Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 22:22

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar helaas niet kunnen vinden wat ik zocht.

Mijn Haflinger heeft altijd enorm sterke hoeven gehad. Meerdere smeden hebben dit ook gezegd.
Een paar maanden geleden (een half jaar ongeveer) viel mij op dat hij steeds slechter ging staan. Hij stond als t ware wat achterover op zijn hoeven, en kreeg een soort van 'uitgewaaierde' hoeven, breed uitlopend naar voren.

Omdat ik meerdere paarden die door deze smid gedaan werden zo zag staan, en mijn haflinger steeds gevoeliger ging lopen eens de mening van een andere smid gevraagd. Zij gaf aan dat hij idd achterover stond, en advies was om hem 2 a 3 keer op ijzers te zetten om de stand te veranderen. Ze gaf aan dat hij daarna vanwege zijn enorm sterke hoeven weer van de ijzers af zou kunnen. Zonder ijzers zouden zijn hoeven te snel slijten waardoor ze zijn stand niet kon veranderen. Omdat ze goed bekend staat op stal ben ik overgestapt en paardje op ijzers gezet.

Echter sinds die overstap lijkt de kwaliteit van zijn hoeven erg hard achteruit te gaan. Ze brokkelen en scheuren, en zijn veranderd in weken zachte hoeven. Het gekke is dat ook zijn achterhoeven erg slecht worden. Deze brokkelen enorm af. Nu kan ik me aan de hoeven voor nog voorstellen dat het aan de ijzers ligt. Echter achter zou dit geen probleem moeten zijn?
Volgens mijn smid kan ik nu de ijzers voor er absoluut niet afhalen, sterker nog, zijn hoeven zijn nu rondom zo slecht dat er waarschijnlijk achter ook ijzers nodig zijn. Smid geeft aan dat het misschien door het weiland komt, dat hij veel in de blubber en slootkant staat. Ze heeft helaas geen andere oplossing.
Voor mijn idee is er verder niets veranderd behalve de smid. Beweging, stalling etcetera is niet gewijzigd.

Heeft iemand enig idee hoe het kan dat de hoeven in zo'n relatief korte periode zo enorm slecht worden? Is er iets aan te doen? Eigenlijk heb ik hem liever op blote voetjes maar dat is voorlopig niet mogelijk aldus de smid.
Laatst bijgewerkt door Angela op 14-10-16 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo in titel

hesterve

Berichten: 1925
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Van sterke hoeven naar weken brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:29

Geen idee waar het precies aan ligt maar hier ook een aantal paarden die dit jaar slechte hoeven hebben terwijl dat normaal niet zo is. Bij 1 zelfs zo erg die heeft voorlopig vakantie... en 1 die krijgt normaal in t binnen seizoen alleen voor ijzers maar laten we nu ook rondom staan. Nog weer een ander staat nog wel zonder ijzers maar daar zijn de hoeven ook niet al te best van( en deze staan alledrie op verschillende locaties , t lijkt wel t weer te zijn of zo...)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Van sterke hoeven naar weken brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:37

Ik volg even, hier ook een haf die exact hetzelfde heeft. Ijzers kunnen er momenteel niet eens onder...
Zou het inderdaad met het seizoen te maken hebben? Ze heeft het sinds ze het land op is gegaan dit jaar.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:49

Ik zou eens bloed laten onderzoekdm op tekorten.
Is er ook gekeken naar hoefbevangen?

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 08:06

Wat gek dat meerdere er last van hebben! Zou het dan toch aan het weer/seizoen liggen?

Mara2000 hoefbevangen is hij niet (geweest). Zou me ook verbazen, hij is dit jaar soepeler dan ooit. (daar merk ik het bij hem altijd aan als hij veel eiwitten bijvoorbeeld binnen krijgt)
Bloedonderzoek is inderdaad het volgende waar ik aan zat te denken.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:10

Heb je foto's van de voeten? Vanaf de voorkant, zijkant en onderkant?

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:14

Geen idee wat het bij jou paardje zou kunnen zijn maar ik gaf die van mij msm zwavel en daardoor werden ze voeten wel iets beter.
Volgens mij heb ik nog een zak liggen (paardje is overleden) als je wilt kan ik hem naar je opsturen kost het alleen verzendkosten en misschien het proberen waard voor je?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:33

Wat rot ts..

Hoe wordt je paard gevoerd?

Ik heb wel een vermoeden wat er aan verbeterd kan worden maar dat is zonder foto's lastig te zeggen.

Wat mij heel vaak opvalt is dat mensen zeggen dat ze een hele goede hoefsmid hebben maar dat dat eigenlijk best tegen valt.
Eigenaren vertrouwen op de hoefsmid maar hebben er zelf geen verstand van.
Hoefsmid kan iedereen worden, daar is helaas geen opleiding voor nodig. De opleidingen die er zijn kan je ook met een korreltje zout nemen (op een paar na).

De smid op de paardenkliniek bekapte mijn paard een keer. Precies op de manier zoals ik het altijd voor ogen had. Ik heb hem er naar gevraagd waarom andere hoefsmeden de steunsels bijvoorbeeld niet weg halen. Toen kwam er een hele diepe zucht!! Er zitten maar weinig ècht goede hoefsmeden bij was zijn antwoord. Ik heb in mijn regio nog geen goede hoefsmid ontdekt.. En ook die hoefsmid kon mij niemand aanraden in mijn regio.

Het zou zo fijn zijn als iedere paardeneigenaar zich gaat verdiepen in de hoeven en WEET waarom/waardoor er bepaalde problemen ontstaan en hoe het opgelost moet/kan worden. De eigenaar moet het werk van de hoefsmid kunnen beoordelen. Dan vallen de "prutsers" vanzelf af.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:39

Goede smid is inderdasd nog best moeilijk hoor.
Mag ik vragen wat je voert?
Hier juist anders, pony's hoeven groeiden belachelijk hard afgelopen zomer, en zijn keihard, ook doordat het hier vrij droog is geweest.
Scheuren en brokkelen gebeurd hier pas als de hoeven te lang staan.

Heb je een foto van voor en zijaanzicht van de voeten??

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:43

Dat hebben wij hier ook ellepel.
Ook paarden op verschillende locaties

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 10:07

Ik zal vanmiddag/vanavond even foto's maken van de hoeven. Nu is hij wel gister weer naar de smid geweest.
Zijn hoeven groeien wel idioot hard, dat scheelt weer.

Hij krijgt dagelijks 2 flinke handen subli zonder, met momenteel wat omega olie erover.
Dit krijgt hij overigens al jaren, hierin is niks veranderd.
Verder staat hij 24 uur per dag buiten op het gras (momenteel zonder masker, maar de rest van het seizoen heeft hij met masker gestaan). In de winter krijgt hij (bijna) onbeperkt ruwvoer.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:14

paarden goed bekappen is een kunst die lang niet iedere smid verstaat.
vaak wordt iedere keer de teen te lang gelaten waardoor er druk op de achterkant komt. en de "flairs" aan de zijkant worden niet genoeg weggehaald. als je smid dit zo volhoudt krijg je steeds slechtere voeten.

om deze reden zijn wij de hoeven van onze pony's zelf gaan bijhouden. elke twee weken worden ze even bijgevijld. nooit meer problemen, altijd dezelfde stand en super sterke hoeven.

voer maakt ook uit voor gezonde voeten, maar als je paard nog steeds hetzelfde krijgt als eerder zou dat niet de oorzaak moeten zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:41

Foto's?

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 17:55

Ik hoop dat ze zo duidelijk zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:01

De hoefkwaliteit gaat achteruit als paarden op ijzers staan, maar ook als ze weer meer op stal gaan ivm de winter. De straal heeft nu verminderde druk van de ondergrond en wil de hoef dus minder goed groeien en daardoor wordt de hoef zwakker

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 18:15

Arabesk voor de voorhoeven snap ik dat, maar dat verklaart achter dan niet toch? Hij staat nu ook dag en nacht op het land. Worden ze hoeven dan nog beroerder als hij naar binnen gaat?
U zegt dan voor ijzers eraf? Heeft hij dan geen last? Volgens mijn smid gaat voor dan ook enorm brokkelen en scheuren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:17

Regelmatiger bekappen, nu is de hoefwand te lang geworden en is afgebroken. Brokkelhoeven zijn zelden door droogte, eerder door te lange hoefwand.

Wij bekappen onze paarden gemiddeld om de week, omdat anders de wand alweer te lang wordt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:31

Ik heb zelf een periode met slechte hoeven achter de rug, wat heet, het is nog niet voorbij, en inmiddels ben ik een hoop wijzer.

Hoeven kunnen van 24/7 op natte grond (modder) wat zachter worden en daardoor dus gevoeliger. Mijn ruin is daardoor 's nachts op stal gezet en dat scheelt in ons geval een hoop, ze zijn al wat uitgehard en hij stapt niet meer gevoelig op asfalt. IJzers verslechteren de kwaliteit ook, ze worden zachter en de hoefwand wordt dunner, in vergelijking met ijzerloos. Dunne hoefwand zorgt ook voor gevoeligheid maar jouw hoeven zijn niet zo dun als die van mijn paard. Daarom weet ik niet of dat de mijne heeeeeel erg dun zijn en de jouwe een beetje dun, of dat de jouwe goed zijn en de mijne gewoon dus :'). Pin me er dus niet op vast :o/

Brokkelen doen ze als ze te lang zijn maar ook als de kwaliteit niet zo goed is. Wat goed helpt is een mustangrol, een afgeronde rand dus, dan kunnen ze beter 'afwikkelen' en slepen/stoten ze niet met de puntige rand over de grond, wat weer scheurtjes/brokkelen voorkomt. Daarnaast vaker de rand bijvijlen, want als ze snel groeien heb je weer scheurtjes voordat je er erg in hebt! Je hebt hele handige DIY vijlen, zoals de Radius Rasp of de FRA hoefvijl. Kan je het gemakkelijk zelf doen :j (wel even uitleg van je hoefsmid vragen voor je begint).

Zijn hoeven lijken inderdaad op de hoefbevangen hoef, maar je smid zal dat vast wel erkennen als dat het geval is. Het is echt super gek dat het zo ineens gebeurd is! Misschien had hij een dipje in zijn weerstand gehad, zonder te merken, waardoor hij zijn energie voor andere dingen nodig had en er minder vitamines in zijn hoeven zijn gekomen... zeg maar wat :o.

Wat bij mijn ruin helpt is zeewier poeder door zijn voer. Geen biotine, want daar raken ze 'verslaafd' aan het is lastig af te bouwen, soms kunnen ze gewoon niet meer zonder. Zeewier schijnt een goede vervanger te zijn ("voor algemene gezondheid van haren en hoeven") en doet hier wonderen :j.

Hopelijk kom je er snel uit. Veel succes!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:49

Ben ik de enige die denkt aan een schimmeltje in de voeten.

Mijn haf kampt daar nu ook een beetje mee en die gaten zien er net zo uit.
Ik vijl nu regelmatig bij, houd de plekken goed open en smeer ze in (ik gebruik handgel, 100% alcohol en het werkt ook nog eens :P )

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:07

Ik had vroeger eens een smid en die zei dan dat ze donald duck voetjes hebben.

De toon is dan toch te lang, mijn pony is wel eens dooe een andere smid bekapt en die kwam ook zo te staan.
Worden ze dan eigenlijk te lang,dan breken ze ook sneller af.
Deze hoeven komen wel weer goed hoor,vraag me wel af of dat ijzer perse nodig is?
Maar vind het wel mee vallen, die scheuren die je dan nu nog ziet is toch wel typisch van wat te lange hoeven .
Vind ik,heb het wel vaker gezien,niet iedereen laat zijn paard op tijd bekappen en dan zie je ook dat het er af knapt :j
Maar dit komt wel in orde

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:21

Cowgirl schreef:
Ben ik de enige die denkt aan een schimmeltje in de voeten.

Mijn haf kampt daar nu ook een beetje mee en die gaten zien er net zo uit.
Ik vijl nu regelmatig bij, houd de plekken goed open en smeer ze in (ik gebruik handgel, 100% alcohol en het werkt ook nog eens :P )


Schimmel zou kunnen maar een foto dichterbij is dan wel handig. Leesbril niet mee :+

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Van sterke hoeven naar weke brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 21:55

Bedankt voor al het meedenken!
Ik zal eens vragen of 't handig is om zelf evt bij te vijlen, of iig vaker bekappen (dit was overigens na een krappe 8 weken).
Heb inmiddels ook biotine gehaald, maar als ik het zo lees had ik beter zeewier kunnen halen?

Hoe kan ik zien of er een schimmel in de hoef zit? Is dat zichtbaar?
Arabesk op wat voor foto kun je dat zien? Van de voorkant?
Afbeelding

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:31

Naar mijn idee lijken de hoeven idd wel mee te vallen hoor, die laatste foto waar je dat stuk uit de voorkant van de toon ziet, tjaaa daar kan idd een schimmel deels de oorzaak van zijn.
Maar een goed geplaatst ijzer is echt niet altijd fout, daar ben ik het niet eens met "arabesk" .
Een schimmel infectie is echt niet zo makkelijk te bestrijden, dat vraagt wel wat tijd en heel wat zorg, goed open leggen zodat er ook lucht bij kan, maar vaak zijn middeltjes ook nodig.
Paard heeft ook duidelijk ongelijke hoeven, de rechter voorhoef is smaller dan de linker, de smid heeft het ijzer blijkbaar nogal ruim erop gezet rechts voor , al is dit mssn wel mogelijk dat dit ook helpt de hoef net iets breder te worden.
Foto's vervormen echt bijna altijd, dus om zoiets eerlijk te beoordelen moet je het paard echt voor je zien staan en dan nog is het zoeken naar de juiste benadering altijd een beetje een gok die steeds moet bijgestuurd worden. Uiteraard op basis van de nodige kennis en ervaring natuurlijk, maar dat is het werk van de smid in kwestie.

Geaa05

Berichten: 210
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:52

-Omdat ik discussies lezen wel interessant vindt-

Ik vind niet dat je paardje 'weke' hoeven heeft. Het brokkelt weliswaar, maar dat is waarschijnlijk van de droogte geweest. Als ik de foto bekijk die gemaakt is van de onderkant, ziet het er zelfs keihard uit haha. Vraag je smid bij de volgende bekapbeurt of hij het randje wil breken dmv goed rondvijlen.
Heeft twee voordelen; het 'lelijke gat' wordt mooi weer rond gevijld en vaak krijg je minder snel last van losse flappen, wat dus resulteert tot stukken die afbrokkelen.
Vaak lijkt het erger dan het is.

Mbt de Biotine: vergeet niet dat het een aantal maanden duurt tot je resultaat ziet!