Harnachement lang in opslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 21:22

Zoals de titel al zegt; ik heb wat harnachement (voornamelijk hoofdstellen) die ik momenteel niet gebruik of kan gebruiken. Het hangt nu in de huiskamer in de weg, plus er komt stof op enz. Op stal bewaren gaat niet, heb maar beperkte kastruimte, plus dat het gaat schimmelen. Verkopen is geen optie (gedeelteljk emotionele waarde, ook een paar speciale dingen die in Nederland nauwelijks verkrijgbaar zijn, enz).

Maarja; hoe bewaar je harnachement voor langere tijd (als in: meerdere jaren) zonder dat het uitdroogt, schimmelt, stijf wordt, en alle andere ellende die je krijgt?

Heb al wat gegoogelt en kwam als handige tip tegen dat je de hoofdstellen best helemaal uit elkaar haalt. Als het dan een beetje stijf wordt kan je het makkelijk weer invetten zonder risico op knappen of scheuren bij de gespen.

1. Is het slim om in te vetten voordat je het weglegt/hangt?
(Ik heb namelijk wel eens gelezen dat het dan sneller gaat schimmelen, maar klopt dat?)

2. Ik heb geen plek om het op te hangen. Ik ga het waarschijnlijk in zo'n plastic krat onder het bed leggen. Is het een idee om zo'n vochtvretend zakje erbij in te leggen? Hoe vaak moet je die vervangen?

3. Hoe vaak moet je het checken tegen schimmel of uitdroging?
(Halfjaarlijks, jaarlijks?)

Tips welkom!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:24

Misschien vacuüm zuigen?
In van die speciale zakken?

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:52

In olie leggen?

Geen idee of het verstandig is. Haha.

Maar schaatsen doe je ook 'in het vet'

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:01

Ik zou het in kledingzakken hangen en dmv een kledinghanger aan een simpel haakje in de muur

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:04

In elk geval niet licht div ht afsluiten en stof dus lekker voor lief nemen...
Schimmel maakt niks uit toch? Na mijn weten gebeurt het sneller op kwalitatief goed leer
( en onderhouden)

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:23

Joltsje schreef:
In olie leggen?

Geen idee of het verstandig is. Haha.

Maar schaatsen doe je ook 'in het vet'



Denk dat na die tijd je stiksels het begeven als je er tegen blaast :+

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:33


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:35

Leer netjes schoonmaken en lichtjes invetten. Niet overdrijven want het moet niet vochtig blijven.
Uit elkaar laten is wel verstandig maar niet perse nodig en dan zonder buigen of kreukel plat leggen of ophangen. Na enkeke maanden zal het wat stijf en hard worden of misschien ook wat schimmelen, maar dat laatste gebeurd eigenlijk alleen in een vochtige omgeving (stal/garage).
Als je het weer gaat gebruiken weer behandelen met een leercreme of vet en dan is het weer prima.
Hoofdstellen bij een ruitersportzaak hangen vaak ook maanden ongebruikt.

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:35

Idd als je het eerst invet en dag weglegt, is de kans op schimmel groter... Spreek uit ervaring ghehe

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:38

Ik weet niet of dit overal voor geldt.. Maar ik heb mijn leren hoofdstel en halster ingevet en daarna in een plastic zak gedaan. Ik was ze daarna min of meer vergeten en kwam ze een jaar later weer tegen, nog steeds mooi soepel en zonder schimmel!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:46

Het is nooit het leer wat schimmelt, maar juist het vet/olie. Dus het beste even invetten/oliën en dan met een schone doek afnemen.
De tip van de vaccuümzak vind ik een goede :j Dan kan er geen stof bij en droogt het leer niet uit.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 13:39

Bedankt voor de tips!

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:21

Beschouw leer als een huid, dat moet je af en toe verzorgen. Ik heb mijn tuigen allemaal goed ingevet en daarna laten zweten in de zon. Dan is het leer optimaal verzorgd. Je geeft al aan dat het emotionele waarde heeft. Dan is verzorgen ervan toch geen straf?
De optimale temperatuur van bewaren is ca 18 graden, donker en liggend. Hopelijk kan je het snel weer in gebruik nemen?

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:25

In een schapenwollen deken wikkelen, de lanoline doet de rest.

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:32

Dat is een heel goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht. Nadeel is dat de wol wel schoon moet zijn? Niet alle schapen zijn vrij van beestjes. Slakken vreten ook leer.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:36

Heb een heel mooi Texels schaap dekentje, van Oma op stal liggen. Die dekens haal voor je een appel en een ei bij bv de kringloop.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 14:53

idefix4 schreef:
Beschouw leer als een huid, dat moet je af en toe verzorgen. Ik heb mijn tuigen allemaal goed ingevet en daarna laten zweten in de zon. Dan is het leer optimaal verzorgd. Je geeft al aan dat het emotionele waarde heeft. Dan is verzorgen ervan toch geen straf?
De optimale temperatuur van bewaren is ca 18 graden, donker en liggend. Hopelijk kan je het snel weer in gebruik nemen?

Het verzorgen van leer vind ik zeker geen straf :D ik vind het juist altijd een fijn en ontspannend klusje.

Ik heb het zondag schoongemaakt en waar droog ingevet. Vervolgens plat in een plastic box gedaan en nu ligt het onder mijn bed, dus relatief donker, denk dat de temperatuur ook wel vrij optimaal is daar. We gaan het zien :j

Hoe vaak zou ik moeten checken dat het niet compleet uitdroogt?

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:59

Ik zou vooral in het begin wat vaker checken of het goed gaat. Dan kun je tijdig ingrijpen in het geval het toch gaat schimmelen oid.

Mocht je de hoofdstellen uit elkaar halen let dan wel op hoe dat ze zaten en welke stukjes bij welke hoofdstellen horen. Het is behoorlijk vervelend als je na zo'n lange tijd niet meer weet welke stukjes bij welke hoofdstellen horen en hoe je alles vast had zitten :j

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Harnachement lang in opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:50

Ik heb een aantal hoofdstellen in een bak met klik deksel van de xenos en die bak stat gewoon op zolder. Sommige zitten er al 10 jaar in maar geen schimmel. Schoongemaakt voordat ze de bak in gingen en niet extra gevet.
Wel kwaliteits leer.