startersaftrek

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 13:29

Hoi,

stel ik wil een bedrijf beginnen (dat wil ik ook echt), een eenmanszaakje. De eerste 4 maanden verwacht ik geen inkomen te hebben omdat ik verklaringen, contracten en dergelijke moet regelen om zorg te mogen leveren aan particulieren. Eigenlijk wilde ik per 1 januari 2017 starten, zodat ik gebruik kan maken van de starters- en zelfstandigen aftrek van bij elkaar bijna tienduizend euro (omdat je een urencriterium van 1225 uur hebt die je in je bedrijf moet stoppen). Nu is mijn vraag: als ik nu mijn bedrijfje start (zeg november 2016) dan kom ik nooit meer aan die 1225 uur, om in aanmerking te komen voor die aftrekposten. Echter verwacht ik ook geen winst binnen te halen de eerste paar maanden.
Ik weet dat je 3 jaar gebruik kunt maken van de starteraftrek. Maar geldt dit per kalenderjaar? Of geldt dit de eerste 3 jaar vanaf de start van je bedrijf? Kortom: stel ik start in november, is dan dit kalenderjaar al 1 van de jaren waarop ik gebruik kan maken van startersaftrek (die ik niet nodig heb want ik heb geen winst) waardoor ik er dus nog meer twee keer gebruik van mag maken of geldt dat net als bij de zelfstandigen aftrek ook dat je de eerste 5 jaar maximaal 3 keer daar gebruik van mag maken.

Iemand de me kan helpen?


Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:32

In de eerste 5 jaar max 3x toe te passen :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 14:09

start het eerst jaar dan in het kalenderjaar waarin ik mijn bedrijf start? dus 2016? waarin ik dus geen winst maak?


tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:13

KvK bellen of belastingdienst. die weten er alles van incl. allerlei aftrekposten, etc.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 14:37

Daar ben ik al van op de hoogte inderdaad. Ik ga ook naar de startersdag 5 november. Ik dacht ik vraag het hier omdat ik me dit al een paar dagen afvraag.

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:41

De startersaftrek gaat per kalenderjaar.
Dus het slimste is om deze nog niet over dit jaar te rekenen.
Dit is iets wat sowieso pas met je belastingaangifte wordt doorgegeven, dus hoef je nu nog niets in te beslissen.
Mijn ervaring is dat een boekhouder zich absoluut terugverdient en het heel fijn is om samen met zo iemand je jaar opgave samen te stellen en de aangifte te doen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: startersaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:51

Helaas is het niet zo simpel dat je startersaftrek krijgt als je 1225 uur maakt. Je moet voor de belastingdienst ook als ondernemer staan. Dat betekent dat je winst boven een bepaald bedrag moet uitkomen en dat je belasting moet betalen.
Is dit niet het geval, dan ben je particulier en heb je er helaas geen recht op.

Ik zat in precies hetzelfde schuitje vorig jaar, maar had er hierdoor dus geen recht op.

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:04

Ik heb precies tzelfde gehad. Ingeschreven bij kvk op 9 november 2013 (vond ik symbolisch, op m'n dertigste verjaardag officieel ingeschreven staan als zelfstandig ondernemer :) ). In 2013 ook geen winst gemaakt, startersaftrek mag je drie keer toepassen in de eerste vijf jaar. Mijn boekhouder heeft bij de aangifte van 2013 geen startersaftrek toegepast, maar pas bij de aangifte van 2014.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers