Dode wespen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 21:41

Hoi bokkers,

Sinds een week of twee drie vind ik met enige regelmaat dode wespen op de vloerbekking in mijn slaapkamer. De eerste paar keer vond ik het stom toeval, maar nu begin ik het toch wat vreemd te vinden. Eergisteren had ik al een stuk op 6 wespen gevonden en ben ik 's nachts in mijn hand gestoken, die wesp vond ik de volgende dag bij mij in bed. Gisteren ook weer 6 a 7 wespen geraapt en vandaag staat de teller al op 16 dode wespen.

Het gekke is dat de enige wesp die ik levend in mijn kamer had kunnen zien degene was die mij geprikt heeft.. Ik ben nog geen een keer een levende wesp tegengekomen in huis en het is ook echt alleen op mijn slaapkamer, mijn broertje slaapt direct naast mijn kamer en heeft nog geen een keer een dode wesp gevonden. Ook zien we buiten nergens wat vliegen dus een nest lijkt haast ondenkbaar en zien we ook nergens.

Heeft iemand dit soms ook gehad? Ik begin het nou toch wel vreemd te vinden en zeker voor de tijd van het jaar..


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:44

Kamer goed opruimen en goed zoeken naar een kier oid. Daar kan zo maar een nest zitten.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 21:45

Maar zou ik dan geen levende moeten zien? Of komen wespen niet uit hun nest? We hebben een erg oud huis dus kieren zat...
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 18-10-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:45

dode wespen vliegen niet,
dus ze zijn levend in je kamer gekomen.
mss ergens een nest in een kiertje ?

** Alive & kicking ! **

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:46

Misschien toch een nest? Tussen de spouw of in een roostertje? Misschien zijn het wespen die het nest uit moeten en nu dood gaan. Ik denk dat ze toch ergens uit je huis komen dus er zal toch een nest moeten zitten. Even kijken of je gaatjes, kieren of roosters hebt en deze evt. één voor één dichtstoppen om te kijken waar ze nu vandaan komen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 21:48

spicegirl schreef:
dode wespen vliegen niet,
dus ze zijn levend in je kamer gekomen.
mss ergens een nest in een kiertje ?


Dat begrijp ik, maar ik vind het zo typisch dat ik ze nooit zie vliegen.. :') Soms ben ik maar een uurtje weg van mijn kamer en dan liggen er weer een of twee.

Blijkbaar is mijn kamer een vreeig oord om te sterven. :P


Zouden ze in zo'n tochtrooster van een raam kunnen zitten?


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:53

De wespen maken zich klaar voor de winter. Een deel gaat dood en een deel gaat in winterslaap in het nest. Deze zorgen volgend jaar voor de nieuwe generatie wespen.

Buiten wordt het kouder, dus de wespen die het nest verlaten zoeken een uitgang aan de warme kant. Jouw kamer dus.
Het is dus volledig logisch dat je juist nu dode wespen vind en niet eerder in het jaar.

Het lijkt erop dat er ergens een nest zit. Zoeken dus. En anders volgend voorjaar goed opletten waar je ze ziet vliegen en waar ze het huis in gaan.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Hhilde

Berichten: 7398
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:54

Het is vast een teken :')

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 21:57

Aah, dan is het in ieder geval duidelijk waarom ik ze nu vind. Ik denk dat het dan in het voorjaar zoeken wordt want we hebben zoveel kieren en een zolder met kieren en gaten dat ik bang ben dat we niet veel zullen zien vliegen. Leuk een huis uit 1927 :')


Ik denk het ook :') Ze voelen vast aan dat ik zo gek op ze ben.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:02

Sterkte.. :')

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:03

Alleen de koninginnen overleven de winter, deze zijn echt veel groter dan de gewone wespen, die koninginnen zie je in het vroege voorjaar wel vliegen op zoek naar een nieuwe plek voor een nest.
Alle gewone wespen gaan dood. Het lijkt erop dat er vlak bij jouw kamer een wespennest is.
Van het voorjaar ga je dan een oud nest vinden dat niet meer wordt gebruikt. Volgens mij maken de koninginnen nieuwe nesten en gebruiken ze de oude niet maar dat laatste weet ik niet heel zeker.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 22:05

En hoeveel wespen zitten er in een nest? Dan weet ik wat me nog te wachten staat. :')

Nah, zolang ze maar dood op de grond liggen is het niet zo'n drama (ziet er gezellig uit in de prullenbak), maar als ze 's nachts gezellig bij me in bed komen is het wat minder prettig.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:07

oude worden niet hergebruikt vertelde ongedierebestrijder mij vant zomer

maar nesten zouden ook niet vlak bij elkaar zitten, nou ik had meerdere nesten op mijn dak,

er zitten veel wespen in een nest... kan er zo 1600 of meer zijn

The end

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:07

Oh brrrrrr. Dat is een redelijke nachtmerrie om met wespen op 1 kamer te slapen :')

Ik had er laatst een in m'n kleedkamer, zon koningin, durfde die kamer niet meer in. We wonen redelijk afgelegen dus niemand die me zo even kon helpen en vriend was weg, dus dat werd die dag dus in pyama zitten en maar niet naar school :=

Heel veel sterkte!

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 22:10

Sjezus! Dat wordt de komende dagen nog veel wespen rapen dus...

Nadat ik gestoken ben vind ik het ook wat minder prettig. Prima dat ze mijn kamer als sterfbed gebruiken maar niet in mijn bed. :')

Ik kan er dus ook weinig aan gaan doen denk ik...


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:28

Ik vond ook met regelmaat dode wespen op de kamer van mijn jongste en toen bleek er dus een nest te zitten precies bij zijn kamer in het dak. Was ook een best monster van een nest en in het hoogseizoen dus vlak voor ze extreem agressief worden.
De bestrijder is geweest en heeft ze uitgeroeid.
Beter om ze uit te roeien want ze horen niet in een huis. Als je weet waar het nest ongeveer zit, dus rond jouw kamer, kan de bestrijder ze wel vinden denk ik. Maar moet je even bellen met 1.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:35

Bij mijn ouders (ook oud huis met veel kieren) lagen zo pas hoornaars in de kamer (mega wesp zeg maar :) ).
Ook gezocht naar kieren en sleuven. Uiteindelijk zagen we dat het nest in de spouw van de schoorsteen zat en ze kennelijk af en toe via de kachelpijp en ook door de kachel (?? ... nog altijd vaag, maar is enige wat wij konden bedenken) naar binnen zijn gekomen, maar op eentje na (die ook gemeen stak) ook dood lagen.
Was al tijdje geleden en nest laten bestrijden uiteindelijk toen er toch wat meer vliegend binnen waren.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:48

Waarom lees ik zulke topics _-:(


Misschien een bestrijder bellen voor advies? Want waar dode wespen komen.. Komen ook levende ;)

Liggen de dode wespen allemaal op 1 gedeelte van de kamer? Of verspreid? Als ze bij elkaar in de buurt liggen zit daar boven of naast waarschijnlijk de plek waar ze vandaan komen.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:51

Niet toevallig een kat die buiten komt en ze daar van de grond raapt wn naar binnen meeneemt := ?
Zo'n kat heb ik met dode vliegen van de bovenste etage en mijn slaapkamerdeur :')

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 23:05

De wespen liggen door mijn hele kamer verspreid dus dat is ook wel apart. :') Ik vond er vanavond zelfs een in m'n schoen. Het stomme is ook dat mijn deur áltijd open staat maar er nergens in huis dode wespen liggen, behalve in mijn kamer.

Ga morgen maar even een bestrijder bellen..

Hier alleen twee honden, maar die komen ook niet boven. :)


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:55

Hè bah.. -O-
Heb je goed in alle hoeken en kieren bij je ra(a)m(en)/in het plafond gekeken/geluisterd of je wat hoort zoemen? Geen steunbalken waar iets bij/naast kan zitten, want lijkt me dat er toch ergens boven een nest moet zitten, zit er een begaanbare zolder boven?

Nachocheese schreef:
Ik had er laatst een in m'n kleedkamer, zon koningin, durfde die kamer niet meer in. We wonen redelijk afgelegen dus niemand die me zo even kon helpen en vriend was weg

De stofzuiger erbij en huppa :)) Ik ben redelijk allergisch voor wespensteken, dus hier gaan ze er allemaal aan... (wat binnen zit dan) :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 00:09

Klinkt idd als een nest in de buurt. Zit er een zolder op jullie huis en heb je daar al gekeken?
TS, je kunt het ook als voordeel zien: een wespennest schijnt uitstekend te isoleren. Voor jou deze winter dus geen kou! :D :P

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 05:40

Herkenbaar, zowel op mijn zolder als bij de buren veel dode wespen gezien en diverse versuft (ivm dat er binnen geen luchtstroom is overleven ze het niet binnen).
De ongediertebestrijder ie geweest en we bleken een behoorlijk nest te hebben. :r

Goed zoeken dus! En bestrijden. :j

Iloveiswan

Berichten: 3321
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 05:50

Precies dit hebben we ook gehad. Na een uur lagen er soms 16 en s`nachts hoorde we ze heel zwak bij het raam naar buiten willen. Je kon ze soms ook zo vangen zo zwak waren ze.

We hebben bestrijder gebeld en ze zitten zelfs bij de schuur dood. Na ongeveer een maand zijn we er vanaf hopelijk.

Werd er s`nachts helemaal gek van zaten namelijk in het dak/ muur wat dus doorliep naar beneden.


BarryPlopper

Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zwartsluis

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 06:04

Vorig jaar een wespennest aan de buitenkant van het huis zitten en na een dag werken lagen er wel 20-30 dode wespen in huis. De verdelger vertelde mij dat ze via kiertjes naar binnen komen en vervolgens zichzelf dood vliegen omdat ze niet buiten kunnen.