Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 23:46

Hoi allemaal,

Ik heb 'n paard wat in augustus bloedarmoede heeft gehad, even wat specificaties. Word best een lap tekst.

Paard is 11 jaar, loopt Z in de sport, heeft een best zwaar seizoen gehad tussen maart en augustus. We hebben best wel wat wedstrijden gereden in die periode. Paardlief staat 12u per dag buiten in groep, met onbeperkt ruwvoer. Kreeg tot die tijd gewoon basisbrok en een poeder om maagzuur te neutraliseren (luchtzuiger). Ik merkte dat dit te weinig werd. Gedurende die periode een keer Pavo musclebuild, eerder op het seizoen ook een keer de Pavo Topsport er bij gevoerd. Van de Topsport werd hij heel erg energiek, dus die gaf ik alleen de laatste twee dagen voor wedstrijd.

Na ons laatste kampioenschap is ie zowat gecrasht, en het lijkt nog steeds niet oké. In de eerste week van augustus zou de dry-needler komen, die tevens DA en osteopaat is. Zij vond 'm er niet goed uit zien en afgevallen tov de vorige keer. Geen behandeling plaats gevonden, wel bloed genomen, paard intussen volledige rust gegeven. Week later kreeg ik de uitslag: tekort aan rode bloedcellen, hemoglobine, spierverzuring. Behandeling opgestart met Twydil Hematinic en Horseliquid(multivit). Als de kuur op was zou ik hem weer oppakken. De spierverzuring weet ik aan het laatste kampioenschap, hij had zich enorm druk gemaakt op de vrachtwagen en dat twee dagen na elkaar is ie absoluut niet gewend.

Paard weer opgepakt na 14 dagen, geen verschil te merken, paard was nog altijd stug en enorm snel buiten adem. DA weer opgebeld, kon dat het te snel was voor de bloedarmoede op te lossen, het zou vanzelf moeten beteren. Paard opnieuw een week stil gezet, we zijn nu de eerste week van september. De Twydil Hematinic is op, ik schaf zelf nog een fles Cavalor Powred aan, in samenspraak met de DA. In het verleden dit product ook al een keer bijgevoerd, paardlief gaat normaliter na 4 tot 5 dagen zowat door het dak, omdat ie er zo spooky en heet van wordt. Effect lijkt uit te blijven. Bloed wordt ook nog getest op de ziekte van Lyme, ook deze is negatief. Vitamine E is aan de lage kant, maar niet zorgwekkend. Tussendoor kucht hij nog een paar keer, maar niet langer dan 2 dagen na elkaar.

Derde week, paard weer oppakken, hij is beter maar het gaat heel erg op en af. De ene dag rijd ik een Z proef, de andere dag kom ik de galopbaan niet eens rond. Hij staat geregeld nog een paar dagen stil. DA zit aan de andere kant van de wereld, ik bel mijn gebruikelijke DA om opnieuw bloed te nemen. Deze komt dezelfde dag nog. De uitslag hiervan:

Bloedarmoede is zo goed als opgelost
Bloedwormen => behandeling van 5 dagen met panacur
Vitamine E & Seleen zijn nog lager geworden => bijvoeren in zijn normale voer, opzich opmerkelijk omdat hij op gras staat en ook niet meer gewerkt werd. Dit is wel iets wat hij over het algemeen snel heeft.

Paard staat inmiddels op sportvoer, de onderhoudsbrok voldeed niet meer. Ik voer hem zelf, dit heb ik in het verleden ook een periode gedaan, ik weet dus waar hij goed op reageert. Datgene wat ik nu voer, zou in normale omstandigheden voor een brok dynamiet zorgen. Nu is die "gewoontjes", zelfs iets aan de luie kant. We zijn inmiddels 7 tot 8 weken verder. Afgelopen woensdag at die plots slecht, maar dat leek met 1x over te zijn, dat lijkt nu weer normaal. Hij heeft niet meer gehoest.

Zijn menu op dit moment

30gram Vit E granulaat
50ml Powred (die geef ik nu dus onafgebroken, zonder echt effect te voelen, bloed is wel oké)
50 gram Stomach shield
2x per dag 1/3e schep Pavo Gold
2x per dag 2/3e schep Mijten Sportmix super

De supplementen worden nooit door elkaar gegeven, telkens maar 1 per voerbeurt, de powred spuit ik rechtstreeks in de mond na het trainen/poetsen.

Paard is sowieso iets flegmatiek van aard, maar in normale omstandigheden zeker wel goed heet te maken, zeker in combinatie met het juiste voer.

Intussen zijn we ruim 8 weken verder zonder écht resultaat. De bloedarmoede is quasi opgelost, de wormen zijn behandeld, en toch blijft hij suf aanvoelen. Hij is verder wel vrolijk en speelt ook weer met de andere paarden als ze buiten lopen.

Wie helpt?


Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:52

Misschien een heel stom idee.. maar kan hij geen B12 (cobalt) tekort hebben?

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:54

Heeft ie geen mentale dip opgelopen. Dat het allemaal even teveel voor hem is geweest. Zwaar seizoen en dan nog ziek.

Het leven is als een kerstmuts

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:59

Heeft die stomach shield geen invloed op het opnemen van voedingsstoffen? Vertering en dus opnamecapaciteit begint nl al in de maag.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 01:46

En een kuur pramox? Ik zou toch even die bloedworm in mijn achterhoofd houden. Kunnen echt heel hardnekkig zijn en misschien al veel schade toegebracht hebben...

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

stan66
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Opende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 07:26

Ik heb zelf ook een paard met bloedarmoede, maar we zijn er achtergekomen dat hij vol horzel eieren zat. Hij had de zelfde symtomen als wat jij beschrijft, kortademig en gauw moe. Met hem naar de kliniek geweest en hebben ze hem in zijn maag gekeken en zat hij dus vol. equest worm kuur gekregen, en daarvan knapte hij snel op. Helaas dit jaar weer het zelfde liedje maar hij is er nu voor gespoten en knapt er erg snel van op. Wil niet zeggen dat het paard van jouw het heeft maar de symtomen komen haast over heen.

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 07:30

B12 is niet specifiek getest, maar ik veronderstel wel dat dat oke is na de Horseliquid van augustus. Die was vrij hoog gedoseerd daarin.

Mentale dip kan altijd, maar dan zou die niet gebruikelijke dingen nog wel enthousiast moeten doen, ook niet het geval. Galopbaan hem een keer hard laten gaan doet ie nu op adrenaline, is er twee dagen "slecht" van, daarom denk ik aan een fysieke oorzaak.

Stomach shield heeft normaal geen invloed op de opname. Hij krijgt dit ook al best lang, nooit opgevallen dat hij daar slecht op reageert, hij zuigt zelfs meer lucht als ik hem er vanaf haal. Hebben we een paar keer geprobeerd.

Panacur zou voldoende moeten zijn geweest voor de bloedwormen. Heeft die in het voorjaar ook een keer gehad, hij ziet er verder ook goed uit nu. Leefde ook op na de panacur wat nu uitvlakt.

De dryneedling DA stelde voor om z'n maag een keer te laten bekijken voor maagzweren nu al het voorgaande niet echt heeft gewerkt...

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:45

Waarom is de keuze gevallen op Pavo gold (een balancer bij haver)?

Ik zou hem inderdaad gaan behandelen voor maagzweren. Dat heeft weinig bijeffecten terwijl de controle voor een paard ook niet fijn is een darmzweren daarbij niet gevonden worden terwijl deze wel vergelijkbare klachten kan geven. Mijn voorkeur gaat uit naar Abler omdat je dan relatief makkelijk kan doseren door middel van een zakje meer of minder zonder dat je met geklieder van kwart spuiten zit. Daarnaast is het ontzettend veel goedkoper (3-5x goedkoper dan pepticure (3x) of gastrogard (5x), uitgaande dat je pepticure/gastrogard op de goedkoopste site inkoopt).

Ook kan het zijn dat door de bloedworm de darmflora uit balans is geraakt. Met Marstall Darmregulator zijn een hoop goede resultaten behaald.

Ik zou zelf dit paard van de sportbrok afhalen en hem op een zetmeelarm krachtvoer zetten. Dat kan Pavo Topsport zijn (wat echt een mooi samengesteld krachtvoer is) of een pure feed voeding, dan zou ik kiezen voor PF condition of eventueel PF performance ( http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... rformance/ ).

Daarnaast zou ik hem een kg bietenpulp gaan voeren (droog gewogen, nat gevoerd). De pectine die daarin zit is een hele goede vezelige energieleverancier en daarnaast een prebiotica voor de darmflora. Ook is bietenpulp een maagbeschermer.

Is het Vit E/selenium-gehalte in het bloed nu wel op orde?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

lindas84

Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-11
Woonplaats: Midden nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:05

ik zou kiezen om Esparcette te bij voeren. Bij mijn paard zeer effectief geweest: en die kwam wel van ver.

tegen darmzweren, voor een gezonde spijsvertering en een voor parasieten onaangenaam milieu in het darmstelsel, heeft een hoog gehalte ruwe vezels dat helpt bij opbouw van een gezonde darmflora.
is een rijke bron van organische gebonden calcium, vitaminen, B-caroteen, selenium en diverse sporenelementen. bezit een hoog gehalte aan Rutin voor ondersteunein van de elastisiteit van de bloedvaten en bloedcapillairen. ter ondersteuning van een goede ontlasting bij dunne mest. enz...

Hersteld zn darm. Als paard zn voeding niet goed kan opnemen, kan je het wel bijvoeren, maar dan los je het probleem niet op.

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 09:38

Pavo Gold gaf ik al voor het kampioenschap, is extreem hoog in energie, waar hij dus eigenlijk ook niet echt op reageert. Nooit gedaan. Heb contact gehad met de voeradviseur van pavo hierover. De zak is nu op en het is weinig zinvol om een nieuwe te proberen. Stappen nu over op Energycontrol, of Paddys Choice, de laatste is specifiek voor luchtzuigers. Trainer zei gisteren om hem evt nog Yakult oid bij te geven... Goedkoop en zeker niet schadelijk, en in het beste geval doet het wel iets.

Bietenpulp gaf ik vorige winter wel, kan ik nu evt weer opstarten.

De Abler had ik zelf ook gevonden, maar het is illegaal deze in te voeren... Ulcergold doet hetzelfde maar is wel nog duurder.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:54

Oh toevallig dat ik dit zie.
Bloedworm geeft beschadiging aan de darmen,en daardoor komt het erg vaak voor dat selenium niet goed uit de voeding word opgenomen.
Nou ja en door die beschadiging krijg je dus ook vaak zweertjes/maagzweer
Geef je chevivit bij? Dat is toch wel het best gedoseerde supplement voor de tekorten in selenium/ vitamine E :j

Ik heb er ook een,zelfde verhaal, bloedworm, en tekort aan selenium.
Die had geen bloedarmoede gelukkig

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 10:10

Hij krijgt de Eplus van Mijten, dit is granulaat wat mijn voorkeur heeft omdat die het vlot eet. Bij poeder en vloeibaar spul durft die het laten staan. Tekort was ook niet heel groot.

Wat ik bizar vond is dat het op 5 weken van acceptabel naar te laag gaat, terwijl hij op gras stond en niet werkte. Hij stond toen echt compleet stil. Ik had verwacht dat het minimaal stabiel bleef.

ankie2013
Berichten: 295
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:32

Ik zou idd een maagscopie laten maken, dan kan je en horzellarven en maagzweren al dan niet uit laten sluiten. En nogmaals laten testen op bloedworm. Komt er allemaal niets uit dan ben je al op de kliniek en zouden ze eventueel verder kunnen zoeken.

Abler kan je gewoon online bestellen en wordt via Engeland naar je verstuurd. Scheelt echt een heleboel geld.

Als hij zo lag niet fit is zou ik het niet vertrouwen. Is je paard ook veel afgevallen?

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 10:49

Afvallen valt mee, een ander ziet het niet. Hij is ook vrij breed en massief van zichzelf. Was misschien ook aan de zware kant, waardoor hij nu gewoon netjes op gewicht staat.

Iemand een webshop waar je Abler dan betrouwbaar kunt laten overkomen?

ankie2013
Berichten: 295
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:59

Je kan het gewoon via de Amerikaanse site laten komen, heb ik ook 2x gedaan meestal zie je aan de frankering dat het via UK gaat. Denk dat ze daar een verzendpunt hebben. Op die manier kunnen ze gewoon in NL leveren. Ik heb toen ook uitgebreid gegoogled of het wel betrouwbaar was, maar nergens slechte ervaringen kunnen vinden. Buiten dat het soms iets wat lang onderweg is.

Ik heb van mijn paard nog wat zakjes liggen voor ong een week. Ik heb haar destijds laten scopen maar dat bleken geen maagzweren te zijn. Houdbaarheidsdatum is tm halverwege 2017. Ik heb toen in overleg met de dierenarts zonder scopen al getest met Omeprazole. Ze leek daar beter van te worden, maar uiteindelijk voor de zekerheid toch laten scopen op de kliniek, omdat ik wilde weten hoe ernstig het was. Bleek dus dat er in de maag in ieder geval niets zat. Mocht je dat over willen nemen mag je altijd even een pb sturen.


Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:14

Wat betreft brok, is de GastroPlus van Havens nog een idee? Zal niet alles oplossen maar is wel gericht op maag/darmproblemen.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:26

er spelen wel een aantal dingen tegelijk bij je paard zo te lezen. Zo zou het probleem bij de wormen kunnen liggen, maar zeker ook bij de maag of darmen.
Omdat je verteld dat vitamine E en sel laag zijn denk ik aan opname problemen, wederom dus maag of beschadigde darmen (door de wormen ?).
Kan de osteopaat je niet verder helpen qua maag en/of darmen ? Kan zij niet voelen waar het probleem zit ?

Abler kan je gewoon bij Abler kopen hoor, betrouwbaar adres.
En voor de darmen te ondersteunen zijn er ook tig mogelijkheden. Darm compositum van de groene os of phytonics bijvoorbeeld, of yea sacc ( helpt bij de vertering ) of producten waar oa yea sacc in zit ( en nog veel meer zoals ook vit en min ) zoals Opkikker. Opkikker krijgen ze vaak ook echt een energiespurt van. Maar goed, als de oorzaak bij jouw paard in de maag zit, gaat het niet werken waarschijnlijk.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard wordt niet de oude na bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:36

Als de grond heel laag in selenium is zal het gras dat ook zijn en dus ook de gehaltes in het lichaam/bloed. En vitamine E en selenium hebben elkaar nodig. Dus dat kan sowieso gerelateerd zijn.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:38

Ik kan je Jeannette Kompier aanbevelen van http://www.horsebodybalance.com
Moet je maar eens naar de website gaan, zij heeft mijn paard heel goed geholpen.
Laatst bijgewerkt door Elco op 15-10-16 11:41, in het totaal 3 keer bewerkt

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:39

Volgens mij is hij overvraagt, je schrijft dat hij na het kampioenschap bijna is gecrasht, wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik vind het in ieder geval erg naar overkomen. Zo hard gepushed dat hij daarna (je eigen woorden) dus is ingestort....

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 13:05

Nou dat crashen is niet letterlijk gebeurd. :+
Ik heb hem nergens overvraagd of signalen dat ie niet meer wou genegeerd. Daar is hij zelf ook niet het type paard voor, ik overigens ook niet de ruiter. Ging in het verleden staken voor kleine dingetjes, nu bleef die altijd vrolijk lopen en werd zelfs overijverig daarin. Dus nee, overvraagd absoluut niet. De dagen voor het kampioenschap was ie zelfs te energiek. Hij moet hard werken, maar heeft er wel plezier in, waarbij ook ruimte is voor niet wedstrijdgerichte activiteit.

Ik ga nu eerst beginnen met bietenpulp bij te voeren en een probiotica. Zien wat dat doet en hem gewoon basis bezig houden, eigen Da wil hem ook niet volledig op rust hebben ivm stijfheid en verveling.

runnerfan

Berichten: 254
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 13:38

Kan de spierverzuring er niet op duiden dat hij spierbevangen is geweest? Ik vind zijn symptomen daar wel mee overeenkomen. Je voerde twee dagen energierijk, hij had stress, zware belasting/ te energiek en was misschien wat in overconditie? Ook zijn vit E en selenium zijn laag waardoor spierproblemen waarschijnlijker zijn. Je kunt met bloedonderzoek de spierwaarden goed laten onderzoeken en evt herstel vergelijken met je eerste bloedonderzoek. Ik zou dit verder uitzoeken als ik jou was en oppassen met suikerrijk voer. Vaak duurt herstel van spierbevangenheid lang en moet je hem heel voorzichtig weer oppakken in de training.

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 14:08

runnerfan schreef:
Kan de spierverzuring er niet op duiden dat hij spierbevangen is geweest? Ik vind zijn symptomen daar wel mee overeenkomen. Je voerde twee dagen energierijk, hij had stress, zware belasting/ te energiek en was misschien wat in overconditie? Ook zijn vit E en selenium zijn laag waardoor spierproblemen waarschijnlijker zijn. Je kunt met bloedonderzoek de spierwaarden goed laten onderzoeken en evt herstel vergelijken met je eerste bloedonderzoek. Ik zou dit verder uitzoeken als ik jou was en oppassen met suikerrijk voer. Vaak duurt herstel van spierbevangenheid lang en moet je hem heel voorzichtig weer oppakken in de training.



Dat dacht ik dus eerst ook. Verzuring door dat wedstrijdweekend. 3 kwartier staan piafferen op een vrachtwagen zou menig paard spierpijn bezorgen. Heb hem de dagen daarna ook extra musclefit gegeven, maar eens verzuurd is het daar niet mee opgelost. Maar toen waren de Vit E waarden dus nog acceptabel....

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-16 18:23

Even een update

Paardlief staat nu een kleine 3 weken op graanvrij voer icm met spelt en bietenpulp, VitE is vandaag opgemaakt. Onbeperkt hooi/kuil had ie al, dus daar is ook niks aan veranderd. Heb ook de Abprazole van Abler besteld voor 14 dagen (is nu net over de helft), wat ik nu begin te merken. Tot vandaag had hij stil gestaan, helemaal niks mee gedaan, ook geen longewerk. Hooguit wat chillen met zijn vrienden in de wei.

Vanochtend een half uurtje les mee gereden, wat behoorlijk pittig was, wat hij heel vlot oppakte, hij liep echt weer uit zichzelf ipv dat ik m moest aansporen. Was lekker fris met losstappen (lees, ik lag er al weer bijna naast voor ik er op zat) Maar met dat soort gekkigheid zijn we nu even blij. Heb m vandaag ook geschoren want conditie opbouwen met haren van een berggeit werkt ook niet lekker.

Ik heb nu ook lijnolie onder de bietenpulp vermengd, zodat hij daar zijn energie kan uithalen, want ik houd m liever op het graanvrije voer met spelt. Heeft iemand een idee hoeveel hij daar precies van mag hebben per dag? Houden we hem op extra VitE of vangen we dat op met de lijnolie? Hij weegt ongeveer 530 kilo en moet met de tijd weer gaan presteren op Z niveau.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:47

Wat fijn dat het beter met jouw paard lijkt te gaan!
Het verhaal is erg herkenbaar. Paard met zelfde traject gehad, incl. Hematinic etc. Het ging op en neer, moest trouwens van DA Pavo Ferro als supplement bij blijven voeren. Hij brak de boel bijna af van de energie na zo'n kuur. Echter, bij paarden kan ijzerstapeling in de lever voorkomen wanneer er teveel ijzer gevoerd wordt. Mijn paard had eveneens bloedarmoede door zware worminfectie in jeugd. Een lang verhaal kort: de darmwand was door die infectie niet meer in staat ijzer op te nemen. Het paard is als weidemaatje weggegaan omdat het ijzergehalte door het geven van supplementen niet stabiel genoeg kan worden... hopelijk lukt dat bij jouw paard wel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Django_Mette, valonka en 35 bezoekers