Achterhand trainen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 11:51

Hoi hoi, ik heb een merrie van 6 jaar met een goede achterhand van zichzelf. Ze weet of wilt hem niet gebruiken das het probleem. Ik rijd veel tempowisselingen en volte openen sluiten en andere oefeningen. Ik zie nog geen resultaat, nou moet ik wel zeggen doordat ik thuis ook druk ben kom ik soms niet toe aan 3x p week rijden. Longeren doe ik even niet meer want dat heeft naar mijn insziens geen nut. Mijn vraag is nu moet ik meer geduld hebben (zijn nu een maandje zo bezig ongeveer) of doe ik toch iets fout? We hebben wel les en heb mijn vorige paard al helemaal bergopwaarts gehad maar dit paard is korter gebouwd en heeft denk ik daardoor de neiging meer op de voorhand te vallen. Schouderbinnenwaarts etc. Kan helpen maar die oefeningen ken ik zelf niet. Wijken wel. Heb tot L gereden zeg maar met oude paard. Ze kan ook sloom zijn soms maar in deze tijd meestal niet. In de galop is het het ergste met hangen, ik houd mijn handen op de plek en los en probeer erachteraan te rijden. Heb al gedacht misschien juist terug te rijden in galop ipv vooruit of ruimer. Mijn oude paard had van nature niet zo een sterke achterhand maar was stuk langer en had het idee dat ik het bij hem sneller voor elkaar had. Ene paard is het andere niet. Dus is het een geduld kwestie of doe ik iets fout?


Anoniem

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:57

Sowieso denk ik dat je geduld moet hebben. Maar ik snap je verhaal niet zo goed, dus wellicht is het de moeite om eens een filmpje te laten zien. Ze hangt dus erg in je hand? Dan wil ik graag weten hoe je haar aan de voorkant rijdt. Hoe wil je haar op de achterhand krijgen, door haar aan de voorkant te 'liften'?

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:24

Je bent nu een maandje bezig... rijdt meestal geen 3x per week en longeert niet.
Dan heb je nu max 10 geoefend; en dat is nu eenmaal niet veel.
Dus kun je nog niet veel voorruitgang verwachten, helemaal als het paard er moeite mee heeft.

Juist wel gaan longeren, zodat het paard onbelast kan leren zijn achterhand te gaan gebruiken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 15:08

Ik lift haar niet ik doe verder niks met mijn handen als ze op de plek houden. Buiten teugel eraan en binnen normaal contact. Ja zou longeren goed zijn? Zat ook al te twijfelen hoor maar misschien dan niet heel laag instellen maar beetje middenweg tussen laag hoog zeg maar.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:10

Ik vind longeren soms een enorme aanvulling, soms ook niet. Op wat voor manier longeer je?

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 15:27

Eerst met bijzet en toen hele tijd naakt haha. Had hey idee dat met bijzet geen aanvulling gaf. Misschien ze aan pessoa laten wennen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:42

Pessoa vind ik ondingen. Wat je van voor gebruikt maakt niet eens zo enorm veel uit, gaat er om dat je het paard flink aan het werk zet dmv tempowisselingen. Rondjes lopen aan een touwtje, al dan niet met een hulpmiddel heeft inderdaad weinig effect.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:37

handen op de plek houden is op zich niet voldoende, zelf eigenlijk gedeeltelijk verkeerd, je moet een meegaande hand hebben en dat is iets heel anders dan enkel op zijn plek houden want dat werkt eigenlijk storend.

ZarankaII schreef:
Ik lift haar niet ik doe verder niks met mijn handen als ze op de plek houden. Buiten teugel eraan en binnen normaal contact. Ja zou longeren goed zijn? Zat ook al te twijfelen hoor maar misschien dan niet heel laag instellen maar beetje middenweg tussen laag hoog zeg maar.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


Pura_Pasion
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-10-16

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:25

Is ze medisch wel in orde?
Misschien wilt ze wel, maar kan het niet door bijvoorbeeld spieren?

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:38

Een maand de achterhand trainen is veel te kort om al resultaat te zien. Daar kun je gerust een half jaar voor uit trekken, voordat je echt resultaat zult gaan zien en merken.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:58

Ik rij sinds augustus een merrie en zij gaat ook snel op de voorhand hangen.
Mijn vraag is; waarom is longeren naar jou idee onzin?

Gisteren tijdens het longeren heb ik echt verschil gezien, we longeren haar met touwtjes maar deze had ik zelf altijd wat langer staan zodat ze makkelijk kon zakken. Mij werd toen verteld dat ik ze juist wat korter moest zetten zodat ze haar rug en achterhand meer zou gaan gebruiken omdat ze dan los moet gaan laten aan de voorkant.
Dit vond ze heel moeilijk maar ik zag echt verschil, ze ging ineens veel beter over haar rug lopen en werd van achteren veel actiever.
Dus dat is een tip en wat ook goed kan werken is tijdens het longeren werken met balkjes. Hierbij moeten ze de achterhand ook meer gaan gebruiken.

Daarnaast ben je nog veel te korte bezig om echt resultaat te zien, dit heet tijd nodig en de spieren moeten zich ook gaan ontwikkelen, dit is niet binnen 4 weken gebeurt.

Zoals Jolien al zegt ben ik ook benieuwd naar een filmpje.
Ik volg even mee! :)

Succes!

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 08:48

Dit is wel een iets ouder filmpje ze groeit al wel iets. Hier zat ik er na bevalling 2e keer op dus nog niet op mijn balans Letten hihi

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:16

Laat maar zien als je wilt, ben wel benieuwd :).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:04

Ik zie geen filmpje, dat was denk ik wel de bedoeling wat ik uit je tekst begrijp :)

welmoedz

Berichten: 1554
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:21

neem les in longeren met dubbele lijnen, dat is een hele mooie aanvulling op rijden!

:)

EstherBelle

Berichten: 47
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: boxmeer

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:35

Ik volg ook even mee.
Ben met mijn paardje ook bezig met het trainen van de achter hand. Ik vind het fijn om met balkjes te werken. Dit aan de longeerlijn en onder het zadel. Ook ga ik regelmatig het boys in waar ik dan heuveltjes ga rijden.

Ben erg benieuwd wat andere nog meer doen.

When you give it your all, you've already won.

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 07:02

EstherBelle schreef:
Ik volg ook even mee.
Ben met mijn paardje ook bezig met het trainen van de achter hand. Ik vind het fijn om met balkjes te werken. Dit aan de longeerlijn en onder het zadel. Ook ga ik regelmatig het boys in waar ik dan heuveltjes ga rijden.

Ben erg benieuwd wat andere nog meer doen.


Dat wilde ik net zeggen, balkjes lopen! En zoals al eerder gezegd, veel tempowisselingen en (schijn)overgangen gaan rijden. Dat zijn allerlei oefeningen om de achterhand te activeren.
En tijdens het longeren, ook die tempowisselingen maken, eigenlijk proberen in ieder rondje een overgang of tempowisseling plaats te laten vinden. Je zou haar ook balkjes kunnen laten lopen aan de longeerlijn, zou houd je het ook interessant voor je paard (en jezelf).
Aangezien je zelf ook beschrijft dat ze gaat hangen in de galop, het heeft geen zin om haar alleen maar voorwaarts te rijden, ook hier zijn die tempowisselingen zo belangrijk. Dus naar voren, en weer terug en weer naar voren. En ook dan: rijd korte stukken en meerdere stukken galop en schakel terug naar de draf als ze goed aanvoelt.
Naar het filmpje ben ik trouwens nu ook wel benieuwd... Het beschrijven van je probleem zegt uiteraard maar zoveel. Ik hoop dat je aan de slag kunt met de tips die al gegeven zijn, succes!

"Every horse is good for something..."
Pip, Bealfire, Nicky, Quint & Skype...

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Achterhand trainen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:58

Ik kan het fout hebben hoor, maar ik zag een keer in een video dat bergopwaarts tegen een berg galloperen goed is voor t trainen van de achterhand.. :D

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 18:03

AndreaFrans1 schreef:
Ik kan het fout hebben hoor, maar ik zag een keer in een video dat bergopwaarts tegen een berg galloperen goed is voor t trainen van de achterhand.. :D


Klopt!
Is hier ook iemand dat, dat noemde.
Al moet je die mogelijkheid wel hebben :')

EstherBelle

Berichten: 47
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 05:44

PrimaDonna_ schreef:
AndreaFrans1 schreef:
Ik kan het fout hebben hoor, maar ik zag een keer in een video dat bergopwaarts tegen een berg galloperen goed is voor t trainen van de achterhand.. :D


Klopt!
Is hier ook iemand dat, dat noemde.
Al moet je die mogelijkheid wel hebben :')


Gewoon in stap heeft het ook al effect ;)
als ik op stal weg stap rijd ik direct een bos in. hier zijn wel veel heuveltjes maar niet zodanig dat je echt in galop naar boven kunt.
Ook merk ik bij mijn paardje dat door de waterbak rijden fijn is om de achterhand te trainen. (moet het natuurlijk niet te koud zijn ;))

When you give it your all, you've already won.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:06

@TS; ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat met trainen? Merk je al verschil na onze tips..?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers