Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:32

Zoals de titel al zegt had mijn vriend het er afgelopen week over dat hij ergens gelezen had dat nu definitief besloten is/ bekend gemaakt is dat het sinterklaas-journaal en de landelijke intocht geen zwarte pieten meer bevatten, ofwel het is dit jaar een 100% wit/ blank feest geworden.

Hij weet zich echter niet meer te herinneren waar hij dit gelezen heeft, en zelf kan ik het ook niet zo snel vinden. Is er iemand die hier meer over weet? Bij voorkeur inclusief link?

Is de discussie nu dan niet meer "zwarte piet moet blijven", maar "zwarte piet moet terug" geworden?

Als het wel echt zo is dan gaat mijn dochter (5) niet naar het sinterklaasjournaal kijken, en ook de landelijke intocht op tv wordt dan geskipt.
Hier in het dorp was het feest inclusief de intocht vorig jaar nog helemaal vol met zwarte pieten, inclusief een verhaal-lijn met filmpjes vooraf, dus zolang dat zo blijft is dat een prima vervanger! Ook de club van sinterklaas is nog gewoon zwart weet ik van insiders, dus dat blijft ook gewoon toegankelijk. Misschien gaan die juist wel enorm groeien qua kijkcijfers als het officiele gebeuren 100% wit is, dat zou de hint wel duidelijk maken in elk geval.

Zoals het vorig jaar was, een aantal blanke, een aantal roetvegen, en de standaart zwarte pieten kon ik prima mee leven overigens, vond ik de beste oplossing tot nu toe, de gulden middenweg van alles wat. Ook een stuk beter dan al die gekke regenboog en stroopwafelpieten van daarvoor.. maar 100% wit? Nee sorry, dat gaat mij toch echt te ver.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:34

op Facebook wordt het massaal gedeeld, maar zonder enige bron en verder vind je er niks over op google. Conclusie: stemmingsmakerij.

Anoniem

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:35

Ik ben het ook op facebook nog niet tegen gekomen, maar zou best kunnen dat hij het daar gelezen heeft. Geeft me helaas niet meer duidelijkheid..

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:57

Alleen maar witte pieten... Dát is pas discriminerend :')

Wat een onzin. Maar heb het niet officieel ergens gelezen. Hoop dat het niet waar is

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:04

Hoaxerdehoax.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:50

Is het dit jaar niet, zal dat volgend jaar wel zo zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:53

Nog afgezien van de stemmingmakerij.

Omdat jij niet van witte pieten houdt mag je kind niet naar sinterklaas kijken :?

Ik ben ook niet zo van al die heisa omtrend sinterklaas, maar om een kind nou te gaan vermoeien met mijn volwassen principes......
Waren wij met witte pieten opgegroeid dan hadden we immers ook niet beter geweten.

Kana

Berichten: 9054
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:55

Wat sneu dat jij je dochter een kinderfeest(deel ervan) zou ontnemen puur omdat jij je niet kunt vinden in hoe zwarte piet eruit ziet. (maakt voor je 5 jarige vrij weinig uit namelijk....)


Maargoed, maak je niet druk. Als het waar was dan was dat allang groot in het nieuws geweest.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:57

Kana schreef:
Wat sneu dat jij je dochter een kinderfeest(deel ervan) zou ontnemen puur omdat jij je niet kunt vinden in hoe zwarte piet eruit ziet. (maakt voor je 5 jarige vrij weinig uit namelijk....)


Maargoed, maak je niet druk. Als het waar was dan was dat allang groot in het nieuws geweest.


Nou inderdaad :')

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:02

ik word zo moe van dat zwarte piet gezeur...
volgens mij is het simpel; er is geen sprake van discriminatie maar van aandachttrekkerij.
Aandacht voor het slavernij verleden (niet best) van Nederland in de Nederlandse koloniën.
Alle begrip voor, groot gelijk.
Maar dit hoort in de geschiedenisboeken thuis... niet op een kinderfeest.

En laten we eerlijk zijn wij vonden zwarte piet toch allemaal geweldig. Fantastisch met zn grappen en grollen.

En de oplossing is simpel hoor als we zwarte piet willen houden?
Als ik een sinterklaas en een zwarte piet bestel dan wil ik een sinterklaas en een zwarte piet...
dus de eerste de beste sinterklaas die met een stroopkoek, smartie, of smurf aan komt zetten krijgt gewoon niet betaald (en kan gewoon weer naar huis) kwestie van vooraf goede afspraken maken.

Als iedereen dat doet dan houden wij zwarte piet (want voor stroopwafels is geen markt)
en hoort de slavernij waar de slavernij hoort en leren we dat dat gewoon niet hoort een een beschamend instituut is!

zo! k moest het even kwijt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:06

Mijn kind mag best naar sinterklaas kijken, en ook naar zwarte piet. Graag zelfs! Op pakjesavond komen Sinterklaas en zwarte piet(en) dan ook persoonlijk langs om de cadeautjes te brengen, super leuk! Witte pieten zijn dan niet welkom, ik wil het gewoon traditioneel houden.

Ik ga dr alleen niet naar een 100% wit pieten festijn laten kijken. Dan kies ik toch voor de zwarte alternatieven zoals de intocht bij ons in het dorp, en bijbehorende verhaallijn/ filmpjes. En de Club van Sinterklaas, ook met zwarte pieten.

Ik koop dan ook geen chocoladeletters van de Jumbo, want daar staan witte pieten op, dat klopt gewoon niet. Gelukkig is er nog zat te koop in originele setting dus ze komt echt niks te kort.

Dus nee, ik ontneem dr het feest niet, hooguit dat ik het op tv vervang voor alternatieven waar ik me wel in kan vinden.

(De teletubbies daarintegen heb ik dr wel altijd ontnomen, ook niet vervangen voor iets anders, teletubbies zijn en waren 100% verboden bij ons puur omdat ik het niet eens ben met hoe ze in dat programma praten. Dat recht heb ik als moeder, om te bepalen waar ik mijn kind wel of niet naar laat kijken. Zo ook met sinterklaas.)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:30

Ik snap eigenlijk niet waarom we er zon drama van maken dat zwarte piet weg gaat? :?
De kinderen maakt het echt niet uit welke kleur zwartepiet heeft.
Maar dit nieuws is vast wel te vinden op rtl nieuws ofzo. Die hebben altijd van dat soort nieuws.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:41

Ik vind het een beetje zielig, zoveel drukte als mensen er om maken. Hebben ze dan zo'n leeg leventje?

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:01

lieveli schreef:
Ik vind het een beetje zielig, zoveel drukte als mensen er om maken. Hebben ze dan zo'n leeg leventje?

Tis maar net wat je prioriteiten zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:04

Toch vraag ik me af hoe veel problemen de kinderen er daadwerkelijk mee hebben. Volgens mij maakt het hun niet uit of een piet nu zwart, paars, wit of gevlekt is....

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:15

secricible schreef:
op Facebook wordt het massaal gedeeld, maar zonder enige bron en verder vind je er niks over op google. Conclusie: stemmingsmakerij.


Maar natuurlijk de pepernoten zijn weer in de winkel en het ge OH begint weer....wat een zeurpieten bah!
Piet is gewoon piet waar gaat het nu nog over?
Laatst bijgewerkt door kwita op 18-10-16 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:16

Een witte piet haalt ook gewoon het hele Sinterklaasverhaal onderuit. Eentje, ok, maar allemaal witte pieten is wat ongeloofwaardig.

Haha Kwita, goede introductie van dit jaar: de zeurpiet ;)

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:21

secricible schreef:
op Facebook wordt het massaal gedeeld, maar zonder enige bron en verder vind je er niks over op google. Conclusie: stemmingsmakerij.


Maar wel 'fijn' dat de stellingen alvast worden ingenomen. Gaat weer lol worden hoor voor de kindjes in Nederland......

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:45

Witte pieten worden toch meteen hetkend door de kinderen.ik vind ook echt onzin is jaren zo geweest,zwarte piet is nu eenmaal zwart.ik ben ook blank ga ik ook niet veranderen omdat mensen er problemen mee hebben.ik vind dat ts goed bezig is geen steun voor witte pieten

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:50

Even heel kort door de bocht het is Sinterklaas en zwarte Piet al decennialang!!!
Dus geen Sinterklaas en witte piet....... sjeezus -:(-

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:58

Sheran schreef:
Een witte piet haalt ook gewoon het hele Sinterklaasverhaal onderuit. Eentje, ok, maar allemaal witte pieten is wat ongeloofwaardig.


Voor wie is het ongeloofwaardig? Niet voor de kinderen hoor, die maken het niks uit. Het zijn de volwassen die willen vasthouden aan traditie's die niet meer van deze tijd zijn. Maar goed, in deze hele discussie is al gezegd door zo een beetje heel Nederland met een mening.

LottieLover

Berichten: 229
Geregistreerd: 25-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:01

Als het echt zo is... Dan ga ik verkleed als zwarte piet mee in de optocht! En ik denk dat er meer mee doen

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:04

Sleeper schreef:
Sheran schreef:
Een witte piet haalt ook gewoon het hele Sinterklaasverhaal onderuit. Eentje, ok, maar allemaal witte pieten is wat ongeloofwaardig.


Voor wie is het ongeloofwaardig? Niet voor de kinderen hoor, die maken het niks uit. Het zijn de volwassen die willen vasthouden aan traditie's die niet meer van deze tijd zijn. Maar goed, in deze hele discussie is al gezegd door zo een beetje heel Nederland met een mening.


Voor mij als kind maakte het ook uit hoor :). Sinterklaas heeft een geschiedenisverhaal eraan vast zitten. Als kind vond ik weet witte piet ook prima (was enorm fan van de serie) maar het verhaal gaat dan wel verloren als je alleen maar witte hebt.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:52

Patt schreef:
Even heel kort door de bocht het is Sinterklaas en zwarte Piet al decennialang!!!
Dus geen Sinterklaas en witte piet....... sjeezus -:(-

Zullen we dan andere tradities ook maar hetzelfde houden? Halal slachten, kinderen besnijden. Voor mensen in die cultuur is het heel normaal. Dat het al decennia lang gebeurt betekent niet dat het gelijk goed is.

En als witte pieten te snel herkent worden. Maak ze gewoon oranje. Past lekker bij nederland. :D
Wil je het verhaal van de schoorsteen erbij, doe er dan wat zwarte vegen omheen.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:56

Volgens mij ben je nu zelf ook hard bezig. Witte pieten zijn niet welkom zeg je. Wat een gezeik zeg... Het gaat bij die kleintjes echt niet om het feit dat er bepaalde pieten zijn, het gaat om het hele feest.