welk haardhout ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 14:13

We hebben sinds 3 maanden een nieuwe woning.
In deze woning zit naast cv ook een openhaard met deurtjes / ingebouwde kachel.
De schoorsteenveger is geweest dus we kunnen nu genieten van zo'n leuk warm en gezellig vuurtje in huis. We hebben hem wel al van de week een keer uitgeprobeerd met zo'n zakje van de bouwmarkt, maar ja dat is natuurlijk niet zo voordelig dan een paar kuub laten komen.

Wat kan ik het beste kopen? Ik weet dat het minimaal een jaar gedroogd moet zijn. Ik zie veel essenhout, maar ook gemengd, fruitbomenhout of alleen eikenhout.

Kan iemand mij hierin adviseren? Zal ik Essenhout nemen of Eikenhout of gemengd met berk e.d. Ik vind het zonde er een blok op te gooien en het is binnen een half uur foetsie. Ik wil er ook van genieten, dus niet de hele tijd bezig zijn met blok er op en binnen no time weg gebrand.

Wat stoken jullie en hoeveel heb ik nodig als ik elke avond hem 2-3 uurtjes wil laten branden? Overdag gebruik ik de cv.

Ik heb wel wat gegoogled, maar word er niet veel wijzer van. Ik hoor liever advies van gebruikers dan verkopers :P

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:37

Eikenhout brandt lang, maar is dan ook vaak duurder dan bv vuren of naaldhout. Kersenhout schijnt ook lang te branden.
Meestal zeggen ze zelfs dat het drie jaar moet drogen, maar volgens mij is dat ook nog per houtsoort verschillend. Het vochtpercentage moet minder dan 20% zijn dacht ik, liefst zelfs minder dan 15%. Ik heb er op ebay zo'n meter voor gekocht. http://www.ebay.com/itm/4-Pin-Digital-L ... SwIgNXobMi

Hoeveel je nodig hebt voor twee tot drie uurtjes ligt er vooral ook aan hoe hard je hem aan wil hebben. Ik heb hem vanmorgen aan gemaakt, en er twee blokken op gelegd, en nu smeult het nog steeds, maar ik heb hem dan ook heel rustig laten branden. Als je hem flink opstookt dan is zo'n blok binnen een half uur weg.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:37

Wij hebben een kleine houtkachel en stoken ongeveer een kuub per jaar. We hebben een kuub hardhout en een kuub zachthout genomen. Dat laatste gebruiken we om het vuur aan te krijgen en het harde hout gebruiken we om langer de warmte vast te houden.

Zelf stoken we alleen in het weekend, in de avond gaat doordeweeks de cv aan. Dat vind ik een minder geode dan de houtkachel, plus dat we in de avonden veel weg zijn. Als het echt kouder wordt, dan stook ik wel de houtkachel, zodat de kachel 's nachts niet aan slaat (minimum temperatuur 15 graden).

We hebben een kleine woonkamer waar de thermostaat hangt dus als we stoken, dan gaat ook nergens in het huis meer een kachel aan. Zelf zou ik gaan voor gemengde samenstelling. Voor het aanmaken de zachtere soorten en voor de langere warmte de hardere soorten.

We hebben het overgins gekocht van een goede doelen organisatie, dus het geld gaat ook nog naar een fijne plek :D

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:38

Ik laat altijd een (gestapelde) pallet komen. Wij stoken altijd gemengd, essen is bv prima om het vuur op gang te krijgen, maar eiken brandt veel langzamer. Met een gemengde pallet heb je dus een leuk vuur (met voldoende vlammen), maar ook hout wat 'langer meegaat'.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om twee pallets met verschillende houtsoorten te kopen en zelf te mengen, maar dan moet je wel ruimte hebben om dat op te slaan. Bij ons past 1 gestapelde pallet precies in de houtopslag. Ik stook er een heel jaar mee, wij hebben de open haard ook alleen aan voor de gezelligheid.

Het meeste hout dat je koopt in de gestapelde pallets is ovengedroogd. Dit kun je dus meteen goed stoken. Bij losgestort moet je idd goed opletten van wanneer het is en hoe het in de tussentijd opgeslagen heeft gelegen.

Als voorbeeld de pallets die ik de laatste twee keer heb besteld
https://www.123hout.nl/hele-pallet-mix-eik-essen

Maar andere leveranciers bieden vrijwel hetzelfde aan.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:46

Wij stoken alleen hout,hebben wel CV maar vinden de warmte van hout veel fijner. Bij ons gaat er gemiddeld zo'n 15 kuub doorheen. Wij willen het hout wel gratis krijgen,anders kan ik net zo goed de verwarming aanzetten.
Onze ervaring is dat eik en langste brandt,daarna kastanje,els,berk en beuk,ook fruitbomen branden goed maar knetteren meer,uiteraard geen probleem als je een dichte kachel hebt zoals wij. Wilgenhout is zo weg,dat vliegt bijna je pijp uit,vooral als het erg droog is.
Wij stoken ook ongeverfd hout zoals bv,grote stukken vurenhout maar dat geeft zoveel warmte,dat bewaren we als het echt heel koud is buiten. Ook ongeverfd hardhout brandt prima maar is hier minder goed aan te komen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Faruba op 14-10-16 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:47

Koop of leen het boekje "De man en het hout" Dit is geschreven door iemand uit Noorwegen en geeft heel nuttige en vaak ook vermakelijke informatie over de hele cyclus van boompje naar warmte.
Wist je bijvoorbeeld dat men in bepaalde delen van Noorwegen zegt dat een vrouw enkel door het kijken naar de wijze waarop haar toekomstige man het hout stapelt zijn karakter kan beoordelen.

P.S. de Noren stoken heel veel op berkenhout omdat het snel droogt en goede warmte geeft.

Echt een aanrader dat boekje

P.S.2 in bepaalde gebieden van Nederland organiseert Staatsbosbeheer verkoop van hout dat gekapt is om het bos uit te dunnen. Je moet het wel zelf vervoeren, klein zagen en kloven.

P.S. 3 in Frankrijk zegt met dat hout op zijn minst 3 keer verwarmt. 1 keer bij het kappen en zagen, 1 keer bij het plijten en stapelen en 1 keer in de kachel.

Het hou(d)t niet op ;-)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:58

Hier gaat er vaak bij het aanmaken zacht hout op omdat dat snel brandt en dus snel kooltjes geeft waar het hardhout weer op kan.

We verwarmen nu met cv naar 16 graden maar de houtkachel staat ook de hele dag aan. Maar hij staat op z'n zachtste standje dus erg hard stoken we niet. Denk dat we ongeveer een kruiwagen hout per dag op stoken.
Als ik dan savonds naar bed ga dan prop ik hem vol hout en sochtends ligt er dan meestal nog een klein laagje kooltjes waar ik hem dan weer mee aan kan maken.

Voordeel is dat wij een houtfornuis hebben staan en niet echt een kachel. Hier kunnen we dus ook op koken (stoofpotten etc) of bakken in de oven. Het is ook meteen onze "magnetron" als we wat willen ontdooien.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:26

Aha. Medefransozen. Jullie hebben toch wel een echte GODIN hoop ik?

Afbeelding

Wij wel ;-)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:32

Haha nee nu hebben we nog een oude staan die al in het huis stond, zo'n lelijk wit ding met roestvlekken (de schoorsteen lekte).
Straks als we de keuken verplaatsen komt er idd wel een mooie goede onder de schouw. Dan een half op hout, andere helft op gas. Jullie hebben inductie als ik het goed zie?
Maar hetzelfde idee ongeveer.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:47

Hout / ceramische kookplaat, maar we gaan kijken heo we daar een inductie plaat in kunnen bouwen.

Inderdaad koken op hout is een beleving apart, maar je moet het wel even leren (waarderen). Zeker een (wild)stoofpot die uren staat te pruttelen "au coin du fourneau" (op een hoekje van het fornuis) is geweldig.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:44

Het eten is vast veel smakelijker op zo´n houtfornuis, leuk!
Wij gebruiken hier voor de haard hout van fruitbomen/notenbomen.
Het beste brandhout hier is algarrobo (Johannesbroodboom)
Heerlijk strakjes weer het haardje aan zo gezellig.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:10

pjotrg schreef:
Aha. Medefransozen. Jullie hebben toch wel een echte GODIN hoop ik?

[ [url=m/fuOzaL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij wel ;-)


Machtig mooi! <3

Wij hebben tot nu toe jaarlijks een kuubje essenhout laten komen, waar we s avonds de houtkachel van stoken (naast een vloerverwarming op de cv, die standaard op 19.5° staat.

Sinds kort hebben we echter een perceeltje grond met loods (incl appartementje zonder cv maar met schouw en schoorsteen) in de bossen met nogal wat stapels hout overal, we moeten nog wat onhandige bomen kappen en de buurman zegde al toe binnenkort wat uit het bos gekapte bomen af te geven. Dus na het huidige kuubje zijn we voor beide adressen wel voorzien.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 08:45

we denken dat we 2 kuub essen hout gaan bestellen en een kuub eikenhout. Ik hoop dat dat voldoende is en goed.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:56

Hier verzaag ik zo'n 10 kuub per jaar voor ons :+ en dan nog een paar kuub bij iemand anders.. Hak het ook nog met de hand dus heb het idd de hele winter warm :P

Maar als de prijs interessant is heb ik binnenkort iig een machine voor het splijten, dat scheelt alweer een hoop werk. Gewoon op het pedaaltje staan }:0

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 09:59

palousa_boy schreef:
Hier verzaag ik zo'n 10 kuub per jaar voor ons :+ en dan nog een paar kuub bij iemand anders.. Hak het ook nog met de hand dus heb het idd de hele winter warm :P

Maar als de prijs interessant is heb ik binnenkort iig een machine voor het splijten, dat scheelt alweer een hoop werk. Gewoon op het pedaaltje staan }:0


o tien kuub, dat is wel heel wat meer, dan ik nodig dacht te hebben. Stook je dan de hele dag hout of ook alleen s'avonds?

Hoeveel heb ik nu nodig dan?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:09

Wij stoken de hele dag ja, er gaat dan ongeveer een kruiwagen per dag doorheen, maar wij stoken niet hard.

Die 10 kuub gaat ook niet op hoor, maar heb liever over dan dat ik te weinig heb want het moet toch eerst drogen voordat het de kachel in kan.

Als je maar af en toe de haard aan hebt dan heb je aan minder wel genoeg, maar hoe veel precies dat hangt net af van hoe vaak dat dan is.
Aan de andere kant, op = op :P

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:24

bridgetF schreef:
we denken dat we 2 kuub essen hout gaan bestellen en een kuub eikenhout. Ik hoop dat dat voldoende is en goed.


Bestel je losgestort? Bij ons is een gestapelde pallet nl ook ongeveer 3 kuub. En voor 'gezelligheidsstokers' (en ik hou van een flink vuurtje, dus gooi er best veel op) is dat genoeg.

Grote vraag is eigenlijk ook altijd: hoeveel kun je goed opslaan op een enigszins handige plek? Wij hebben een opslag dicht bij de achterdeur en een achter in de tuin en bij slecht weer (en dan is natuurlijk altijd die bij de deur leeg) is het soms best lastig te motiveren om hout te gaan halen (wonen ook nog in een dijkwoning, dus achter in de tuin betekent trapje af, trapje op :D )

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:44

Wij hebben voornamelijk met hout van naaldbomen. Onze buurman is heel fanatiek met het zagen en splijten en het kost ons geen moeite :)
Hij heeft ook beuk,maar dat is eigenlijk voor de verkoop.
Sinds kort hebben wij de hele dag de kachel weer aan en wij hebben geen andere verwarming.
In principe droogt hier het hout een jaar. Het ligt dan buiten gestapeld zodat de wind er goed doorheen kan.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:23

Wat een handig topic. Wij zijn sinds twee maanden ingetrokken in ons koophuis. De open haard hebben wij helemaal verbouwd naar onze smaak. Moeten we hem dus ook wel gaan gebruiken.
Eerst moet er aan de haard nog wat onderhoud gepleegd worden en de schoorsteenveger moet langs komen, want er zit heeel veel bouwstof in.

Wij hebben alleen nog geen plek om hout op te slaan. Dat word dus nog even kijken hoe en wat. Volgend jaar gaan wij de tuin doen, dan maken we dus ook een plek om hout op te slaan.

Ik lees dus even mee.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 16:26

Ik hen nu besteld 3 kuub gemengd hout, namelijk berk, eik en es. Drie jaar natuurlijk gedroogd. Ik krijg het geleverd in net zakken. 42 zakken voor 83 euro. Geen idee of het een nette prijs is, maar lijkt me wel makkelijk weg leggen. We hebben nog geen hout opslag gemaakt.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:24

Volgens mij is 3 kuub en ook nog eens gezaagd, gedroogd en gelever naar Nederlandse begrippen een schijntje. Als ik hier hout wil kopen dan kost me dat tussen de 20 en 30 euro de kuub en dan zijn het stammen van een meter, maar wel gespleten.

Maar goed, in Frankrijk kun je bij gemeentes op het platteland (die bos hebben) je inschrijven voor de "Affouage". Dat is een systeem waat bij de de Franse versie van Staatsbosbeheer aangeeft welke bomen er gekapt moeten worden om het bos zodanig uit te dunnen dat de rest goed kan groeien. Je moet dan wel zelf omzagen, kleinzagen, splijten en uit het bos halen, dus je moet of goed uitgerust zijn met materiaal (of een heel lieve buurman hebben). Ik heb dus een trekker met houtaanhanger, een grote(50cm) en een kleine (30cm) kettingzaag en de hydraulische splijtmachine (ahter de trekker) kan ik van een vriend lenen. Wij hebben een CV op hout (en een op olie als reserve) en verstoken ruim 15 kuub per jaar, want we hebben een vrij groot huis. Ik kap het hout in jaar 1 en stook het in jaar 3, zodoende heb ik altijd twee jaar op vooraad liggen

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:40

pjotrg schreef:
Aha. Medefransozen. Jullie hebben toch wel een echte GODIN hoop ik?

[ [url=m/fuOzaL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij wel ;-)

Mooi hoor! Wij hebben ooit nog zo'n klein Godinnetje, zo'n potkacheltje gehad.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:58

Mooi fornuis zeg, die godin! Ik heb een Scandinavisch kacheltje/fornuisje.ook heel praktisch. Wij stoken eiken afval van onze vloerdelen en kopen nog een paar kub eiken van een buurman, jaarlijks. Nu stoken we even grove den omdat we die van een buurvrouw kregen. Vooral dode bomen maat alsnog ben ik bang dat de schoorsteen erg vies wordt...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:04

bridgetF schreef:
Ik hen nu besteld 3 kuub gemengd hout, namelijk berk, eik en es. Drie jaar natuurlijk gedroogd. Ik krijg het geleverd in net zakken. 42 zakken voor 83 euro. Geen idee of het een nette prijs is, maar lijkt me wel makkelijk weg leggen. We hebben nog geen hout opslag gemaakt.

Waar heb je dat besteld als ik vragen mag?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: welk haardhout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:45

Dat is heel goedkoop idd. Ben ook benieuwd waar je dat vandaan hebt! Hier in de buurt betaal je meestal rond de 50 euro per kuub.

Hier ook een kachel met oventje. Niet zo luxe als die hierboven voorbij kwam, maar ik ben er enorm blij mee <3 Vandaag ook weer portobello's, pizza en gepofte kastanjes in de oven gemaakt <3
Afbeelding