Van UZB overgenomen door baas

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 13:16

Hai allemaal,

ik kan even wat inzichtelijke hulp gebruiken. Het huidige bedrijf waarvoor ik werk heeft mij ingehuurd via een uitzendbureau. Nu willen ze mij graag in dienst nemen en hebben mij afgekocht (looptijd is officieel nog een dike 2 maanden). Nu is het schijnbaar zo dat mijn UZBloon stukken hoger ligt dan het loon wat ze hier willen/kunnen bieden. Het bedrijf heeft een eigen CAO.

Wat is wijsheid om te doen? Ik ben vanaf maart al behoorlijk gezakt in loon (wegbezuinigd, nu hier aan de slag) Straks ben ik meer dan 1000 euro gedaald in een jaar tijd |(


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:17

Is je loon bij het uitzendbureau niet incl vrije dagen en vakantiegeld en het nieuwe aanbod exclusief?

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 13:18

Dat is inderdaad even een goede om na te vragen :)* Het is in ieder geval wel zonder onregelmatigheidstoeslag. Er zit tussen mijn huidige loon en het te bieden loon een gat van 400 euro.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:19

Keet schreef:
Is je loon bij het uitzendbureau niet incl vrije dagen en vakantiegeld en het nieuwe aanbod exclusief?


En wellicht woon-werkverkeer? Heb je het trouwens over brutoloon of nettoloon? Ik neem aan bruto?

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:20

Zonder onregelmatigheidstoeslag ga je inderdaad ook hard naar beneden.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 13:22

Maar 400? Dan ga ik wel onregelmatig werken :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:29

Weet ik niet. Geen idee wat de percentages daarvan zijn. WEet uit mijn omgeving dat dat best aantikt

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:34

Je loon bij een uitzendkantoor is inclusief je vakantiegeld, eindejaarspremie, etc geteld.
dat kan al gauw 1 a 2 euro schelen per uur, maar dat krijg je wel dan in een keer bij gestort (je vakantiegeld, eindejaarspremie, 13 de maand, ...)

Ook is het afhankelijk hoeveel je overhoudt van de loonschaal. Ik heb ooit opslag gehad en had per maand 10 euro netto minder dan ervoor, terwijl mijn brutoloon omhoog was, blijkbaar viel ik daar in een andere loonschaal waardoor er meer afgehouden werd.
jullie hebben vast ook online bruto netto calculators (voor belgie bv jobat.be), daar kun je je brutoloon ingeven en zie je hoeveel je netto overhoudt.


Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 13:49

Sowieso even alle papieren opvragen bij UZB en P&O qua loon dus :) Ben ik inmiddels mee aan de gang :) Wil wel graag in dienst want het bevalt mij goed hier.

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:53

Het loon bij een uitzendbureau is niet per se inclusief vakantiegeld etc. Duhelo, dat wisselt per uitzendbureau.

Ik zou het allemaal nog eens goed nakijken. Toen ik werkzaam was bij het uitzendbureau was de CAO van de inlener op mij van toepassing, dus óók het loon wat daar bij hoorde.

Cowboy55
Berichten: 8445
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:54

Dais_ schreef:
Het loon bij een uitzendbureau is niet per se inclusief vakantiegeld etc. Duhelo, dat wisselt per uitzendbureau.

Ik zou het allemaal nog eens goed nakijken. Toen ik werkzaam was bij het uitzendbureau was de CAO van de inlener op mij van toepassing, dus óók het loon wat daar bij hoorde.


Ligt het aan het uitzendbureau of aan de inleenfase waarin je zit? Volgens mij dat laatste?

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 13:59

Ik ben inmiddels wel zo ver dat een werkgever het loon niet zomaar kan verlagen, maar hoe zit dat met overname vanaf het UZB....

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:02

Als ze je eerst konden betalen tegen het tarief van UZB dan kunnen ze je ook betalen tegen je huidige loon, dan zijn ze nog voordeliger uit. :D en dat ze je contract afkopen zegt genoeg toch? You can do it! (haha en anders vertel je maar wat je ex-collega verdient die ook in dezelfde branche zit :P)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:03

Ik heb niet echt iets nuttigs te zeggen, maar ik wilde je feliciteren met je nieuwe baan. Mag je best wel trots op zijn, dat je nieuwe werkgever je zo graag wil hebben dat ze je hebben afgekocht!

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 14:05

@fish_n_chips thanks!

@marjanb: klopt! Alleen zit ik nu bijna weer op het loon wat ik ook bij RBI had... :')

Kaitlyn

Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:08

Dat je ook vakantiegeld meteen uitbetaald krijgt via het UZB is niet in alle gevallen waar.

Het UZB waar ik eerder voor werkte betaalde in mei (of bij uitdiensttreding) het vakantiegeld.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:09

Uitzendbureau's zijn met de huidige wetgeving verplicht je te betalen volgens dezelfde beloning als het bedrijf -> CAO van de inlener. oftewel BRI beloningsregeling inlener.

Dus dit kan niet op basis van de CAO wetgeving. Toeslagen en Reiskosten zijn hetzelfde. Alleen bijzondere dagen zoals verhuizen of trouwen verschillen. Daarbij val je als UZK onder de CAO van de ABU (meestal) en straks onder de CAO van de inlener.

Dus ik zou graag willen weten wat ze hebben veranderd. Wellicht kan ik je dan verder helpen.

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 20:52

Hey Jasmijn, dat ben ik nu allemaal in kaart aan het brengen. Maar als ik het goed begrijp val ik al voor 80% onder de Cao van mijn huidige baas?

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:09

Uitzendkrachten die wij inhuren worden uitbetaald volgens onze cao en inschaling die behoort bij die functie en ervaringsjaren. Echter hebben wij een vakantietoeslag, eindejaarsuitkering en (bovenwettelijke) verlofdagen en soms een eenmalige uitkering, deze ontvangen uitzendkrachten echter niet. Zij vallen verder onder de cao van de uitzendbranche.
Op Raet.nl kan je een bruto-netto globaal berekenen, van belang is om de juiste cao te kiezen ivm met wisselende inhouding pensioenpremie per cao/branche.

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 21:16

Electra: het gaat hier om een interne cao (uitgeverij). Echter: mijn vraag en verbazing richt zich vooral op het verschil tussen loon uzb en werkgever. Ik wil dus weten wat mijn rechten hier in zijn.

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:40

Kijk eens op inlenersbeloning.nl ..... echter meestal wordt de uirzendkracht benadeeld.
ik zou daarom goed navragen bij je uitzendbureau hoe je salaris nu is opgebouwd, zit misschien je vakantiegeld er al bij? Je kan ook bij de salarisadministratie navragen waarin het verschil in netto-salaris zit.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:31

Winged schreef:
Hey Jasmijn, dat ben ik nu allemaal in kaart aan het brengen. Maar als ik het goed begrijp val ik al voor 80% onder de Cao van mijn huidige baas?


Ik zou he niet in percentage uitdrukken, maar zoals Electra ook al zegt. Meestal worden uitzendkrachten benadeeld. Dus dit is uitzonderlijke situatie.

Ik ben heel benieuwd hoe je beide salarissen zijn opgebouwd en waar de verschillen vandaan komen.

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-16 07:37

Mijn P&O adviseur van dit bedrijf is vandaag vrij, de gegevens bij het UZB heb ik inmiddels opgevraagd. Vandaag ga ik in ieder geval nergens voor tekenen :+ Eerst alles maar 100% helder en duidelijk hebben. Heb er niet echt lekker van geslapen vannacht in ieder geval. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:46

Ik werk nu een jaar of 15 voor verschillende uzb. En nog nooit was mijn maand/weekloon incl vakantiegeld. Normaliter wordt er 8% achter gehouden welke als vakantiegeld wordt uitgekeerd. Ook bouw je recht op vrije dagen op en ook dit is bij mijnaltijd apert gegaan en was niet mee gerekend in mijn maandloon.

Ik ben een paar keer overgenomen door de inlener en kreeg juist meer loon omdat ik bv recht kreeg op bv een 13e maand, extra toeslagen.
Het is wel vreemd dat je, bij je nieuwe werkgever, minder gaat verdienen. Ik zou het loonstrookje er eens bij pakken en kijken waaruit je loon is opgebouwd en welke toeslagen mee gerekend worden. En hoe dit loon bij je nieuwe werkgever opgebouwd is.

Het lijkt mooi om overgenomen te worden, maar in sommige gevallen wordt je er echt niet beter van ...beware ;-)

Tink89
Berichten: 2868
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Van UZB overgenomen door baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 07:52

Je mag je gegevens altijd doorsturen. Ik ben salarisprofessional én werk bij een uitgeverij, dus kan je vast helpen :)

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 8 bezoekers