Verslikkingslongontsteking en slokdarmprobleem hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Verslikkingslongontsteking en slokdarmprobleem hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 18:30

Hoii

Ik ben op zoek naar ervaringen met slokdarmproblemen en met name de oplossing daarvan bij de hond.

Om bij het begin te beginnen, we hebben met het gezin een teckel reu, Tommie genaamd, van nu 3 (in december 4) jaar oud. Hij is waaks, dus hij blaft flink wanneer er bezoek komt. Hij heeft al vaker gehad dat hij dan net water had gedronken en hij dan begon te "rochelen", met hoesten/kokhalzen tot gevolg. Daarna volgt dan altijd een paar uur van oppervlakkig ademen en hij voelt zich dan zichtbaar niet goed. Na een paar uur is dan alles weer normaal, vandaar dat we er nooit verder iets mee gedaan hebben. We hebben het een DA voorgelegd en die gaf enkel als advies om hem een lepel water in te gieten.

Echter was het afgelopen maandag ineens een ergere "aanval". Hij blafte vanwege iemand die binnenkwam en begon meteen te rochelen en te hoesten. Het kokhalzen ging over in daadwerkelijk overgeven. Ik was bezig met het opruimen van het braaksel toen ik Tommie om zag vallen en op de grond zag liggen spartelen. Ik schrok me natuurlijk helemaal te pletter en ondersteunde hem toen ik hem weer op z'n poten had gezet. Mijn moeder en ik ontdekten toen dat zijn tong helemaal blauw/paars was, dus het was goed mis. Ik dacht echt dat 'ie zou stikken.
's Middags zijn we langs de dierenarts gegaan, na röntgenfoto's kregen we te horen dat Tommie aspiratiepneumonie oftewel verslikkingslongontsteking heeft in het beginstadium. Hij had zelfs meer lucht in de maag dan in de longen zitten... Hiervoor wordt hij nu behandeld met antibiotica.

De DA wist ons aan de hand van de foto te vertellen dat de slokdarm bij Tommie verwijd is en niet goed zijn werk doet. Het eten of drinken blijft in de slokdarm hangen en bij opwinding (het blaffen) komt dat omhoog en Tommie verslikt zich dan, voor zover ik het begrepen heb. De DA gaf ons het advies om het eten en drinken hoog aan te bieden en om het eten in kleine beetjes over de dag te verdelen. Daarnaast starten we na de antibiotica met medicijnen om de slokdarm meer te activeren.

Heeft iemand ervaring met dit soort problemen en zo ja, wat is er aan gedaan en heeft het geholpen?

Alvast bedankt!

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:47

http://www.baileychairs4dogs.com/our-chairs-c1jt9

Via deze link kom je op een website met info over mega-oesophagus, waarbij je ziet hoe de hond gevoederd moet worden. Ook na het eten moet hij nog 15 minuten in zo'n stoel rechtop blijven zitten, zodat alle voeding goed tot in de maag wegzakt.

Is er gezocht naar een oorzaak voor zijn probleem? Sommige oorzaken zijn namelijk behandelbaar. In de meeste gevallen wordt helaas niets gevonden en kan dus ook geen medicatie gegeven worden.
Op lange termijn is de prognose niet heel goed.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Verslikkingslongontsteking en slokdarmprobleem hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:55

Mijn hond had er ook last van. Enige wat een beetje hielp was de bak zo hoog mogelijk te zetten. Helaas was hij zo slim om hem om te gooien, en vanaf de grond werdt hij te gulzig waardoor er ook teveel lucht meekwam. Sterkte, het is een lastig kwaaltje.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Verslikkingslongontsteking en slokdarmprobleem hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:08

@ Iphi
Dankje, ik zal de link zeker bekijken!

De DA gaf aan dat het aangeboren is. Weet niet of dat voldoet als oorzaak? Verder is er niks gezocht geloof ik.
De DA heeft dus wel medicatie meegegeven, helpt dat niet dan?

@ Utixo
Ja, we zijn inderdaad aan het kijken om de bak hoger te zetten. Gaf je ook meerdere keren eten per dag?

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Verslikkingslongontsteking en slokdarmprobleem hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:21

Ik probeerde het wel, maar in principe kreeg de hele roedel 1 x per dag eten. Pas als hij er weer last van had namen we hem apart.

schimanski
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:31

Mijn vorige Berner had op latere leeftijd probleem met slokdarm. Kon zelfs 2 uur na het eten nog zijn onverteerde voeding eruit gooien als ie bv aan het spelen was.
Onderzoek wees uit dat hij een slokdarmverlamming had.
Hij mocht vanaf dat moment alleen maar vloeibare voeding en eten op schouderhoogte. Na het eten moest hij minimaal 10 minuten rechtop zitten om de zwaartekracht zijn werk te laten doen..
Prognose was slecht volgens arts. Helaas voortijdig overleden aan een vergroot hart, kan dus niet zeggen hoe zo iets afloopt..

schimanski
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:32

Oh en hij kreeg hier maagbeschermers voor.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Verslikkingslongontsteking en slokdarmprobleem hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 05:52

Ik heb helaas geen ervaring met behandeling ervan maar wel een veulen van tien dagen en mijn twaalfjarige rottweiler die beide overleden zijn aan verslikkingslongontsteking. Bij hele jonge of hele oude dieren is dit 99% dodelijk. Ik wil je sterkte wensen en hoop dat je snel de juiste behandeling vind.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:39

Bedankt nog voor de reacties!

Even een update hier. We zijn gestopt met de medicatie om de slokdarm op gang te helpen. Er stond als bijwerking darmperforatie bij en het leek niet te helpen. Mijn moeder had er geen goed gevoel bij, dus hij krijgt het niet meer.

Gisteren was het weer mis, flink blaffen, rochelen en daarna benauwd. Mijn moeder en ik wilden sowieso een dezer dagen langs de DA om er nog eens naar te laten kijken door een andere arts om te kijken wat die ervan zegt, omdat we het idee hebben dat er ook hoger bij de keel eventueel problemen zouden kunnen zitten (de eerste DA was in Nederland, ik woon in Zwitserland).

Mijn moeder is dus gisteren meteen langs geweest, er zijn foto's gemaakt van zijn hele lichaam en ze hebben bloed genomen om eventueel dingen uit te sluiten. Mijn moeder heeft deze DA niet verteld wat de Nederlandse DA had gezegd, zodat hij niet beïnvloedt zou worden. Ook hij zag een verwijde slokdarm, maar kon geen zekere diagnose stellen of er nog iets anders speelt. De foto's worden nog met andere DA's besproken en we worden daarover gebeld, net als over de resultaten van de bloedtest.
Overigens krijgt Tommie voor de zekerheid antibiotica, voor het geval dat er weer een longontsteking op de loer ligt.

Tommie krijgt wel nog steeds eten op een verhoging en meerdere kleinere porties op een dag. De DA stelde ander voer voor waar extra enzymen inzitten die de slokdarm zouden moeten stimuleren of iets (weet nog niet precies wat het is).

We hopen dat er iets aan gedaan kan worden en ervaringen zijn nog steeds welkom.