Een onderhals altijd oorzaak van verkeerd rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Een onderhals altijd oorzaak van verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:45

Mijn pony loopt netjes en correct met het neusje op de loodlijn en dit zonder al te veel moeite. Zij heeft hiermee dan ook geen enkel probleem. Echter heeft zij wel een onderhals welke pas goed zichtbaar wordt als zij iets spannends ziet of lekker fris is tussen de oortjes. Dit voornamelijk in de wei, aan de hand tijdens een wandeling of in/uit de wei halen.
Als ik zoek op onderhals lees ik voornamelijk dat het paard of de pony verkeerd gereden wordt. Ik vraag mij dan ook af of een aanwezige onderhals rastypisch kan zijn of dat het idd altijd te wijten is aan een verkeerde rijstijl. Nu lijkt het laatste mij eigenlijk stug. Mede door alle instructie die ik zo langzamerhand gehad heb, mag ik aannemen dat dit ergens wel genoemd zou zijn als dit aan de orde zou zijn.

Mijn vraag is dan ook, is een onderhals werkelijk altijd te wijten aan een verkeerde rijstijl?


Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Een onderhals altijd oorzaak van verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:48

Nee, het is soms gewoon de bouw van een paard...dat word een hertenhals genoemd maar als de onderhals hard is dan word hij dus wel "getraind". Als je een paard netjes nageeflijk rijdt waarbij hij de hals laat vallen en de bovenste halsspier aanspant vanuit de schoft. Dan zijn de onderste en middelste halsspier ontspannen en zacht en op die manier kun je zo'n exterieurafwijking wel meer "wegtrainen".

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:49

Meestal kan het met rijden wel heel ver verholpen worden. Heb je een foto?

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:49

Hoe lang rijd je je pony al? En hoe oud is deze?

Bij een goed getraind paard/pony is eigenlijk geen sterke onderhals aanwezig.
Het is wel erfelijk, sommige paarden worden echt met een stevige onderhals geboren, waardoor het eruit rijden een stuk lastiger is.
Maar over het algemeen komt het dus wel bij een verkeerde rijstijl imo (ook als het paard al met onderhals geboren is).

Heb je misschien een paar foto's van je paard? Kan ook zijn dat het vertekend allemaal namelijk :)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:50

Nee.. sommige hebben daar een natuurlijk aanleg voor.
Maar.. een paard wat op de loodlijn loopt, hoeft ook niet per definitie correct gereden te zijn.

Heb je wat foto's van je pony.? En ook van jullie rijden..?
Nog beter om een correct beeld te krijgen is een filmpje..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 17-10-16 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57828
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:51

Je kan het wel grotendeels wegtrainen maar de bouw van een paard verander je niet. :)
Ik ken weinig paarden waarbij er geen "onderhals" te zien is als ze iets zien en zich helemaal opspannen. Dan spannen ze simpelweg die spier aan en die wordt dan zichtbaar. :)
Een paar dat in het rijden die onderhals nog steeds enorm toont, die wordt dan weer wel verkeerd getraind. Die spier wil je nl. niet aangespannen hebben tijdens het rijden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Een onderhals altijd oorzaak van verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:04

Mijn 10 jarige merrie is nooit echt bereden en heeft toch een flinke onderhals, als ze iets spannend vind spant ze die altijd op en dat toont. Ik ben wel overtuigd dat als ik goed ga rijden en de juiste spieren train hij langzaam zal verdwijnen maar dat heeft tijd nodig ook omdat ze haar spanning af leert vloeien op een betere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:18

Zo heej, wat een reactie's al! +:)+

Haar onderhals zie je niet tijdens het rijden. Alleen als zij iets gewaar wordt wat haar vreemd is, een geluid, een voorwerp, als ze fris tussen de oortjes is, bij joligheid etc. etc. Ze heeft het hoofd er op zo'n moment ook behoorlijk eigenwijs op staan zeg maar :')
In haar gewone doen en laten zie je verder ook geen onderhals. Als je deze (de onderhals dus) vast pakt en er speels mee schud is het een losse ontspannen massa. Spant zij echter bij bv allertheid haar onderhals dan sla je er een spijker op krom.
Elisa2 schreef:
Nee, het is soms gewoon de bouw van een paard...dat word een hertenhals genoemd maar als de onderhals hard is dan word hij dus wel "getraind". Als je een paard netjes nageeflijk rijdt waarbij hij de hals laat vallen en de bovenste halsspier aanspant vanuit de schoft. Dan zijn de onderste en middelste halsspier ontspannen en zacht en op die manier kun je zo'n exterieurafwijking wel meer "wegtrainen".

Is een hertenhals geen hals waarbij de bovenlijn hol is? (Ik kan het mis hebben hoor :-) )

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Een onderhals altijd oorzaak van verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:39

Het paard kan natuurlijk altijd een onderhals hebben. Tijdens het rijden is dat niet mogelijk. De rug moet losgelaten zijn en dan kan per definitie de onderhals niet aangespannen worden.

Het paard kan natuurlijk in zijn dagelijkse leven zijn onderhals veel gebruiken. Vaak zie je na een periode van correct rijden dat het dier meer de bovenlijn in zet bij dagelijkse zaken dan de "normale" onderlijn.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:09

Inxs schreef:
Zo heej, wat een reactie's al! +:)+

Haar onderhals zie je niet tijdens het rijden. Alleen als zij iets gewaar wordt wat haar vreemd is, een geluid, een voorwerp, als ze fris tussen de oortjes is, bij joligheid etc. etc. Ze heeft het hoofd er op zo'n moment ook behoorlijk eigenwijs op staan zeg maar :')
In haar gewone doen en laten zie je verder ook geen onderhals. Als je deze (de onderhals dus) vast pakt en er speels mee schud is het een losse ontspannen massa. Spant zij echter bij bv allertheid haar onderhals dan sla je er een spijker op krom.
Elisa2 schreef:
Nee, het is soms gewoon de bouw van een paard...dat word een hertenhals genoemd maar als de onderhals hard is dan word hij dus wel "getraind". Als je een paard netjes nageeflijk rijdt waarbij hij de hals laat vallen en de bovenste halsspier aanspant vanuit de schoft. Dan zijn de onderste en middelste halsspier ontspannen en zacht en op die manier kun je zo'n exterieurafwijking wel meer "wegtrainen".

Is een hertenhals geen hals waarbij de bovenlijn hol is? (Ik kan het mis hebben hoor :-) )


De onderhals is dan gespierder dan de bovenhals waardoor het inderdaad holler is van nature en vaak is zo'n hals ook wat verticaler qua stand. Maar het ligt er een beetje aan wat aangeboren en wat zo getraind is..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Lanoca en 13 bezoekers