Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 14:15

Hallo iedereen,

Volgend jaar wil ik heel graag mijn merrie laten dekken door een leuke hengst. Karakter primeert uiteraard, maar het zou leuk zijn mocht er een speciaal kleurtje uitkomen.
Falke is 1m45 groot, kruising tussen een irish cob (papa) en een fjord (mama). Het zou leuk zijn moest ze haar brede, stevige bouw doorgeven aan haar veulen.
Zelf had ik gedacht aan Almglimt (fjord) of Sublime Sponte (welsh cob).
Wat is jullie mening hieromtrent? En kennen jullie nog andere hengsten die bij haar zouden passen? Liefst niet te ver weg van Brussel (max 2 u rijden) of via K.I.


Afbeelding

Afbeelding

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:57

F-AM --> EHK

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:01

Sublime inderdaad.of een mooie tinker met speciaal kleurtje.maar moet zeggen dat welsh bloed heel mooi vind en sublime een top hengst en je krijgt ook nog eens papieren bij je veulen

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 15:12

tinker liever niet. Heb al te veel problemen gezien met de sokken. Dus liever een ras met wat minder sok :)

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:56

Alm is een erg leuk dier, ik heb zelf een veulen van hem aangekocht. Maar houd er wel rekening mee dat hij al iets ouder is (volgend jaar 23) en dat evt vruchtbaarheid minder kan worden (hoewel dit jaar de meeste van hem wel drachtig zijn geloof ik) maar een plan B in je hoofd hebben is niet verkeerd..

Wel zou ik me zelf afvragen wat ik in de merrie verbeterd wil zien en welke hengst dat kan aanvullen. Kleur is niet het belangrijkst.

Heb het idee dat je de hengsten die je nu noemt voornamelijk kiest vanwege hun kleur maar dat is een aanname van mijn kant.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 19:35

Ik ga sowieso voor een leuk kleurtje, maar karakter primeert. Daarom deze hengstenkeuze. Als Almglimt een aangenamer karakter heeft dan sublime bijvoorbeeld is de keuze snel gemaakt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:01

Denk dat je ook moet denken aan een papier bij je veulen zou het ooit verkocht moeten worden.dus denk dat sublime beter is ook is gangwerk van een welsh vaak vele malen beter dan fjord.ook kun je kijken naar een nrps hengst kijk eens naar de duboi hengsten kleur goed karakter en lopen hoog in de sport en je krijgt nrps papier bij je veulen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:18

keona schreef:
Denk dat je ook moet denken aan een papier bij je veulen zou het ooit verkocht moeten worden.dus denk dat sublime beter is ook is gangwerk van een welsh vaak vele malen beter dan fjord.ook kun je kijken naar een nrps hengst kijk eens naar de duboi hengsten kleur goed karakter en lopen hoog in de sport en je krijgt nrps papier bij je veulen.

Als ze een brede stevige bouw wil behouden zou ik geen NRPS hengst aanraden
Die zullen deze merrie allemaal te luxe zijn

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:53

Nou je hebt breed en breed he de pony,svan dubois zijn niet iel.en nrps hoeft ook helemaal niet iel te zijn want je hebt ook haflo,s maar goed. Ts ismir..... is ook een mooie hengst met kleur ook mooi breed gebouwd dekt volgens het belgische palomino stamboek dus ook papier bij het veulen.bij royal belgien palomino stamboek bij baroque staat hij staan nog hengsten voor je

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:38

keona schreef:
Nou je hebt breed en breed he de pony,svan dubois zijn niet iel.en nrps hoeft ook helemaal niet iel te zijn want je hebt ook haflo,s maar goed. Ts ismir..... is ook een mooie hengst met kleur ook mooi breed gebouwd dekt volgens het belgische palomino stamboek dus ook papier bij het veulen.bij royal belgien palomino stamboek bij baroque staat hij staan nog hengsten voor je

Ik zeg nergens dat de nrps hengsten iel zijn
ik geef alleen aan dat nrps hengsten voor deze merrie te veel naar luxe gaan
gezien ts het heeft over brede stevige bouw raad ik geen nrps aan

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 18:03

Er zijn verschillende 'barok' type hengsten die goedgekeurde zijn door het Royal Belgian Palomino Stamboek en die cremello of perlino van kleur zijn.

De site is niet up-to-date maar er zijn verschillende foto's (reeks) op Facebook te bewonderen van de voorjaar HK, dd 16 april 2016. Foto's in de Album: Expertise des étalons 2016 Hengstenkeuring
https://www.facebook.com/www.royalbelgi ... 1503762679

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 18:23

ik vraag me alleen af of ik niet beter bij de koudbloeden blijf aangezien Falke zelf ook koudbloed is.
Plus ik wil geen al te grote hengst gebruiken

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:41

Met een pony merrie van 145 cm zou ik zeker geen hengst boven 155 cm kiezen.
Een hengst van 160 cm zou ik 'trop' vinden.

Voordeel van een hengst bij het R.B.P. is dat je papieren krijgt, de hengsten zijn gekeurd (dus geen zg hengst van de buren), je kan binnen Belgie blijven wat betreft natuurlijk dekken of KI (verzending sperma vanuit NL naar B kost +/- 55 euro) en je kan ook mee doen aan de Shows/Keuringen.
Er is ggk hengst keuze genoeg wat type, maat en kleur (cremello, perlino, palo, valk) betreft.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:26

Jou merrie kan best een hengst van 160cm hebben 15cm is echt normaal hoor.maar dat zijn keuzes.ik zou inderdaad bij het belgische palomino stamboek eens rond neuzen.en welsh is ook geen koudbloed.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:53

De merrie lijkt vanaf deze foto erg stijl in het achterbeen.

Ik zou een hengst kiezen met een erg goed gesteld achterbeen. Een rechte croupe(te hellende croupe en recht achterbeen gaan vaak samen) en hij moet een erg goed gevormde hals hebben die het liefst erg lang is.

Sublime sponte zou ik om die rede laten staan. Die heeft wel een prachtig front maar ik denk dat hij de stand van het achterbeen niet gaat verbeteren.

Is er nu haar bij haar achterknie weggeschoren?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:03

Ik zou met deze merrie ook niet voor Sublime Sponte gaan, die liggen qua type toch te ver van elkaar af in mijn idee. Ben bang dat je dan zo'n 'net niet' veulen gaat krijgen. En ook het achterbeen wat Natasja aanhaalt.

Mocht je toch gaan voor een warmbloed hengst, dan zou ik voor het dekken je merrie even laten testen op PSSM1. Dit komt bij verschillende koudbloeden (oa Tinkers) best veel voor en kan voornamelijk in combinatie met warmbloed veel problemen geven, koudbloeden lijken beter tegen dit defect te kunnen door verschil in spiertype.

Ik zit zelf niet in de koudbloeden verder, dus advies voor een andere hengst heb ik niet.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:06

Kwa karakter zou ik dan voor een Welsh cob gaan. Kwa doorgeven van breedte zal dat bij de fjord en de Welsh cob denk ik wat minimaler zijn. Wat is je doel met het veulen? Wil je het houden of verkopen, voor recreatief gebruik om toch ook wel wat wedstrijdambitie?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 10:11

Ze is idd weggeschoren geweest bij haar knie wegens een echografie die ze daar gemaakt hebben.

Mss een domme vraag, maar wat is de croupe bij een paard?

Het is de bedoeling dat het veulen naar een vriendin gaat. Zij rijdt recreatief. Neemt zij het veulen niet, dan hou ik het gewoon zelf. Ook ik rijd recreatief.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:38

De croupe is ruwweg zijn kont/kruis. Bij bepaalde rassen en type is de vorm meer schuin aflopend bij andere meer recht.

IJslanders, koudbloedrassen en dravers hebben bijvoorbeeld een schuine croupe.
Tuigpaarden, dressuurpaarden, Arabieren en Gelderse paarden hebben eerder een wat rechtere croupe vorm.

Voor recreatie paarden maakt het niet zo heel veel uit.

Maar daar jouw merrie en een erg schuine croupe lijkt te hebben en een stijl achterbeen zou ik hier op letten.
Een stijl achter is gevoeliger voor blessures. In zowel de knie, sprong als de kogel. Dat wil je dus liever niet.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 12:09

OK. Bedankt voor je uitleg :). Weer iets bijgeleerd :)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:12

Even ter info...
Op 11 november vindt het Dressuur Dag van het R.B.P. plaats.
Daar zullen verschillende hengsten on zadel te zien zijn.
Locatie: Centre Equestre Mosan, 5537 Haut-Le-Wastia (Anhée).

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:23

Ik heb je PBtje gedaan!
Gio is qua karakter alles wat je zoekt haha... Droogkloot :+

Afbeelding

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 10:22

Prachtige Gio! :)
Hij staat ook zeker op mijn lijstje :)

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:17

Je bent altijd welkom om te komen kijken :D

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:27

Gio is zo vreselijk mooi <3 en lief..............Hij heeft een tijdje in Limburg (by ginny) gestaan voor training, onze paarden stonden destijds ook op die stal ;-)

Ik snap heel goed dat je eerste instantie geen tinkerhengst wilt ivm de sokken, maar ik wilde je toch even tippen op een zeer bijzondere hengst. Een bokker heeft een kleinschalige tinkerfokkerij in Belgie en zij fokt zeer bijzondere kleurtjes, kijken naar haar hengst(en) plus hun nakomelingen kost niets he ;-) http://ykw-gypsyhorses.com/index.html