Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 17:07

Ik heb een probleem en met hoeveel fotografen hier zitten zijn er hopelijk mensen die dit herkennen.
De laatste tijd valt me op dat steeds meer van mijn foto's niet scherp zijn. Ze zijn niet 100% fout, maar ook niet 100% scherp waar ze dat in het verleden wel geweest zijn. Op het camera schermpje lijken ze goed, maar als ik importeer en bij al mijn foto's inzoom denk ik dat nog geen 10% echt scherp is. Vorige week was het ergste, van 60 foto's waren er 2 goed, en de rest is het allemaal net niet, of echt niet.

Omdat ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik een plugin geinstalleerd voor Lightroom waar ik kon zien op welk punt er scherp was gesteld, maar dat bleek over t algemeen wel goed te zijn. Moet ook eerlijk zeggen dat bij de foto's die niet goed zijn, ik ook vaak geen ander punt in de foto kan vinden wat 100% scherp is. Het lijkt een beetje alsof er een waas overheen ligt.

Ik heb het grootste probleem met mijn zoomlens (tamron SP 70-300 f4-5.6) maar ook met mijn nikkor 50mm 1.8 gebeurde het vandaag. Niet elke foto want ik heb ook een aantal die echt goed scherp zijn, maar dat zijn er weinig.
Ik heb trouwens een nikon d3200, ruim 2 jaar oud en ongeveer 20.000 clicks.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Want ik moet eerlijk zeggen dat na die foto's van vorige week de lol er wel even af was om mijn camera te pakken ;(

Deze foto is van een paar maanden terug:
Afbeelding
Afbeelding
f5.6, 1/1600, iso 800, 140mm

En deze van vorige week
Afbeelding
Afbeelding
f5.6, 1/1250, iso 800, 250mm. Volgens de plugin was t scherpstelpunt hier op t linkeroog

Vorige maand:
Afbeelding
Afbeelding
f4.5, 1/640, iso 200, 125mm. Volgens de plugin zou deze op op t rechteroog scherpgesteld moeten zijn.


Deze 2 zijn van vandaag met de 50mm

Afbeelding
Afbeelding
f1.8, 1/100, iso 200, scherpstelpunt op t oog rechts

Terwijl deze dus wel echt scherp is.
Afbeelding
Afbeelding
f2.0, 1/125, iso 800

Anoniem

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:04

Kijk om te beginnen ook even goed naar de afstand tot de hond.
Als die binnen de minimale scherpstelafstand van je lens valt, kán hij niet scherpstellen.
In dat geval is de oplossing om iets verder weg te gaan staan.

Verder zie ik dat de scherpte eigenlijk net áchter je scherpstelpunt ligt.

Welke manier van scherpstellen gebruik je? (AF-C, AF-S, AF-A, etc.)
Je zou 'm op AF-C kunnen zetten om te zorgen dat de camera continu blijft scherpstellen, ook als de hond een beetje beweegt of als jij net iets beweegt.

En kies altijd zelf je scherpstelpuntje (Enkelvoudige AF veldafstand). Dan heb je meer in de hand.


Een hond in volle actie is ook gewoon super snel.
Soms volgt je camera/lens dat niet perfect. Zeker als je met een instap setje werkt, kun je daar met snelle actie wel eens last van hebben.
Een professionele set is sowieso extreem veel sneller in scherpstelling en zal er daarom alleen al minder snel en minder vaak naast zitten.

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 14:00

Thnx voor je reactie :)

Minimale scherpstelafstand was bij al deze foto's in ieder geval geen probleem. Bij frisbee zit ik buiten het veld dus sowieso op meerdere meters afstand.
Scherpstellen staat inderdaad op AF-C en meestal gebruik ik enkelpunts AF maar met actiefoto's sowieso. Met de andere opties had ik vaak foto's op het verkeerde punt scherpgesteld.

Frisbee gaat super snel, maar ik vind het vooral raar dat ik het hele jaar nog geen probleem heb gehad en dat de laatste maand bijna al mijn foto's hetzelfde probleem hebben. De enige foto's die vorige week scherp waren was een stilzittend kind op minimale afstand, alles wat verder weg was had die waas. Ook foto's van een dagje op het strand met de honden vorige maand (wat lang niet allemaal actie was) hadden hetzelfde probleem, vandaar dat ik een van die er ook bij gezet had :)
Als ik kijk naar mijn frisbee foto's van april/mei/juni dan zat ik er natuurlijk best wel eens naast maar was zeker de helft goed qua scherpte. Als ik kijk naar mijn frisbee foto's van de laatste anderhalve maand ben ik eigenlijk nergens echt tevreden mee, en van vorige week was het gewoon echt allemaal niks.

In eerste instantie ging ik ervanuit dat het probleem mijn zoomlens was tot ik dus gister met mijn 50mm ook deels hier tegenaan liep. Moet wel eerlijk zeggen, als ik gister niet meereken heb ik het probleem echt alleen met de zoomlens gehad. 2 weken terug ook even mijn lens op de nieuwe d5300 van een vriendin gehad, en die waren wel iets beter maar ook niet helemaal scherp.

De scherpte net achter het scherpstelpunt wat jij zegt, is dat dan echt backfocus van de lens, en kan dat zomaar ineens ontstaan? Of is dat meer een kwestie dat de camera het niet bij zou houden dus afdrukt terwijl het scherpstelpunt niet bij is gesteld en de hond al verder bewogen is?
In het geval van backfocus, kan ik daar iets mee? Ik weet dat bij sommige camera's er in de camera instellingen iets aan te passen is, maar helaas is dat bij de d3200 sowieso niet het geval.

Ik weet dat volle actie best wat gevraagd is van mijn instapsetje :P Had niet verwacht het zo leuk te vinden dus toendertijd bewust niet teveel geld uitgegeven om te kijken wat ik ermee zou doen. Het zit uiteindelijk wel in de planning om zowel de camera als de zoomlens te upgraden, maar dat was nu nog niet de bedoeling.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:10

Wat voor weer was het op de dagen dat er wel voornamelijk scherpe foto's waren? En op de dagen dat het niet helemaal scherp is?

Ik merk namelijk dat mijn instapsetje met sommige weersomstandigheden erg veel moeite heeft om er een scherpe foto uit te gooien en dat het dus ook kan wisselen tijdens het schieten. Dan kan de foto qua belichting wel oke zijn, maar de scherpte pakt hij net niet helemaal lekker. Bij actiefoto's ben ik met mijn camera nog afhankelijker van het weer, dan kan hij het soms niet helemaal volgen. En dat weer hoeft echt geen zwaar bewolkt weer te zijn.

Geen idee of het eigenlijk wel kan wat ik zeg? Maar daar lijkt het op voor mijn gevoel. ;)

Anoniem

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:39

Als het een back focus probleem zou zijn, dan zou je er in principe maar met 1 objectief last van moeten hebben. Want dat ligt in principe bij het objectief, niet bij de camera.

Als het vrijwel non-stop met alle objectieven onscherp is, dan zou je kunnen gaan denken aan de sensor die bijvoorbeeld iets verschoven is. Maar dat kunnen ze alleen in het Nikon Service center ontdekken.
En in 95% van de problemen met scherpstellen, blijkt het "user error" te zijn. Oftewel, dat er toch aan de kant van de gebruiker iets niet helemaal goed gaat.


Sowieso is het wat MyWishMax al zegt, voor een autofocus systeem lastiger om op relatief donkere dagen tot een goede scherpstelling te komen.
Puur omdat het systeem dan minder goed kan "zien". Op een zonnige dag zou het dan al stukken beter moeten zijn. Als ik nu naar het licht van je geplaatste foto's kijk, dan lijken het allemaal bewolkte dagen te zijn, of in ieder geval shots met schaduw (dus geen maximaal daglicht).

Iets meer licht opzoeken kan wellicht helpen.

Maar dit soort problemen zijn heel vaak lastig op te lossen vanaf een afstandje, zo op internet.

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:27

Mja daar twijfel ik dus over Femke. Als ik uit ga van het feit dat ik tot gister met de 50mm geen probleem heb gehad en dat een deel van mijn foto's gister wel scherp was dan zou dat best user error kunnen zijn. Zeker op f1.8 komt het natuurlijk best close dus wie weet dat dat zo is, en misschien denk ik alleen maar dat het samen hangt omdat ik met de 70-300 al langer dit probleem heb.
Zal als het van de week mooier weer is die nog een keer testen.

In dat geval zou het best een probleem met de 70-300 kunnen zijn, ook omdat ik op een andere camera, met dezelfde lens, hetzelfde probleem had. De foto's die ik hier heb gepost waren idd op bewolkte dagen en die van gister in het bos. Maar toen ik een paar weken terug foto's maakte bij een wedstrijd was het super zonnig, en die foto's hebben hetzelfde probleem. Op het strand was het toen later op de dag ook zonnig, en ook die foto's waren niet goed.
Bij de dag van de eerste foto (van een paar maanden terug) was het ook redelijk bewolkt, maar daar heb ik dus wel goede foto's kunnen maken.

Snap dat jullie het ook op basis van mijn verhaal moeten doen hoor zo van een afstand :) Maar ik vind het wel fijn om in ieder geval een idee te hebben wat het kan zijn voor ik van alles op laat sturen om na te laten kijken. Dus in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:43

Je zegt dat je foto's hebt gemaakt met jouw lens op de camera van een vriendin. Is andersom eens uitproberen niet een optie dus een lens van haar op jouw camera?

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 16:11

Is zeker een optie Alwiene, ik heb er toen alleen niet bij stilgestaan haha. Die vriendin zie ik de komende tijd niet, maar ga ff kijken of ik van iemand hier in de buurt een lens mag proberen :j

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:50

TeSzZz schreef:
Is zeker een optie Alwiene, ik heb er toen alleen niet bij stilgestaan haha. Die vriendin zie ik de komende tijd niet, maar ga ff kijken of ik van iemand hier in de buurt een lens mag proberen :j


Als je zaterdag niets te doen hebt, kom je maar langs. :j

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 18:20

Dat zou super zijn Magda! Ik ga ff kijken of ik t red zaterdag maar stuur je sowieso nog wel een berichtje.

Anoniem

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:40

Ik heb precies hetzelfde gehad!
Mijn camera gaf ook een foutmelding m.b.t de focus aan.
Hij is gerepareerd en nu is alles in orde.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:53

Ik heb hetzelfde denk ik.. Alleen soms zie ik wel een ander scherp(er) punt, wat dus niet het punt is dat ik gekozen heb. Ik hoop echt dat het aan mijn body ligt, anders weet ik het niet meer.
Ga hem van de week opsturen om na te laten kijken, hoop dat ze wat vinden.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:57

Dit probleem komt me ook vrij bekend voor (Nikon D5000) dus ik heb fijn mee kunnen lezen :) Bedankt voor alle tips.

Heb net Google ook nog even om raad gevraagd en kwam dit truukje tegen op het nikon-forum:

''Een eenvoudige manier van testen.

Neem een lineaal van 30cm
Zet deze onder een hoek van 45 graden achterover voor de lens.
Stel de camera op gelijke hoogte als het 15cm. punt.
Stel scherp op dit punt.
Kijk of de scherpte op de foto op dit 15cm. streepje zit.

Het is een vrij groffe manier van meten maar geeft best een beeld van de juistheid van scherpstellen. ''

Proberen waard :)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:17

IK heb dit ook gehad bij mijn Canon 650D. Met al mijn objectieven had ik last van deze rare 'waas' over de foto's. Camera weg gebracht en bleek inderdaad een fout te zijn. Dus gewoon even naar de winkel ermee!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:21

Hmm misschien moet ik ook eens terug dan.. d7100 met 50mm en 70-200 2.8 en echt scherp vind ik de boel niet :(

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 11:45

Ergens voor mij fijn dat het voor sommige mensen dus wel een herkenbaar probleem is. Bij jou lag het dus echt aan de camera Marit?

DieL_zor ik ga ff kijken of ik dat hier voor elkaar krijg, goeie tip om te testen.

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:54

Ja bij mij was het echt een defect in de camera inderdaad :j

Geke_Lizzy

Berichten: 494
Geregistreerd: 08-04-10
Woonplaats: Noorwegen

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:24

Hoeveel ben je ongeveer kwijt als je de camera inlevert voor controle/schoonmaak/reparatie?
Ik loop hier ook tegen aan en zit er over na te denken om hem in te leveren..

Anoniem

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:53

Schoonmaken kan van gratis tot enkele tientjes.
Let wel op, als je nog garantie hebt en je laat schoonmaken door een ander bedrijf dan je camera merk, dan vervalt je garantie.
Bedrijven zoals chipclean of je lokale fotowinkel bieden vaak sensor cleaning aan.

Controle en reparatie hangt heel erg af van wat er mis is. Kan ook weer tussen een paar tientjes en enkele honderden euro's liggen.
Meestal kun je na de controle en de vaste kosten die ze daarvoor rekenen, een indicatie van de reparatiekosten krijgen.

Maar dat wisselt per bedrijf.
En in sommige gevallen is een reparatie zelfs duurder dan de restwaarde van de camera.

Vooraf is er dus niet echt wat over te zeggen. Het hangt 100℅ af van waar je naartoe gaat en wat er wel of niet mis is.

Houd er ook rekening mee dat je bij reparatie de camera waarschijnlijk enkele weken kwijt bent, zonder leentoestel.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:30

Heb mijn body opgestuurd en ze kunnen niks vinden.. Pff weet niet meer wat ik ermee moet. Helemaal omdat het exact is als bij Marit was en daar was wel iets mis.
Ze zeiden misschien is het nog de afstelling van je body met je lens? Iemand enig idee of het daaraan kan liggen? Of ik mijn lens ga opsturen ja of nee. Lijkt me vreemd dat het dat is gezien hij soms wel gewoon scherp is en soms niet.. kost weer 150 euri namelijk.. en als het dat dan toch niet is..

TS ben jij al verder gekomen met je probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 07:51

@Aurelia:
Meestal zitten focus problemen in de lens, niet in de body... (En zoals ik eerder al schreef, in veruit de meeste gevallen is het user error, geen hardware probleem).
Je kunt eventueel eens checken met een ander objectief dat goed is, of het dan wel is opgelost. Er zijn ook setjes te krijgen om focus mee te testen.
Dan kun je toch thuis al wat controleren.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:44

Ik had een soortgelijk probleem, mega frustrerend. Het laten kalibreren van de lenzen op mijn camera was de oplossing hier :j

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:42

Maar is dat focusprobleem dan het 'afstellen van de lens op de camera of de camera op de lens' of zo of is dat dat de lens gewoon niet goed is en niks aan te doen.

Die van chipclean zei dat mijn camera (canon 60d) niet gekalibreerd kon worden.. hij kon wel checken of het goed was of niet goed maar verder kan die er niks mee. Het is niet om de hoek dus ben daar niet geweest.

Anoniem

Re: Help, foto's vaak niet scherp meer, iets stuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:18

Klopt, als je camera het niet softwarematig kan corrigeren, dan kun je er zelf niets mee.
Je kunt 'm dan alleen opsturen en de lens zelf echt laten maken, als dat inderdaad het probleem is.

Ik zou eerst starten met een test om te kijken of het echt een probleem met de lens is én wat het probleem dan is. Er zijn verschillende focus charts te downloaden. Die kun je dan printen en met de camera onder een hoek van 45 graden (op statief) plaatsen en een foto maken.

Dan kun je zien of de focus er naast zit en hoeveel. En op welke brandpuntsafstanden (als het een zoomlens is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:17

Ik heb mijn camera ook 3 keer moeten opsturen voordat ze erachter kwamen wat het probleem was. :)
Ze stuurden vanuit de winkel zelfs nog een foto van een rijdende auto (80km per uur) met een sluitertijd van 1/100ste en beweerden dat hij scherp was. :+
Gewoon volhouden dat je het gerepareerd wil hebben.
Bij mij was het gratis, omdat ik nog garantie had.