Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 15:04

RTV Noord

De Zuidlaardernacht is relatief rustig verlopen. Dat zegt Marcel Thijssen, burgemeester van Tynaarlo, in de persconferentie over de Zuidlaardermarkt. "Er is één geval van mishandeling. De daders worden nog gezocht", aldus Thijssen. Verder meldt de burgemeester dat er drie gevallen van overmatig alcoholgebruik onder minderjarige jongeren bekend zijn. Daarvoor wordt jeugdzorg ingeschakeld. Wat betreft de dag van de Zuidlaardermarkt zelf, zijn de cijfers groter. Er zijn dit jaar 1265 paarden en 12 ezels aangevoerd naar de markt. Vorig jaar stonden er nog 1128 paarden en ezels. Thijssen noemt de belangstelling voor de nieuwe locatie aan de Zuiderbrink overweldigend. "Het is heel druk. Mensen zijn nieuwsgierig naar de nieuwe plek."

Dat het druk is op de nieuwe plek, constateren ook handelaren en bezoekers. Sommigen van hen noemen de nieuwe locatie van de paardenmarkt te krap of zelfs gevaarlijk. "Het is te krap. Dat is de teneur die ik hier meekrijg, ook van mensen die hier elk jaar komen", zegt verslaggever Derk Bosscher van RTV Noord na veel gesprekken met bezoekers van de Zuidlaardermarkt. De kern van de Zuidlaardermarkt, de paardenmarkt, is dit jaar verplaatst naar de Zuiderbrink tussen de Zuiderstraat en 't Achterom. De nieuwe locatie is verder verwijderd van de kermis, zodat de dieren minder last hebben van het licht en geluid van dat feestterrein. Maar de nieuwe locatie bevalt niet iedereen. Met name de omheining om het terrein, met één ingang voor het publiek en één voor de dieren, stuit sommige bezoekers tegen de borst. Bosscher spreekt veel verschillende bezoekers. "Het is een groot blok waar een hek omheen staat. Het voelt krap, zelfs mensen die hier vaak zijn geweest vinden dat. Sommige mensen vinden het zelfs gevaarlijk."

"Ik vind niet dat ze mooi staan", zegt een handelaar met één paard over de nieuwe plek vroeg in de ochtend. "Het is gewoon jammer van alles. Het was altijd een groot feest, dat is nu echt afgelopen."
Een andere bezoeker: "Ik liep hier al als jochie van elf jaar rond. Als je eerder de markt op kwam met je pa of je vrienden, dan hing er een sfeer. Nou, die sfeer hangt hier helemaal niet meer. Als handelaren even willen lopen of rennen met een paard, dan is er geen mens die een kant op kan. Bij de kermis kon je alle kanten op. Hier staat het hutjemutje op elkaar."
Toch is niet alles aan de nieuwe plek slecht, constateert Bosscher. "De paarden staan hier heel relaxt, dat heb ik nog nooit zo meegemaakt."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:18

Helemaal mee eens !! Sfeer was weg, erg hekkenkampachtig met te weinig ruimte wat voor gevaarlijke situaties zorgde. locatie is prima maar dan zonder hekken en meer paardenruimte zou veel prettiger en veiliger zijn...

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:19

Dit had ik als reactie op Horses gezet:

Het was ook gewoon TE KRAP! Je kon niks zien en iedereen liep hutmutje op elkaar rakelings achter de paarden langs je kon geen kant op.. Als paniek uit zou breken heb je groter probleem tussen al die hekken in als 1 grote kooi.. Ze mogen van mij wel doen weer op de oude plek en de markt dan gewoon stoppen rond uurtje of 10 a 11 wanneer de kermis begint of deze rond een uur of 12 laten beginnen.. In de nacht en vroege ochtend hebben ze hier echt geen last van want dan staat alles uit. We waren ook snel weer weg vond zwaar tegenvallen dit jaar. Op de brink had je straten vol en kon je de paarden ook nog van voren zien, nu zag je alleen konten en mag je blij zijn dat een vliegende hoef niet jou raakte of je buurman..

Maar vond echt 3x niks dit jaar.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:31

Ik vond het persoonlijk ook een stuk minder. En sommige plekken waren enorm gevaarlijk, te dicht achter de paarden langs moeten lopen omdat er een kooi van hekken was gemaakt waar wat shetjes in stonden.

Locatatie voor ik daar in tegen wel een mooie locatie. Maar waarom overal hekken om heen stonden :/ en er dus maar 2 in en uitgangen waten? Ik was er zelf rond kwart voor 6 en waar ik me ook aan irriteerde waren die enorm felle bpuwlampen waardoor je van een bepaalde kant amper de kleur van de paarden kon zien. Enorm jammer

Ank89

Berichten: 164
Geregistreerd: 14-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:34

Paardenmarkten zijn toch niet meer van deze tijd? Als organisatie zou ik deze verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheden niet willen hebben.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:45

Ank89 schreef:
Paardenmarkten zijn toch niet meer van deze tijd? Als organisatie zou ik deze verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheden niet willen hebben.


Onzin met niet meer van deze tijd.. Jij denkt dat 80% van die oude bejaarde mannen die daar rond lopen natuurlijk allemaal internet hebben en weten hoe marktplaats of sporthorses werkt en hoe ze de foto's op hun computer in hun advertentie kunnen zetten toch..
De gemiddelde leeftijd van die handelaren daar is minimaal 65+


Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:15

Daarom dus niet meer van deze tijd, zo'n markt met 65 plussers. Ze mogen van mij een andere hobby gaan zoeken.

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:22

Twiggy2008 schreef:
Daarom dus niet meer van deze tijd, zo'n markt met 65 plussers. Ze mogen van mij een andere hobby gaan zoeken.

Hoezo niet van deze tijd? Waar vind je anders als mogelijke koper op één plek zoveel potentiële paarden?
Zeker als de paarden er zo goed bijstaan als dit jaar zie ik er weinig kwaads in. Ik heb welgeteld 2 scharminkels gezien, beide met goede reden (leeftijd). De meeste paarden stonden ook gewoon relaxed, goed in het hooi.

Ik vind wel dat er wat meer ruimte mag zijn volgend jaar, het was behoorlijk krap.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:24

Stop je zelf ook met je hobby als je 60 bent?

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:25

Twiggy2008 schreef:
Daarom dus niet meer van deze tijd, zo'n markt met 65 plussers. Ze mogen van mij een andere hobby gaan zoeken.


Lekker kort door de bocht 8)7 Dat zijn die mensen hun inkomens waar ze van leven het is niet hobbyen ofzo voor ze.. Nee alle oude mensen weg stoppen en alleen een AOWtje waar je je huur nog niet van kan betalen laten hebben..

Froukje schreef:
Stop je zelf ook met je hobby als je 60 bent?


Idd!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:27

Froukje schreef:
Stop je zelf ook met je hobby als je 60 bent?

amen _/-\o_

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:53

Het was ook gewoon te klein, voor de paarden misschien prima maar voor de bezoekers 1 groot drama. Waardoor de paarden ook weer geïrriteerd raakten omdat iedereen zo dicht achter ze langs liep.

Al met al beide partijen geïrriteerd.

De burgemeester vond het ook te klein, die wil volgend jaar weer groter. Hoop heel hard dat ie daar ook voor zorgt.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Anoniem

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:56

Misschien hadden ze erop gerekend dat de daling van het aantal paarden van de afgelopen jaren zich dit jaar weer verder door zou zetten. Terwijl er dit jaar voor het eerst weer meer paarden waren ten opzichte van het jaar ervoor.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:06

Sfeer was inderdaad weg.... Maar voor de paarden wel beter. Maar inderdaad ook op een klein plekie krap op elkaar en je wil niet weten hoevaak ik handelaren hoorde roepen tegen mensen: PAS OP! LEVENSGEVAARLIJK dat je er zo dicht achter langs loopt! (Nou ik was er om 6uur sochtends en toen was het al vol en krap..)

Onhandig zeer onhandig, dan een stel van die politie agenten die meer met elkaar aan het lullen zijn dan opletten op wat er gebeurd. In dat geval kan je beter dat hek weg halen. Wel die paarden op t grasveld maar niet dat hek er zo krap langs. Zo krap dat de paarden er tegen aanliepen.

En de monster baan? Waar was die? Ik heb er geloof ik alleen maar mensen op zien lopen. Ik weet verder niet hoe het met de handel is gegaan, ik had ook t gevoel dat er minder handelaren waren dan voorgaande jaren.

Verder was het hartstikke leuk.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:10

Tja, ik ben het eens met Ank. Na een paar jaar weer eens geweest en nee, ik word er nog steeds niet blij van. Van mij mag het stoppen voor de paardjes zelf. Waarom? Ik zag veel stress bij sommige dieren, magere dieren, slechte hoeven, etc. Jammer. Ik hoopte dat het beter was geworden. Overigens snap ik dat het een traditionele happening is met veel gezelligheid. Maar toch...niet meer doen wat mij persoonlijk betreft.

Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:21

RuthenRoos schreef:
Tja, ik ben het eens met Ank. Na een paar jaar weer eens geweest en nee, ik word er nog steeds niet blij van. Van mij mag het stoppen voor de paardjes zelf. Waarom? Ik zag veel stress bij sommige dieren, magere dieren, slechte hoeven, etc. Jammer. Ik hoopte dat het beter was geworden. Overigens snap ik dat het een traditionele happening is met veel gezelligheid. Maar toch...niet meer doen wat mij persoonlijk betreft.


Amen!! Heb jarenlang paarden verzorgd en getraind, die van de markten afkwamen. Wat een trieste paarden, heb ik meegemaakt. Die man wilde ze destijds 'redden', wat erg lief was natuurlijk. Ben zo blij met mijn twee lieffies, die gelukkig nooit op dergelijke evenementen terecht zullen komen. En wat deze trieste traditie met mijn hobby te maken heeft, geen idee.

Ik noem mijn paarden in elk geval geen hobby. Eerder een passie❤. En echte liefde❤.

Zag op Eyes on Animals helaas ook een paar nare dingen over vandaag voorbij komen....

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:23

Sommige snappen niet dat dit voor heel wat paarden nog een kans is. De hekken Snap ik wel, heeft met de controles te maken, als je zoveel ingangen hebt als vorige jaren, hoe moet je dat gaan controleren. Nu moeten de paarden door een doorgang, niet goed, hup terug. Het is altijd uitproberen voor een organisatie Hoe groot het wordt, gok dat ze volgend jaar gewoon groter maken. Wel positief dat het steeds beter wordt (voor de paarden)

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:37

Hier was der eentje flink getrapt door een paard. Was te krap om weg te komen blijkbaar.

Be happy eat a snackkie

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16123
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:30

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over een eventuele nieuwe lokatie voor de paardenmarkt.
De discussie of een paardenmarkt moet blijven of niet hoort niet in dit topic thuis en word als offtopic gezien.
Graag het verzoek om hier ontopic te blijven

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:37

Ik vond de nieuwe opstelling ronduit waardeloos. Ik snap dat ze wat proberen maar dit was echt gewoon gevaarlijk. Vroeg op de ochtend knapte er een touw van een groot paard, toen het nog redelijk rustig was. Ze hadden hem vrij snel weer te pakken, maar de ramp was niet te overzien geweest als dat rond een uurtje of 9-10 was gebeurd. :n

En de paarden rustiger? Ik heb nog nooit zoveel getrek gehang en getrap gezien als vandaag van paarden die geen ruimte hadden om hun kont te keren met al die bezoekers.

Ook vond ik t belachelijk dat je nu de paarden dus ook niet ff op het harde kon laten draven. Een man met een tuiger die hem even wou laten zien werd door n agent ala minute terug de markt op gestuurd, terwijl het daar gewoon rustig en veilig was voor mens en paard.

Maar nogmaals, goed dat ze iets proberen, maar genoeg ruimte voor verbetering imo ;)

pillow
Berichten: 7770
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:53

Je moet een te kopen dier wel even kunnen bekijken in stap en draf, en als dat niet kan doe je geen handel.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:02

Dat is jouw mening en geen feit. ;) En voor dat soort mensen hebben ze een monsterbaan waar je ze op het harde kunt laten lopen.

Ok, hij was wat klein en op een ongelukkige plek maar hij was er wel. Mensen maken er alleen geen gebruik van.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:08

Ze hadden het brinkje er naar ook bij moeten trekken. Ik snap de hekken voor de controles helemaal maar doordat het relatief klein is voelde ik me echt in een kooi. Je kon op drukke tijdstippen geen kant op en als er paniek uit zou breken dan was er flink wat mis gegaan.


Lady

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:12

Ja dan was de pleuris los gebroken. Er liepen zó veel mensen met kleine kinderen en honden dat er geheid doden waren gevallen als er iets was gebeurt.

Wat dat betreft mogen ze van mij honden ook per direct verbieden op het paarden gedeelte. Stond vanochtend bijna op 1 of andere swiffer, m'n kat is groter, en dan worden ze nog boos ook.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gemengde gevoelens over nieuwe locatie Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:13

Swiffer? Wahahahaha

Bento, Jader,, Babbie, Boum'io & Tiamo; mijn geweldig gave kudde!!

[ITP] Boum'io; Droompaard op Droomvakantie!
[ITP] Mooie NMPRS Bento te water!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Freddydeshet, GoogleAdsense, Noblesse_, Pierus, Ponylover_11, shaddy82 en 76 bezoekers