HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 07:04

Hallo allemaal,

de titel zegt het al. Ik ben opzoek naar ervaringen met deeltijd HBO opleidingen in het algemeen, en logopedie in het bijzonder.

Ik ben mij op dit moment aan het richten op een nieuwe stap in mijn loopbaan. Nu spreekt de opleiding logopedie mij ontzettend aan. Omdat ik een gezin met jonge kinderen heb wil ik voor de deeltijd opleiding gaan. Maar ik ben wel benieuwd of dit te doen zal zijn. Hoeveel tijd er daadwerkelijk naast de lesdagen in de studie gaat zitten, hoeveel stages je loopt en hoe is dat vorm gegeven, is dat op de dagen dat je normaal les hebt of komt dat er nog naast? Hoe vaak is dat en hoe lang zijn de periodes?
Kortom, zal een deeltijd HBO studie te doen zijn naast een gezin met jonge kinderen en eventueel nog 1 of 2 dagen werken (als dat financieel gezien nodig blijkt). Uiteraard verschilt dat per persoon, zal het überhaupt zwaar worden, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen.

daarnaast ben ik wel benieuwd naar ervaringen met specifiek de opleiding logopedie. gewoon hoe de opleiding eruit ziet, hoe de school bevalt, etc. etc. naja, eigenlijk alles wat je erover kunt vertellen hoor ik graag!

Uiteraard heb ik mijn vragen ook voorgelegd aan de scholen die de opleiding geven, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die de opleiding volgen!


Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:08

Ik ben logopedist en heb op dit moment een stagiaire van de deeltijdopleiding (Groningen). Zij heeft ruwweg dezelfde beginsituatie als jij (3 kinderen en werkt nog 1,5 dag elders). Kan haar wel even de vragen doorsturen die betrekking hebben op het deeltijdaspect.

❤️

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 13:23

Oh plien91 als je wil heel graag! Mocht het handiger zijn kan ik ook mijn mail adres aan je pben om zelf contact op te nemen!

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:26

Kijk anders hier even: [STW] Deeltijd studenten

Ik volg MIC deeltijd aan de HVA. Ben dit jaar begonnen, maar het valt mij niet tegen. Wij hebben twee vakken op 1 dag (gehele vrijdag naar school) en ik plan elke woensdag een huiswerk avond in. Gaat prima tot nu toe. Van huiswerk loop ik niet over en de opdrachten vallen echt wel mee. Werk 4 dagen, woon samen en heb nog een eigen paard.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:38

Hé wat leuk! Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd als logopedist en nu ook werkzaam in combinatie met een masteropleiding. Ik had les op de HAN, daar is helaas geen deeltijd opleiding logopedie. Maar mocht je vragen hebben over logopedie studeren, dan beantwoord ik ze graag!

Anoniem

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:46

Bij mij op het werk zijn er de afgelopen jaren nogal wat logopedisten wegbezuinigd. Viel niet mee voor ze om een nieuwe baan te vinden, hoorde ik. Zeker niet als je in deeltijd wilt werken, met kinderen als doelgroep.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:49

safina schreef:
Zeker niet als je in deeltijd wilt werken, met kinderen als doelgroep.

Maar wie zegt dat TS dat wil?

Ik volg een deeltijdopleiding (HBO). Eerst naast een baan van 40 uur plus. Dat was icm paard en manlief wel wat veel. Nu werk ik minder en is het prima te doen. Hoe stages vorm gaan krijgen en hoe ik dat ga regelen zie ik dan wel weer, komt uiteindelijk ook wel goed.

Ik ben gemiddeld zo'n 30 uur kwijt per week aan school. Soms meer, vlak voor tentamen bv.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.


Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:50

safina schreef:
Bij mij op het werk zijn er de afgelopen jaren nogal wat logopedisten wegbezuinigd. Viel niet mee voor ze om een nieuwe baan te vinden, hoorde ik. Zeker niet als je in deeltijd wilt werken, met kinderen als doelgroep.


Ik ben benieuwd in wat voor setting je werkt? Mijn ervaring is dat de parttime banen in een logopedische praktijk (waar veel met kinderen wordt gewerkt) voor het oprapen liggen. Logopedie is toch een vrouwenberoep waar veel parttime wordt gewerkt en waar veel vervangers worden gevraagd ivm zwangerschapsverlof. Juist in instellingen als revalidatiecentra, verpleeghuizen en ziekenhuizen is het over het algemeen lastiger om aan een baan te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:03

Jannaa schreef:
safina schreef:
Bij mij op het werk zijn er de afgelopen jaren nogal wat logopedisten wegbezuinigd. Viel niet mee voor ze om een nieuwe baan te vinden, hoorde ik. Zeker niet als je in deeltijd wilt werken, met kinderen als doelgroep.


Ik ben benieuwd in wat voor setting je werkt? Mijn ervaring is dat de parttime banen in een logopedische praktijk (waar veel met kinderen wordt gewerkt) voor het oprapen liggen. Logopedie is toch een vrouwenberoep waar veel parttime wordt gewerkt en waar veel vervangers worden gevraagd ivm zwangerschapsverlof. Juist in instellingen als revalidatiecentra, verpleeghuizen en ziekenhuizen is het over het algemeen lastiger om aan een baan te komen.


Er zijn er inderdaad nog een paar naar vrijgevestigde praktijken gegaan. Maar ook daar wemelde het hier in de regio niet van de vacatures. En voor wie graag in het onderwijs of jeugdgezondheidszorg aan de slag wilde, was het dus vrij lastig iets te vinden. Mede omdat gemeenten er steeds minder geld meer aan uit willen geven.

Ik zou best graag wat meer vertellen over waar ik werk en in welke regio, maar ik hecht tegelijk nogal aan mijn privacy. Maar als TS dat graag wil weten, mag ze altijd even PB'en.

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:43

Jannaa schreef:
safina schreef:
Bij mij op het werk zijn er de afgelopen jaren nogal wat logopedisten wegbezuinigd. Viel niet mee voor ze om een nieuwe baan te vinden, hoorde ik. Zeker niet als je in deeltijd wilt werken, met kinderen als doelgroep.


Ik ben benieuwd in wat voor setting je werkt? Mijn ervaring is dat de parttime banen in een logopedische praktijk (waar veel met kinderen wordt gewerkt) voor het oprapen liggen. Logopedie is toch een vrouwenberoep waar veel parttime wordt gewerkt en waar veel vervangers worden gevraagd ivm zwangerschapsverlof. Juist in instellingen als revalidatiecentra, verpleeghuizen en ziekenhuizen is het over het algemeen lastiger om aan een baan te komen.

Dat hangt niet alleen van de setting af, maar ook van de regio. Hier in het noorden liggen de banen niet voor het oprapen. Vanuit mijn functie en netwerk kan ik de vacatures redelijk op de voet volgen, maar zowel in de VV als onderwijs en zorg is er geen grote vraag naar logopedisten. Daarnaast wil je natuurlijk ook niet eeuwig in de waarnemingen blijven hangen.

❤️

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 09:08

iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

op dit moment heb ik nog geen voorkeur voor een doelgroep. Ik vind kinderen ontzettend leuk, maar alles wat ik tot nu toe over het beroep lees zijn er heel veel super interessante doelgroepen. Ik wil eigenlijk niet beginnen met een voorkeur, maar wil juist in eerste instantie voor alles open staan en wie weet komt er gedurende de opleiding wel een voorkeur oid.
Of ik fulltime of parttime wil werken kan ik ook nog niet zeggen. Als ik nu een baan zou zoeken zou ik voor parttime gaan, maar tegen de tijd dat ik klaar zou zijn met de opleiding zijn we vanaf nu gezien toch 4,5 jaar verder en gaan mijn kinderen beide naar school, dus dan is het misschien wel heel anders.

wbt werkgelegenheid, ik ben nu dierverzorgster, ook niet een beroep waar de banen voor het oprapen liggen. Ik heb tot nu toe altijd geluk gehad en nooit zonder werk gezeten. Mijn ervaring is toch dat je net geluk moet hebben met wat er op je pad komt. En niemand kan in de toekomst kijken hoe de werkgelegenheid dan is. Als ik nu een keuze maak voor een opleiding waar de banen voor het oprapen liggen kan het maar zo zijn dat die markt over jaar ook op z'n gat ligt en dat zijn toch alleen maar dingen die mij totaal niet aanspreken, dus dat is ook niet zo zinvol... Ik ga dus liever iets doen waar mijn hart ligt, dan heb ik er in ieder geval plezier in, en zal het leren ook makkelijker gaan.

Lizzy en Ir111 fijn te horen dat het voor jullie goed te doen is. Is de 30 uur die je kwijt bent inclusief of exclusief lesdag?

Jannaa, ik weet niet zo goed of ik echt concrete vragen heb over de opleiding logopedie in het algemeen. Ja hoe de opleiding er uit ziet, wat voor soort vakken je hebt, is het veel praktisch of is het ook veel theoretisch stampwerk? Werk je nu ook als logopedist?

Safina,ik stuur je een pb

ik ga trouwens sowieso tijdens de dag van de mobiliteit meelopen met een logopedist, en ik wil kijken of ik nog ergens een dagje mee zou mogen lopen. Om eens verschillende mensen aan het werk te zien en te kijken of het me echt zou liggen. Mocht iemand nog een goede/leuke logopedist in omgeving apeldoorn weten die daar misschien voor open staat dan hoor ik het graag!

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:32

Hoi
Ik werk al jaren als logopedist in het verpleeghuis met name op de pg.
Ik zit in Brabant waarschijnlijk voor jou te ver weg maar je bent van harte welkom om een dagje mee te lopen

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:17

jojootje84 schreef:
Lizzy en Ir111 fijn te horen dat het voor jullie goed te doen is. Is de 30 uur die je kwijt bent inclusief of exclusief lesdag?

Inclusief lesdagen, ik heb veel contacturen en 'moet' veel in werkgroepen doen dus ik spendeer zo'n 18 uur op school. Dan ernaast nog zo'n 12 - 18 uur thuis werken.

Omdat mijn opleiding zoveel contacturen kent kun je studiefinanciering krijgen als je aan de overige criteria voldoet.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 11:36

Ik ben al 32, studiefinanciering mag je tot je 30e aanvragen, Helaas.w at overigens voor deze opleiding dacht ik verder geen probleem is...

Las al wel dat er volgend jaar een levenslanglerenkrediet komt.

Esje, wat lief! Ik weet niet waar je in Brabant zit, ik moet nml nog regelmatig in Oss zijn, dus wellicht valt dat te combineren!

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:42

Ir111 schreef:
jojootje84 schreef:
Lizzy en Ir111 fijn te horen dat het voor jullie goed te doen is. Is de 30 uur die je kwijt bent inclusief of exclusief lesdag?

Inclusief lesdagen, ik heb veel contacturen en 'moet' veel in werkgroepen doen dus ik spendeer zo'n 18 uur op school. Dan ernaast nog zo'n 12 - 18 uur thuis werken.

Omdat mijn opleiding zoveel contacturen kent kun je studiefinanciering krijgen als je aan de overige criteria voldoet.


18 uur per dag op school? Dan is het toch geen deeltijd studie meer. Ik had toen ik voltijd deed zelfs minder uren :')
Ik heb 7,5 uur les en daarnaast gok ik vijf uur aan huiswerk thuis. :j

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:46

Lizzyy schreef:
Ik heb 7,5 uur les en daarnaast gok ik vijf uur aan huiswerk thuis. :j

:wow: Zo kan ik wel twee opleidingen tegelijk doen. :D

18 uur is over twee dagen gespreid, bestaat uit 12 uur les en 6 uur met werkgroep. Het is een echte HBO opleiding dus veel praktijk vandaar veel met werkgroepje.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 11:51

Bij de deeltijd logopedie is het ook zoveel school volgens mij. Bij de ene opleiding staat het er niet precies bij, de andere is 1 dag van 9.30-21.30 naar school.verder ook veel thuisstudie. Eigenlijk gewoon voltijds, maar dan voor mensen die werken of om andere reden niet fulltime naar school willen/kunnen

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:53

Ja precies. Wij krijgen dezelfde lesstof en toetsen als dagstudenten. Alleen doen we meer zelfstudie. Inderdaad 1 schooldag van 9 tot 21 en nog eentje van 9 tot 4, op vrijdag en zaterdag. Zitten bij mij in de klas ook jonge mensen die om de een of andere reden geen dag onderwijs kunnen volgen.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:03

Ja ik werk in een verpleeghuis/revalidatiecentrum :) erg leuk. Ik werk in de Betuwe, met mij mag je evt ook wel een dagje meelopen als ik een goedgevulde dag heb. Dat wisselt nogal namelijk.

Wb de opleiding: het is een goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Zonder theorie kun je geen goede onderzoeken/behandelplannen opstellen, maar er wordt ook veel waarde gehecht aan clientgericht werken en creativiteit in behandelingen. Soms gaan dingen niet als gepland, dus moet je flexibel zijn in je handelen.
Ik kreeg verder geen standaard vakken, maar themagerichte vakken. Rondom het blok stemstoornissen krijg je anatomie op het strottenhoofd e.d. gericht, en leer je bijv. hoe je stemscreeningen kunt doen. In het blok cva-ketenzorg leer je weer hoe het brein werkt en behandelingen rondom neurologie opstellen.
Maar de lesopbouw wisselt nogal per hogeschool.

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:19

Oss is vlakbij
Mijn hoofdlocatie is schaijk
Dus .......

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 05:55

Jannaa wat lief dat ik ook met jou mee mag! Ik weet niet waar je precies werkt, maar ik zit normaal wel een beetje met een auto probleem. Maar wie weet valt er wat te regelen!

Esje, als ik weer een afspraak in Oss heb ga ik zeker contact met je opnemen! Leuk!

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:37

Ir111 schreef:
Lizzyy schreef:
Ik heb 7,5 uur les en daarnaast gok ik vijf uur aan huiswerk thuis. :j

:wow: Zo kan ik wel twee opleidingen tegelijk doen. :D

18 uur is over twee dagen gespreid, bestaat uit 12 uur les en 6 uur met werkgroep. Het is een echte HBO opleiding dus veel praktijk vandaar veel met werkgroepje.


Ik werk daarnaast 4 volle dagen dus 2 opleidingen wordt wat lastig :+

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 21:46

Oeh ik ben gewoon mijn eigen topic helemaal vergeten. Zo stom.

Ondertussen heb ik een dagje mee kunnen lopen bij een logopedist. Ik vond het echt helemaal geweldig! Ik heb me dan ook ingeschreven en morgen heb ik de stemtest! Vind het super spannend om weer naar school te gaan maar heb er ook enorm veel zin in...

Mocht iemand dit nu nog lezen en nog tips hebben voor morgen, me wat meer kunnen vertellen over de test, dan hoor ik het graag!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:00

Ik weet niet of de testen overal gelijk zijn, maar ik moest destijds een lied zingen en een stuk tekst voorlezen. Ze kijken dan naar je articulatie, stem, houding en ademhaling. Ook kreeg ik een gehoortest, een muzikale discriminatietest en een fonetogram (stembereik word in kaart gebracht). Belangrijk is dat je goed kunt horen of je de juiste tonen overneemt. Verder kun je er niet zo veel aan voorbereiden, en als je dat zou willen dan is het nu te kort dag.
Je articulatie e.d. hoeft ook nog niet perfect te zijn en fouten maken mag, maar ze moeten het idee krijgen dat je na 1 a 2 jaar het wel perfect kunt.
Ik zou zeggen, laat het maar allemaal over je heen komen en heel veel succes! +:)+ Ik ben benieuwd hoe het is gegaan straks.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: HBO (logopedie,maar andere ook)deeltijd, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 10:58

Zo net weer thuis. Jouw bericht net niet meer gelezen jannaa. Ik moest wat voor lezen, stukje zingen, wat klanken na doen, hard/zacht, roepen en een toonladder. Dat was het. En ik ben geslaagd en mag de opleiding gaan doen *\o/* Super veel zin in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 18 bezoekers