[Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

[Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 22:09

*Geschreven door AlwaysH
Afbeelding
Foto door Amanda



Haastig vraag ik “Voetje!”, en til ik het been van het paard op. Half door mijn rug en half door mijn knieën, haal ik het kleine borsteltje langs de straal. Met enorme tegenzin loop ik in dezelfde houding naar het volgende been: ik wil niet omhoog komen voordat ik klaar ben. Helaas moet ik na vier hoeven echt verder met de rest van het tuig. Ik zal echt omhoog moeten komen. Terwijl ik opsta, schiet er een brandende pijn in mijn rug. De pijn vlamt recht over mijn ruggengraat. Af en toe gaat dit gepaard met wat opgesprongen traantjes of vermoeide zuchten. Maar niemand merkt er wat van, behalve ikzelf. In mijn ogen is dat het lastigste aan een beperking met paardrijden: de onzichtbaarheid hiervan.

Het gemak waarmee andere mensen hun paard verzorgen, is voor mij niet vanzelfsprekend. Pijn is met een hypermobiel lichaam altijd aanwezig, niet alleen ín het zadel. Het kan een grote last zijn: een zadel aansingelen of een paard invlechten, is al gauw een hel voor mijn lichaam. Omhoog komen na het hoevenkrabben, is voor mij een van de pijnlijkste bewegingen. De steek die in mijn onderrug hangt als ik door mijn knieën ben gezakt, is voor enkele seconden onbeschrijflijk. Een brandende pijn in mijn rug, verlamde polsen of vingers, een geïrriteerd staartbeen en ontwrichte schouders zijn inmiddels doodnormaal na een dag op stal, maar dat maakt niet minder pijnlijk. Er zijn wel dingen die ik pijnvrij kan doen, maar het te vaak inspannen in een bepaalde houding op de verkeerde manier, zorgt dat ik op mijn hoede ben voor elk bewegend gewricht in mijn lichaam. Ik heb hier gelukkig zo mijn oplossingen voor.

Naast je paard doe je, zonder het zelf door te hebben, veel lichamelijke inspanningen. Denk aan het opzadelen, poetsen, grondwerk en uitmesten. Voor mij is dit uitermate pijnlijk. Is het erg om aan dit soort pijnklachten te lijden? Nee: je raakt het gewend. Het is voor mij doodnormaal om in enige mate pijn te hebben. Meestal zit dit mij niet in de weg. Ik vind het wel raar dat iets onzichtbaars zo'n invloed kan hebben op je manier van handelen en denken.

Natuurlijk wil ik anderen niet tot last zijn. Ik weet niet hoe zij zich er over zouden voelen. Ik kan het ze niet kwalijk nemen als ze het niet begrijpen. Er staat immers niet op mijn voorhoofd: “Pas op, lijdt aan hypermobiliteit!” Dat is ook echt niet nodig, want zo wil ik ook niet behandeld worden. Ik vind mezelf niet iemand met een handicap, want ik kan door middel van workouts toch behoorlijk wat pijnklachten uit mijn lichaam trainen. Ik heb al veel gevraagd en onderzocht, maar ter verduidelijking blijf ik het internet afstruinen voor mogelijke oplossingen. Er wordt veel gesproken over oefeningen die mijn klachten kunnen verminderen. Het zijn eigenlijk gewoon workouts uit de sportschool. Bij sommige mensen verdwijnen alle klachten als ze gedisciplineerd blijven trainen. Dat geeft hoop.

Ik vind het logisch, dat ik zelf oplossingen zoek voor mijn beperkingen. Fysiotherapeuten en manueel therapeuten zijn voor mij een geweldige ontdekking. Ik ben bij mijn fysiotherapeut terechtgekomen via de huisarts en mijn trainster voor kunstrolschaatsen. Hij doet ook ontzettend goed werk voor mijn activiteiten op en om het paard.

Aansingelen is voor een gezond persoon geen probleem. Ik krijg daarentegen vaak last van een verlamd gevoel in mijn vingers als mijn paard zijn buik uitzet. Moet ik aansingelen? Geen probleem, ik doe dit tot ik niet verder kom. Als het echt nodig is, vraag ik het laatste stukje om hulp. Sowieso zijn mijn vingers een nog groter probleem, aangezien mijn linkerwijsvinger in de brugklas door een klasgenoot is gebroken en nooit meer zal helen. Dit kleine probleempje heeft mij eerst van het opzadelen weggehouden. Nu HMS ook een probleem vormt, kan ik hier makkelijker mee dealen. Ik heb geleerd het aansingelen alleen met rechts te doen, wat het probleem vrijwel heeft opgelost.

Er is gelukkig een positief ding dat de hypermobiliteit me heeft gebracht: lenigheid. Ik ben voor iemand die niet specifiek traint op souplesse erg lenig. De spagaat doen of mijn benen in mijn nek leggen, zijn een eitje. Het is natuurlijk niet helemaal de bedoeling, want het bezorgt me wel veel pijn. Een handig dingetje, vooral in combinatie met de grote tuiger, is dat ik eventueel zonder krukje kan opstappen. Dit doe ik eigenlijk altijd mét. Behalve dat dit veel beter is voor het paard zelf, voorkom ik onnodige krampaanvallen en scheelt het heel wat gedoe op de grond. Opstappen doe ik altijd met mijn opvouwbare kruk die ik heel handig in mijn stalkast kwijt kan. Nog handiger is om dit krukje ook met vlechten te gebruiken. Dit is een absolute verademing met de enorme onderhals van mijn bijrijdpaard. Het stevig vast moeten houden van het vlechtje ervaar ik als hel, al vind ik het nog zo leuk. Met een krukje er bij kom ik er gemakkelijk bij en is invlechten een eitje.

Door ervaring leer ik steeds meer manieren om de verzorging van de paarden gemakkelijker te maken voor mezelf. Op die manier hoef ik niemand lastig te vallen en blijft mijn beperking onzichtbaar voor anderen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:25

Bedankt Urielle, ik vergeef je! :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 22:43

Graag gedaan :) Facebook heb ik voor morgen aangevraagd (wat het zo is,, zie ik nu >;) )

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:45

Is goed hoor, heeft van mijn part geen haast!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:24

Mooie blog, ik herken veel van wat je schrijft. Eigenlijk alles wel. Al ben ik niet hypermobiel maar ik heb wel andere zogenoemde 'onzichtbare ziekten'. Ik vind het echt heel knap geschreven. En ik kijk uit naar een volgend deel. :)

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:43

Mooi geschreven! Fijn om zo iemand die ergens meer moeite mee heeft te kunnen gebruiken :)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 00:05

Mooi! :j
Herken veel wat je schrijft, leuke blog.
Zelf flexibel, nog niet hms volgens de normen, maar de problemen zijn flink en dat als gevolg van lyme, ook een diagnose fibromyalgie.
Mijn rug is net als bij jou mede een ramp, een groot soepzooitje.
Hier ook dus inmiddels veel foefjes, en ik ben erachter dat goed magnesium prikken en acupunctuur/dry needling heel strikt zeker 2x per week redelijk helpt.
In elk geval zo dat ik geen manuele therapie nodig heb, en fysio..
.. Ja dat heb ik zelf ook maar opgepakt, anders had ik ook niet kunnen dry needlen.
Kost anders wel errug veel geld ook, zeker omdat het waarschijnlijk niet over zal gaan.
De fitneszaal is iets waar mijn lijf niet aan wil, dus ik ben grote vrienden met een zwembad van 1.20 diep om in te oefenen en te trainen. :+
Zit nu alsnog in de tape met een enkel, verrekt voelt ie maar geen idee hoe t komt.
Zelf heb ik wel pijnstillers, ik krijg anders teveel last van blokkerende wervels.
Nu is mijn behandeling voor Lyme ook pijnlijk, dubbel dus.
Met pijnstillers, magnesium en dry needling/acupunctuur kan ik het redelijk goed houden als ik niet te gek doe.
Hopelijk kan ik met spieren opbouwen nog verbeteren, daar ben ik nu ook druk mee.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 06:31

Goed geschreven interessante blog :j

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:00

Oh hhmmmmpfff weer een aanduiding dat 'het' een naam heeft.

Nee, ik geef het liever geen naam. Ik doe mijn rug- en buikspieroefeningen elke morgen trouw, omdat ik anders straf krijg de rest van de dag. In de auto op weg naar het werk zit ik in een stressbal te krijpen, niet vanwege stress, maar om de spanning in de handen en polsen op te bouwen en de rest van de dag een pen vast te kunnen houden. In de loop van de dag wanneer ik warmgedraaid ben nog een aantal beenspieroefeningen waarbij ik wederom mijn onderrug mee neem. En ik gebruik het krukje (dat bij mij verschillende hoogtes heeft en heel veel zusjes heeft die op verschillende plekken wonen door huis en stal) als 'armtrap' om na het hoeven krabben en een heleboel andere bezigheden, weer overeind te komen zonder mijn rug aan te spannen. En ach ja, soms moet ik even plat om de bank liggen, maar dan heb ik gewoon even teveel gesjouwd, zeg ik dan maar.
Nee, svp geen naamplaatje bij mij eraan hangen, dan heb ik ook voor de buitenwereld een beperking.....

Wel mooi geschreven AlwaysH!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:20

Goed geschreven! Vooral dat deel met hoevenkrabben herken ik. :j Ik dacht dat ik de enige was.

IG: @arabierjoep

cvheerden
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-08-15

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:25

Mooi geschreven. Toch niet de enige die hier last van heeft.

The horse is a mirror to your soul and sometimes you might not like what you see in the mirror.
Strooigoed

goldenarrow

Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:39

Dat van het hoevenkrabben is voornamelijk heel herkenbaar :j Zeker bij een paard wat lekker in je hand gaat hangen. Gelukkig houdt mijn bijrijdpaard ze redelijk goed zelf in de lucht, zodat ik hem alleen maar vast heb om te stabiliseren. Scheelt een hoop rugklachten :)

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:57

Hier ook HMS dus heel herkenbaar. Zeker in deze periode wordt ook alles weer zwaarder. Hoevenkrabben is altijd een uitdaging en ik hoop altijd maar dat ik niet mijn borstspier daarmee vast zet = echt hel, helemaal als je daarna nog moet rijden.

In de winter kan ik ook echt niet meer normaal afstappen. Ben blij met de verhoging in de manege en met de meedenkendheid van mijn instructrices en groepsgenoten. Rijden heeft zoveel positieve invloeden op mijn lijf maar het is soms zo moeilijk.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:02

Wat het leven ook makkelijker maakt: paard aanleren om de hoef te laten staan en naar voren te kantelen, zodat je hem alleen maar hoeft te stabiliseren terwijl je aan het krabben bent. In feite hetzelfde als wanneer ze op rust staan.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:46

Erg vervelend als je er mee te kampen hebt.. Maar voorpagina nieuws haal ik er niet echt uit

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:54

Flevolander schreef:
Erg vervelend als je er mee te kampen hebt.. Maar voorpagina nieuws haal ik er niet echt uit

Alle geschreven blogs worden op de voorpagina geplaatst :) (zie ook de tag die ervoor geplaatst is)

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:11

Ik heb even vluchtig gelezen, bewaar het voor later. Maar wauw, wat leest het fijn in elkaar en wat heftig Always!

Complimenten trouwens voor deze hele opzet nieuwsredactie, blog na blog is gewoon goed!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:16

Merci Lieveli, dat is fijn te lezen. Ook hartelijk dank namens de bloggers!

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:20

Euforie schreef:
Mooie blog, ik herken veel van wat je schrijft. Eigenlijk alles wel. Al ben ik niet hypermobiel maar ik heb wel andere zogenoemde 'onzichtbare ziekten'. Ik vind het echt heel knap geschreven. En ik kijk uit naar een volgend deel. :)

Hier precies hetzelfde!

Je hebt echt een fijne schrijfstijl Chantal! Leest lekker.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:12

Bedankt voor de complimenten, jullie brengen me in verlegenheid! :o

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:26

Heel netjes geschreven hoor, dat staat voorop. Ik zou er zelf alleen niet voor kiezen om het op deze manier te beschrijven/naar buiten te brengen, en vind het wel een beetje in contrast staan met het onzichtbaar houden van 'de beperking' (ik noem het zelf dus ook nooit zo omdat ik het dan net vind lijken alsof ik/wij gehandicapt ben/zijn of iets).

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:19

Flevolander schreef:
Erg vervelend als je er mee te kampen hebt.. Maar voorpagina nieuws haal ik er niet echt uit


Wat een gezever ook altijd weer -O-
Een blog staat op de VP. Nou en?

Ik vind het wel interessant. Mijn dochter van 19 heeft ook hypermobiliteit en lichte scolliose. Vaak ook last van haar rug, maar juist door het vele paardrijden (van kleins af aan) heeft ze een goede rompstabiliteit en (nog) nauwelijks pijn. Ik hoor haar idd altijd wel over het hoeven uitkrabben.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:24

@babootje, paardrijden zelf is ook goed om mijn spieren te bevorderen en hiermee mijn rugpijn weg te werken (op rustige wijze, te veel gespring en ik lig verkrampt op de bank, hehe). Maar naast het paard is het nog misschien wel meer belastend dan er op.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Maanlicht

Berichten: 6845
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [Blog] Het verzorgen van paarden en mezelf met HMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:48

Hoi AlwaysH!
Wat trekt dit mij aan zeg :(:) . Is het niet mogelijk om hulp te krijgen bij de verzorging? Als er bij mij iemand op stal stond die hier veel moeite mee zou hebben, zou ik het echt geen probleem vinden om even te helpen.


melanie0906

Berichten: 1130
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:49

Ik herken mezelf hier zo erg in! Nooit echt bij stil gestaan eigenlijk dat die pijnklachten door mijn hms komen. Ben er sinds 2 jaar achter en het is voor mij ook ongeveer 1.5 jaar geleden dat ik voor het laatste heb gereden. Maar indd het opstaan na hoevenkrabben is zo verdomd pijnlijk... maar indd geen haar op mn hoofd die denkt om iemand om hulp te vragen. Nouja niet opvallend. Wel als ik met een vriendin was ooh kan jij even hoeven doen dan ga ik effe dit doen.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idje, Phonix en 23 bezoekers