paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 19:20

Ik heb best lang zitten nadenken omdat ik ook de (in mijn ogen goede )dierenartsen niet wil afvallen en hun keuze wel begrijp. Maar zet mij wel voor een heel moeilijke periode die tegen mijn gevoel ingaat omdat ik wil voorkomen dat paard gaat lijden.

Paard in kwestie loopt al heel lang op reserve tijd. Heeft al zeker 2 jaar keuze uit 6 dodelijke ziektes om aan dood te gaan. Is al een aantal keren bijna ingeslapen om die reden ook. Is heel veel geld met liefde ingegaan. Heel veel dingen aangepast en verandert om zijn leven zo fijn mogelijk te maken.

Maar aan alle aanpassingen is een eind gekomen, het is wel duidelijk dat hij de koude natte grasloze periode die eraan komt niet gaat overleven. Zijn klachten zijn gewoon teveel zo langzaam aan geworden. En ik wil hem ook die narigheid niet meer aandoen. Hij voelt zich nu nog niet doodziek en ellendig zolang het droog is, niet mist, geen harde wind, niet te koud en voldoende te eten heeft.

Maandag met die mist was hij zo erg benauwd wat hij lang niet zo is geweest ook. Dat was voor mij de druppel en voor hem duidelijk ook geestelijk. Mist trok weg benauwdheid ook maar in zijn hoofd is er iets omgegaan. Hij is er aan toe om te sterven. Zijn blik in zijn ogen is verandert, de interactie met zijn vriendje was paar weken geleden al verandert en nu nog meer.

Zijn artrose zit hem inmiddels in de weg, hoeven krabben gaat in meerdere delen omdat het hem te zeer doet lang op een been te staan. Bekappen is daardoor ook onmogelijk geworden. Een aantal onrustige tumoren geven hem inmiddels steeds meer hinder. En tot overmaat van ramp heb ik nog maximaal voor een week ruwvoer dat hij kan en mag eten.

Door jkk is zijn lever slecht waardoor een zware allergie voor oa granen en hij maakt te weinig speeksel aan. Hierdoor mag hij alleen ruwvoer hebben dat niet in contact is geweest met stro en alleen heel fijn en zacht kan hij wegkrijgen. Foeragehandelaar en ik zijn al maanden bezig om geschikt ruwvoer te vinden of te maken. Alleen door de regen vand e zomer en de droogte nu is er domweg in een heel grote straal niks te vinden dat hij weggekauwd krijgt. Daarnaast heeft hij IR en Pssm met klachten.

Maandag dus de dierenarts gebeld met het is klaar voor hem. Dierenarts kon pas dinsdag komen helaas. Maar ja hij vond hem klinisch te goed en slechte periode die eraan komt is geen reden voor euthenasie. Vandaag second opnion van een andere kliniek.

Deze dierenarts zegt zelf is hooguit nog een paar weken voor het lijden wordt. Maar wil hem nu niet laten inslapen want klinisch nog te goed terwijl onderzoek van benen niet ging omdat het hem teveel pijn deed. Hij wilde alleen een nieuwe afspraak maken als ruwvoer op was en ik hem dus geen eten meer kan aanbieden.

En ik wil juist met alle natigheid die hij heeft gehad lijden voorkomen, ik wil hem niet dood hebben maar heb voor mijn gevoel geen keus meer. Omdat hij geen echt pardwaardig bestaan meer heeft langzaam aan ook al lijdt hij nog niet nu accuut heel erg. Dat is met een paar weken dus wel het geval. En dan ben ik eigenlijk al te laat. |(

Ik heb het topic eigenlijk vooral geopend om mijn gedachte op orde te krijgen. De keuze is al vreselijk om te moeten maken en op deze manier voel ik me bijna een moordenaar die koste wat kost een dier dood wil hebben. |( helaas heb ik al iets teveel ervaring met dieren laten inslapen en het is de ergste beslissing die je moet maken.

Moderatoropmerking:
TS heeft meerdere updates in het topic geplaatst, gelieve deze eerst te lezen. Ook staat er een moderatoropmerking op pagina 15, gelieve deze eerst te lezen voordat een reactie gegeven wordt. Alvast bedankt.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:24

Wat naar zeg :(:)
Ook heel rot dat je als baasje moet 'vechten' om je paard te laten inslapen. Alsof het al niet erg genoeg is..
Is de slager wellicht een optie? En dat hij dan niet geslacht wordt maar wel afgemaakt? (wat een rotwoord!)

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:25

Misschien komt het heel bruut over, is in dit geval slager geen optie?
Geen idee of ze wel eens dieren doden als een vorm van euthanasie?

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:25

Wat een klote beslissing om.te nemen.. Denk wel dat je verhaal zo lezende dat het de enige juiste is.. Als de DA niet wil meewerken.. Is slachten dan een optie??

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:26

wat vervelend voor je. Ik vind zelf altijd dat de keuze al moeilijk genoeg is. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, bij een andere kliniek wilde ze toen wel inslapen. Kan je niet nog een keer met dierenarts van de second opion praten?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:30

Vervelend dat de dierenarts niet mee wil werken, het is toch je eigen keuze om er een eind aan te maken? Als jij betaald is het toch prima?
Maar zo werkt het schijnbaar niet meer.

Is de slager dan geen optie idd? Het is wel een iets ander en minder "net" einde, maar het gebeurt wel zonder veel vragen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:30

Wat bizar dat de dierenarts niet mee wil werken. Je klinkt als een lieve, zorgzame eigenaar die goed begrijpt wat hij nodig heeft. Ik zou doorzoeken naar een andere dierenarts die het wel wil doen. Kan me voorstellen dat je hem niet meer mee wil slepen naar de slager. Sterkte!

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:31

Jeetje, ik wist niet dat dierenartsen er zo moeilijk over deden? Ik ken gevallen waar de paarden er nog veel beter aan toe waren :o die echt niet zomaar ingeslapen zijn trouwens! Juist om lijden te voorkomen!

Als ik dit zo lees, zou ik het ook genoeg vinden. En ik denk dat jij als eigenaar dat gewoon lekker zelf mag bepalen.. Vreselijk als je eenmaal de keuze hebt gemaakt en je dierenarts niet mee wilt werken!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:34

Wat naar dat je zoveel moeite moet doen voor iets wat toch al zo vreselijk moeilijk is..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 19:34

Veel meer klinieken dan deze twee die in ieder geval hun vak verstaan zijn er niet in de buurt, beide klinieken kennen hem ook en weten van zijn enorme lijst met mankementen. En bij deze twee weet ik dat inslapen op een rustige en fijne manier gebeurd.

Slager is voor mij geen optie om meerdere redenen. Niet slachtverklaring maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Het aanblik en ik wil er zelf bij zijn. Dat kan ik bij een slachthuis niet aan. Zijn vriendje wil ik de kans geven afscheid te nemen. En geen vervoer, en trailer is voor longen en benen ook niet echt fijn.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:35

Je neemt die beslissing niet voor niets. Jij kent je paard het beste en het is heel eerlijk van je dat je hem op tijd laat gaan. Mi kun je een paard niet te vroeg laten gaan, wel te laat.

Ik ga ervan uit dat een andere dierenarts hier wel in mee gaat.

Sterkte

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:35

Ik weet dat meneer van de slagerij in Nijkerk ook wel paarden" schiet" die vervolgens niet geslacht worden. Ontzettend fijne man. Heel veel respect voor paarden. Misschien zou je contact met hen op kunnen nemen om te vragen naar je opties. .. Heel veel sterkte met dezerot situatie. .

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:35

Raar verhaal.. alsof die DA bepaald wanneer het genoeg is.. :x

Jij kent je paard het beste, en ik begrijp héél goed dat je hem een lijdensweg wilt besparen..!
Ik zou een andere DA bellen en hem het verhaal uitleggen.. grote kans dat deze wél met je mee wit werken..

Voor nu wil ik je alvast sterkte wensen.. :(:)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:37

Mayasfrenk schreef:
Ik weet dat meneer van de slagerij in Nijkerk ook wel paarden" schiet" die vervolgens niet geslacht worden. Ontzettend fijne man. Heel veel respect voor paarden. Misschien zou je contact met hen op kunnen nemen om te vragen naar je opties. .. Heel veel sterkte met dezerot situatie. .



Hier heb ik inderdaad ook 'goede' verhalen over gehoord.

Heel veel sterkte, knap dat je dit voor je paard kan beslissen! Ik hoop dat je een arts vind die je hierin wil helpen.

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:38

Jeetje als je je verhaal zo leest heb je meerdere punten waarop inslapen een logische stap zou kunnen zijn. Ze worden bij wijze van "voor minder" ingeslapen.
En een andere DA ? Want begrijp niet helemaal of alleen je eigen da praktijk of ook een ander nee zegt?

Edit beide dus :(

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:40

Heel apart dat de Da die je jarenlang hebt (neem ik voor het gemak aan), die dus alle kwalen van het paard kent, je niet wilt hebben.

Wij hebben dat eens met een hond gehad, toen heeft mijn moeder tegen de da gezegd dat hij dan vanaf dat moment eigenaar is van de hond. Toen kon opeens wel direct de hond ingeslapen worden. :Y)

Ik zou contact opnemen met dierenartsen die de landbouwdieren doen, mogelijk dat je daar meer succes bij hebt als je het uitlegt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:43

Welke regio zit je?
Zit er in je regio nergens een paarden-pensioen? Die weten meestal wel welke DA's paarden die 'op' zijn gewoon herkennen en helpen. En ze kunnen je ook vertellen welke DA's dat dan ook nog netjes doen.

Anoniem

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:46

Vraag me af welke kliniek dit weigert al heb ik een vermoeden.
Er zijn meer prettige artsen in jouw omgeving. Zou een ander contacteren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 19:47

Ibbel ik kan daar eens naar gaan bellen. Al zit hier niet veel of niets in de buurt helaas. Al heb ik liever een bekende dierenarts maar ja als die niet willen meewerken. Morgen vroeg ga ik hoe dan ook weer terug bellen naar de dierenarts die vandaag geweest is dat het geen twee maar nog een week eten is.

Gekke is ook nog dat da twee zegt als ik hem maandag zo benauwd had aangetroffen had ik hem laten inslapen. -O- ja dat wil ik dus voorkomen dat het nog eens gebeurd. |(

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:48

Heb je de dierenarts erbij gehad die alle ziekten vastgesteld heeft? Want dan verbaasd het mij.

Mijn pony zag er klinisch volledig in orde uit toen ik haar liet gaan. Dierenarts had paar weken ervoor de diagnose uitgesproken en niet verwacht dat ik hem zo snel zou bellen om haar te laten gaan. Maar hij had al wel gezegd dat ze niet behandeld kon worden. En na het eerste spuitje was duidelijk dat ik geen weken meer had moeten wachten. Maar ervoor zag je klinisch weinig, een andere dierenarts had haar vast nog gezond verklaard. Het is dat wij wisten wat er mis was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:49

Ja, een dierenarts niet meekrijgen om je paard in te laten slapen heb ik vorig jaar voor het eerst meegemaakt, het is te bizar voor woorden. Tinker was echt kapot van binnen, had duidelijke gedragsverandering, eigenaresse maakte de knappe keuze om de merrie verdere lijden te besparen, maar daar wilde de da niets van weten...

Ik zou idd ook kijken naar andere dierenartsen in je omgeving. Behalve klinieken, zijn er vast ook wel kleinere dierenartsen in je omgeving.

Edit: ben wel benieuwd welke kliniek het is trouwens.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 19:50

Ja beide klinieken zijn bekend met zijn ellende en beiden hebben al eens op het punt gestaan langer geleden hem in te slapen omdat hij zo slecht was. Alleen door heel veel aanpassingen in voeding en huisvesting waar ik zelf bijna aan onderdoor ga vanwege de zwaarte van de zorg en financieel (wat met liefde is gedaan en zou ik nu nog doen als het fair zou zijn) heeft hij het nog zo lang volgehouden tegen ieders verbazing in.

Hier gaat het ook om een keiharde tinker die door zijn hardheid voor zichzelf ook zo lang heeft volgehouden.

Ik ga alleen geen namen van klinieken geven ik respecteer hun keuze alleen maakt het voor mij heel erg moeilijk omdat het tegen mijn gevoel ingaat. En ik begrijp het niet als je al toegeeft dat het kwestie is van weken nog, -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:53

Ik zou nogmaals bellen en dan niet eens over het voer beginnen want het is natuurlijk belachelijk dat je mag bellen als dat op is, dat gaat nergens over. Gewoon aangeven dat jij het genoeg vind, ziet dat je paard op is en dat het klaar is, dat je niet wil dat het verder lijden word en dat hij of zelf komt om ' het te doen' of dat je een ander gaat bellen omdat t zo niet meer gaat. Jij kent je paard het best en als een dierenarts weigert om een kul reden als dit, dat het voer nog niet op is en je paard klinisch te goed terwijl hij zijn geschiedenis kent dan zou ik een ander zoeken, waarom zou het eerst lijden moeten worden terwijl er geen kans meer op verbetering is?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:56

En een koeienDA? Die zijn meestal wat nuchterder in dit soort zaken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 19:57

Ik snap het ook niet. Alleen omdat er een op het oog klinisch ok paard staat waarvan hart en longen goed werken als er geen mist is. Ga morgen weer bellen over het eten, tweede dierenarts wil referentie punt hebben. Vandaar de periode tot ruwvoer op is Alleen heeft hij hem een tijd geleden gezien na ongewenst bezoek op de wei waarbij zijn artrose benen extra naar de kl ote holpen zijn. En hij hem het weekend over wilde halen om hem nog een kans te geven het te boven te komen, en hij zag de achteruitgang ook.