Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 10:39

www.1limburg.nl
Ingezonden door Bitchy
Afbeelding
Foto door Amanda



De centrale keuring van trekpaarden van het KVTH in Limburg zondag is afgelast. Directe aanleiding is een brief waarin de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) dreigt met een boete van 15.000 euro bij het schenden van het coupeerverbod. De NVWA constateerde eerder dit jaar tijdens tentoonstellingen dat bij een aantal trekpaarden de staart is gecoupeerd, zonder dat daarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat. "Dit is een verboden ingreep", schrijft de NVWA aan de Koninklijke Vereniging het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger (KVTH).

De NVWA, die sinds kort streng controleert op het coupeerverbod, schrijft dat bij het signaleren van een overtreding tijdens keuringen een boete wordt opgelegd van 15.000 euro. Na vijf overtredingen kunnen andere juridische maatregelen volgen, zo staat in de brief.

Gerelateerd bericht:
[VN] Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

*Update 12 oktober*
Ook de Centrale Trekpaardenkeuringen in Gelderland en Noord-Brabant zijn afgelast wegens onvoorziene omstandigheden. Het KVTH geeft aan zo snel mogelijk met een nieuwe datum te komen. Meer informatie staat op de website van het KVTH.

*Update 13 oktober*
De KVTH publiceerde vandaag de volgende tekst in de Nieuwsbrief van oktober.

Coupeerbeleid
Het bestuur van de K.V.T.H. is onlangs geconfronteerd met een brief vanuit de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (N.V.W.A.) aangaande het coupeerbeleid. Middels deze brief is kenbaar gemaakt, dat er een “last onder dwangsom” aan onze vereniging is opgelegd voor het toelaten van gecoupeerde
trekpaarden, zonder medische noodzaak, op evenementen, die door de K.V.T.H. worden georganiseerd.
Sinds 2001 is het in Nederland verboden om paarden te couperen. De K.V.T.H. respecteert deze wetgeving en heeft in 2001 ook bestuurlijke maatregelen getroffen om gecoupeerde paarden te weigeren op keuringen en andere evenementen van de K.V.T.H.
In 2002 hebben zich echter ontwikkelingen voorgedaan, waardoor de K.V.T.H. heeft moeten besluiten deze paarden, onder voorwaarden, wel toe te laten op keuringen en andere evenementen. In juni 2002 is er namelijk een uitspraak door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) gedaan, waarin is uitgesproken, dat het juridisch niet mogelijk is om paarden, die gecoupeerd zijn vanwege een medische noodzaak of legaal in een land waar het couperen wel is toegestaan, uit te sluiten van evenementen. Onze vereniging heeft destijds een communicatieplan opgesteld. Vanaf dat moment heeft de vereniging de fokkers jaarlijks verzocht te stoppen met het couperen en in meervoud gecommuniceerd, dat alleen gecoupeerde paarden onder strikte voorwaarden mogen deelnemen zoals uitsproken door het CBb.

Vanaf 2002 is er tussen het bestuur van de K.V.T.H. en een afvaardiging van het Ministerie meerdere malen overleg geweest om mogelijk tezamen tot een oplossing te komen, dit bleek echter juridisch niet haalbaar. In de tussenliggende jaren zijn er door de N.V.W.A. ook controles uitgevoerd. Op verschillende keuringen, jaarmarkten en evenementen zijn controles uitgevoerd op het toelaten van uitsluitend legaal gecoupeerde trekpaarden, hetgeen door de N.V.W.A. ook altijd is bevestigd en toegestaan.

In het voorjaar 2016 zijn er door de N.V.W.A. bij de K.V.T.H. verzoeken ingediend om af te wijken van het bestaande beleid, zoals geformuleerd in ons “communicatieplan ingrepenbesluit”. Destijds en nog steeds ontbreken hiervoor, voor zover bij onze vereniging bekend, de juridische middelen. Bij herhaling is door de K.V.T.H . aan de N.V.W.A. en het Ministerie gevraagd naar wetswijzigingen waarop de K.V.T.H. haar beleid kon aanpassen. Deze zijn tot op heden echter niet ontvangen. Het bestuur van de K.V.T.H. is dan ook zeer verbaasd en teleurgesteld in de melding van het N.V.W.A. om onze vereniging een ”last onder dwangsom” op te leggen van € 15.000,- per keuring om zodoende de K.V.T.H. tégen de huidige wetgeving in te laten handelen. De K.V.T.H. rest geen andere keuze dan tegen deze “last onder dwangsom” in beroep te gaan, welk traject ondertussen is gestart.
Aangezien een bezwaarprocedure het besluit om een “last onder dwangsom” op te leggen niet zou opschorten, is er voor de korte termijn ook een voorlopige voorziening aangevraagd bij de voorzieningenrechter. Wij verwachten hierover binnenkort meer duidelijkheid. In afwachting hiervan is er door het bestuur van de K.V.T.H. besloten om de centrale keuringen van de afdelingen Limburg, Gelderland en Noord-Brabant voorlopig uit te stellen. Het bestuur is namelijk van mening, dat de risico’s voor onze vereniging ondraaglijk zijn en acht het derhalve financieel onverantwoord om de keuringen doorgang te laten vinden, voordat er duidelijkheid is over een voorlopige voorziening.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:44

Hehe, zou er dan na tigduizend jaar eindelijk iets gaan veranderen.
Het is in elk geval een begin.

Supervixen

Berichten: 12818
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:44

Heel goed!!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:47

Maar ehm... dieren met een geldig medisch bewijs mogen niet worden uitgesloten toch?
Aangezien de meeste trekpaarden dat bewijs hebben is de dwangsom een wassen neus.

Maar blijkbaar is kvth er genoeg van geschrokken om de keuring af te lasten.
Beetje jammer. Ze zouden de keuring moeten laten doorgaan, maar dan alleen met langstaarten.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:50

Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:51

Daar zijn ze te laf voor, net als dat ze al jaren te laf zijn de staarten er aan te laten, omdat ze traditie nou eenmaal zegt dat het gecoupeerd hoort te zijn...

Goedgekeurd onderschrift :)

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:52

Hoppa! Eindelijk een partij die optreedt!

Wie weet zet het de fokkers aan het denken..

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

Bitchy
Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:56

Korte aanvulling: (http://www6.lexisnexis.com/publisher/En ... Em=&start=)

„We zijn een relatief kleine vereniging en kunnen zo’n financieel risico niet nemen”, reageert voorzitter Ton Reijnders van de afdeling Limburg van de KVTH. „Daarom is de keuring in Panningen afgelast.”
Bij het landelijke bestuur was niemand voor commentaar bereikbaar.

Ook het toelaten van paarden met afgehakte staarten is verboden, schrijft de NVWA.
De KVTH bestrijdt dit en schermt met jurisprudentie.
De vereniging kan beroep aantekenen tegen het besluit van de NVWA. Dat is volgens Reijnders inmiddels gebeurd.

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:57

Citaat:
Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.


Nee, die zijn op de vingers van 1 hand te tellen in heel Europa denk ik.


Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:01

salome schreef:
Citaat:
Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.


Nee, die zijn op de vingers van 1 hand te tellen in heel Europa denk ik.

Ik denk iets meer. Ik ken er twee (warmbloeden). Maar uitzonderlijk is het zeker en ik zie ook beslist geen noodzaak tot preventief couperen.

Goede zaak dus deze controle!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:04

ik ken er 1, een QH hengst die vanwege een ongelukje op transport naar NL zijn staart eraf moest....
Verder ook geen ander paard..
Blij dat ze op gaan treden, althans een 1e poging....

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:10

Kuggur schreef:
Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.

Wij hebben toevallig 2 honden gehad die voor het coupeerverbod bij honden hun staart eraf hadden. Daarna 1 hond die na het coupeerverbod zonder staart moest leven (en ook toevallig bij een ras waar dit vroeger "hoorde"), omdat ze een knik in haar staart had. Ik heb als verzorgpony een pony gekend die met een erg scheve en half verlamde staart liep, waardoor ze die telkens natplaste en ook haar benen geïrriteerd maakte. Ik heb vaak gedacht dat ze beter af zou zijn geweest zonder staart. Het kan dus wel degelijk dat er bij zowel honden als paarden met een geldige medische reden vlak na de geboorte of verder in het leven een staart gecoupeerd moet worden.

Not all those who wander are lost.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:19

Maanoogje schreef:
Kuggur schreef:
Die uitzondering voor medische redenen zou onmiddelijk afgeschaft moeten worden.
Hoeveel paarden buiten de trekpaardenrassen ken je die door een ongeluk/ziekte hun staart zijn verloren?
Ik ken er niet één.

Wij hebben toevallig 2 honden gehad die voor het coupeerverbod bij honden hun staart eraf hadden. Daarna 1 hond die na het coupeerverbod zonder staart moest leven (en ook toevallig bij een ras waar dit vroeger "hoorde"), omdat ze een knik in haar staart had. Ik heb als verzorgpony een pony gekend die met een erg scheve en half verlamde staart liep, waardoor ze die telkens natplaste en ook haar benen geïrriteerd maakte. Ik heb vaak gedacht dat ze beter af zou zijn geweest zonder staart. Het kan dus wel degelijk dat er bij zowel honden als paarden met een geldige medische reden vlak na de geboorte of verder in het leven een staart gecoupeerd moet worden.


Niemand zal moeilik doen over een medische noodzaak. Dierenarts verklaring erbij.


Gewoon een tentoonstellingsverbod handhaven. Dat is er geen financiele grond meer om staarten te couperen. Want een paard met gecoupeerde staart levert niets meer op.

Blij dat het eindelijk eens wordt bekrachtigd.

Anoniem

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:26

Maar waarom niet gewoon door laten gaan, voor paarden met staart ?
Of zijn ze bang dat de gecoupeerde staarten alsnog aanwezig zullen zijn .

Ik ben sinds dit jaar geen lid meer van de KVTH onder andere omdat ze zelf geen verbod in durfden te stellen.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:27

Kan iemand mij vertellen hoe dat juridisch zit? Ik denk nu als leek: dan zet je toch als organisatie bij de ingang iemand neer en ontzeg je ieder gecoupeerd paard de toegang?

Of mag je als organisatie niet zelf weten wie er met de keuring mee mogen doen en wie niet? Kan iemand de organisatie zeg maar aanklagen omdat zijn paard niet mee mocht doen? Kan me dat haast niet voorstellen, als ik met mijn kat daar aankom kunnen ze ook tegen mij zeggen dat ik niet mee mag doen omdat hij geen trekpaard is toch?

Het komt op mij over (maar dat weet ik niet 100% zeker) dat het een kwestie is van niet willen. Met één nieuw regeltje (geen gecoupeerde staarten op de keuring) kan het gewoon doorgaan. Maar nu doen ze alsof ze geen keus hebben en worden gedwongen de keuring af te gelasten.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:41

Ze houden geen mensen/paarden meer over op de keuring als er gehandhaafd wordt want juist de paarden die altijd winnen hebben een gecoupeerde staart.

Vrees dat ook het gross van het bestuur en de organiserende vereniging paarden hebben zonder staart dus ze zullen ook wel geen zin meer hebben in een keuring waarin hun eigen dieren niet mee mogen doen.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:44

Hoppa, heel goed. Geen woorden maar daden, eindelijk.
Ik had een beetje dezelfde vragen en gevoelens erbij als arno.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:47

Ik kan het nergens terug vinden op de website van de KVTH. Het staat nog gewoon op de agenda?

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Bitchy
Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:50


assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:52

Je mag het als vereniging helemaal zelf weten en ze kunnen er dus zelf op controleren en handhaven. Ze kozen er tot nu toe alleen voor dat niet te doen.

Alleen is het mij nu niet helemaal duidelijk of de nvwa ook paarden met medische verklaring gaat beboeten of alleen degenen zonder. Ik dacht het laatste.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Centrale keuring KVTH afgelast na dreiging coupeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:55

Ze moeten gewoon eens daden gaan bewijzen.. Gewoon dieren vanaf nu echt niet meer toelaten.. Dat wat ze al een tijd terug zouden doen meen ik..
Maar gewoon dieren geboren vanaf 2017 gecoupeerd niet meer toelaten. Als ze allemaal staarten hebben, is de 1 niet beter dan de ander..... :roll:

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:13

Bitchy schreef:
Peelie schreef:
Ik kan het nergens terug vinden op de website van de KVTH. Het staat nog gewoon op de agenda?

http://www.kvth.nl/limburg/nieuws/belan ... ededeling-


Goede zaak dat er nu echt gehandhaafd gaat worden en KVTH: haal die foto's van staartloze paarden van jullie website.
Een paard met staart is toch veel mooier!

Als de KVTH niet anders meer publiceert dan staarten denkt over een tijdje niemand meer dat het zo hoort, ten trekpaard zonder staart.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:20

Der is een simpele oplossing die die ouwe eigewijze mannen niet willen nemen. Dat is gewoon geen paarden zonder staart toelaten. Maar daar zijn ze te trots voor.

Be happy eat a snackkie

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:53

speedfiets_2 schreef:
Der is een simpele oplossing die die ouwe eigewijze mannen niet willen nemen. Dat is gewoon geen paarden zonder staart toelaten. Maar daar zijn ze te trots voor.



het blijft gevoelig, mannen en lengte van lichaamsdelen!!

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:55

Idd keuring gewoon laten doorgaan voor paarden mét hun natuurlijke staart. Met nadruk op natuurlijk! Voordat er ineens allerlei extensions worden verzonnen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, bonnielau, GoogleAdsense, Kimberly520, kimwilliam, Lau07, Poety, Sanne_zepp, secricible, Zilkesteyn70 en 92 bezoekers