Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 19:59

Binnenkort gaan wij verhuizen naar een grote boerderij met daarbij bijna 3 hectare weiland en een grote bak. Er hebben sinds mei geen paarden meer op de wei gelopen dus het gras is hoog. Onkruid valt mee, hier en daar wel wat zuring. Vanaf begin november kunnen mijn eigen twee paarden erop. Wat is nu wijsheid? Het zou fijn zijn als ze er nog lekker van konden eten, maar ze zullen er wel eventjes over doen met zijn tweeën en lang gras de winter door plat laten liggen geeft problemen natuurlijk. Het is leemgrond, wel vrij hoog gelegen in glooiend landschap dus het water kan wel weg. Ik heb geen idee hoe nat het in de winter gaat zijn.

Wat te doen? Alles maaien en paarden er pas in het voorjaar weer op laten? Deel maaien en ze een deel nog laten afeten zolang de bodem het toelaat? Moet ik dan nog bemesten of zo van het voorjaar? Alle tips zijn welkom!

Foto's zijn van half september:


Afbeelding

Afbeelding

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:05

Hier en daar wat zuring... Pfff dat wordt nog een flinke klus. Als je veel geld hebt dan laat je de boel omleggen en zaai je opnieuw in. Heel netjes. Als je daar minder om geeft en je hebt niet zo veel geld, dan maai je het nu nog af en voert het maaisel af dan kunnen ze er gelijk op. Wel hooi bijvoeren. Ga in het komend jaar wel bemesten, dat scheelt een hoop troep in je wei.

Bejaarde bokkers weten meer

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:07

De meeste paarden eten dit lange droge gras slecht, waardoor het grotendeels platgelopen wordt. Ik zou het dus laten maaien.

In het voorjaar spuiten en bemesten. Als je een boer kent dan komt hij het waarschijnlijk graag voor je maaien als hij volgend jaar bij jou mest kwijt kan.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:07

Mijn advies; of schapen erin of maaien en afvoeren (balen, mesthoop, kuil voor pinken). Dit krijgen je paarden nooit kaal voor de winter en dan duurt het veel langer voordat je in het voorjaar een mooie zode hebt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:15

Eens met mijn voorgangers wat betreft maaien (je kunt natuurlijk wat gras bewaren om strookje voor strookje op te voeren), behalve het spuiten. Dat kun je uiteraard doen, maar als je aan de bodemcondities niets doet, is het dweilen met de kraan open. Vermoedelijk is de grond aan de zure kant (en van bemesten wordt de grond nog zuurder); bij BLGG kun je een bodemmonster (of meerdere, aangezien het om 3 hectare gaat) laten onderzoeken en advies laten opstellen. Waarschijnlijk moet je kalken (sowieso onderhoudsbekalking à 1200 kg per hectare per jaar, beste in de herfst (nu dus) doen).

Oy with the poodles, already

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:22

Zsm schaapjes erop of maaien inderdaad. Bij voorkeur in het najaar kalken, maar dat kan ook in het voorjaar met de compost. Spuiten hou ik persoonlijk niet van, met de juiste bodemverzorging, goed uitmesten en hard werken (uittrekken van giftig of woekerend onkruid) blijft je bodemleven gezond en je grasmat gevarieerd.

Gefeliciteerd met de aankoop ook! Zal ik je op facebook toevoegen aan wat interessante groepjes?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:24

Hilary, is kalken ook te doen met zulk lang gras of moet het daarvoor eerst kort zijn?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:26

Inderdaad, hier zijn hele leuke Facebookgroepen over, waar veel kennis zit, maar je ook veel inspiratie kunt opdoen. Daar zul je wellicht ook wat gelijkgestemden vinden.

Ik zou zelf niet gaan spuiten ieg... :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:29

Schapen zou ik niet doen. Eten die lange sprieten ook niet meer zo goed. Je kunt beter alles maaien.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:33

Schapen zijn ideaal. Als je geen schapen hebt zou ik gewoon je paarden erop zetten. Als je tijd (en zin) hebt met de hand de stengels en zaden van de zuring weghalen, dan wordt het alvast volgend jaar niet erger. Ik zou eerst proberen of je de weide niet terug in orde krijgt zonder opnieuw te zaaien.
Ga je zelf hooien?
Mooie omgeving !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:33

Eens met voorgangers. Ik zou wel laten spuiten met al die zuring, in het voorjaar. Maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke (en zeker niet al te milieuvriendelijke) keuze.

Als je toch je paarden ervan wilt laten eten, zou je strookbegrazing kunnen overwegen. Iedere keer max een halve meter opschuiven. Dan eten ze het op ipv platlopen.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 20:45

Facebookgroepen zijn welkom!

Het is huur trouwens, niet dat dat heel veel uitmaakt maar toch. Oké, maaien dus. Dat moet ik laten doen, heb geen groot materieel (nog). Kalken ook check, doet een loonwerker dat ook eventueel? Of een buurboer? (die zijn er genoeg, platteland (fruitteelt)). Ik kan wel gemakkelijk wat strookbegrazing realiseren, zullen ze ook wel fijn vinden. Er is sowieso wel een stuk dat 'kaal' mag (wordt paddock).

Spuiten ben ik ook niet van, en mijn wei ligt naast de (biologische) moestuin ;) Schaapjes heb ik aan gedacht (en staan op termijn ook wel op ons verlanglijstje), maar dan moet ik wel drie hectare omheinen met schapendraad want naar verluidt trekken die wolletjes zich niet veel aan van een stroomdraadje :+

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:48

Als schapen maar een stroomdraad hebben op neushoogte mét stroom blijven ze er wel achter als er voldoende te eten is. Isolator extra aan je palen maken en een draadje spannen.
Hier in de buurt zijn voldoende schapenboeren die staan te springen om wat extra gras voor de wintermaanden. Ook in onze weilanden lopen nu zo'n 200 schapen (40 ha), wij blij, zij blij en het gras mooi de winter door.

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:51

Wij hebben thuis heel wat schapen. Over het algemeen blijven ze wel achter stroomdraad hoor, zolang je dit maar wel op de juiste hoogte hebt hangen. Wij hebben meestal 2 draden boven elkaar hangen. Alleen op drukke plekken, zoals naast een weg oid zetten wij nog wel schapennetten neer voor de zekerheid.

Schapen op zo'n lang gras is echt af te raden, dit eten ze niet meer op.

Edit: wij willen ook graag extra gras in de wintermaanden, maar zo'n lang gras eten ze niet dus heeft geen nut. Dus als het in de toekomst een keer er weer af moet, maar wel korter is, kun je er makkelijk wat schapen op jagen. Maar deze lange sprieten eten ze niet/amper.

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:55

Simpelste nu is maaien, maaisel laten afvoeren (zuring, maar het droogt nu toch niet meer) en kalken met langzame kalk (schelpenkalk dus). Schapen kan je ook paar weekjes te leen krijgen van een boer die dan ook de omheining regelt.

Leuke hobbyschaapjes (kleine rassen als ouessant, soay en shetland) hebben inderdaad een hogere (2x stokmaat + 10cm, want die 2x stokmaat kunnen ze springen) omheining nodig en gaas. Stroom is niet genoeg of het moet een schapennet zijn. Zet wel stroom voor je gaas, anders gaan ze er tegen aan liggen en verzakt alles. Je standaard texelaar blijft vaak wel achter 2 draadjes op 20 en 50cm, hangt er dus van af wat voor ras je wil hebben.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:01

Voor je gaat maaien even de zuuring (daar zit zo te zien al zaad in) even tot op de grond wegknippen en in de groene bak gooien, op die manier voorkom je inderdaad erger (ervaring met héél véél zuring en onkruid). Als je niet wilt spuiten dan kun je in de toekomst zorgen dat je elk plantje zuring maait (dat kan met een gazonmaaier maar dan wel met een opvangbak) vóórdat de bloei erin komt (dit werkt overigens met een hoop onkruid) en als je dit vol blijft houden zal het aanzienlijk verminderen.

Verder inderdaad ook het advies om te maaien, ook schapen en geiten eten dit niet meer. Dat zal ook de kwaliteit volgend voorjaar ten goede komen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:16

Chubby schreef:
Hilary, is kalken ook te doen met zulk lang gras of moet het daarvoor eerst kort zijn?

Eerst maaien :j Dan komt de kalk bij de bodem en kan het z'n werk doen. Als je niet maait, blijft de kalk bovenop liggen.

Ik zou gaan voor maaien en maaisel laten afvoeren, dan kalken. Een loonwerker kan beide voor je doen, een buurboer is soms handiger / goedkoper. Overleg even met je buurboeren, soms willen ze graag met je ruilen voor diensten. Wij hebben een maisland naast onze wei, daar gaat al onze mest op. Wij zijn het kwijt, boer heeft gratis bemesting.

Nog extra tip: wij hebben dit jaar ook een stuk van onze wei laten maaien, het groeide harder dan de paarden het op konden eten. De loonwerker doet veel klussen op sportvelden en heeft hier speciale banden voor onder zijn trekker zitten, met minder diep profiel. Hierdoor maakte hij bijna geen sporen in de wei (in tegenstelling tot de buurboer in zijn weiland doet met gewone trekkerbanden).

Oy with the poodles, already

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:22

Gewoon je paarden erop in strookbegrazing en eventueel van het winter nog een koppel pony's erop en het is zo op..

Gras komt echt wel op, hier gaan onze percelen ook lang de winter in en in het voorjaar is het altijd kort en kaal. Er zal eens een stukje vertrapt worden...

maaien en afvoeren kost je handen vol geld en voegt niets toe. Na de winter kan je ervoor kiezen mocht er her en der nog hoog spul staan om te klepelen. Daarna de weidesleep erover en mest uitrijden.

zonder gif kom je niet van de zuring af of je moet ze allemaal gaan uitsteken en dat is in deze hoeveelheid niet te doen.

kalken is zinloos op zulk hoog gras.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:23

Gewoon maaien, het gemaaide gras voeren in porties.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 22:11

Bedankt allemaal!

Hebben jullie ook tips voor onkruid in de bak (en de round-pen)? Geen gras dus, maar echt onkruid. Is maaien daar ook een goed idee?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:11

FabianHorse schreef:
Gewoon maaien, het gemaaide gras voeren in porties.


Hoe zie je dat voor je? Elk dag het draadje iets verzetten is het allermakkelijkste.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:12

Justy schreef:
Bedankt allemaal!

Hebben jullie ook tips voor onkruid in de bak (en de round-pen)? Geen gras dus, maar echt onkruid. Is maaien daar ook een goed idee?


Jup platspuiten of lostrekken en verwijderen. Je kan het voor het lostrekken nog even afmaaien en alles bij elkaar verwijderen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:18

Wij hebben de bovenste laag van de rijbak laten 'afgraven' tot en met de wortels en er een laag nieuw zand in laten storten.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:21

Afbeelding


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:28

Onze buurboer doet al het onderhoud voor een bedrag per jaar.Daar zit ook het hooi bij in.Wij hebben ruim 1 hectare en de buurboer zet er ook een paar pinken in als de paarden in een andere wei staan en hij maait er 1 keer van.Pinken komen en gaan een beetje.Werkt goed.En hij kan in 1 wei zijn mest kwijt.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, OmgiliBot en 70 bezoekers

cron