verbeteren rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Koewacht

verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 20:03

Graag zou ik informatie van jullie krijgen over het verbeteren van mijn rijbak.
Even een korte situatieschets: Ik heb op dit moment alleen (rond)zand in de rijbak. Nu na alle droogte is de bak echt niet te rijden zo mul en stoffig. Eigenlijk is mijn bak alleen te rijden als de bodem kleddernat is.
Mijn doel is de bodem te verbeteren met een natuurlijk product.
Jaren geleden heb ik al eens houtsnippers op de bovenlaag aangebracht dit heeft wel geholpen maar werkte niet zo lang. Nu ben ik van plan kokosvezels te gebruiken maar zou graag in contact komen met mensen die hier ervaring mee hebben. De kosten voor kokosvezels zijn significant hoger dan voor houtsnippers wil alleen deze kosten maken als ik er ook echt iets mee opschiet. Ook zou ik willen weten hoe het onderhoud (slepen) gaat als er kokosvezels verwerkt zijn.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:09

Ik verplaats dit topic van ED naar Verzorging, stalling en weide omdat vragen met betrekking tot rijbakken daar gesteld mogen worden.

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 06:43

Het schijnt dat kokosvezel alleen helpt als je een bolletje van het zand kan maken (dat het bolletje niet meteen weer uit elkaar valt). Anders blijft het zand structuurloos en dus mul. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn bak, maar ze hebben mij kokosvezel om die reden afgeraden. Wij laten af en toe de bak blank staan met water uit de sloot, dat is het enige dat een beetje helpt maar hij blijft zwaar. Ik volg het topic nog even..

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:20

Kokosvezel is op zich heel fijn, maar je moet het heel goed los maken en goed door de bovenlaag frezen.
Qua onderhoud is sproeien belangrijk, en ipv slepen moet je de bak aanrollen.
Met slepen loop je het risico de plukken tot een soort grote sigaren te draaien.
Ik zou eerder voor houtsnippers gaan.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:01

Even een gekke gedachte, maar kun je het zand niet laten afgraven en voor een ander soort zand gaan?

Carmelina
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Koewacht

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 08:39

ja denice, daar heb ik ook aan gedacht maar is een dure oplossing als je er zelf zand in heb laten brengen. Moet eerlijk zeggen dat dit jaar erg extreem is bij ons is er 100mm te weinig water gevallen, dit volgens mijn buurman die boer is.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:53

Wij had ook een mulle rijbak waar niet in te rijden was en heb daar kokos door laten mengen
Dit werkt super maar na 2 jaar kokos moeten bijvullen en jaar later geen kokos vezel meer te vinden
Dus een hoop geld voor 3 jaar plezier
Kokos moet je ook goed nat houden dus veel sproeien .
Dus kokos is zeker geen aanrader
Wij hebben nu tapijtvezels dit is niet natuurlijk maar heb nu wel een super bak ook zonder sproeien

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:03

Wij hebben na de kokos (gegarandeerd voor 7-10 jaar, weg binnen 4, op klachten wordt niet gereageerd) vlokken in onze bak gekregen, goedkoper en na 3 jaar ligt het nog precies zo als in de eerste week. Bak vlakken is een makkie, de rulheid is verdwenen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:13

Wij hebben kokossnippers in de bak, sinds kort, zaten met hetzelfde probleem. Eerst, gedroogde, houtsnippers ( megatop) gehad, wat heel goed beviel, maar die hebben we er uit moeten scheppen omdat het na ca. 6 a 7 jaar toch een soort bosgrond werd met gladde plekken, op zich een prima oplossing maar dit moet dus op een gegeven moment vervangen worden en dat kost wat mankracht ;) . Nu kokossnippers, dus niet de vezel!, en daarbij sproeien we de bak op het moment dagelijks en vlakken hem. We hebben nu de kokossnipper gekozen om uit te proberen en omdat het, omdat we maar 1 pallet nodig hadden, goedkoper was dan megatop en makkelijker in delen te verwerken.

Tapijtvezel en polyvlokken werken ook, maar probleem daarbij is dat je dan een bak vol "chemisch" afval hebt en dat is duur om af te voeren, mocht dat ooit nodig zijn.

Kokossnippers zijn zeer betaalbaar en makkelijk te verwerken, maar , voor zover ik weet, maar op 1 plek verkrijgbaar. Ze worden aan huis bezorgd per pallet, ca. 1000 kg, en het zijn kleine, handzame, pakjes die je per stuk met de hand kan verdelen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:50

ElCid schreef:
Tapijtvezel en polyvlokken werken ook, maar probleem daarbij is dat je dan een bak vol "chemisch" afval hebt en dat is duur om af te voeren, mocht dat ooit nodig zijn..

Dat is dus niet waar. Het is geen chemisch afval want je krijgt er een ontloog-verklaring bij.
Je kunt het alleen niet afvoeren als zand, maar als stort-afval en dan betaal je per kuub afvoer meer als wanneer je zand laat afvoeren.

Overigens is er een heel item over kokos en vooral de mensen waar het langer bij ligt zijn zeker bepaald niet tevreden; behoorlijke aankoop kosten, moeilijk verdelen en onderhouden en het verteerd binnen een paar jaar.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: verbeteren rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:56

Vandaar ook het "chemisch" tussen aanhalingstekens. Jammer genoeg krijg je niet overal een "ontloog" verklaring bij, alleen bij de duurdere varianten. Blijft dat het afvoeren veel duurder is dan zand.........en zand is makkelijker herbruikbaar.

Wij hebben dus geen kokosvezel, dat is inderdaad snel weg, maar de snippers; weer via iemand die dat ook al jaren gebruikt en er zeer tevreden over is. Die zijn dus makkelijk te verdelen en liggen meerdere jaren.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:21

Vraagje aan,degene die tapijt snippers hebben. Helpt dit in een,piste die gemakkelijk te nat blijft? En wat moet ik mij voorstellen bij tapijtsnippers. Gewoon stukjes tapijt of is zijn dat speciale snippers. Onze piste is gemakkelijk te nat en,op sommige plaatsen zak je gewoon weg. Dit zijn maar kleine stukken waar je wegzakt. Wat kan ik er dan het beste ondermengen? Nu in het voorjaar zouden we enkele camions nieuw piste zand laten komen. Want we vermoeden dat een groot deel,van het zand verloren is gegaan met de jaren.