Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 21:31

Tegenwoordig hebben we de paarden aan huis en rouleert de kudde regelmatig omdat we nogal eens dieren revalideren of trainen voor onze liefhebberij. Het is een onmogelijke opgaaf om voor ieder dier dat hier tijdelijk staat een passend zadel aan te laten meten, maar gelijktijdig is pasvorm juist essentieel.
Momenteel maak ik daarom al tijden gebruik van mijn barefoot-boomloze zadels waar de paarden en pony's nagenoeg allemaal plezierig onder lopen. Helaas vind mijn bekken de brede zit minder geslaagd en verlang ik desperaat terug naar een boomzadel.

Nu komt begin volgende maand Ninon Schutte bij ons langs om voor één van de blijvertjes met een rugtrauma een maatwerk zadel aan te meten. Een hele uitgaaf, maar dan staan er nog gemiddeld 3 andere dieren te wachten waarvoor ik oplossingen zoek.

Welke zadels staan volgens jullie bekend om hun brede aanpasbaarheid en gemakkelijke pasvorm?
Ik heb wel meerdere zadels liggen van verschillende merken, maar wil geen compleet warenhuis in de zadelkamer :+

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)


Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:42

Hier een thorowgood cob zadel. Erg fijn zadeltje en goed aanpasbaar. Het cob model is speciaal geschikt voor de bredere paarden.
Zadel heeft een verwisselbare boom en de plaatsing van de singelstoten en kniewrongen kan veranderd worden.

Thorowgood is de kunststof/leer variant. Kent en masters is de lederen versie.

http://www.equibling.nl - Bling voor de paardensport! Kwaliteitsvolte anatomische hoofdstellen en handgemaakte frontriemen


http://www.equifysiek.nl - Paardenosteopathie (ICREO gecertificeerd)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:42

Springzadels hebben een makkelijkere pasvorm voor het paard.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:52

Deuber Maxima. Is verstelbaar door middel van een inbussleutel.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:00

Kent & Masters, ik heb de dressuuruitvoering voor optimale schoudervrijheid.

kimmie1

Berichten: 2341
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:47

Thorrowgood! Kan de boom ook van verwisseld worden.

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

Anoniem

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:53

De Ghost. Boomloos, maar zit ontzettend smal.
De Trekker boomloze zadels zijn ook enorm goed aan te passen aan verschillende breedtes paarden, maar helaas zitten ze net zo breed voor de ruiter. 8-)

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:54

Engelse merken hebben vaak brede Cob types,omdat dit type paard populair is in Engeland. Idd Kent & Masters, Thorowgood en Fairfax...

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 23:14

Bedankt voor jullie meedenken. Kent & masters (S- line, high wither) heb ik ooit eens aan laten meten op 1 van mijn paarden maar héél snel weer verkocht.

Punt is dat ik zelden een dier van hetzelfde type heb staan: Momenteel een compacte, rondgeribte merrie mét schoft, een oude ruin met diep verzonken karperrug en een lange merrie met een rechte rug en een hoge schoft.

Het lijkt me prima om gewoon een aantal zadels achter de hand te hebben, en voor de echt lastige gevallen kan dan alsnog de barefoot wel uit de kast worden gepakt. :j

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Anoniem

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:18

De Bua schijnt ook op meerdere rugvormen te passen, juist beter op brede paarden dan op smalle paarden met een hoge en lang doorlopende schoft want die kunnen tegen de onderkant van de zitting botsen. Het zadel zit echt supersmal (ik heb erop gezeten op een zadelbok), maar je moet er wel van houden. :)


Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 23:24

bua? Heb je een linkje?

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:35

Ik heb goede ervaringen met anatomica, msfc, euroriding en kn (tango iets minder maar symphonie is heel fijn) voor gebruik op meerdere paarden.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:58

De startrekk dressuur, ziet eruit als een dressuurzadel met boom (en zit ook zo), maar is toch boomloos.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:00

Knight Rider Miner is een VZH zadel en past ook op brede paarden.

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:08

Ik lees even mee, rijd nu met een Ghost Roma boomloos maar ondanks dat de Ghost voor boomloos relatief smal is krijg ik steeds meer last van mijn heup en heb ik van mijn fysio het advies gekregen om weer met boom te gaan rijden.

Via mijn mijn zadelpasser wil ik inderdaad een thorowgood of K&M cob proberen. Rondgeribt paard en niet zoveel schoft en een lange schuine schouder, dus korte takken van het kopijzer zou een uitkomst kunnen zijn.

Deuber Maxima klinkt ook interessant maar het lijkt erop dat ik daarvoor naar Duitsland zou moeten.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:24

Lauke schreef:
Hier een thorowgood cob zadel. Erg fijn zadeltje en goed aanpasbaar. Het cob model is speciaal geschikt voor de bredere paarden.
Zadel heeft een verwisselbare boom en de plaatsing van de singelstoten en kniewrongen kan veranderd worden.

Thorowgood is de kunststof/leer variant. Kent en masters is de lederen versie.


Dit

Zac ❤️

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 07:42

Je zou kunnen denken aan een Heather Moffett-zadel. Semi-boomloos (met leren kern) en een redelijk smalle zit. linkje: www.enlightenedequitation.com

marije1109

Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:05

Massimo, ik zweer erbij.

Life is good, Marie mijn topper!

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:25

Ik moest toch gelijk denken aan kent & masters. Die hebben verwisselbare boom en daar kun je zelf gemakkelijk eea aan aanpassen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:46

Pinda_Dipje schreef:
Punt is dat ik zelden een dier van hetzelfde type heb staan: Momenteel een compacte, rondgeribte merrie mét schoft, een oude ruin met diep verzonken karperrug en een lange merrie met een rechte rug en een hoge schoft.

Het lijkt me prima om gewoon een aantal zadels achter de hand te hebben, en voor de echt lastige gevallen kan dan alsnog de barefoot wel uit de kast worden gepakt. :j

Cruciaal is de rugvorm. Dus het verloop van de zijkant bekeken van schoft richting lendenen. De laatste die je noemt heeft een boomvorm nodig met weinig welving (platte zit), anders gaat het schommelen. De ruin heeft juist heel veel welving, U-vorm/diepe zit, nodig. Anders gaat het bruggen.

Wat je dus nodig hebt zijn minimaal 2 zadels. Eentje met een rechte, en één met een gewelfde boom. En dan bij voorkeur met verwisselbaar kopijzer zodat je de breedte kan aanpassen op de breedte van het paard. Ik vind een te breed zadel met de juiste boomvorm minder een probleem. Dat kan je oplossen met een bontje.

De genoemde Thorowgood en Kent&Masters hebben deze verschillende boomvormen met verwisselbaar kopijzer.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:51

Pinda_Dipje schreef:
Bedankt voor jullie meedenken. Kent & masters (S- line, high wither) heb ik ooit eens aan laten meten op 1 van mijn paarden maar héél snel weer verkocht.

Punt is dat ik zelden een dier van hetzelfde type heb staan: Momenteel een compacte, rondgeribte merrie mét schoft, een oude ruin met diep verzonken karperrug en een lange merrie met een rechte rug en een hoge schoft.

Het lijkt me prima om gewoon een aantal zadels achter de hand te hebben, en voor de echt lastige gevallen kan dan alsnog de barefoot wel uit de kast worden gepakt. :j

Stübben en Passier staan er toch wel om bekend dat ze op veel paarden passen. Ik heb mijn Passier zadels (met extra schoudervrijheid) ook al op verschillende paarden gehad, lagen tot nu toe op geen een paard slecht, maar niet overal even perfect op natuurlijk. Misschien is een prolite pad met inlages of iets vergelijkbaars ook wel makkelijk voor je, daar kun je zadels net wat mooier passend mee maken.
Kent & masters vind ik zelf ook niet echt geweldig zitten om het zacht uit te drukken :+

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:56

Mijn tip...
Pin je niet vast op één merk of één lijn.
Ik was altijd een thorowgood fan.
En nogsteeds.
Ondanks de zadelmaker en het verwisselbaar kopijzer zijn de thorowgoods niet pas makend voor ons.

Waarom niet... precies wat roodvos zegt. Pasvorm boom zelf moet óók passen. En dat doet ze bij onze merrie gewoon niet meer.

Hier kopijzer xl xxl. In n u vorm. Platte brede rug. Iets gezonken na de schoft..
Iets overbouw.
Allemaal -iets iets- waardoor het niet te makkelijk word.

Ondanks dat ik er niet van houd... is er nu één zadel die het meest correct past zonder te veel gesleutel. Fryso legancy.
Bah... ik houd er niet zo van. Maar paard word er wel blij van.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke zadels hebben een brede pasvorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:04

In jouw geval zou ik nar balance zadels met veel verschillende inlages kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:01

De Bua kun je hier vinden: http://www.buasaddles.com/
Per Mi Cavallo heeft een uitgebreide en duidelijke uitleg met gebruikersfoto's op haar site, mocht je meer willen weten. Het bijzondere van de Bua is dat de lepel waar je op zit geveerd is waardoor als je gaat zitten je eerst met de lepel omlaag zakt voordat je paard de 'klap' voelt.
De onderkant van de boom is zelf ook flexibele en zou zich dus aan verschillende rugvormen aan kunnen passen.

Wat je ook zou kunnen doen om te inventariseren waar je nu precies mee te maken hebt, is de Barefoot pommel-pasvormen uitprinten en die eens 1 a 2vingers achter de schouderbladen op je paarden leggen:
http://www.actionridertack.com/v/vspfil ... Page_1.jpg
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je ene paard net in de medium past terwijl de andere richting XXL gaat. Niet zodat je dan een Barefoot moet kopen, maar om zelf even scherp te hebben waar het nu in praktijk om gaat. Sommige paarden ogen bijvoorbeeld erg rondgeribt, maar hebben door atrofie achter de schouderbladen of een erg hoge en smalle schoft juist een vrij smalle pommel/voorkant boom nodig. Dan kun je zelf al een inschatting maken van hoe realistisch het is om qua schouderbreedte 1 of 2 zadels voor alles te hebben.
Wintec zal met hun uitwisselbare kopplaten vast ook wel zo'n uit te printen model hebben waarmee je onafhankelijke van een zadelpasser zelf ook al de schoft/schouderbreedte kunt inventariseren. Ik dacht hieraan omdat ik (als niet-Barefoot ruiter) vandaag het model ook eens op mijn paard heb gehouden: hij begon drie maand geleden als S-je en vult nu de M, dus ben ik heel blij dat ik in tussentijd steeds de voorboom van onze Trekker iets breder heb gezet. :)

xLiez

Berichten: 1885
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:54

Ik heb laatst zelf een wintec gekocht. De wide versie omdat ik een breed gebouwde pony heb. Hij ligt op mijn pony perfect, schuift niet en ligt overal goed. Hangt natuurlijk wel van het paard af of een wintec er goed op past. Je hoort vaak dat wintects op alle paarden passen maar daar geloof ik niet in. Het verwisselbare kopijzer is wel erg fijn. En je moet van kunsstof houden. Ik vind het een heel fijn zadel, heb de veelzijdigheid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenB, janneke584, Nannetje7, NikkiB1991, Seventeen en 8 bezoekers