Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 23:59

Hoi!

Ik zou wat informatie willen over mijn verzorgpaard zijn stamboom. Zelf snap ik heel weinig van wat alles wil zeggen
Vb XX, approved, kan ik ook het bloed% weten?



Afbeelding



Hij heeft enorm veel temperament en is moeilijk in de hand te houden. Is er een link met zijn stamboek?

Iemand die hier meer over weet en wat over zijn stamboek kan uitleggen?

Mercikes alvast!

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 00:20

xx betekend Engels Volbloed
Approved betekend goedgekeurd voor de dekdienst.
Vb (gaat dit over het paard zelf?) veulenboek, dat wil zeggen (nog) niet in het hoofdstamboek opgenomen.
Ik zie veel Holstein en wat volbloed.
SF (is Selle Francais) wil ook nog al wat bloed meebrengen.
Percentage bloed is met deze gegevens niet goed te berekenen, omdat je dan de percentages van de niet-volbloed paarden op dit papier zou moeten weten.
Kijk eens op Horsetelex bijvoorbeeld.
Succes

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 00:30

Alvast een paar percentages Cassini II 45.5%
A Lucky One 75%
Die Countreau is 56,8%
Die Jeunesse zal ook wel een leuke dosis bloed hebben en de o-la-la is ook min 50%,
dus reken maar op min 50% voor je verzorgpaard.

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 00:39

Hoi,
Ik bedoelde met vb (bijvoorbeeld)
Wat dan met de paarden waar geen XX achter staat?? Wat voor bloed hebben zij?
Het is al iets duidelijker, maar blijft moeilijk haha.

Heb de belangrijkste even opgezocht, maar daarbij snap ik de % niet? Is dit nu arabisch of engels bloed? En is dat veel?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ME10 op 15-10-16 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 00:40

idje schreef:
Alvast een paar percentages Cassini II 45.5%
A Lucky One 75%
Die Countreau is 56,8%
Die Jeunesse zal ook wel een leuke dosis bloed hebben en de o-la-la is ook min 50%,
dus reken maar op min 50% voor je verzorgpaard.


En is dat hoog? Heb geen idee wat hoog/laag % in bloedlijn is. In het dagelijks leven is 50% niet zo hoog zeg maar :p

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 00:47

Holst is Holstein,
BWP Belgisch Warmbloed Paard
KWPN Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard.
Je verzorgpaard komt wel over die 50% heen en dat is best veel.
Het zegt alleen soms weinig over het gedrag.
Wij hebben een volbloed die eigenlijk kip mak is en mijn dochter heeft een KWPNer die de 40% niet haalt,
Maar die akelig sensibel is.

Maar bedenk, bloedpaarden (en daar hoort de jouwe ook toe) zijn vaak nogal gevoelig.
Minder druk werkt vaak beter dan meer.

Ox is Arabisch, XX is Engels.
Bij de percentageberekening gooien ze dat op een hoop.
Holsteiners hebben vaak wat Arabisch bloed en Selle Francais ook vaak.
Maar het meeste zal toch Engels zijn

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 00:52

De Lucky Boy in het lijstje wat je gepost hebt is niet dezelfde als op het papier.
Die is 100%

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 01:13

idje schreef:
De Lucky Boy in het lijstje wat je gepost hebt is niet dezelfde als op het papier.
Die is 100%


Oh ja klopt! Foutje gemaakt!
Is deze dan 100% engels?

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 01:16

idje schreef:
Holst is Holstein,
BWP Belgisch Warmbloed Paard
KWPN Koninklijk Nederlands Warmbloedpaard.
Je verzorgpaard komt wel over die 50% heen en dat is best veel.
Het zegt alleen soms weinig over het gedrag.
Wij hebben een volbloed die eigenlijk kip mak is en mijn dochter heeft een KWPNer die de 40% niet haalt,
Maar die akelig sensibel is.

Maar bedenk, bloedpaarden (en daar hoort de jouwe ook toe) zijn vaak nogal gevoelig.
Minder druk werkt vaak beter dan meer.

Ox is Arabisch, XX is Engels.
Bij de percentageberekening gooien ze dat op een hoop.
Holsteiners hebben vaak wat Arabisch bloed en Selle Francais ook vaak.
Maar het meeste zal toch Engels zijn


Heel erg bedankt!! Het maakt al heel veel duidelijk nu!
Ja hij is extreem opgejaagd... bij het minste dat hij ziet gaat hij draven gelijk een hengst met de staart de lucht in en heel hard ?blazen? Kan hem dan gewoon helemaal niet in de hand houden (zowel in het zadel als aan de hand doet hij dit). Zou dit dan toch kunnen samenhangen met dat hij vrij veel bloed heeft?
Binnen is hij de rust zelfde maar als hij buiten iets ziet is het een tijdbom die elk moment ontploft... hij krijgt ook calmpoeder en olie maar helpt precies allemaal niet...

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 03:32

evamerckx schreef:
Heel erg bedankt!! Het maakt al heel veel duidelijk nu!
Ja hij is extreem opgejaagd... bij het minste dat hij ziet gaat hij draven gelijk een hengst met de staart de lucht in en heel hard ?blazen? Kan hem dan gewoon helemaal niet in de hand houden (zowel in het zadel als aan de hand doet hij dit). Zou dit dan toch kunnen samenhangen met dat hij vrij veel bloed heeft?
Binnen is hij de rust zelfde maar als hij buiten iets ziet is het een tijdbom die elk moment ontploft... hij krijgt ook calmpoeder en olie maar helpt precies allemaal niet...


Dat kan te maken hebben met het feit dat hij veel bloed heeft, maar kijk vooral ook naar de andere dingen. Hoeveel en wat voor voer krijgt hij. Hoeveel tijd staat hij per dag op stal. Hoeveel en wat voor beweging krijgt hij? Staat hij wel buiten in de wei of paddock? Hoe oud is hij, heeft hij contact met andere paarden, enz enz.
Bloed heeft er zeker mee te maken maar veel belangrijker is het hoe het paard in zijn vel zit.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 03:45

een leuk detail is dat de hengst A lucky one ( v. lucky boy)
een volle broer is van de kwpn ggk dekhengst casanova :j :j :j

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 05:26

Het is lastig bepaalde karaktereigenschappen te linken naar percentages. Ik ken paarden die zeer laag in het " bloed" zitten maar precisie t zelfde gedrag vertonen als jou paard. Ik denk dat je er meer aan hebt je te focussen op het gedrag en daar veranderingen in ziet te maken. Kijk bijvoorbeeld is bij Horsenalities van Pat Parelli en je zult hoogstwaarschijnlijk je paard herkennen in bepaalde karaktereigenschappen... De Horsenalities omschrijven de persoonlijkheid van je paard en geven ook tips wat wel en niet te doen bij bepaalde eigenschappen van je paard. Je kunt je ook eens verdiepen in de TT methode ( Tristan tucker) of bijvoorbeeld de 7 games van Parelli. Scott downs heeft ook fijne leerfilmjes of Warwick shiller..Allemaal mannen die zich bezighouden met gedragingen van paarden! Belangrijk is dat je vanaf de grond eerst leiding krijgt over dit paard..grondwerk zou bij mij stap 1 zijn! Je paard letterlijk dapperder maken en je paard laten zien dat je voor 100% te vertrouwen bent en jij de rol als leider waardig bent! Heel veel suc6!

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 08:15

Hij is 4j, maar staat idd op stal. Ik krijg hem aan de hand niet eens uit de manege omdat hij zo een bom is aan de hand dus naar de wei brengen is zelfs geen optie meer want ik geraak niet tot daar...
Ik ben vroeger veel bezig geweest met grondwerk en ken de games maar al te goed... helaas blijft hij heel opdringerig en werkt dit averechts bij hem. Dat hij schrikt is niet zo erg, maar hij is gewoon totaal niet in de hand te houden en dan is het wachten tot hij terug uit galop wil komen wanneer hij door de piste aan het crossen is. In de binnenpiste is hij dat weer heel braaf en doet hij alles wat je vraagt maar ook hier wordt hij heet wanneer je iets 2x vraagt.
Ik ken veel hete paarden, maar hem is het echt heel erg. Staart de lucht in en showen als een gek... en dan in galop wegcrossen en super hard briezen of blazen door heel de piste.

Ga hem eens wat meer op wei probéren te zetten, als ik er geraak lol. Hij is ook heel speels maar van het minste dat hij dus ziet springt hij op je, en gaat hij als een gek rondjes draaien en briezen.
Ohja belangrijk is wel dat zijn mama juist hetzelfde gedrag vertoonde.

Maar heel erg bedankt alvast voor de reacties. Nu ben ik toch al wijzer over zijn stamboom

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:23

Een paard alleen op de wei kan ook onrustiger blijven dan wanneer hij daar staat met zijn maatjes. En hij zal zeker niet gelijk rustiger worden indien hij nooit buiten staat, daar gaat een tijdje overheen wanneer hij doorheeft dat hij dagelijks de wei op mag.
Soms wil het de eerste keer/keren helpen door hem met z'n tweeen buiten te zetten, ieder aan 1 kant lopen van het paard, beide een halstertouw in de hand hebbende.

Wat krijgt hij te eten? Mogelijk krijgt hij teveel brok/eiwitten ten opzichte van wat hij doet de gehele dag.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:27

Ik denk dat je eerder in zijn opvoeding moet zoeken en hoe hij gehouden wordt dan in zijn stamboom...

Als je een koudbloeden alleen op stal houdt en niet de wei op laat gaan, wordt die hetzelfde namelijk... en daar zit dan geen "bloed" in.

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 08:29

Quir schreef:
Ik denk dat je eerder in zijn opvoeding moet zoeken en hoe hij gehouden wordt dan in zijn stamboom...

Als je een koudbloeden alleen op stal houdt en niet de wei op laat gaan, wordt die hetzelfde namelijk... en daar zit dan geen "bloed" in.


Hij is tot laat 4j niet in de hand geweest, maar op wei gestaan met andere paarden. En toch heeft hij er precies schrik van??
Binnen is hij zoo braaf, maar van zodra ik de deur uitga begint hij al vervelend te doen

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Kan iemand me meer vertellen over deze stamboom???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:30

Waar heeft die schrik van? Buiten staan met anderen of met jou buitenlopen?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:32

Aangezien het om een verzorgpaard gaat: kan de eigenaar er wel wat mee?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:33

evamerckx schreef:
Quir schreef:
Ik denk dat je eerder in zijn opvoeding moet zoeken en hoe hij gehouden wordt dan in zijn stamboom...

Als je een koudbloeden alleen op stal houdt en niet de wei op laat gaan, wordt die hetzelfde namelijk... en daar zit dan geen "bloed" in.


Hij is tot laat 4j niet in de hand geweest, maar op wei gestaan met andere paarden. En toch heeft hij er precies schrik van??
Binnen is hij zoo braaf, maar van zodra ik de deur uitga begint hij al vervelend te doen


Heeft hij schrik of reageert hij zo, omdat jij verwacht dat hij het eng gaat vinden...
Paard voelt dat vlekkeloos aan. En anders longeer je hem eerst, zodat de eerste energie er af is en zet je hem dan buiten. Of je vraagt of zijn eigenaar of iemand anders hem buiten zet.

Van binnen laten wordt hij niet rustiger of braver van.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:37

Hij is jong en fris en heeft dus nog weinig opvoeding gehad.
Moet lekker buiten kunnen spelen. Zijn energie kwijt!

Hoe doet hij het met de eigenaar? Het klinkt alsof hij eens even in handen moet zijn bij iemand die hem heel duidelijk laat voelen wie de leider is (en dan bedoel ik gewoon overwicht).
Dan is hij wrs Nog fris maar gaat hij niet aan de kletter oid.

Ik zou Hulp vragen hoor! Niet alleen doen, komen ongelukken van!

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:55

Ik lees een paard met flink overtollige energie en geen respect voor zijn eigenaar en diens persoonlijke ruimte.

Dit is typisch een paard dat op onbeperkt ruwvoer en volledig zonder krachtvoer door het leven kan gaan. Een kleine hoeveelheid vitaminekorrel (voor dit dier zou ik gaan voor 100g Marstall Force, Pavo Vitalcomplete of Victorious Secret 200) is dan echt afdoende. Als hij mager wordt op onbeperkt ruwvoer kan daar zonder krachtvoer waarschijnlijk prima aan gepuzzeld worden, maar het zou zo maar eens kunnen dat wanneer hij zonder krachtvoer komt te staan, hij ook niet meer zo hyper is en daardoor toch niet mager wordt.

Ik werk zelf met dit soort dieren graag met een academisch kaptoom. Dat werkt sterk in op de neus en daardoor kunnen paarden minder makkelijk hun hals inzetten. Bij Annemarie van der Toorn (en Equinologica) werken ze juist weer graag met een Dually halster. Werkt iets minder sterk in op de neus, maar nog steeds heel duidelijk.

Daarnaast ga ik in de bak flink werken aan de beheersing van het dier. Geen pasje voor me, niet opzij trekken, niet dribbelen. Gewoon netjes schuin achter me lopen. Iedere poging tot iets anders zet ik hem voor achteruit.

Het handigste is als je een cursus bij Annemarie van der Toorn gaat volgen (communicatie 1) of een les neemt bij een instructeur Paard en Gedrag/iemand in opleiding voor instructeur Paard en Gedrag (dit is een opleiding die Annemarie geeft, daarvoor is het handig gewoon even naar haar te mailen). http://www.annemarievandertoorn.nl/cursusdata/

Zolang het naar de weide brengen niet lukt, zorg dat hij in ieder geval dan een periode los kan lopen in de bak en/of geef hem de mogelijkheid te rennen aan de longe, dan kan hij in ieder geval zijn overtollige energie kwijt.

emily68

Berichten: 349
Geregistreerd: 13-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:02

cobiie schreef:
Een paard alleen op de wei kan ook onrustiger blijven dan wanneer hij daar staat met zijn maatjes. En hij zal zeker niet gelijk rustiger worden indien hij nooit buiten staat, daar gaat een tijdje overheen wanneer hij doorheeft dat hij dagelijks de wei op mag.
Soms wil het de eerste keer/keren helpen door hem met z'n tweeen buiten te zetten, ieder aan 1 kant lopen van het paard, beide een halstertouw in de hand hebbende.

Wat krijgt hij te eten? Mogelijk krijgt hij teveel brok/eiwitten ten opzichte van wat hij doet de gehele dag.

Tip: Niet ieder aan een kant lopen van het paard, als je hem niet kan houden kan je hem niet naar je toe draaien. Beter allebei aan dezelfde kant lopen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:50

evamerckx schreef:
Hij is 4j, maar staat idd op stal. Ik krijg hem aan de hand niet eens uit de manege omdat hij zo een bom is aan de hand dus naar de wei brengen is zelfs geen optie meer want ik geraak niet tot daar...
Ik ben vroeger veel bezig geweest met grondwerk en ken de games maar al te goed... helaas blijft hij heel opdringerig en werkt dit averechts bij hem. Dat hij schrikt is niet zo erg, maar hij is gewoon totaal niet in de hand te houden en dan is het wachten tot hij terug uit galop wil komen wanneer hij door de piste aan het crossen is. In de binnenpiste is hij dat weer heel braaf en doet hij alles wat je vraagt maar ook hier wordt hij heet wanneer je iets 2x vraagt.
Ik ken veel hete paarden, maar hem is het echt heel erg. Staart de lucht in en showen als een gek... en dan in galop wegcrossen en super hard briezen of blazen door heel de piste.

Ga hem eens wat meer op wei probéren te zetten, als ik er geraak lol. Hij is ook heel speels maar van het minste dat hij dus ziet springt hij op je, en gaat hij als een gek rondjes draaien en briezen.
Ohja belangrijk is wel dat zijn mama juist hetzelfde gedrag vertoonde.

Maar heel erg bedankt alvast voor de reacties. Nu ben ik toch al wijzer over zijn stamboom


Ik kan me niet voorstellen dat de games averechts werken..Weet je zeker dat je ze correct uitvoert??

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 12:28

gabyfedde schreef:
Aangezien het om een verzorgpaard gaat: kan de eigenaar er wel wat mee?


De eigenaar heeft erge gezondheidsproblemen door zeldzame ziekte en kan moeilijk wandelen.. hij kan dus niet helpen helaas

ME10
Berichten: 64
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 12:30

pol1 schreef:
evamerckx schreef:
Hij is 4j, maar staat idd op stal. Ik krijg hem aan de hand niet eens uit de manege omdat hij zo een bom is aan de hand dus naar de wei brengen is zelfs geen optie meer want ik geraak niet tot daar...
Ik ben vroeger veel bezig geweest met grondwerk en ken de games maar al te goed... helaas blijft hij heel opdringerig en werkt dit averechts bij hem. Dat hij schrikt is niet zo erg, maar hij is gewoon totaal niet in de hand te houden en dan is het wachten tot hij terug uit galop wil komen wanneer hij door de piste aan het crossen is. In de binnenpiste is hij dat weer heel braaf en doet hij alles wat je vraagt maar ook hier wordt hij heet wanneer je iets 2x vraagt.
Ik ken veel hete paarden, maar hem is het echt heel erg. Staart de lucht in en showen als een gek... en dan in galop wegcrossen en super hard briezen of blazen door heel de piste.

Ga hem eens wat meer op wei probéren te zetten, als ik er geraak lol. Hij is ook heel speels maar van het minste dat hij dus ziet springt hij op je, en gaat hij als een gek rondjes draaien en briezen.
Ohja belangrijk is wel dat zijn mama juist hetzelfde gedrag vertoonde.

Maar heel erg bedankt alvast voor de reacties. Nu ben ik toch al wijzer over zijn stamboom


Ik kan me niet voorstellen dat de games averechts werken..Weet je zeker dat je ze correct uitvoert??


Heb zelf 2 paarden gehad en alleen maar grondwerk en vrijheidsdressuur mee gedaan. Ik werk vooral met Parelli methode en dit werkte fantastisch op hun. Ipv met een zwaar bit zoals ze vroeger gereden werden, hadden ze uiteindelijk zoveel vertrouwen dat we tuigloos reden. Maar bij dit paard werkt het gewoon niet. Hij is na een halve minuut afgeleid en dus niet meer bezig met mij want alles rondom hem is zoveel belangrijker.