Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 23:05

Hallo allemaal!

Bij mijn merrie is een aantal weken helaas kogelartrose geconstateerd -O- Heel erg schrikken, maar het is niet erfelijk en dus wel een goede reden om een veulentje van haar te krijgen. Ik ben zelf helemaal niet into de fokwereld, dus ik kan wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van hengst.

Bobbi is een KWPN merrie van 1.61 uit 2006. Haar ouders zijn niet 100% zeker bekend maar ze is waarschijnlijk van Haarlem. Ze kan een aardig sprongetje, en aangezien dit ook mijn ambities waren met haar wil ik graag een hengst die dit ook goed kan. Verder is het écht een heethoofdje met heel veel karakter. Een rustige hengst zou dus wel wat fijn zijn :') Verder qua bouw vind ik haar zelf wat kort in de rug, en ze heeft behoorlijk lange benen. Ze is vrij schraal gebouwd. Qua gangen mag zeker haar stap verbeterd worden maar haar draf en galop zijn prima.

Oja, ze is trouwens donkerbruin zwart en ik vind alle kleurtjes leuk! Dus ook een hengst die aan de "eisen" voldoet maar aparte kleurtjes geeft mag genoemd worden :D

Ik zal trouwens even standfoto's maken van de week en die hier plaatsen. Hier in ieder geval een filmpje waarin Bobbi te zien is.
https://youtu.be/KweYBY8IoyQ

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ben echt heel benieuwd. :o

Casper ♡
Daiske ♡
Bobbi ♡


Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:50

wat is haar volledige stamboomnaam en heb je standfoto's. dat is makkelijker om dan een bepaalde hengst aan te raden :)

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:11


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:21

Ze oogt heel ril en sensibel en heeft geen geweldige techniek van wat ze op het filmpje laat zien. + het feit dat je niet weet wie de ouders zijn zou voor mij reden zijn om hier niet mee te fokken.

Mocht je toch Perse willen dan zou ik een vergrotende hengst met veel body en een heel braaf karakter kiezen. Ook moet de hengst een goede galop en sterk achterbeen hebben, plus een goede techniek. Kijk eens richting wat meer Holstein bloed.
Aangezien je niet weet hoe ze gefokt is vind ik het lastig een hengst te noemen. Wie weet is het wel dichte familie.


lloranganol1
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:32

Bacardi 2 vdl. zwarte hengst met veel springtoppers in zijn pedigree

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 11:57

_Zsazsa_ schreef:
Ze oogt heel ril en sensibel en heeft geen geweldige techniek van wat ze op het filmpje laat zien. + het feit dat je niet weet wie de ouders zijn zou voor mij reden zijn om hier niet mee te fokken.

Mocht je toch Perse willen dan zou ik een vergrotende hengst met veel body en een heel braaf karakter kiezen. Ook moet de hengst een goede galop en sterk achterbeen hebben, plus een goede techniek. Kijk eens richting wat meer Holstein bloed.
Aangezien je niet weet hoe ze gefokt is vind ik het lastig een hengst te noemen. Wie weet is het wel dichte familie.

Ik wil ook niet fokken voor de kunst om een prachtige nakomeling te krijgen, maar meer omdat ik met haar niks meer kan en een nieuw paard kopen financieel niet praktisch is. Thanks voor het advies!

Casper ♡
Daiske ♡
Bobbi ♡

LaPluche

Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:04

Dekken is duur en dan ook nog eens de DA kosten erbij. Ik denk dat je voor dat geld tegenwoordig al een leuke 2 jarige kan kopen.
En waarom fokken als er al zoveel leuk spul rond loopt?

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 12:18

LaPluche schreef:
Dekken is duur en dan ook nog eens de DA kosten erbij. Ik denk dat je voor dat geld tegenwoordig al een leuke 2 jarige kan kopen.
En waarom fokken als er al zoveel leuk spul rond loopt?

Omdat ik het geweldig zou vinden een kleintje te hebben van mijn merrie, juist omdat ik zo gek ben op haar en haar karakter maar door medische redenen ze dus weinig mag.

Casper ♡
Daiske ♡
Bobbi ♡

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:24

Ik zal gewoon fokken hoor! Als je het aan kan houden, en zoniet is er vast wel een liefhebber voor.

Ik kan je geen tips geven qua springhengsten, wij hebben hier een paar mooie van gogh's lopen, lieve dieren!

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:47

Ik zie een volbloedje kwa type. Geen grote. Beetje ponyachtig. Lijkt me eerder een SGW-diertje dan een springpaard. Jammer dat er geen papier bij zit, dat maakt fokken lastig. Dan is het om eerlijk te zijn gewoon een veulentje krijgen bij je merrie.

Hoe zeker weet je dat die kogelartrose niet erfelijk is? Dat soort botproblemen komen vaak voor bij Engels volbloeden en daar lijkt deze merrie in het type toch wel heel sterk op.

Maar dan wat jij wilt fokken: een springpaard. Liefst eentje met een iets rustiger karakter. Dat moet lukken. Of de maat echt omhoog kan gaan is nog maar de vraag. Wanneer je naar hengsten uit gaat kijken: kies er eentje met veel massa, een mooie schuine schouder en veel front. Dan zit je gauw in de Holsteinse richting. Kies er dan eentje met weinig XX-bloed.
Zelf zette ik er trouwens een Gelderse op. Relatief goedkoop in dekgeld, zit zeker weten geen XX in en dan meer garantie op meer massa.

Zelf fokken is trouwens in het geheel niet goedkoper dan kopen. En bij kopen kun je de kleur uitkiezen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:53

Mijn merrie is ook afgekeurd en ik gebruik haar nu ook voor de fok. Puur alleen voor mijzelf later. Heb dit jaar een veulentje van Floris tn gekregen. Echt een leuk ding, loopt ook heel los en soepel door het lijf en heeft fijn / nieuwsgierig karakter. Ik ben er helemaal blij mee! Floris heeft ook een fijn karakter en is nog redelijk betaalbaar aan dekgeld.

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 13:58

Dees schreef:
Ik zie een volbloedje kwa type. Geen grote. Beetje ponyachtig. Lijkt me eerder een SGW-diertje dan een springpaard. Jammer dat er geen papier bij zit, dat maakt fokken lastig. Dan is het om eerlijk te zijn gewoon een veulentje krijgen bij je merrie.

Hoe zeker weet je dat die kogelartrose niet erfelijk is? Dat soort botproblemen komen vaak voor bij Engels volbloeden en daar lijkt deze merrie in het type toch wel heel sterk op.

Maar dan wat jij wilt fokken: een springpaard. Liefst eentje met een iets rustiger karakter. Dat moet lukken. Of de maat echt omhoog kan gaan is nog maar de vraag. Wanneer je naar hengsten uit gaat kijken: kies er eentje met veel massa, een mooie schuine schouder en veel front. Dan zit je gauw in de Holsteinse richting. Kies er dan eentje met weinig XX-bloed.
Zelf zette ik er trouwens een Gelderse op. Relatief goedkoop in dekgeld, zit zeker weten geen XX in en dan meer garantie op meer massa.

Zelf fokken is trouwens in het geheel niet goedkoper dan kopen. En bij kopen kun je de kleur uitkiezen.

Thanks voor de goede adviezen! Ik weet dat fokken niet goedkoper is hoor, maar het gaat mij er vooral om dat het gewoon echt heel leuk zou zijn.
We hebben het besproken met de artsen in de kliniek en die zeiden dat er echt een heeeeele kleine kans is dat de artrose die zij heeft erfelijk is, en dat fokken dus een goede oplossing zou zijn.
Ik ga eens opzoek naar zulke hengsten!

Casper ♡
Daiske ♡
Bobbi ♡

Anoniem

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:12

Ik zou ook niet fokken met dit paard. Ze is papierloos, Te klein, niet gezond, geen makkelijk karakter en geen fijne techniek.
Fokken omdat je dit paard leuk vind is een m.i. slechte reden. Veulens hoeven niet perse op hun moeder te lijken. En lijken soms op geen van de ouders.

Daarbij is een veulen fokken erg duur en een risico voor je merrie. Dus de financiële reden begrijp ik eigenlijk ook niet zo goed...

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-16 14:35

Volgens mij snappen jullie mij niet zo goed. Ik heb dit paardje een jaar geleden gekocht als recreatieve ruiter, dat zal ik altijd blijven.
Mijn doel is dus echt absoluut niet om een mega gaaf olympisch toppaard te fokken. Ik ben er kapot van dat ik met dit paardje nooit meer zal kunnen springen, crossen etc. Qua financiën kunnen wij prima nog een paard kopen, maar het gaat mij niet per se om een "vervanger". Ik wil Bobbi gewoon niet kwijt. Het financieren van een veulentje is dus sowieso geen probleem aangezien we een tweede paard ook zouden kunnen betalen.
Bobbi mag dan geen toppaard zijn, maar ze is dat voor mij wel. Ze heeft geen enorme mankementen, buiten de artrose maar dit is dus niet erfelijk. Ze is verder helemaal gezond. Ik wilde sowieso al graag een veulentje van haar en dit is de kans zegmaar. Al wordt het een lelijk eendje, dat maakt me echt niet uit het gaat erom dat ik plezier heb van hem of haar.
Ik vroeg jullie hulp alleen omdat ik verder geen verstand heb van hoe je bepaalde slechte eigenschappen in ieder geval niet verergert en evt. weg kan "filteren".

Ze is voor mij niet te klein, papierloos; whatever? Ik hou het veulen toch wel zelf. Techniek is volgens mij iets wat je prima kan verbeteren met training, dit is het afgelopen jaar met Bobbi namelijk ook prima gegaan.

Ik snap dat het goed bedoeld is maar ik hoef geen redenen te horen waarom ik het niet zou moeten doen, is en blijft namelijk mijn keuze en ik doe echt niet zomaar wat, ik zal er heus wel goed over nadenken voor we actie ondernemen.

Casper ♡
Daiske ♡
Bobbi ♡

Anoniem

Re: Op zoek naar een springhengst, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:56

Natuurlijk is ze voor jou fantastisch. Maar fokken is een verantwoordelijkheid. Je houd het veulen zelf zeg je? De komende 30 jaar? Ook als je op jezelf gaat wonen? Kinderen krijgt? Een fulltime baan?

Als je een "net niet" paard fokt heeft dat gevolgen voor zn toekomst. Slecht verkoopbaar is een voorboden voor een matige toekomst. Voor een recreatie paard heeft jou paard een lastig karakter. Er is een risico dat het veulen dat ook krijgt. Mocht je het veulen dan onverhoopt toch moeten verkopen heeft dat wel gevolgen. En voor de sport heeft jou merrie denk ik niet de kwaliteit en maat. De kans dat het veulen wel voldoende kwaliteit en maat heeft voor de sport is niet zo groot(en daarbij heeft het veulen geen papier wat veel sportruiters wel belangrijk vinden). Dus ik zou persoonlijk gewoon een leuk paard erbij kopen. Ipv meer paarden op de wereld zetten die het eigenlijk net niet zijn. Ondanks dat het veulen voor jou heel leuk zou kunnen zijn. Moet je ook nadenken over de toekomst als jij het veulen onverhoopt niet aan zou kunnen houden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers