Hond met hotspot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 17:26

Hoi hoi!

Mijn hond heeft op dit moment een hotspot en ik dacht dat het misschien wel interessant was om er een topic over bij te houden. Er zullen vast ook andere bokkers zijn met ervaringen hotspots, ik ben benieuwd!

Ze begon vorige week te likken aan een plekje op haar kont, daardoor ontstond er een hotspot helaas. Ze heeft het al 2 keer eerder gehad en toen ging het vaak over door een kap op te doen en het in de gaten te houden. De kap hebben we direct op gedaan en ik heb de wond schoongemaakt en het haar rond de wond weg geknipt.

Afbeelding

Helaas heeft ze het voor elkaar gekregen om de kap snachts een keer af te krijgen en toen was de hele wond weer open gegaan.

Afbeelding

Omdat het nu voor de derde keer op dezelfde plek terug kwam zijn we naar de dierenarts gegaan om het te laten behandelen.

De dierenarts gaf aan dat een onbehandelde hotspot vaak wel kan genezen met alleen een kap op, maar dat de kans bestaat dat de kiem onder de huid blijft zitten die dan na verloop van tijd opnieuw gaat irriteren. Dat is wat waarschijnlijk gebeurd is.

Ze heeft de vacht rond de wond helemaal weg geschoren en het verder behandeld met zalf
Afbeelding

We hebben nu antibiotica mee gekregen om de kiem van binnenuit te bestrijden. Daarnaast hebben we prednison mee gekregen tegen de jeuk en behandelen we haar dagelijks 2 keer met de zalf.

Voorlopig moet ze nog even met de kap op, maar over 3 dagen kunnen we het volgende de dierenarts gaan proberen zonder kap.

Afbeelding

Ik hoop dat het haar een beetje snel aangroeit, aangezien ze volgende maand ons bruidsmeisje is ^&+

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:05

Fijn he die hotspots. Mijn hond heeft er nu vaker last van sinds ze wat ouder is.

moonsparkle
Berichten: 21715
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:07

Die van mij heeft ze ook met regelmaat. Laatst een in zn hals dus ik kon geen kap om doen en hij kon er bij met krabben. Heb er eigenlijk altijd spray voor in huis, maar de laatste duurde dus wel lang om te genezen.

Jiskaa

Berichten: 1917
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:10

Ik wist niet wat hotspots waren, dus toen ik de titel las dacht ik aan wifi hotspot :')

Anyways, wat vies! Lijkt me ook erg naar voor de hond, hoop dat het gauw weggaat. Ze kijkt wel heel zielig met die kap op haha.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:16

Wat wij altijd adviseren is goed schoonmaken met betadinescrub, goed drogen en insmeren met bijv. honingzalf of calendulazalf. En als de haren er in zitten even wegknippen. Als het dan alsnog erger wordt moeten ze langs komen. Vaak krijgen ze dan idd nog een AB-kuur mee. Zijn vieze dingen, hotspots. Gelukkig relatief simpel te behandelen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:17

Onze Kazuo heeft het ook gehad. Na een bezoek aan een homeopathische arts, wie het probleem van binnen uit aanpakte, is hij er nu alweer een paar jaar vanaf!
Hoop dat ze er heel snel helemaal vanaf is!! En het haar weer aangegroeid is voor jullie trouwdag :D

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 13:04

Mijn hond had er ook last van :(
Wij hebben toen een keer een ontsmettingsmiddel gekregen wat we erop konden smeren. Niet erg als ze het binnen kreeg, maar zo vies dat ze wel van de wond af blijft. Werkte wel, maar kwam uiteindelijk weer terug. Zijn echt vervelende dingen! Ze had er zo'n jeuk aan :(:)

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:23

Lastige dingen die hotspots. Belangrijk om altijd haar ruim weg te knippen eromheen. Want het haar gaat in de pus vd wond kleven en verergerd de zaak. Zorgen dat je hond eraf blijft. Ik heb altijd vetaderm in huis en dat twee x per dag smeren. Meestal zijn ze dan met paar dagen al netjes droog en na week genezen. Haar duurt wel even. Bij mijn uitlaathonden zie ik vaak hotspots. Meestal is er dan wel een verandering geweest zoals een verhuizing, vakantie, hond in pension geweest, geboorte ve kindje en noem het maar op. Ik heb dus het idee dat het beetje stress plekken zijn wat door het likken verergert en dan beetje vicieuze circel idee.

Anoniem

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:37

Wij knipten die kap vaak zo af dat de hond er nauwelijks last van heeft maar nog steeds niet bij de wond kon komen :) Scheelde een hoop! Verder goed schoon en haarvrij houden. Nare dingen die hotspots.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:21

Sneu voor honden als ze dit hebben.

Onze golden heeft het op zijn achterpoot weleens.
Die trek ik dan een oude sok aan.
Uiteraard schoonmaken en haren wegknippen.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:29

Lastig. Onze border Had het ook wel is.
Steeds mee naar de DA maar waren niet echt redenen dat ie t kreeg. Uiteindelijk ben ik overgestapt van voer en sindsdien niet meer gezien.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:40

Onze westie heeft ze ook een periode regelmatig gehad. Wij gebruiken geen kap maar een moon collar. Verder inderdaad kaal maken en hadden wij hydrocortiderm van de dierenarts om erop te smeren.
Ik heb ook hele goede dingen gelezen over Espree hotspot foam. Dit wilde ik aan gaan schaffen maar onze hond heeft nu echt al een hele tijd geen last meer dus ja beetje onzin dan. Bij hem lijken overigens enkele vlooien de trigger te zijn.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:58

Onze hand had vroeger van het wilde spelen regelmatig een hotspot in haar nek. Even een vies hoektandje door de huid en het was weer raak. Ik deed er altijd dutimonpoeder op. Dan zat er met een paar dagen een droge korst op en dan genas het weer.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:03

Een hotspot, dra-ma!
Onze vorige labrador had er weleens last van en nu heeft onze huidige labrador laatst ook een hotspot gehad.
Mevrouw is erg energiek en toen zij een kap om moest, heeft ze ongeveer twee dagen in ontzettende zelfmedelijden geleefd. Wat een rust was dat :').
Wij wassen het met betadine inderdaad en verder smeren we er dan een zalfje op van de DA.

djoeka

Berichten: 1366
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:09

onze hond heeft er ook last van sinds hij ouder is. Ik knip de haren eromheen weg en smeer er sudocreme op. Dat verzacht, haalt de jeuk weg en het droogt lekker in. Dit werkt bij hem heel goed.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:13

Mijn hond had er een als gevolg van een vlooien allergie. Ondanks mijn preventie had hij er een. Een. -O- maar zijn rug lag helemaal open. Met behulp van prednison en hydrocortiderm is hij behandeld. Als hij er zomers een heeft laat ik hem zwemmen in de zee, dat doet hij zelf. Dan droogt de plek mooi in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:14

Jiskaa schreef:
Ik wist niet wat hotspots waren, dus toen ik de titel las dacht ik aan wifi hotspot :')

Anyways, wat vies! Lijkt me ook erg naar voor de hond, hoop dat het gauw weggaat. Ze kijkt wel heel zielig met die kap op haha.

Ik zat ook al helemaal te denken van halsband met ingebouwd wifi hotspot of iemand die mobieltje op de rug van zijn hond had vast gebonden :')

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:16

Tobbes schreef:
Jiskaa schreef:
Ik wist niet wat hotspots waren, dus toen ik de titel las dacht ik aan wifi hotspot :')

Anyways, wat vies! Lijkt me ook erg naar voor de hond, hoop dat het gauw weggaat. Ze kijkt wel heel zielig met die kap op haha.

Ik zat ook al helemaal te denken van halsband met ingebouwd wifi hotspot of iemand die mobieltje op de rug van zijn hond had vast gebonden :')


Lol, ik had er voor we deze hond hadden ook nog nooit van gehoord, maar als je eenmaal een hotspot bij je hond hebt meegemaakt vergeet je het niet snel meer. Rotdingen zijn het :j

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:49

Vervelend zeg. Hotspots worden veroorzaakt door een jeukprikkel. Probeer dus de jeukprikkel te achterhalen. Daarnaast inderdaad het haar er omheen goed kort scheren en behandelen. Je kan ook een AllerDerm spot-on pipet geven, deze helpt mee de huid te genezen.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:17

Onze hond heeft op zn rug een flinke hotspot gehad. We moesten toen vd da hydrocortiderm erop smeren. Was allemaal best smerig.

Hij bleek een voedselallergie te hebben opgebouwd. Toen hij eenmaal vd brok en op vers vlees zat, was het binnen no time over en geen allergische (huid)reacties meer

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:35

Onze lab had er meerdere op z'n achterlijf vorig jaar. Hij wist niet eens meer welke plek hij nou moest hebben.

Heb toen met de scheermachine z'n hele achterhand geschoren en een paar dagen gewassen met betadine en als het droog was ingesmeerd met honingzalf. Toen was hij er geloof ik zo weer vanaf.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:55

Vaak is het idd door dood haar en zeer volle vacht. Wat vochtig of nat zijn geweest en wat gaat broeien.

Hier zijn alle honden geholpen en hebben best zware vachten maar door goed borstelen en veel laten zwemmen verharen ze ook goed en gelukkig nog niet gehad hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:21

dierenfan schreef:
Vaak is het idd door dood haar en zeer volle vacht. Wat vochtig of nat zijn geweest en wat gaat broeien.

Hier zijn alle honden geholpen en hebben best zware vachten maar door goed borstelen en veel laten zwemmen verharen ze ook goed en gelukkig nog niet gehad hier.


Onze Golden kreeg het juist van zwemmen. Maar dan gaat idd het verhaal van het broeien op. :)
Die dook regelmatig ongezien het water in tijdens het uitlaten :D

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:33

Ik vond hydrocortiderm alfijd fijn om te gebruiken.
Heb een oudere hond gehad die het kreeg door voedingsallergie, heel vervelend en sneu ook voor de hond :j

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Hond met hotspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 11:49

Interessant al die reacties! Bij Lily gaat het goed tot nu toe. De rode geirriteerde huid is bijna weg en de korstjes beginnen er nu ook af te vallen.