij katten is het aantal katten +1 aan kattenbakken.
Mocht de een de ander wegjagen oid, dan de ander altijd nog op een andere kattenbak terecht.

Ik denk dat dit veel kan verhelpen.

dierenfan
Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:26

Ik zou in elk geval 2 bakken nemen. Veel katten willen apart poep en plas bak. De bakken niet in dezelfde ruimte zetten. Je kan nu mandje weg halen en uit wassen en op die plek een kattenbak of teiltje met grit zetten. Zit er een kap en deurtje oo jou bak? Kan ook zijn dat dat het probleem is. Is ook mogelijk dat de bak niet 24/7 bereikbaar is (geweest) en toen in mandje gedaan en daar blijven doen?? Mijn kat een x in de keuken op de vloer gepoept ik snapte er niets van. Tot ik besefte dat ze 1 uur daar per ongeluk opgesloten geweest was. Verder nooit problemen gehad.

Je kan ook van beiden urine op vangen en na laten kijken maar als er maar op 1 plaats extra geplast wordt denk ik niet dat je wat afwijkingen in de urine zou vinden.

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:27

Oke nooit geweten. Ik heb nog wel een oude kattenbak staan die ik er bij kan zetten maar het gaat me een beetje te ver om er 3 in huis te zetten. In het asiel hadden ze ook niet 1 hele bak per kat.

Ik heb ze nog maar anderhalve week en heb van t begin af aan kattengrit van Biokat (lekker zacht voor de pootjes en absorbeert goed).

Cassandra: M1 + 3
Samuel r.i.p. Eindstand L2 + 5

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:31

Neemt het de geur ook heel erg op? Of is het tegen de vieze luchtjes? Want dat is fijn voor et baasje maar vinden katten vaak minder fijn. Maar zou iig eens eginnen met extra bak als je die toch hebt staan!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:33

Is dat het grit wat ze gewend waren? Als ik ander grit doe gaat onze kat vast niet op de bak als het niet heel erg hoeft.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:36

Onze kat deed in het begin ook vaak in haar mandje of die van de honden. Zij bleek een blaasontsteking te hebben, na medicatie heeft zij dit nooit meer gedaan. Moest het probleem blijven aanhouden is dit ook iets voor in je achterhoofd te houden.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:44

Ik heb 16 kattenbakken in huis :D Is maar net of het je waard is om ongelukjes op te ruimen.
Tip: Kattenbak is heel goed te verstoppen in een kast. In ons geval in een bestaande kast met een gat in de zijkant waar poes door kan naar de bak toe.
En ik gebruik Cat's best, is heel licht en ruikt prettig tenzij poeslief een dikke BM draait

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 20:52

dierenfan: er zit inderdaad zo'n deurtje voor maar die heb ik er eerst voor weg gehaald. Na een week heb ik hem er weer voor gedaan en nu snappen ze wel dat ze door het deurtje moeten om de bak in te gaan.

Nee de bak is wel echt 24/7 tot hun beschikking geweest dus dat kan het niet zijn.

Polly: ik heb geen idee welk grit ze gewend zijn in het asiel. Wist niet dat het daar aan kan liggen.
Maar vanaf het begin doen ze hun behoefte op de bak maar na een dag of 10 is 1 van beide of beide in het mandje gaan plassen.

Ik zal inderdaad eens beginnen met een 2e bak op de plek waar het mandje stond.

Soprano: bedankt voor je tip. Ik zal het onthouden mocht het langer aanhouden.

Kitten86: wow dat is wel erg veel! Hoe veel katten heb je? Das nog wel handig idd om een bak wat weg te werken want het is geen gezicht zo in de woonkamer.

Als ze straks gesteriliseerd zijn en mooi gewend aan hun nieuwe huisje kunnen ze gewoon lekker naar buiten en doen ze hun behoefte hopelijk mooi buiten!

Cassandra: M1 + 3
Samuel r.i.p. Eindstand L2 + 5

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:55

Pebblesther schreef:
Kitten86: wow dat is wel erg veel! Hoe veel katten heb je? Das nog wel handig idd om een bak wat weg te werken want het is geen gezicht zo in de woonkamer.



He he om en nabij die 16 :+ . Genoeg zeg ik altijd. Ik had vroeger een onzichtbaar vlaggetje waardoor elke stumper poes mijn huis scheen te vinden en veel zijn dus blijven hangen.

Kattenbak is idd geen gezicht en dan de uitloop. Ik zag het toevallig op internet dat Ikea speciale kasten had maar ja dat kost wat. En onze huidige kast voldoet prima, past een normale maat kattenbak in.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Evelyne79

Berichten: 3984
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:25

Als je ziet dat de kitten in het mandje gaat plassen oppakken en op de kattenbak zetten,zo hebben wij dat met onze kat gedaan toen die nog heel klein was

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:27

Of hij is in de war, of hij heeft gewoon zijn eigen WC nodig. Katten gaan meestal niet graag in de kak van een andere kat zitten.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kitten plast in mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:33

Vaak is het zo dat het in het asiel maar klein is. Dus de kattenbak is snel gevonden. Kittens zijn jong en speels, ze gaan de hele dag spelen en slapen. Tijdens spelen denken ze dan 'oei, moet naar de bak'. Maar als ze de bak dan niet snel vinden, dan is een mandje ook wel goed denken ze :). Ik zou toch nu voor tijdelijk drie bakken neerzetten, zodat ze ze sneller vinden.

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 09:16

Ik heb inmiddels 2 kattenbakken in huis en het gaat nu goed! Geen ongelukjes meer gehad in de mand.
Beide bakken zijn dagelijks ook aardig gevuld dus het was zeker nodig die 2e bak.
Bedankt voor jullie tips

Cassandra: M1 + 3
Samuel r.i.p. Eindstand L2 + 5


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 5 bezoekers