Winter dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 10:23

Hoi allemaal.

Ik zit een beetje in een dilemma, ik weet dat het nog altijd mijn eigen keuze is, maar misschien hebben jullie ideeën, suggesties.

Het zit zo, we hebben 1 HA land, we onderverhuren dat nog aan iemand, we hebben dus zeg maar 750M2. Dit land is een agradisch grond met waarden, dit betekend dat we niks op mogen bouwen van de gemeente, zelf niet als het verplaatsbaar is , we hebben namelijk een tent als schuilstal.
Afbeelding

Die moeten we per 1 november weg halen.

Vorig jaar met herfst en winter zijn we halverwege januari naar een pensionstal gegaan, omdat het zo'n modder bende is en toen ging het ook nog vriezen en konden de paardjes amper lopen. Nu hebben we de tent verplaatst met 6 man (dus verplaatsbaar) naar de andere kant van het land verplaatst, en hebben we een soort Paddock paradise van gemaakt, alleen een pad gemaakt langs de rand van de wei.

Nu hebben we gemerkt dat het daar wel droger is dan aan de andere kant, van de zomer heeft het behoorlijk geregend er kwamen wel plassen maar 2/3 dagen droog weer wat het ook droog.

Nu was ons plan om weer naar de manege te gaan, per november want dan gaat de klok achteruit en hebben ook geen verlichting oid. En moeten we dus in het donker voeren of heel vroeg. Ook rijd ik absoluut niet als het regent, en we gaan de periode in van regen regen en regen.

Qua finacieel gaat het mij wel lukken, het gaat om een fjord en een tinker. Alleen als je kijkt als we er tot mei blijven staan is het 2800 euro, en dat zet me aan het denken. Ik ga alleen naar de manege om te kunnen blijven rijden. En ons land niet kapot gaat.

Nu mijn vraag, Zouden jullie naar de manege gaan of op de wei blijven, en wat zouden jullie op de wei doen ( ze staan daar zonder stal, wel beschutting waar de tent vandaan komt, dit blijft een modderig deel van de wei.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, ik weet niet zo goed wat ik moet.

Ohja misschien even de faciliteiten en wat er allemaal gebeurd
Op de manege,200 per maand x 2 paarden is 400 per maand incl uitmesten, binnen/buiten zetten, voeren (kracht en ruwvoer)
* Binnenbak
* Springbak
* Buitenbak
* Alles overdekt
* Warm
* Komen buiten de hele dag geloof ik(ga ik iig nog vragen)
* Bos achter de manege
* Verlichting

Op de wei is 25 euro voor 2 paarden excl Brok en hooi
* Een grasbak (stukje wei afgezet als bak)
* Zelf voeren/ mesten etc
* Alles buiten
* Bos is uur rijden voor de rest landwegen.
* Geen verlichting
* Geen stal

Als je nog iets wilt weten of het helemaal niet snapt hoor ik het wel
Paddock, hier beginnen de padden ook aan
Afbeelding
De bak
Afbeelding

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:43

Mijn ervaring op zowel zand als kleigrond is dat het sowieso nat wordt en blijft op de plekken waar de paarden veel lopen, zoals voer/waterpunt, toegangshek, ingang schuilstal (bij jou dus niet aan de orde). De plassen die in de zomer zo opdrogen, drogen in de winter voor geen meter en het wordt een grote blubberzooi, ook op zand (om over klei/veen maar niet te beginnen want dat is helemaal drama).

Mijn tip; als je het kunt betalen, lekker naar de manege, helemaal als ze overdag lekker buiten komen. Ik vind het zo vreselijk behelpen bij mijn zus haar paard in de winter, alles koud en nat en in het donker slepen met zooi, vreselijk := Dan gaat de lol er gauw vanaf, terwijl je op de manege gewoon lekker je ding kunt blijven doen.

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:48

Ik zou zelf voor de manege gaan - mits ze daar wel echt genoeg buiten komen. Voor jezelf lijkt het mij een stuk lekkerder dat je kan rijden wanneer je wilt, ongeacht het weer of het tijdstip. Ook zal je een stuk meer tijd overhouden voor je paardjes (of jezelf) omdat je nu de verzorging van je paarden uit handen kan geven.

Als je toch op de wei blijft zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld grastegels neer te leggen op de drogere kant zodat deze ook écht droog blijft, ook als het een keer een hele week zeikweer is?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:56

Als het zandgrond is zou ik ze laten staan, op klei denk ik niet dat je dat lukt.

Geen schuilstal hebben vind ik op zich niet zo erg, zo te zien hebben ze wel bomen?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:14

ik vind 200 per paard op de manege nog een heel net bedrag! Valt me reuze mee. Ik zou er persoonlijk denk ik voor kiezen om ze naar de manege te doen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:21

Voor 2800 kun je een hoop zand storten... Heb je een hele riante paddock waar je ook wel kunt rijden, nog even een bouwlamp in een boom en klaar is Kees.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:27

Ik zou ze naar de manege doen, ik heb een keer een winter doorgebracht met alleen een weiland en een stal en dat was echt niks. Daarna gingen die van mij elke winter naar de manege!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 11:59

Ons land is kleigrond geloof ik.
Alleen mijn tinker is 4 jaar en doe niet zoveel met haar alleen wat grondwerken en vrijheidsdressuur, misschien omdat ik een beter bak heb af en toe erop. Dan vind ik 200 weer heel veel.

Ik geloof dat ze hele dag buiten staan. Iig dat staan ze nu wel, wat ik hoor van een vriendin die daar helpt en rijd

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:03

Ik ben van mijn eigen weiland verhuist naar een pensionstal en ondanks dat ik nu 500 euro stalgeld betaal, heb ik zelfs besloten van ze gewoon daar te laten en niet meer terug te gaan. Ik hoef niks meer in eigen beheer zolang ik er mee kan rijden. Iets op pensioen of geblesseerd vind ik een ander verhaal.
Heerlijk. Lekker een dak boven je hoofd, binnenpiste, drinken, niet meer in het nat en koude met vanalles en nog wat staan sleuren etc. Nope, dan betaal ik wel voor wat meer luxe.

Dus, pensionstal, zeker weten!

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:18

Gypsy schreef:
Voor 2800 kun je een hoop zand storten... Heb je een hele riante paddock waar je ook wel kunt rijden, nog even een bouwlamp in een boom en klaar is Kees.

Wij hebben in de winter de paarden vaak 24/7 op zand, maar eerlijk gezegd wordt je daar ook niet blij van.. Je moet veel rekening houden met zandkoliek en de bijbehorende voorzorgmaatregelen. Dit jaar gaan ze voor het eerst ook in de winter de weide op, omdat ik het inmiddels te vaak gehoord heb dat te lang op zand mis gaat. Verder heb ik geen problemen met de winter, onbeperkt hooi, dan hoef je er vaak 's avonds maar heel even te zijn om te kijken of alles goed gaat de rest gewoon als het licht is :) zoals poep scheppen etc.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:27

Lekker naar pension stal.
Warm en droog.
Mijn paarden haten regen en wind.
En de shet van de buren rent ook naar binnen als het regent en waait.
Die mag dus kiezen wat die wil.
Mijn ervaring is dat ze er echt niet zot op zijn op regen kou en wind.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:28

Eight schreef:
Gypsy schreef:
Voor 2800 kun je een hoop zand storten... Heb je een hele riante paddock waar je ook wel kunt rijden, nog even een bouwlamp in een boom en klaar is Kees.

Wij hebben in de winter de paarden vaak 24/7 op zand, maar eerlijk gezegd wordt je daar ook niet blij van.. Je moet veel rekening houden met zandkoliek en de bijbehorende voorzorgmaatregelen. Dit jaar gaan ze voor het eerst ook in de winter de weide op, omdat ik het inmiddels te vaak gehoord heb dat te lang op zand mis gaat. Verder heb ik geen problemen met de winter, onbeperkt hooi, dan hoef je er vaak 's avonds maar heel even te zijn om te kijken of alles goed gaat de rest gewoon als het licht is :) zoals poep scheppen etc.


Mijn paarden stonden van december tot april altijd 24/7 op het zand met hooi uit slowfeeders, zowel warmbloedeen als koudbloeden en groot en klein en nog nooit een koliek gehad en nog nooit speciaal voorzorgsmaatregelen genomen. Dit vind ik wel wat paniekzaaierij.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:28

750 m2 met 3? paarden ga je op klei echt niet goed houden. Ik heb op 1,2 ha met 4 paarden al moeite.

Ik zou dus naar de manege gaan. €2800 is echt niet veel voor die periode.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:41

750m2 met 4 paarden.
We hebben 5 aparte landjes en een pad om die landjes heen

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:42

Maar die zet je niet in als ze nat zijn denk ik? Dat is zonde voor volgend jaar zomer.
Dus je houdt 750 m2 over wat 24/7 gebruikt wordt toch? Erg intensief. Zeker op klei.
Als het je lukt dan hoor ik heel graag hoe :D

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:44

Yontheke, paniekzaaierij? Ga eens even wat meer informatie inwinnen, een heel simpel voorbeeld is kos met de snor uit het land van ooit :) kwam meer kg zand uit zijn darmen dan ik weeg. Ik waarschuw, vertel dat wij het zelf ook zo hebben maar dat het absoluut niet ideaal is. Een ontzand kuurtje met psyllium vezels is geen overbodige luxe na een flinke periode paddock hoor

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:52

Eight schreef:
Yontheke, paniekzaaierij? Ga eens even wat meer informatie inwinnen, een heel simpel voorbeeld is kos met de snor uit het land van ooit :) kwam meer kg zand uit zijn darmen dan ik weeg. Ik waarschuw, vertel dat wij het zelf ook zo hebben maar dat het absoluut niet ideaal is. Een ontzand kuurtje met psyllium vezels is geen overbodige luxe na een flinke periode paddock hoor


Ik denk dat iedereen met gezond verstand nu niet direct zijn paarden hooi uit een berg zand laat eten wel?
Mijn paarden eten in ieder geval nooit zand en er heeft bij de test met de mest in een handschoen nog nooit zand ingezeten.
Er zijn niet veel plaatsen waar je in de winter de paarden op gras kan houden dus dat is in mijn ogen een utopie.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:53

Eight schreef:
Yontheke, paniekzaaierij? Ga eens even wat meer informatie inwinnen, een heel simpel voorbeeld is kos met de snor uit het land van ooit :) kwam meer kg zand uit zijn darmen dan ik weeg. Ik waarschuw, vertel dat wij het zelf ook zo hebben maar dat het absoluut niet ideaal is. Een ontzand kuurtje met psyllium vezels is geen overbodige luxe na een flinke periode paddock hoor

Maar met een goed voer en zandkuurbeleid maakt het dan weer niet veel uit, er zijn zoveel paarden die slecht tegen gras kunnen en heel goed oud worden op een zandpaddock.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:07

Azmay schreef:
Eight schreef:
Yontheke, paniekzaaierij? Ga eens even wat meer informatie inwinnen, een heel simpel voorbeeld is kos met de snor uit het land van ooit :) kwam meer kg zand uit zijn darmen dan ik weeg. Ik waarschuw, vertel dat wij het zelf ook zo hebben maar dat het absoluut niet ideaal is. Een ontzand kuurtje met psyllium vezels is geen overbodige luxe na een flinke periode paddock hoor

Maar met een goed voer en zandkuurbeleid maakt het dan weer niet veel uit, er zijn zoveel paarden die slecht tegen gras kunnen en heel goed oud worden op een zandpaddock.

Nu zeg je het precies goed :) goed beleid en kuurtjes, ik vind dat persoonlijk best een gedoe en heb ze liever van de winter op een weiland, daarom zou ik nooit mijn weide vol met zand laten gieten.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:35

Hoi Joyce, kan je niet van een stuk paddock maken met hooiruif? Wil je rijden dan kan je altijd de kamp op of bos in wat je het liefste doet. Op de manege zijn die landjes straks zelfs nog natter dan jou land en hele kleine stukjes. Of ze moeten in de buitenbak komen. Als je dan de kosten e.d. Afweegt dan wist ik het wel.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:44

Ik zou kijken of je met grote voerbalen een soort van schuilstal/ muren kan maken en met een groot dekzeil een dak. Je mag voeropslag op je land hebben,neem ik aan. Ook al voer je het niet.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:50

myk_en_shant schreef:
Ik zou kijken of je met grote voerbalen een soort van schuilstal/ muren kan maken en met een groot dekzeil een dak. Je mag voeropslag op je land hebben,neem ik aan. Ook al voer je het niet.

Nee, dat mag ook niet.
Alle opslag (voer/mest enz), trailer, caravan en (schuil)stallen/hokjes mogen alleen op een bouwblok geplaatst worden.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:05

Met dat betreft is steenwijkerland een mierenn##kerij gemeente.

Misschien kun je wat voor elkaar krijgen via de kruimelwet.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 16:55

Blacksmurf schreef:
Hoi Joyce, kan je niet van een stuk paddock maken met hooiruif? Wil je rijden dan kan je altijd de kamp op of bos in wat je het liefste doet. Op de manege zijn die landjes straks zelfs nog natter dan jou land en hele kleine stukjes. Of ze moeten in de buitenbak komen. Als je dan de kosten e.d. Afweegt dan wist ik het wel.


De manege had vorig jaar een paddock droog waar ze in gingen. Ik rijd niet met regen en koud en staan ze te lang stil.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Winter dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:12

Hopelijk blijft het nog heeeeeel lang droog