pemphigus foliaceus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 12:06

Hallo,

Heeft iemand meer informatie over behandeling en prognose van deze auto immuunziekte?

Mijn merrie heeft dit waarschijnlijk en ik wil mezelf graag voorbereiden.

alvast bedankt,

mvg brenda

Perna you mean the world to me,and so much more!


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:20


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:31

Hier een ezel die dit ondertussen al jaren heeft. Genezen gaat niet maar het is hier goed onder controle te houden met prednison.

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 12:38


Perna you mean the world to me,and so much more!


brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 12:39

maximuss schreef:
Hier een ezel die dit ondertussen al jaren heeft. Genezen gaat niet maar het is hier goed onder controle te houden met prednison.


Kan je me vertellen wat je met onder controle houden bedoeld? Zijn het periodes dat ze het heeft? Of is het er altijd een beetje? Wat is de levenskwaliteit etc?

Perna you mean the world to me,and so much more!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:48

Levenskwaliteit is eigenlijk onveranderd: staat op de wei te eten ;-)...
Hij heeft regelmatig een opstoot, dwz een geïrriteerde plek, maar daar blijft het tot nu toe bij.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:05

Aangezien regulier er eigenlijk geen andere behandeling is dan op de prednisolon, heb je al eens geinformeerd of een holistische praktijk (a la Den Hoek) hier iets mee kan?

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 14:21

maximuss schreef:
Levenskwaliteit is eigenlijk onveranderd: staat op de wei te eten ;-)...
Hij heeft regelmatig een opstoot, dwz een geïrriteerde plek, maar daar blijft het tot nu toe bij.



Oke en hij krijgt dagelijks pred?

Perna you mean the world to me,and so much more!

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 14:22

Babootje schreef:
Aangezien regulier er eigenlijk geen andere behandeling is dan op de prednisolon, heb je al eens geinformeerd of een holistische praktijk (a la Den Hoek) hier iets mee kan?


Bij mijn paard is het nog niet vastgesteld. Er is een biopt afgenomen en we moeten nu afwachten maar als ik alles zo lees en zie denk ik zelf dat dit het is. (ookal hoop ik van niet).

Ik wil me dus van te voren al voorbereiden.. Mocht het zo zijn ga ik ook zeker eens bellen naar die praktijk(staat al bij mn favorieten opgeslagen)

Perna you mean the world to me,and so much more!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:13

Tijdens de opflakkering krijgt hij 75mg prednison per dag, normaal gezien 75mg om de dag.

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:33

Ik heb mn shet in moeten laten slapen, zijn huid en haar viel eraf. Heel zielig. Achteraf had ie nog 1 kans kunnen hebben, maar helaas wist ik toen nog niet wat ik nu weet...
Daarmee bedoel ik: bel Natascha Bos, van de blauwe hengst. Google maar eens.

Je hebt inzicht nodig in hoe autoimmuunziektes ontstaan en hoe je dit stop kunt zetten. Prednison is rotzooi, duur, onderdrukt meestal het symptoom maar werkte dus niet genoeg bij mijn pony. Ik baal zo dat ik mijn pony die kans niet heb kunnen geven, dus bij deze wil ik dat jullie in ieder geval hiervan op de hoogte zijn. Ik zou zeggen, geef het een kans, prednison kan altijd nog.

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect) Verkocht
Skyeda (v. Ipsthar)
Noud Willem van Bourboom (v. Fonger)

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:12

Babootje schreef:
Aangezien regulier er eigenlijk geen andere behandeling is dan op de prednisolon, heb je al eens geinformeerd of een holistische praktijk (a la Den Hoek) hier iets mee kan?

Holisme is kwakzalverij. Kunt net zo goed je geld in de gracht gooien

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-16 10:54

juliomariner schreef:
Babootje schreef:
Aangezien regulier er eigenlijk geen andere behandeling is dan op de prednisolon, heb je al eens geinformeerd of een holistische praktijk (a la Den Hoek) hier iets mee kan?

Holisme is kwakzalverij. Kunt net zo goed je geld in de gracht gooien


Waarop baseer je dit?

Perna you mean the world to me,and so much more!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:00

Vermoedelijk op decennia van wetenschappelijke toetsing.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:26

Dat is jouw niet onderbouwde mening Kuggur.

Mijn stalgenootje is in ieder geval maar wat blij met Den Hoek.
Haar paard heeft maanden in Utrecht gestaan met diarree. Utrecht kwam er niet uit en het paard was inmiddels een wandelend skelet. In overleg met Utrecht en als laatste redmiddel is Laarakkers erbij geweest.
In Utrecht zijn ze de medicijnen gaan geven van Den Hoek en enkele weken stond het paard weer thuis en is nu bijna weer de oude.

Zelf heb ik ook goede ervaringen. Mijn paard had een Uveitis (in het oog). Meestal recidiveert dit (omdat regulier de oorzaak niet altijd te achterhalen is). Dan spreek je van maanblindheid.
Daarom ook naar Den Hoek gegaan in een poging de oorzaak te achterhalen. In Den Hoek werd een nog actief herpes virus in het oog gevonden. Daarvoor behandeld (weerstandsverhoger, oogdruppels en L-lysine) en mijn paard heeft het niet meer terug gehad. Is nu een half jaar geleden.
In mijn geval zou je kunnen zeggen dat het misschien - ook zonder behandeling in Den Hoek - niet terug gekomen was, maar met het herpesvirus als oorzaak is de kans op recidive toch wel erg groot.

Terugkomend op het paard van TS: in de meeste gevallen ga ik als mijn paard iets heeft naar mijn reguliere veearts. Maar als het iets is waar men ook regulier weinig mee kan, dan is Den Hoek zeker een optie.
Op het gebied van auto-imuun ziekten maar ook ziekten veroorzaakt door virussen (zoals bijvoorbeeld Lyme) worden met een holistische aanpak goede resultaten bereikt.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:48

De enige die geen onderbouwing geven zijn de holisten. Er is nog nooit ook maar enig wetenschappelijk bewijs geleverd dat het werkt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:17

Babootje schreef:
Dat is jouw niet onderbouwde mening Kuggur.

Haha, The Big Lebowsky!
"Yeah, well, that´s just, like, your opinion man!".
_O-

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-16 10:19

Ik wil vragen of deze discussie kan stoppen.. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen bij deze ziekte, en iedereen mag alle adviezen geven. Het gaat om mijn paard, en ik wil er alles over weten. Ik kan daarna zelf kijken wat ik wel en niet wil proberen.

Bedankt voor jullie begrip

Perna you mean the world to me,and so much more!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:05

Ik heb indertijd, toen de diagnose hier net gesteld was, veel info en ervaringen gevonden op amerikaanse fora/ websites. Gewoon via Google gevonden. De algemene trend was daar niet heel positief (veelal na jaren toch nog inslapen omdat de medicatie niet meer helpt) en ergens toch een aanpassing aan de hoeveelheid arbeid dat je paard kan hebben.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:17

Hoe gaat het nu met je paard TS. Weet je inmiddels al definitief wat het heeft en ben je al wijzer geworden wat betreft de aandoening?

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 15:11

Babootje schreef:
Hoe gaat het nu met je paard TS. Weet je inmiddels al definitief wat het heeft en ben je al wijzer geworden wat betreft de aandoening?


Ik heb vandaag te horen gekregen dat het definitief pemphigus foliaceus is. We starten nu met de prednison. Echt wijzer ben ik niet omdat er gewoon niet veel paarden zijn met deze ziekte, en de dierenarts ook niet echt een prognose kan geven. Op de fotos zie je hoe ze eruit ziet, dit gepaard met opgezette benen en uier. (ze is geschoren btw)


Afbeelding
Afbeelding

van dichtbij:

Afbeelding

Perna you mean the world to me,and so much more!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:14

Goed dat ze al geschoren is. Dt hebben we hier in het midden van de winter moeten doen (het eerste jaar) om de wonden te kunnen verzorgen en dat is geen lachertje: een volledig blote ezel in putje winter en dan onder de dekens.

brendaa

Berichten: 522
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 15:17

maximuss schreef:
Goed dat ze al geschoren is. Dt hebben we hier in het midden van de winter moeten doen (het eerste jaar) om de wonden te kunnen verzorgen en dat is geen lachertje: een volledig blote ezel in putje winter en dan onder de dekens.


Ja het scheren was nu ook geen pretje met al die korstjes.. Mijn da adviseert geen deken op te doen dus ze staat nu gewoon op stal. Gelukkig is het een paard dat het niet snel koud heeft.. In het begin krabde ik elke keer de korstjes eraf, heb jij dat ook gedaan? Mijn paard liet het niet meer toe dus ik laat het nu maar even met rust..

Perna you mean the world to me,and so much more!

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:46

Hier waren het echt grote, vochtige wonden (vergelijk het met open blaren) over zijn hele lichaam. 2x per week wassen met chloorhexidine, droog wrijven, zweetdeken erop (3x wisselen) tot hij droog was en dan winterdeken er terug op. Ik raad het niemand aan ;-)...

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: pemphigus foliaceus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:00

Ach nee.... pff dat is niet mis.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Googlebot, IASCrawler, leonie1988, mirriejj, Mutti, ogidni, Pova en 113 bezoekers