Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 16:22

Hoi,

Paar weken geleden is er hier vloerverwarming aangelegd en binnenkort mag de pomp aan. Maar verdere tips zijn zeker welkom.
Ik neem aan dat de temperatuur die je op de vloerverwarmingspomp insteld de temperatuur voor het water in de vloerverwarming is ? E hoe hoog hebben jullie die staan ?
En als de verwarming niet aan is ( ik heb ook nog radiatoren ) , dan is de vloer dus koud ?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:43

Vloerverwarming meot je niet uitzetten. Duurt te lang voor 't weer opwarmt. De hele bedoeling met vloerverwarming is dus eigenlijk dat je je huis gewoon altijd op één temperatuur hebt.
Het hele opwarmen duurde bij ons echt heel erg lang (denk aan dagen).
Wij hebben overigens geen gewone radiatoren meer, is niet nodig bij ons.

Welke temperatuur we op de pomp hebben weet ik niet uit m'n hoofd. Wij stellen bv 20graden in en dan regelt 't systeem zelf dat het 20 graden is in huis.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 18:22

ik snap dat je beter b.v. je huis op 18 graden kunt verwarmen en dan s' avonds wat hoger. Maar wat doet dan de temperatuur van de pomp zelf ? Die kan ik instellen tussen de 30 en 50 graden geloof ik.

Maar als de temperatuur in huis 18 graden is, dan gaat de vloerverwarming toch uit neem ik aan ?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:25

Ja dat doet ie vanzelf. Bij ons staat de thermostaat standaard op 20 en dat regelt de vloerverwarming. De hele zomer doet is dus niks, en als het kouder dan 20gr wordt gaat ie aan

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:49

Mijn vloerverwarming heeft geen gradenaanduiding, maar kun je hoger of lager zetten. In zo'n geval is het een kwestie van uitproberen wanneer je welke stand moet hebben. In de winter heb ik hem vol aan staan, in de zomer uit, en tussendoor wat half. Je moet hem alleen inderdaad niet te vaak willen verstellen.
Wat betreft de temperatuur van de pomp, wij hebben een kastje dat dat kan instellen, die heeft zelf een curve van bij welke buitentemperatuur hij welke temperatuur van het water moet hebben, daar past hij het dan op aan.

Dat gezegd, ik ben absoluut geen fan van vloerverwarming, dus als ik jou was zou ik je radiotoren nog maar wel mooi houden! ;)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:51

Hoezo niet? Ik ben helemaal fan van vloerverwarming! Wil nooit meer wat anders. Maar ik heb eigenlijk ook nooit wat anders gehad thuis. Maar ik vind in huizen met radiators de warmte niet prettig. En dan is niet de hele kamer even warm, maar alleen bij die radiator.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:31

LoveBodin schreef:
Vloerverwarming meot je niet uitzetten. Duurt te lang voor 't weer opwarmt. De hele bedoeling met vloerverwarming is dus eigenlijk dat je je huis gewoon altijd op één temperatuur hebt.
Het hele opwarmen duurde bij ons echt heel erg lang (denk aan dagen).
Wij hebben overigens geen gewone radiatoren meer, is niet nodig bij ons.

Welke temperatuur we op de pomp hebben weet ik niet uit m'n hoofd. Wij stellen bv 20graden in en dan regelt 't systeem zelf dat het 20 graden is in huis.


Wat betreft of het te lang duurt voor het weer warm is, dat hangt weer van verschillende dingen af.
(ben ook geen expert ;) )
Maar weet dat bijvoorbeeld op een tegelvloer het veel langer duurt, en dat met laminaat bijvoorbeeld het al heel anders is.

Zelf ben ik ook geen vloerverwarming-type, vind het vooral erg snel te warm in huis, en als ik het al warm heb en de vloer is ook nog eens warm word ik erg grumpy

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:47

een nieuwe vloerverwarming moet je in het begin niet te hoog instellen, rustig aan verhogen. voor de rest regelt je kamerthermostaat gewoon de cv ketel en dus ook of de vloerverwarmingsunit warm water aangevoerd krijgt.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:30

verootjoo schreef:
Hoezo niet? Ik ben helemaal fan van vloerverwarming! Wil nooit meer wat anders. Maar ik heb eigenlijk ook nooit wat anders gehad thuis. Maar ik vind in huizen met radiators de warmte niet prettig. En dan is niet de hele kamer even warm, maar alleen bij die radiator.


Sowieso dat het zo lang duurt om in te stellen vind ik wat lastig, bovendien kun je niet de temperatuur overdag/'s nachts laten verschillen, dat zou ik liever wel hebben.
Daarnaast vond ik het vroeger altijd heerlijk om tegen de radiator aan te zitten, en tja, die is er nu niet meer...

(En het speelt ook mee dat mijn eigen vloerverwarming niet goed werkt, waardoor meestal maar een kwart van mijn vloer warm wordt, en af en toe ineens de rest, heel onhandig!)

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:53

Wij regelen de watertemperatuur volgens mij bij de CV ketel, maar ook bij de vloerverwarmingspomp.

De hele zomer hebben wij de pomp uit gehad (stekker er ook uit) eind september hebben we de stekker er weer in gedaan en de temperatuur ingesteld op 19 graden. Sinds 2 weken is de vloer verwarming weer aan en hebben we weer een lekker warme vloer. (daarvoor was het qua temperatuur ook nog niet nodig). Onze vloerverwarming zou een hogere temperatuur aan kunnen, maar we vinden dit prettig als basiswarmte (en scheelt toch behoorlijk in de energie rekening). Als we 's avonds tv willen kijken en bankhangen dan maken we de houtkachel aan en die zorgt snel voor wat extra warmte in de avonduren.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:54

Het is afhankelijk van een aantal dingen. Waarom vraag je je installateur niet gewoon?

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:56

Leer hier ook gelijk weer wat van over vloerverwarming.

Ik geloof de enige plek waar ik dat zou willen de wc is, vooral voor sochtends.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:59

Als wij m op 20 zetten branden we weg. In de winter staat hij constant op 18/19 graden, afhankelijk van hoe koud het buiten is. We laten hem altijd op hetzelfde staan, zou beter zijn voor de tegels

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:09

Bij mijn ouders staat de vloerverwarming 's nachts op 16°C en overdag op 19°C. Al jaren, en dat gaat prima. Als je 's ochtends warm wilt ontbijten moet je hem gewoon een half uurtje eerder aan laten slaan.

Waar ik nu woon staat hij nu 24/7 nog op 14°C maar gaat hij binnenkort in de avonduren een paar uur op 17°C. Dan is de ergste kou uit het huis als ik ga douchen+slapen, maar betalen we ons toch niet helemaal scheel. Het is een zeer slecht geisoleerd huis waarbij geen compartimenten in de vloerverwarming zitten. Je stookt alles (dik 100m2) of niets, i.p.v. alleen de badkamer, slaapkamer, bijkeuken(=mijn woonkamer) van bij elkaar 40m2.

Seven

Berichten: 21198
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:25

Hier een anti vloerverwarming mens tenminste tot vorig jaar. Wij hebben dus ook vloerverwarming als enigste verwarming en het is heerlijk.
Hier staat hij standaard op 19 graden en gaat in de winter ook wel eens richting 22 graden als het echt koud is.
Ons huis is zeer open, groot en veel ramen dus koelt sneller af door de vloerverwarming is er altijd een fijne warmte zonder koude plekken en kan er rustig een raam open zonder dat het koud word.

Nu hebben wij ook vloerverwarming in ee douche etc wat ook echt een voordeel is, niets lekkerder dan uit een warme douche stappen en niet gelijk je kont eraf te vriezen :D

Tevens een groot voordeel met de schoonmaak de vloer is zo droog bij dweilen dus geen natte plekken, kringen etc

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Hoe werkt vloerverwarming ( het beste ) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:44

Ik ben ook fan van vloerverwarming. Meen dat het water 60c is en heb de thermostaat op 21.5 staan.

Mizora, staat jullie watertemperatuur dan niet veel te hoog?