Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 23:13

Hallo allemaal,

Ik ben aan het denken om een minishet aan te schaffen.
Als ik nu met 1 van de paarden weg moet is de ander super nat van het stressen de heletijd. Dit wil ik hiermee eigenlijk oplossen.
Alleen wil ik graag een veulen zodat ik echt een band met het beestje kan opbouwen.
Nu heb ik een veulen van op dit moment ongeveer 60cm en zal max 75 cm worden. Veulen is van begin juni.

Paarden waar hij bij zou komen is een haflinger merrie van 1.45( geen gemeen merrie gedrag) en een ruin van 1.70. Ruin is de baas van de 2 maar schopt niet kan wel eens bijten als de merrie tedicht bij zijn voer komt.

Is dit veilig ?

Ik heb eerder altijd een shet van 90 cm bij mijn paarden gehad ( niet bij deze 2) dat ging altijd wel goed maar hij was al 4 toen hij bij mijn paarden kwam te staan, dan zijn ze toch minder kwetsbaar.

Wie heeft er ervaring mee of heeft zelf zoon combinatie lopen ?

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:21

Veulens zijn meestal bij ruinen betrekkelijk veilig. Mijn KWPN is 1 keer bijna gestruikeld over het Welshveulen die ik had, maar ze werden echt onafscheidelijke maatjes. Inmiddels moest dat veulen veld ruimen voor de pony van mijn dochter. De Welsh bleef te klein of dochter groeide te hard. Mijn KWPN is daar een paar weken erg boos om geweest.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:43

Paarden gaan over het algemeen minder ruig met veulens om. Hoe jonger het dier hoe meer er voorzichtig mee om wordt gegaan. Alex is jorie, nu een jaarling, echt wel consequenter aan het opvoeden dan vorig jaar toen ze net bij elkaar kwamen. Dus ik denk dat het wel kan, wel eerst het veulen met de leider samen zetten en dan pas de merrie erbij.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 00:28

Mijn mini veulen stond vorig jaar na het spenen in de gemengde kudde.
Een trekpaard en mijn huidige grote paard bezette altijd de schuil stal zodat de shetten er niet in konden.
Maar mijn veulentje mocht er gewoon bij staan als enige :')
Ze was hun vriendinnetje :')
Wat gezegd word. Over het algemeen zijn volwassen paarden en pony's voorzichtiger met veulens :)

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 07:46

Okee dus jullie denken dat ik dit gewoon moet proberen ?
En dat dit waarschijnlijk gewoon goed zal gaan.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:50

Kan prima,wat je eventueel kan doen is een stukje afzetten met 1 draad zodat de shet daar onderdoor kan gaan en de andere niet,zo kan de shet toch weg.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:09

Saskia9 schreef:
Kan prima,wat je eventueel kan doen is een stukje afzetten met 1 draad zodat de shet daar onderdoor kan gaan en de andere niet,zo kan de shet toch weg.


Dit vind ik de meest veilige optie . Mocht één van de volwassen paarden hem teveel op de huis zitten :j

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:24

Dat laatste dus. Je kan zorgen dat de mini ergens kan schuilen waar de grote niet bij kunnen.
Mijm paard is zo'n eikel dat ie de volwassen shets weleens plaagt :')

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 08:26

LukieBradley schreef:
Dat laatste dus. Je kan zorgen dat de mini ergens kan schuilen waar de grote niet bij kunnen.
Mijm paard is zo'n eikel dat ie de volwassen shets weleens plaagt :')

Volwassen shets plagen maakt niet zoveel uit haha, hier plagen ze elkaar ook haha. Maar een veulentje plagen vindt ik minder haha

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:45

Waarom ga je niet gewoon voor een iets oudere shet? Eentje die wat weerbaarder is? Net of je geen band kunt opbouwen met een diertje van 3 of 10 jaar.....
Onze shet heeft bij tijd en wijlen flink van zich af moeten schoppen en dat gaat echt perfect. Maar een veulen was hier nooit goed gegaan geloof ik. NU heb ik ook wel speelse ruinen.

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 08:49

pol013 schreef:
Waarom ga je niet gewoon voor een iets oudere shet? Eentje die wat weerbaarder is? Net of je geen band kunt opbouwen met een diertje van 3 of 10 jaar.....
Onze shet heeft bij tijd en wijlen flink van zich af moeten schoppen en dat gaat echt perfect. Maar een veulen was hier nooit goed gegaan geloof ik. NU heb ik ook wel speelse ruinen.


Omdat ik er nu eentje op het oog heb en dat is dus een veulen van 5 maanden.
En waarom dat ik een veulen wil is omdat ik voorheen ook een shet heb gehad deze ben ik gaan verzorgen toen hij 1 was en heb hem gekregen toen hij 4 was. De band die ik met deze pony had was onbeschrijfelijk.
Na een tijd is er een shet van 3 bij gekomen, daar heb ik nooit een band mee gehad.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:59

Dat heeft niets met een band te maken omdat je ze al jong hebt maar of je matcht met elkaar of niet.
Om die reden zou ik geen jong paard onnodig in gevaar willen brengen.
En met wie moet je veulen dan spelen?

Ik heb bewust voor een meer onafhankelijke merrie gekozen voor mijn 2 paarden omdat spelen niet echt een serieuze optie is. Ja, ze vinden wel een soort middenweg maar voluit spelen met elkaar zoals hier de paarden van dezelfde maat doen gaat toch echt niet lukken.

Anoniem

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:45

Veulens horen op te groeien met andere veulens
Wil je perse een veulen neem er dan 2 of anders toch een volwassen dier

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:49

Mini die ik wegegeven had is (geheel per ongeluk) doodgetrapt door een van hun grote paarden.
Ze waren aan het dollen en bokken. De grote bokte net verkeerd opzij waar de mini liep. Recht tegen haar hoofd. Viel dood neer.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:37

Voor een band hoef je niet perse een veulentje te pakken hoor.
Oké als die van 5 maanden je dan aanspreekt.
Maar ik heb 3.5 een shet gehad die hoogbejaard, stokoud en doodziek was soms.
Daar had ik pas een band mee :j
Dus het zegt niks over leeftijd, het klikt of het klikt niet.
Heb mijn paard nu een paar weken en zorg er al 2.5 jaar voor en ik stond er nooit voor open maar eigenlijk had ik er altijd iets mee :D je voelt het vanzelf aan ;)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:32

cp112 schreef:
Mini die ik wegegeven had is (geheel per ongeluk) doodgetrapt door een van hun grote paarden.
Ze waren aan het dollen en bokken. De grote bokte net verkeerd opzij waar de mini liep. Recht tegen haar hoofd. Viel dood neer.


Ik ben er ook geen voorstander van. Mijn shetlander is als jong dier ook getrapt in een kudde grote paarden en had een verbrijzelde oogkas en is blind. Kudde was gewoon aan het spelen, maar zo'n kleintje is dan gewoon heel kwetsbaar.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:42

Precies!

Ook qua sociale omgang valt zo'n uk al gauw buiten de boot.
Denk aan knabbelen of gewoon lekker rennen met z'n allen...

Zou als gezelschap een a- of b-pony nemen.

Mocht je voor een jonkie gaan, neem er dan twee ;)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Mini shetlander veulen tussen 2 grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:57

Wij hebben een shet van 95 cm op 2 jarige leeftijd bij de paarden in gedaan. (3 koudbloedpaarden van 1,60) Wel heeft hij eerst ernaast gestaan zodat ze konden wennen. Daarna bij de andere paarden in gedaan maar dan wel met een stukje waar hij weg kon komen. In de hoek hadden we de draad met wat hogere prikpaaltjes neergezet (ongeveer op hoogte van 1,20) Maar daar heeft hij niet veel gebruik van gemaakt maar toch wel een fijn gevoel. Nu is hij bijna de stoerste van het stelt en als er een nieuw paard komt is hij ze mooi baas. Loopt er hard op af en draait ze zo de kont toe.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:43

Ja, maar die was 2. Dan zijn ze echt een heel eind groter en sterker.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat zo'n kleine er niet bij kan. Maar zo jong zou ik echt niet doen.