een goede zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 16:17

Hallo bokkers,
Ik hou me de laatste tijd bezig met mijn zit.
Ik houd mijn ellebogen niet bij mijn ligaam.
IK probeer te oefenen om dat wel te doen maar hebben jullie nog tips hoe ik dat kan doen??
Alvast bedankt!


prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:18

Oefenen, oefenen oefenen....
Er net zo lang op blijven letten en het doen tot het automatisme word om je armen daar te houden.

Vraag ook of je instructrice je er mee wil helpen :)

I am because you were

Eline_Lady
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Creil

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:27

Met een spiegel en instructeur rijden - het duurt wel 1000 x eerdat het gewenning wordt, maar zo word je er wel vaakst mee geconfronteerd. Succes!

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:34

Heb je je teugels niet te kort?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl


faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:38

Een zitles volgen ,
Ik weet niet in welk deel van nl je woont , maar ik kan je een les van roos dyson zeker aanraden , of een lesje op de paardrijsimulator joker ! Je komt jezelf echt zwaar tegen op dat ding zeg ! Pfff ik galoppeerde gewoon achteruit }:0

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:41

Lisanne thomas heeft een boek over houding, zit en balans. Erg leerzaam boek met goede oefeningen die je ook zonder paard kan doen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:48

Je kan eens aan je instructrice vragen of je een les met een stok achter je ellebogen mag rijden. Dat heeft mij heel erg verbeterd en doe ik nu soms nog. Het is wel belangrijk dat je dan een braaf paard hebt die er niet zomaar vandoor gaat.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 16:49

Kimmie25501 schreef:
Je kan eens aan je instructrice vragen of je een les met een stok achter je ellebogen mag rijden. Dat heeft mij heel erg verbeterd en doe ik nu soms nog. Het is wel belangrijk dat je dan een braaf paard hebt die er niet zomaar vandoor gaat.


Ik snap die met de sok niet?
Hoe heb je dat gedaan?

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:00

Dan kreeg ik een stok achter mijn beide ellebogen. Die zorgde ervoor dat ik gedwongen werd om recht te zitten. Helaas kan ik even geen foto vinden, maar ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:48

Als je je ellebogen goed wilt dragen dan zul je je nek en schouders moeten ontspannen, anders lukt dat niet. Je kunt dus niet alléén aan je ellebogen werken

Bejaarde bokkers weten meer

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:54

Kimmie25501 schreef:
Dan kreeg ik een stok achter mijn beide ellebogen. Die zorgde ervoor dat ik gedwongen werd om recht te zitten. Helaas kan ik even geen foto vinden, maar ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.


Je hebt hier voortaan ook speciale dingen voor, waarmee je je armen recht naast je lichaam kan houden (weet niet hoe het heet)

[o]

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:57

Lonneke2001 schreef:
Kimmie25501 schreef:
Dan kreeg ik een stok achter mijn beide ellebogen. Die zorgde ervoor dat ik gedwongen werd om recht te zitten. Helaas kan ik even geen foto vinden, maar ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.


Je hebt hier voortaan ook speciale dingen voor, waarmee je je armen recht naast je lichaam kan houden (weet niet hoe het heet)


Mijn idee is dit super slecht, stokstijf in een houding gaan zitten werkt het goed rijden alleen maar tegen.
Neem eens zitles bij een echt goede instructeur (klassieke dressuur bijv.)

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:14

Azmay schreef:
Lonneke2001 schreef:
Je hebt hier voortaan ook speciale dingen voor, waarmee je je armen recht naast je lichaam kan houden (weet niet hoe het heet)


Mijn idee is dit super slecht, stokstijf in een houding gaan zitten werkt het goed rijden alleen maar tegen.
Neem eens zitles bij een echt goede instructeur (klassieke dressuur bijv.)


Het is ook niet dat ik er graag mee rij of zo, meer om in te haken op de stok die eerder werd genoemd, dat lijkt me al helemaal vervelend om mee te rijden :')

[o]

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:00

Lonneke2001 schreef:
Het is ook niet dat ik er graag mee rij of zo, meer om in te haken op de stok die eerder werd genoemd, dat lijkt me al helemaal vervelend om mee te rijden :')

Je begrijpt me niet, je moet niet in zon starre houding willen zitten. Als het zo aangeleerd word te zitten gaat de hele dynamiek en meegaandheid van de rijkunst verloren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:02

Maar die stok achter je rug is ook niet de juiste houding. Daarnaast blokkeer je je armen om ontspannen mee te kunnen veren met de paardenmond. Want de grootste fout die ruiters vaak maken, is dat ze de hand stil willen houden, maar dit is niet correct. De hand moet stil zijn ten opzichte van de paardenmond. Het paard beweegt met het hoofd, en daarbij is het de bedoeling dat je dus meebeweegt, zodat je een constante verbinding kunt houden. Het is dus van belang, dat je je schouders ontspant, en je ellebogen ontspannen langs je lichaam laat hangen. Vanuit daar maak je een rechte lijn van je arm, via de teugels, naar de mond.

Balou_Ivar
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-10-16

Re: een goede zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:05

Je kan ook oefenen als je niet op een paard zit, bijvoorbeeld gewoon een touwtje aan je deurklink maken. Als je je teugels te strak hebt, gaan je armen vaak automatisch mee naar voren, dus controleer dat zou ik zeggen;)
Ik heb mijn ellebogen vaak net iets voor mijn zij, wat naar mijn idee ook ver genoeg naar achteren is. Doe je je ellebogen te ver naar achteren, blokkeer je jezelf als het ware ook een beetje.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:08

Je moet weten waarom je zit niet goed of minder goed is.
Zoeken naar de oorzaak.
Vaak kan een goede instructeur je hierbij helpen idd! en dan bedoel ik echt een goede instructeur iemand met verstand van biomechanica van het menselijk en paarden lijf! Denk aan klassiek iemand of Centered Riding,
En dat met die stok is een heel dom idee. daar leer je helemaal niets mee en van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaby en 10 bezoekers