Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 16:08

Hoihoi,

Ik moet voor school (mbo-verpleegkundige leerjaar 4) een Essay schrijven. Het onderwerp waar ik over aan het schrijven ben is de heupoperatie met de Franse methode (voorste benadering). Ik zoek mensen die deze heupoperatie hebben ondergaan, of die mensen kennen die deze heupoperatie hebben ondergaan, zodat ik wat meer te weten kan komen over onder andere het revalidatieproces na deze heupoperatie, en wat de taken van de verpleegkundigen waren voor en na de operatie. Ook ben ik benieuwd of de ervaringen goed zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes,
Klarinda

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:16

Als je de DAA bedoelt (directe anterieure toegang) met spiersparende techniek, kan ik je helpen.
Ik werk als fysiotherapeut in een ziekenhuis met patiënten die dit hebben ondergaan.

Met de DAA is de incisie ongeveer in de lies. De enige structuren waarin wordt gesneden, zijn de huid en fascia. De spieren en zenuwen worden aan de kant gehouden met tangetjes tijdens de operatie.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:23

Is het niet het meest handig om een patientenforum op te zoeken?
daar zul je meer mensen in een keer vinden die ervaring hebben dan op bokt denk ik..
voor het schrijven van je essay geeft dat misschien meer waardevolle informatie

Teats

Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:28

Ik heb in juni een operatie gehad met deze methode.
Ik weet niet wat je precies wil weten wat betreft fysiotherapie?

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 18:47

@ Rebel_Jits: Ja die methode bedoel ik!
Wat voor soort oefeningen gebruik jij altijd als fysiotherapeut bij deze patiënten? En hoelang duurt zo'n revalidatie proces ongeveer?

@ ElentaMM77: Ja, dat zou wel het makkelijkst zijn om het op een patiëntenforum op te zoeken, maar ik heb geen idee waar dat zou kunnen. Jij een idee?

@ Sonjaaa: Ik hoef niet alleen te weten welke revalidatie/oefeningen er gedaan worden na de operatie, maar ook hele andere dingen zoals wat de rol van de verpleegkundige was voor en na de operatie. Kan jij hier misschien antwoord op geven?
En weet je ook of de verpleegkundige een rol speelt bij de keuze voor een bepaalde operatie methode, of dat alleen de orthopedisch chirurg dit bepaalt?

Teats

Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:11

De oefeningen die ik van de fysiotherapeut uit het ziekenhuis mee heb gekregen waren 3x per dag zittend knie strekken, zittend knie heffen, zijwaarts stappen, staand knie heffen en 10 minuten zonder weerstand op de hometrainer. Je laatste punt begrijp ik niet helemaal met of de verpleegkundige een rol speelt bij de keuze voor een bepaalde operatiemethode, ik ben zelf alleen in gesprek geweest met mijn orthopedisch chirurg. Van de verpleegkundige heb ik niet veel meegekregen, ik was de dag na de operatie alweer thuis. Ze hebben alleen mijn bloeddruk gemeten, pijnstillers gegeven en fraxiparine toegediend en vooraf alleen voorbereid op de operatie en dat was niet anders dan bij andere operatie methoden denk ik.

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 19:17

Bedankt voor je antwoord!

Oké, dat was mijn punt, of alleen de orthopedisch chirurg bepaalt welke soort heupoperatie het wordt, of dat de verpleegkundige daar ook in mee denkt.

Nog een vraag die ik behandel in mijn Essay is; Spelen psycho-sociale factoren een rol bij het geschikt zijn voor een bepaalde heupoperatie?
Ik zelf denk niet dat dit zo is, kan jij hier misschien wat over zeggen?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:20

Tuurlijk spelen ze een rol, denk eens over de nazorg. Iemand die psycho sociaal zwak is heeft niemand als opvang en is minder therapietrouw

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 19:23

Furrow schreef:
Tuurlijk spelen ze een rol, denk eens over de nazorg. Iemand die psycho sociaal zwak is heeft niemand als opvang en is minder therapietrouw


Oh, daar had ik nog niet aan gedacht, dankjewel! Het vervelende is alleen dat ik op internet niets hierover kan vinden, en dus geen goede bronnen heb. :\

Teats

Berichten: 91
Geregistreerd: 27-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:28

Ik heb samen met mijn ouders en orthopedisch chirurg gekozen voor deze methode, heb zelf tot aan de operatie geen verpleegkundige gesproken.
Over of psycho-sociale factoren een rol spelen kan ik niet zo veel zeggen. Heb er zelf geen ervaring mee dus heb geen idee of ze daar wat mee doen maar ik denk het ook niet. Volgens mij wordt het type heupoperatie bepaald op basis van fysieke toestand en in mijn geval ook uit cosmetisch oogpunt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:47

Furrow schreef:
Tuurlijk spelen ze een rol, denk eens over de nazorg. Iemand die psycho sociaal zwak is heeft niemand als opvang en is minder therapietrouw

...eh....?

Wij in de zorg willen nog wel eens iemand aanduiden als 'psycho sociaal zwak'.
Mooie kreet, klinkt reuze geleerd - maar je weet nog vrij weinig.

Geen opvang / zorgzame vrienden of familie hebben kan een goede reden zijn om dit etiket te plakken, dat klopt.
(En er kunnen -tig andere redenen zijn.)

Braaf alle oefeningen doen lukt doorgaans het beste als er zorgzame familie etc is - maar er zijn mensen die weinig sociale contacten hebben - en toch een ijzeren discipline.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:08

Wij gebruiken 3 sets oefeningen: in bed/op de oefenbank, in zit en in stand, alles is binnen de pijngrens. De patient moet het vooral zelf doen, ik help alleen minimaal mee indien nodig.
Bed/oefenbank: het been buigen en strekken. Het been buigen en strekken met aanspannen van de hamstrings. De knie strekken met een kleine verhoging onder de knie (m'n vuist, een kussen), de voet komt dan los van de bank. En de knie naar beneden duwen op m'n vuist of dat kussen.
Zit: knie strekken, zodat de voet los komt van de grond. En de knie heffen vanuit de heup, ook zodat de voet loskomt van de grond.
Stand (aan sportraam/rand bed): op de tenen staan. Squaten. Knie heffen, zodat de voet op de 1e (of 2e, 3e, 4e..) sport komt. Het been naar achteren strekken en even vasthouden (stretchen). Het been zijwaarts bewegen en daar de grond aantikken (soort ballet-oefening).
Alle oefeningen zijn gesloten keten of half open keten. Dat wil zeggen dat er continue of op de uitersten een steunpunt is voor het been. De patienten mogen niet een gestrekt been heffen, omdat ze dan de iliopsoas kunnen overbelasten en zo klachten kunnen krijgen. Ook fietsen mogen ze een paar weken niet, omdat er dan teveel druk komt in de lies (ivm zwelling).

Gemiddeld zijn de patienten 4 dagen in het ziekenhuis (vrijdag operatie, maandag ontslag) en gaan ze daarna naar huis. De dag na de operatie gaan we al stappen met krukken en de dag daarna worden de eerste trappen geoefend. Maar zelden gebruiken we een looprek of blijven de mensen langer (meestal de ouderen die vanuit een rusthuis komen).
Als ik tel vanaf de operatiedatum, stappen de meesten ongeveer 2 weken met 2 krukken. Daarna nog een paar weken met 1 kruk. En rond de 6 weken post-op zijn ze krukloos. Al maak ik ook wel mee dat ze met 1 kruk het ziekenhuis verlaten of zelfs al helemaal zonder krukken kunnen lopen (ivm valrisico en gevoeligheid na operatie raden we dit wel af).
Thuis fysiotherapie raden we aan, maar is niet verplicht. Het helpt de mensen wel sneller juist stappen (velen draaien hun aangedane been naar binnen om ongemak te verlichten).

Qua verpleging: hun taken post-op zijn vooral helpen wassen (vooral benen en rug), soms helpen met transfers, hulp bij toilet (pan, toiletstoel, gewoon toilet), controle parameters (pijn!) en uiteraard medicatie verdelen.
In de thuis-situatie helpt de verpleegkunde met het wassen van benen en rug, het aantrekken van de anti-flebitis-kousen en het zetten van de antistollings-prikjes.

Overigens bepaalt hier de chirurg de methode. Het is zelfs zo dat ze in ons ziekenhuis alleen deze methode gebruiken en niet meer de andere varianten.
De chirurg bepaalt of iemand geschikt is. Ook mensen die hun heup breken, krijgen regelmatig een nieuwe heup via deze methode (mits mogelijk qua breuklocatie). Bij ons komen daarnaast regelmatig Nederlandse patienten, omdat ze in Nederland niet geholpen worden (te oud, te jong..) De jongste ooit was 28 voor een nieuwe heup, de oudste was al in de 80. Qua opvang thuis: er bestaan ook revalidatiecentra en hersteloorden. Degenen die het thuis niet geregeld krijgen, gaan daar vaak heen. Wij hebben ook de mogelijkheid mensen door te sturen naar de geriatrische revalidatie, als het thuis niet zou lukken. Daar ligt de nadruk meer op in beweging blijven en niet zozeer op perfect kunnen stappen. Ook mentaal zwakkere mensen krijgen bij ons een nieuwe heup (dementerenden, gehandicapten (lichamelijk en geestelijk) Korsakof..) De voorwaarde is dat er een pijnklacht moet zijn die het dagelijks leven fors belemmert.

Misschien kan je eens wat artsen benaderen met wat vragen? Over de indicatie-stelling bijv.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 00:12

Klarinda schreef:
@ ElentaMM77: Ja, dat zou wel het makkelijkst zijn om het op een patiëntenforum op te zoeken, maar ik heb geen idee waar dat zou kunnen. Jij een idee?



http://www.gewrichtspijn.nl/lotgenoten/ ... M_ID=36453

dit is er een die ik via google vond: heuporatie franse methode ervaringen

zijn er vast meer, maar logde even kort in, dus dacht zal even snel spieken voor je

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Ervaringen gezocht: heupoperatie met de Franse methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 16:14

Hartstikke bedankt iedereen!