Luxe probleem.Meningen gevraagd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovemyhorse1
Berichten: 485
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: Aan de goeie kant van het water!!!

Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 14:27

Hallo allemaal

Ik zit met een luxe probleem waar ik niet uitkom.
Ik heb een dochter van bijna 10 die al bijna 5 jaar pony rijd.
Ze heeft 4,5 jaar gereden op een manege waar ze geleerd heeft met een pony om te gaan en erop te blijven zitten.
Eigenlijk dus maar een beetje rondhobbelen op een pony.
De laatste 2 jaar dat ze op die manege reed hadden ze een eigenwijze B-pony onder dr reet die sloeg naar andere ponies.
Ze kon die pony zeer goed baas en die pony deed niks bij haar.
Maar omdat mijn dochter te groot(ze is 1.50 meter groot) werd voor die pony en de manege op dat moment geen grote ponies beschikbaar hadden zijn we naar een kleinschalige stal bij ons in het dorp gegaan.
Nu rijdt ze daar al een half jaar en krijgt ze elke week een half uur prive-les op een grote D-pony.
Dit gaat super en ze wil verder met dressuur( dus niet heel de zomer naar het bos zoals bij de oude manege)
Nu kreeg ik vorige week van de eigenaresse te horen dat ze over 2 weken stopt door omstandigheden met lessen.
Ze heeft per 21 oktober heel haar complex verhuurd aan andere mensen.
De pony waar ze nu op rijdt is niet van de eigenaresse zelf maar zij huurt die pony van iemand.
Deze pony is een grote D-pony van 6 jaar oud.
Ze loopt braaf maar moet nog een hoop leren.
Ik heb gevraagd of ze kon informeren of deze pony te koop staat en of ik deze pony eventueel kon kopen.
Vanmiddag hoor ik of ze te koop staat.

Maar nu mijn probleem.
Mijn dochter mag een pony van mijn man hebben.
Ik ben het daar gedeeltelijk wel mee eens maar ik ben ook bang dat mijn dochter de verantwoordelijkheid niet aan kan.
Als ik een pony koop weet ik nog niet of ik deze op een manege ga zetten of dat ik een wei ga huren.
Als ik een wei ga huren dan zal mijn dochter toch echt na schooltijd de stal uit moeten doen,verzorgen en minimaal 3x per week rijden.
Ik voer de pony 's ochtends en zet deze op de wei.
Bij een manege wordt dit allemaal gedaan voor je.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden?
Wel of geen pony kopen?
Wat voor pony qua grootte?Ik zal de pony zelf bij gaan rijden en ik ben 1.70 groot.
Leeftijd van een pony?Ik heb 30 jaar lang paarden zadelmak gemaakt en ingereden dus mijn voorkeur zou uitgaan naar een jonge pony maar kan mijn dochter dat wel?
Op de manege stallen of een wei huren?

Ik hoop dat jullie meningen kunnen geven voor dit luxe probleem.
Ik noem het luxe want ik heb vroeger op die leeftijd nooit geen pony gekregen en mijn dochter krijgt die mogelijkheid wel.

Mocht dit onderwerp verkeerd staan dan aub naar goede topic verplaatsen.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:37

Een leuke manege of pensionstalling zal voor je dochter leuker zijn. Door leeftijdsgenootjes houden ze vaak ook meer interesse in de pony. Ook als je minder tijd hebt is het fijn als je vol pension kunt staan, maar niemand kan in je portemonnee kijken natuurlijk. Of je dochter het aan kan om daar iedere dag heen te gaan en veel vrije tijd op te offeren kun alleen jij bepalen.
Je dochter is al 1.50m, een grote D-pony of misschien zelfs kleine E zal goed passen, en dan kun jij er ook nog op. Ik zou voor een kind dat nog veel moet leren een wat meer ervaren pony kopen. Eentje waar ze serieus mee kan dressuren, maar ook een die braaf genoeg is voor een verkleedpartijtje.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:39

Je dochter is tien jaar oud? Ik zou wel voor een pony durven gaan, maar als moeder beseffen dat de zorg op jou neer zal komen en je dochter je daarmee helpt.

Anoniem

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:45

Ik zou ook kijken voor een leuke pensionstal in je omgeving, dan kan ze idd leuke dingen ook met andere meiden doen. En of ze de verantwoordelijkheid heeft, dat kun je alleen maar testen door het te doen :)

Ik zou voor een grote/stevige D of kleine E gaan die al wat kent, zodat ze er mooi van kan leren en leuke dingen mee kan doen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:54

Allereerst vraag ik me af of je dochter ook deze wens heeft? Een eigen pony is wel even wat anders dan elke week een half uurtje les natuurlijk.
Mocht zij dit dolgraag willen en je verwacht dat ze dat ook aankan en kan overzien hoeveel tijd erin gaat zitten dan super natuurlijk.

Ik zou alleen zelf zo'n jong kind niet met zoveel verplichting en verantwoordelijkheid willen belasten als wat je doet bij het huren van een weiland.
Als het kan zou ik zeker voor een gezellige pensionstal gaan die ook qua pensionklanten aansluit bij jouw dochter en jou.

De keuze voor wat voor pony zou ik in overleg bepalen met de instructrice en ook een beetje je dochter.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:56

Als jullie het financieel kunnen dragen en deels de verantwoordelijkheid op je nemen dan zou het zeker een idee kunnen zijn. Mits je dochter het natuurlijk wel echt ziet zitten, ook wanneer ze van haar roze wolk af komt als ze het nieuws hoort. Ik denk dat je over het algemeen genomen niet van een 10 jarig kan verwachten dat het haar verantwoordelijkheid wordt. Dus daar moet je denk ik wel heel bewust mee omgaan, het wordt niet zozeer "haar" pony maar meer "jullie" pony.

Ik weet niet hoe lang je dochter is maar als een D voor haar goed gaat en jij past er ook goed op zou ik in ieder geval niet kleiner gaan. Afhankelijk van haar lengte zou je natuurlijk wel groter kunnen gaan. Wat betreft leeftijd van de pony zou ik daar niet teveel waarde aan hechten. Het dier moet natuurlijk niet te oud zijn maar een 5 jarige kan in principe even geschikt zijn als een 10 jarige.

Wat voor mij wel een dingetje zou zijn, wat je zelf ook al wel aangeeft, is het niveau van de pony. Ik zou zelf nooit echt nooit kiezen voor een pony die "nog veel moet leren" in combinatie met een jong meisje die nog veel moet leren. Dat is leuk voor een halfuurtje per week niet voor eigen. Ze zal zoveel meer plezier halen uit een beestje die al verder opgeleid is met rijden. Dan kan ze voor zichzelf al gaan groeien is de dressuur in plaats van het dier nog half op moeten leiden. En specifiek antwoord op de vraag of je dochter het wel zou kunnen? Met begeleiding mogelijk wel maar zou je het daarom moeten doen? Ze zal veel meer hebben aan een pony die haar helpt met de basis in plaats van andersom. En samen groeien doen ze toch wel naarmate ze hoger dressuur wil gaan rijden.

Qua stalling zou ik 100% kiezen voor de plaats waar ze zo min mogelijk zelf hoeft te doen, dus een manage/pension. Als ze nu maar een halfuurtje per week met paarden bezig is dan is de overgang wel bizar groot. Wat ervoor kan zorgen dat ze het ineens allemaal niet zo grappig meer vindt. Het rijden en het poetsen, er überhaupt langere tijden en vaker naartoe gaan is zeker in het begin waarschijnlijk wel even genoeg voor haar. Stallen en wei mesten zou ik er niet ook nog is bij doen.

Daarnaast is een manage/pension zeker voor zo'n jonge meid 1000X gezelliger.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:02

Huren van een weiland lijkt mij met een jong kind niet echt een goed idee. Kinderen vinden ook het sociale van pensionstal/ manege heel leuk. En denk ook aan de winter, hoe lang blijft het kind gemotiveerd om voor de pony te zorgen, als het regent, waait, sneeuwt? Natuurlijk kan je ook zeggen dat dat erbij hoort, maar straks zit jij met de zorg voor de pony!

Een jonge pony die nog veel moet leren vind ik normaal gesproken een no-go voor een jong kind. Echter als jij hem/haar ook kan rijden en eventueel (als nodig) kan corrigeren, dan is het nog niet zo'n slecht idee. Dan zou ik er wel vanuit gaan dat je hem minstens 3x per week rijdt, zodat hij echt manieren houd. Anders is de lol er voor een kind snel vanaf denk ik.

Ook zou ik investeren in minstens 1 maar nog liever 2x een half uur privéles voor je dochter en de pony. Dus zij 2 maal lessen, jij 3x rijden in de week

Succes met de beslissing

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:05

Als ik in je schoenen zou staan? een brave D/E pony zoeken die al veel levenservaring heeft. Een veelzijdige en moedige pony die je dochter al het leuks kan laten doen. Springen, buitenrijden, wedstrijdjes, bonte avonden etc. En jij past er ook op voor een ritje.

En die dan stallen op een plaats waar een ervaren staleigenaar is en onder gezelschap van wat leeftijdsgenoten. Alleen op stal moeten zijn is niet leuk en niet helemaal veilig.

Jonge pony is een gok, en geloof me... een ongelukje of angst kan zowel bij pony als dochter uitlopen op een veel minder leuke samenwerking. Het is echt veel leuker als je werkelijk álles kan met je paard. dan dat je eerst moet 'werken' aan probleempjes.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:06

Wat zegt je moedergevoel, TS? Als ik lees dat je twijfelt, vraag ik me meteen af of dit komt omdat je niet zeker weet welke afwegingen je moet maken of doordat dit komt omdat je niet zeker weet hoe je dochter de zorg van een pony, zelfs met jouw hulp, zal trekken.

Als je het gevoel hebt dat het 'm niet wordt dan zou ik gewoon weer op zoek gaan naar een andere manege of stal waar ze kan rijden. Misschien biedt het leasen van een pony wel een uitkomst en anders houd je het lekker bij het lessen.
Maar mocht je het gevoel hebben dat het met de juiste zorg goedkomt (en hier mag je best kritisch over zijn naar mijn inziens) dan zou ik ervoor gaan. Desnoods met een andere, meer ervaren pony.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:06

Tango, bij een jonge pony gaat het me vaak nog niet eens om het leren, maar je wilt neit dat je kind er 5 keer af knikkert, want dan is de leukigheid er wel af :P Ik heb het vaak genoeg meegemaakt met lesklanten. Die denken een jonge( goedkope) pony te kopen, maar kinderen kunnen niet goed genoeg rijden, pony wordt onzeker en gaat het allemaal zelf wel uitzoeken. Resultaat: kinderen bang, pony onzeker.
Ik weet niet of deze te groot is, maar zoiets zou ik dan uitzoeken:
http://www.bokt.nl/markt/ad/425205/stoe ... und-e-pony

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:08

Ik zeg doen als je er zelf ook verstand van hebt. Een kind van 10 kan prima de basisverantwoording aan als er toezicht op is.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:08

Wat betreft de klik tussen die twee, die is er al (begrijp ik). Daar ligt het dus niet aan.
Over twee jaar zal je dochter naar het middelbaar onderwijs gaan. Heeft ze dan ook nog tijd om de pony te doen? Is het een mogelijkheid om de pony te leasen van de persoon waar hij nu ook van geleend wordt? Dus dat de huidige leaser jouw het telefoonnummer van de eigenaar geeft en dat je zelf een overeenkomst kunt sluiten?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:12

Indien je het geld hebt dan op een stal neerzetten. maar vraag eerst je dochter eens wat ze wil en maak haar goed duidelijk dat een groot gedeelte van de zorg ook voor haar rekening komt(ook al valt het wel mee) . Natuurlijk zal bijna elke 10 jarige een gat in de lucht springen maar ik weet uit eigen ervaring dat het naderhand nogal wat bijsturing behoeft. Het mooiste is wanneer je de dieren thuis hebt, zet je hem op een weiland dan moet je er nog eentje bij nemen en kost het gaan rijden veel meer tijd.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:13

Mijn dochter heeft een pony en die staat aan huis. Samen met mijn paard, onze shet en een pensionpaard. Ik weet niet of je de verzorging moet combineren met een baan maar ik ben altijd en dan ook altijd bezig, werk er namelijk ook nog 30 uur per week bij. Op een weide zetten en zelf alles doen, daar verkijk je je gauw op. Komt nog bij dat je een pony niet alleen kunt zetten. En je dochter is 10, hou er rekening mee dat zij qua verzorging helemaal anders tegenover staat. Deze verantwoording kun je niet aan je dochter overlaten want ze kan dit simpelweg niet overzien. Mijn dochter helpt wel maar niet iedere dag. Haar school gaat voor en het is van oudsher mijn hobby dus ik heb haar nooit iets verplicht. Wel gaat ze liefst rijden op de plaatselijke manege waar ze leeftijdsgenootjes treft. Samen rijden is ook gewoon veel leuker.

Dus in jouw geval zou ik de pony op pension zetten en dan kijken of er meer pony's staan van andere kinderen van haar leeftijd. Dat kan een pensionstal zijn of een manege die ook pensionstallen verhuurt.
Veel gezelliger voor je dochter en qua verzorging ook stukken makkelijker. Het sociale aspect geeft minstens net zoveel plezier als het hebben van een eigen pony.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:18

Joolien schreef:
Ik weet niet of deze te groot is, maar zoiets zou ik dan uitzoeken:
http://www.bokt.nl/markt/ad/425205/stoe ... und-e-pony


Bij 'geen beginnerspony' zou ik al afhaken eerlijkgezegd....

Ook al galoppeert/springt en zit ze de bokjes uit op de manege. Haar eerste pony zou bij mij echt een ervaren, brave alleskunner worden.

Ik ben zelf manege-juf en heb ook al een paar leuke ruitertjes in moeilijkheden zien komen toen de nieuwe eigen pony toch net iets te sterk/stout/fel bleek te zijn.
Als je wil kiezen voor de 'lespony' die je noemt. Ga dan ook even zijn werkritme na. Over het algemeen is manegewerk een goede energieverdeler. En ga na hoe hij is om ander terrein. Is het een idee om hem op proef te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 12-10-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:20

Lekker op pension of manege voor de sociale contacten, zowel voor je dochter als voor de pony. Probeer wel een pension te zoeken waarbij ze 's winters overdags weidegang hebben. Niet 24/7 in de stal of 2 uurtjes per dag in de paddock, daar wordt een (jonge) pony niet blij van en onder het zadel bij je dochter de overtollige energie eruit gooien en/of (stal)ondeugden ontwikkelen lijkt me ook niet handig. Sommige pensions bieden ook verenigingslessen en onderlinge wedstrijden aan, misschien ook leuk om naar te informeren!

Veel plezier met de voorbereidingen!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:25

ik zou sowieso voor een pensionstal gaan, om de ook al eerder genoemde redenen. Is het geen mogelijkheid om de pony te leasen?

Mocht jezelf ook willen rijden vraag ik mij af of je ook op een D-pony past? Samen pony delen levert een hele andere dynamiek op dan wanneer de pony alleen voor je dochter is. Stel duidelijke onderlinge afspraken en zet een schema op. Dan is het voor dochter ook duidelijk wat haar verantwoordelijkheid is.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:27

Mijn dochter was tien toen ze haar eerste pony kocht, ja zelf gekocht van haar spaargeld ;-)
Een onbeleerde drie jarige. Stond bij ons aan huis, al heel snel kwam er een shet bij, want alleen is niks.
Ze heeft hem samen met een oudere vriendin zadeldak gemaakt en ingereden. Ze deed heel veel zelf en ik heb geholpen en gereden waar nodig. Maar pfew, nooit meer een groene pony met een relatief groen kind. Pony hebben we twee jaar later geruild voor een 10 jarige kleine E. Dat was een super match, heel veel prijzen gehaald, enorm veel plezier. Ze heeft hem nu nog steeds en mag lekker van zijn pensioen genieten. Is nu 21. Wordt twee maal per week gereden en regelmatig een buitenritje. Daarnaast heeft ze nu een jonge, zelf zadelmak gemaakte Jazz merrie. En mams mag nog steeds helpen ;-)
Mijn mening: een wat oudere, ervaren E pony. En op een manege/pensionstalling zetten. Vermits je dochter het heel graag wilt!

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:38

Omdat dit geen rijtechnische discussie is verplaats ik je topic naar PP.

RT-D --> PP

langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:48

ik zou wel een pony kopen, inderdaad ( als het kan) wel op een stal of manege, als er dan iets is kan je het altijd nog even wat advies vragen van één van je stalgenoten. zelf heb ik op mijn twaalfde een paard gekregen van mijn ouders, dat paard was dan van mij en mijn vader. ik denk dat ik er heel veel van heb geleerd ook qwa verantwoordelijkheid. met de middelbare school vond ik het ook erg goed te combineren.

ik heb mijn paard trouwens gehad tot het begin van 4 havo

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:03

De verantwoordelijkheid kun je nog niet geheel bij je dochter neerleggen lijkt me.
Zou voor een betrouwbare pony gaan en die op een pensionstal zettenwaar ze ook kan lessen.
Het rijden op een manege en eigen pony is in mijn ogen niet vergelijkbaar. Daarbij zal je dochter wellicht niet iedere dag naar de pony willen. Vriendinnen en activiteiten zijn ook belangrijk.
Zou het heel goed met het gezin bespreken (heb je bv andere kinderen die ook aandacht nodig hebben) en vertel haar goed wat het inhoudt.
Voor je dochter een geweldige kant, ben benieuwd wat het wordt.
(Moeder van paardengekkedochter van 8)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:10

Ik kreeg nog vroeger dan je dochter een eigen pony en die stond op een manege. Een manege is veel leuker dan een wei of pensionstal omdat ze dan met leeftijdsgenootjes vanalles kan ondernemen. Toen ik 11? was zijn we naar een andere stal gegaan waar ik de enige "jonge" ruiter was met een eigen paard en dat was echt niet leuk. Allemaal volwassenen die toch niet naar je luisteren. Daarna zijn we op een prive stal gaan staan en ook daar was ik weer de "jongste" en de enige. Nu staan de paarden thuis en doe ik niks meer met anderen en paarden wat ik wel jammer vind.
Kortom, als je de mogelijkheid hebt zou ik een stal waar leeftijdsgenootjes zijn zeker overwegen. En wat betreft verantwoordelijkheid... De pony die ik als 10 jarige kreeg heb ik nog steeds ;) als dit is wat je dochter zelf ook wilt zal ze er zelf ook een beetje voor moeten gaan. Denk dat je dit zelf het beste kunt inschatten want wij kennen je dochter natuurlijk niet :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:16

Rare vraag vind ik dit, het gaat meer over jouw huwelijk dan over de pony en je dochter

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:26

Eerlijk gezegd vind ik dat je op de leeftijd van he dochter nog niet de verantwoordelijkheid bij haar kan leggen. Ze is echt nog te jong om 7 dagen per week de stal van de pony te moeten mesten etc . Buiten dat dit op die leeftijd ook best een zware lichamelijke belasting is.
Ze moet ook tijd hebben om met vriendinnen af te spreken etc.
En vooral op die leeftijd is het ook fijn als ze het op een stal samen met andere meiden kan doen.
Een pony op die leeftijd kan prima dat ze verplicht zoveel dagen in de week iets ermee moet doen ook. Maar de verantwoording voor voeren, mesten etc zal voor zeker 90% bij jou of je man liggen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:37

Als je nu al twijfelt of het wel een geschikte dier is en het soort stalling, waarom heb je dan eigenlijk gevraagd of het dier te koop is en of je het kan gaan kopen?

Eerst maar eens nagaan wat je precies wilt en wat je verwacht van jouw dochter en of ze het wel ziet zitten.

Ik heb helaas maar al te vaak meegemaakt dat dochterlief het toch wat teveel vind om elke dag verantwoordelijk te zijn voor de pony en het dagelijkse uitmesten niet leuk meer vind.....en dan ging het hier om een meisje van 13.

Dus je moet zelf ook actief meehelpen en meedraaien in de verzorging en onderhoud van het dier, wil je dat wel?