ontwormen, wat een crime!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 09:55

Na een jaar was het weer tijd om te ontwormen, da gebeld, mest onderzoek heeft geen zin momenteel, maar een paard laat duidelijk tekenen van wormen zien.
Ondertussen al 2,5 week verder, gisteren zou ik equest pramox ophalen.
Niets was binnen gekomen bij da en voorlopig ook niet leverbaar.
Kan ik straks eraquel ophalen 2 x duurder dan waar ik engeland altijd bestelt heb!!!! Normaal koste dit middel rond de 8,- nu 16,50 ps.

Ik word niet goed van die regelwetgeving, snap het wel...

Hoe doen jullie dit?


carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:09

Ik ben wel benieuwd waarom mestonderzoek geen zin heeft momenteel?

Zelf heb ik een tijdje geleden nog bestelt in Engeland, maar wil ik nu toch eens mest onderzoek laten doen omdat hij niet helemaal fit lijkt en in niet onnodige of verkeerd wil ontwormen.


Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:11

Praat me er niet van....

40 jaar zonder DA ontwormt altijd goed gegaan. Begin van het jaar voor het eerst mestonderzoek moeten doen. Alle wormsoorten op NUL, niks, nada, noppes wormen. Zelfs geen zwakke besmetting. De enige paarden in zijn totale kliniek.De weides zijn dus schoon. Maar ik mag dus niet ontwormen. Behalve horzeltoestanden.

Op mijn vraag waarom ik niet mijn vertrouwde systeem mag blijven doorvoeren is het antwoord dan worden de wormen resistent....duh....???

Maar als ik nou kennelijk zo goed ontworm dat er geen worm overblijft dan is er niets om resistent te raken. Nu ben ik aan de goden overgeleverd is het wachten op een besmetting op de weide van buitenaf. Staan mijn oudjes een jaar zonder wormmiddel wat gewoon echt heel link kan zijn op deze hoge leeftijden.

Dat er veel mensen zijn die onderdoseren uit zuinigheid hoeft toch niet mijn probleem te worden? Mijn weides zijn helemaal schoon. Dat wil ik graag zo houden. Al 40 jaar 3x per jaar ontwormt, gewoon old school. Wat is het probleem???

En waarom zijn die wormspuiten ineens zo allejezus duur? Dan wordt er nog beweerd dat je goedkoper uit bent door niet te ontwormen. Nog zo'n fabeltje! De kosten verschuiven naar het mestonderzoek.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 19-10-16 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:12

Ik vind het ook belachelijk... Nog nooit problemen gehad en ontwormen is zo echt een crime....

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:12

carika schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom mestonderzoek geen zin heeft momenteel?

Zelf heb ik een tijdje geleden nog bestelt in Engeland, maar wil ik nu toch eens mest onderzoek laten doen omdat hij niet helemaal fit lijkt en in niet onnodige of verkeerd wil ontwormen.


Ah!! Is er in Engeland nog te bestellen??

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:15

@carika: Omdat de wormen al in 'winter slaap' gaan en dus geen eitjes leggen. Ik ontworm normaal ook alleen na onderzoek maar omdat het nu niet betrouwbaar is geef ik ze toch een kuurtje (vooral tegen de horzel larven).
Laatst bijgewerkt door Roosyes op 19-10-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·. Yessie, Jella & Sylvy :+:.

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:16

Foetsji schreef:
carika schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom mestonderzoek geen zin heeft momenteel?

Zelf heb ik een tijdje geleden nog bestelt in Engeland, maar wil ik nu toch eens mest onderzoek laten doen omdat hij niet helemaal fit lijkt en in niet onnodige of verkeerd wil ontwormen.


Ah!! Is er in Engeland nog te bestellen??


;) [VSW] Wormenkuur uit het buitenland?

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 10:23

Net netjes da gebeld en verteld dat ik zowel de pramox als eraquell heb besteld in Engeland en dat ze het best in het systeem mogen zetten wat ik gebruik en wanneer ik ontworm heb.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:31

Dat vind ik wel een stoere stap :)

Hier ook discussies gehad, maar tot dan toe altijd meegekregen. Ook gelijkwaardige argumenten aangevoerd, weidebeheer erbij gehaald en de onbetrouwbaarheid van het mestonderzoek. Tot dan toe altijd de ontworming meegekregen, dus over die da's niets te klagen. De assistente doet ook alleen maar wat d'r is opgedragen natuurlijk.
Nu we zijn verhuisd ben ik benieuwd hoe de da's hier zijn. Anders is inderdaad in het buitenland bestellen geen gekke optie.

Ik zou nog wel zelf willen investeren in een wormei-onderzoek setje. Gewoon puur voor mezelf om te kunnen monitoren hoe de eitjes zich over een dag of 7 verhouden, ipv de momentopname die de huidige wormeitelling is.

"Een draver, is gaver" :D

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:34

Foetsji schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom mestonderzoek geen zin heeft momenteel?

Zelf heb ik een tijdje geleden nog bestelt in Engeland, maar wil ik nu toch eens mest onderzoek laten doen omdat hij niet helemaal fit lijkt en in niet onnodige of verkeerd wil ontwormen.


Ah!! Is er in Engeland nog te bestellen??[/quote]

;) [VSW] Wormenkuur uit het buitenland?[/quote]


En mijn dank is groot! Besteld en betaald...
Niet een beetje goedkoper ook trouwens...pffff.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:39

mijn DA raad juist aan om in de winter en liefst zelfs als het enkele dagen op rij vriest overdag te ontwormen. Volgens haar de meest effectieve moment vh jaar. Ze weet ook dat ik niet sta te springen voor mestonderzoek noch de vroegere 4-5 standaard ontwormingen...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:43

Mijn paardenarts gaf juist aan dat ze weer wat aan het terugkomen zijn van het "standaard eerst mestonderzoek doen voordat u een wormkuur kunt krijgen".

Mijn Eigen paarden heb ik afgelopen zomer regelmatig (zelf) gecontroleerd op eitjes. Bleven de hele zomer netjes erg laag. Afgelopen weekend de laatste keer en weer laag. Maar ga toch binnenkort een kuur bestellen bij mijn Eigen paardenarts.

Overigens had ik bij het weidemaatje van mijn dieren een flinke besmetting geconstateerd. Maar die kreeg op basis daarvan geen kuur. Eerst een dure wormeitelling. Conclusie: fikse besmetting. Tja.....

Rockes <3

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:52

Het beleid bij ons is 2x per jaar mestonderzoek (april en juli) en 2x per jaar ontwormen (maart en oktober). Oktober dan ook voor de bloedworm. Nu kwamen ze ook ineens met een extra mestonderzoek in sept. ik heb deze dan ook niet gedaan, en je kunt gewoon in engeland nog wormenkuren bestellen hoor! Heb ik ook gedaan. Ik ben niet tegen mestonderzoek, maar je kunt er niet 100% op vertrouwen. Je kunt altijd een vals positieve uitslag krijgen, of vals negatieve uitslag. Eerste geval ontworm je terwijl het eigenlijk niet nodig is, in het 2e geval ontworm je niet, terwijl het eigenlijk wel nodig is.

Daarbij krijg je een paard nooit 100% wormenvrij, maar dat zou ook niet gezond zijn.

De resistentie ontstaat door degenen die nog old school om de 8 weken ontwormen, of wat (iig vroeger) vaak gebeurde bij grotere handelsstallen, dat ze niet meer zeker waren of ie gehad had, dus dan nog maar een kuurtje voor de zekerheid. Maar tot max 4x per jaar kan het geen kwaad.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:56

Op wormeitellingen die je moet opsturen of bij de veearts wegbrengt heb ik minder vertrouwen dan mijn Eigen test. De mest dampt nog als ik de test doe :+. En ik test regelmatig (waarbij ik ook weet dat standaard op 1 april gedurende 10 jaar ook regelmatig is ;).) Ik bedoel elke maand een aantal keer per zomer.

Gelukkig is mijn paardenarts dus niet zo moelijk. HOef ik het ook niet uit Engeland te laten komen

Rockes <3

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:00

Je moet van min 3 dagen mest afnemen. In de koelkast bewaren en dan laten tellen. < 50 schijnt ok te zijn. Ik ga toch liever voor 0 want <50 wordt bij niet ontwormen vanzelf > 50 ! Ik laat het tellen liever aan mijn pietlut van een DA over. Want hij weet na 25 jaar wel dat ik hem genadeloos om de oren ga slaan als er alsnog een besmetting blijkt te zijn.... :D :o

IPV de eigenaren te betuttelen kan men beter goed informeren en heel duidelijk maken dat ONDERDOSEREN de boosdoener is.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:07

darkadia schreef:
Het beleid bij ons is 2x per jaar mestonderzoek (april en juli) en 2x per jaar ontwormen (maart en oktober). Oktober dan ook voor de bloedworm. Nu kwamen ze ook ineens met een extra mestonderzoek in sept. ik heb deze dan ook niet gedaan, en je kunt gewoon in engeland nog wormenkuren bestellen hoor! Heb ik ook gedaan. Ik ben niet tegen mestonderzoek, maar je kunt er niet 100% op vertrouwen. Je kunt altijd een vals positieve uitslag krijgen, of vals negatieve uitslag. Eerste geval ontworm je terwijl het eigenlijk niet nodig is, in het 2e geval ontworm je niet, terwijl het eigenlijk wel nodig is.

Daarbij krijg je een paard nooit 100% wormenvrij, maar dat zou ook niet gezond zijn.

De resistentie ontstaat door degenen die nog old school om de 8 weken ontwormen, of wat (iig vroeger) vaak gebeurde bij grotere handelsstallen, dat ze niet meer zeker waren of ie gehad had, dus dan nog maar een kuurtje voor de zekerheid. Maar tot max 4x per jaar kan het geen kwaad.


Misvatting!!

De mijne zijn 100% wormvrij en zijn zelfs op hoge leeftijd super gezond.
Nu heb ik wel een gesloten systeem. DWZ er komen geen paarden van buitenaf en mijn paarden mogen nooit ergens aan de hand grazen.

Het is dus kul dat dat niet zou kunnen. Alles valt of staat met management !!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:08

ik ontworm gewoon ouderwets,dus preventief.Geloof niet in mestonderzoek en heb geen zin om te wachten tot het binnenwerk dusdanig is opgevreten en dat mijn paard koliek oploopt of de rest van zijn leven aan de schijt is.
Ik bestel in Engeland

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:09

Foetsji schreef:
Je moet van min 3 dagen mest afnemen. In de koelkast bewaren en dan laten tellen. < 50 schijnt ok te zijn. Ik ga toch liever voor 0 want <50 wordt bij niet ontwormen vanzelf > 50 ! Ik laat het tellen liever aan mijn pietlut van een DA over. Want hij weet na 25 jaar wel dat ik hem genadeloos om de oren ga slaan als er alsnog een besmetting blijkt te zijn.... :D :o

IPV de eigenaren te betuttelen kan men beter goed informeren en heel duidelijk maken dat ONDERDOSEREN de boosdoener is.



inderdaad,onderdoseren is funest....niet ontwormen zelf.Uit zuinigheid vijf shets willen ontwormen met een spuit.Dat werkt resistentie in de hand

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:11

Hier krijg ik de wormkuren gelukkig ook gewoon mee. Wel raden ze aan in de herfst te ontwormen en in het voorjaar een mestonderzoek omdat paarden in het voorjaar volgens hun zeggen bijna nooit last van wormen hebben.

Ik heb geen vertrouwen in een mestonderzoek omdat ze maar 1 keer mest pakken en dat gaan onderzoeken dus ik ontworm als enige op stal preventief mijn paard. Ze heeft bij mij nog nooit last van wormen gehad.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:13

C_arola schreef:
Hier krijg ik de wormkuren gelukkig ook gewoon mee. Wel raden ze aan in de herfst te ontwormen en in het voorjaar een mestonderzoek omdat paarden in het voorjaar volgens hun zeggen bijna nooit last van wormen hebben.

Ik heb geen vertrouwen in een mestonderzoek omdat ze maar 1 keer mest pakken en dat gaan onderzoeken dus ik ontworm als enige op stal preventief mijn paard. Ze heeft bij mij nog nooit last van wormen gehad.



heel verstandig!Zouden meer mensen moeten doen! :j

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:13

Ik mag van mijn veearts 1x per jaar zonder wormenonderzoek ontwormen. Dat is dan ook 2 weken geleden gebeurt met Equest (22,50, de Equest Pramox was 27,50, maar die was op anders had ik die genomen), toen er ook geënt werd. Wil van het voorjaar nog een keer ontwormen dan (ook) voor lintworm, omdat die nu dus niet meegenomen is, hoop dat dan ook 'mag' zonder mest onderzoek...
Ik vind dat 2x per jaar ontwormen in overleg met veearts zónder mestonderzoek moet kunnen, dan gebruikt je het goede middel in de juiste dosis.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 19-10-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:14

C_arola schreef:
Hier krijg ik de wormkuren gelukkig ook gewoon mee. Wel raden ze aan in de herfst te ontwormen en in het voorjaar een mestonderzoek omdat paarden in het voorjaar volgens hun zeggen bijna nooit last van wormen hebben.

Ik heb geen vertrouwen in een mestonderzoek omdat ze maar 1 keer mest pakken en dat gaan onderzoeken dus ik ontworm als enige op stal preventief mijn paard. Ze heeft bij mij nog nooit last van wormen gehad.



Je moet van 3 dagen mest pakken! Omdat de uitscheiding van eieren niet exact per 24 uur gaat.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:15

het is ook nog niet zeker dat in die drie dagen de worm net eitjes loslaat.Die hebben namelijk een cyclus.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:16

Foetsji schreef:
C_arola schreef:
Hier krijg ik de wormkuren gelukkig ook gewoon mee. Wel raden ze aan in de herfst te ontwormen en in het voorjaar een mestonderzoek omdat paarden in het voorjaar volgens hun zeggen bijna nooit last van wormen hebben.

Ik heb geen vertrouwen in een mestonderzoek omdat ze maar 1 keer mest pakken en dat gaan onderzoeken dus ik ontworm als enige op stal preventief mijn paard. Ze heeft bij mij nog nooit last van wormen gehad.

Je moet van 3 dagen mest pakken! Omdat de uitscheiding van eieren niet exact per 24 uur gaat.

Weet ik maar dat doen ze op stal niet en de dierenarts die zij hebben vindt dat ook niet nodig dus laat ik geen mestonderzoek bij hen doen maar ontworm mijn paard preventief 2x in het jaar met Equest pramox en Equest.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:20

De dierenarts heeft ons gebeld en vanaf 20 pramox kregen we korting.
We konden er zo twintig krijgen. Dit ook omdat het najaar is. Gewoon equest pramox.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boedha_1981, dushishoeve, Elisabeth32, gillian, Laura_, lovemyhorse1, nadcha, Trendiction en 32 bezoekers