schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 14:15

Nadat afgelopen zomer de paarden 24/7 buiten hebben gestaan willen we ze eigenlijk altijd buiten laten staan. Alleen met de winter in aantocht zal er dan wel een mogelijkheid tot schuilen moeten zijn. Vorig jaar hebben we voor onze shet een schuilstal gebouwd en deze wouden we uitbreiden voor de grote paarden. Maar de stal is te zwak om er een stevige constructie van te maken. We hebben 3 paarden (1 tinker en 2 kruising fries/tinker) Nu is het idee om naast de bak een schuilstal te bouwen op dit moment staan daar struiken en paar dennen. Het voordeel van die plek is dat onze rijbak compleet omheind is met struiken en dennen dus ze daar al redelijk geschut staan. De ruimte die we tot onze beschikking hebben is ongeveer 12 x 10 meter. We willen een overkapping bouwen van 10 bij 4 en dan ervoor nog een stukje uitloop met ruimte voor de slowfeeder met een dak erboven. Maar nu is de vraag hoe gaan we de overkapping/stal indelen? En aan de voorkant hoe maken we het dicht? Het idee was om naast de overkapping een klein afdakje te maken voor het kuilvoer zodat het mooi dicht bij de slowfeeder staat.

Hebben jullie misschien foto's van jullie schuilstallen zodat wij wat ideeen op kunnen doen?

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:52

Wat valt er in te delen ?? Gewoon één grote open ruimte maken met de hele voorkant open zodat paarden altijd kunnen vluchten/niet klem komen. Desnoods kun je in het midden een schot zetten met een 1,5 meter open aan de achterkant zodat paarden ook daar weg kunnen als het nodig is.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:04

ik zou juist kiezen voor een half open voorwand. 2 grote doorgangen er in aan beide uitersten in in het midden een wand waar ze net met het hoofd over heen kunnen zodat hun lichaam daar ook uit de wind staat als de wind er pal op staat. Ook zeker mét kleine overstek aan de voorzijde zodat de regen nooit je stal in loopt.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 12:06

We willen liever niet de hele voorkant open omdat het dan heel erg in en uit loopt. We dachten evt 3 meter van de voorkant helemaal dicht te maken. en dan evt nog over 2 meter lengte een soort schot te plaatsen zodat niet helemaal dicht is. En de slowfeeder moet nog ergens geplaatst worden. Ik dacht die dan evt tegen de dichte wand aan te plaatsen. Ik zou leuk vinden om wat foto's van andere stallen te zien en wat daar de voor en nadelen van zijn. En evt nog stukje betegelen? Wat is daar jullie ervaring mee. We willen de grond goed laten aflopen zodat er iig geen regenwater de stal in loopt.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:52

Ik zal morgen foto's maken van hoe wij het hebben ingericht.
De shets hebben gewoon een grote ruime overkapping met de zijkanten dicht wegens de wind en heel de voorkant open. Daaronder en daarvoor een flink stuk bestraat. In de schuilstal hangt een grote slowfeeder en 2 netten. Hier staan ze met zijn 3 overdag, 2 ook de nachten. Vorig jaar stonden ze met 4 overdag en 3 snachts.

Paard staat samen met een ander paard, zij hebben een grote stal ter beschikking. (voormalig elektriciteitshuis welke zulke dikke betonnen muren heeft dat we die niet kunnen aanpassen) met er aan vast een overkapping. In stal en onder de overkapping een slowfeeder.

Ervaring na 5 winters zo is dat ze de stal bijna nooit ingaan. Het liefste eten en staan ze buiten. Als ze binnen eten is het plukje nemen en bij de ingang opeten.
Ze willen het liefste de omgeving in de gaten kunnen houden. Dit gedrag zie ik ook bij de shets waar nog een klein schuilstalletje staat. Als ik het kuil achterin leg verslepen ze het zelf naar voren om te kunnen zien wat er gebeurt.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 22:56

Ik ben benieuwd naar je foto's. Dat is dus dan dus iets om rekening mee te houden dat ze voldoende kunnen zien.

CharlotteST
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-16

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:36

Ben ook benieuwd naar de foto's :)

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:03

http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/images/tmpE876.png
Z'n indeling heb ik alleen dan als 2 stallen met een staldeur nog tussen de 2 stallen. Kan er ook bij nood 1 max 2 op stal. Nummer 3 moet dan genoegen nemen met het pad.

Zo ziet het er nu uit.
Afbeelding

Maar andere vraag mag je voor je geld gaat uitgeven wel een schuilstal bouwen?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 11:37

Volgens mij mag je wel wat neer zetten als er maar 1 wand open is. Aan de andere kant het komt zo beschut te staan (van alle kanten staan er dennen om de bak) dat niemand het kan zien staan. Nu is alleen met plan misschien gewijzigd dat het evt een container wordt en dan nog met een overkapping eraan. We moeten dan wel even goed kijken dat er aan de zijkant van de container nog wel een opening gemaakt kan worden omdat je anders het risico loopt dat paarden zich vast lopen.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:23

Ik zou toch eerst even vragen bij de gemeente voor je alles aanhaalt. Waarschijnlijk mag het niet of heb je vergunning nodig.
Voor jou ogen kan het dan wel niet zichtbaar zijn, echter gemeenten werken met luchtfoto's en daar is het dan wel degelijk op te zien.
Zou zonde zijn dat je geld en tijd erin gestoken hebt als je het weer af moet breken.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:40

Voor alles wat groter is als 1 m3 heb je een vergunning nodig, soms is een melding voldoende, maar die melding is gelijk aan een vergunning aanvragen alleen wordt ie sneller goedgekeurd zonder al te veel rompslomp.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 12:48

Ben ik niet zo bang voor. De andere schuilstal staat er al een jaar vol in het zicht. Het is een agrarisch bedrijf met veel grote schuren. Als het nu dichter bij de kern was geweest en moeilijke buren dan hadden we dat misschien wel gedaan. Maar een carpoort bouwen mag hier gewoon zonder vergunning.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: schuilstal inrichten hoe/wat/waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:54

Het wordt vaak gedoogd, maar als ze lastig willen zijn kunnen ze wel de officiële toestemming op de melding willen zien.