schrik bij galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 19:31

hallo,

ik zit namelijk met een klein probleempje..
ik ben 2 jaar geleden 4 keer in galop gevallen (in 1 les) door een bokken paard...
en nu zit ik nog altijd met het probleem dat ik schrik heb dat ik in de bocht ga uitschuiven met het paard...
aan de longe is geen optie want dan heb ik nog meer schrik...

iemand die weet hoe ik er van afgeraak

Alvast bedankt


Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:32

Veel kilometers maken. Oftewel gewoon doen onder begeleiding van een goede instructeur en een braaf paard. Langzaam opbouwen en vertrouwen krijgen in stap en draf en op een gegeven moment ook de galop meepakken.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 19:35

Thats_Me schreef:
Veel kilometers maken. Oftewel gewoon doen onder begeleiding van een goede instructeur en een braaf paard. Langzaam opbouwen en vertrouwen krijgen in stap en draf en op een gegeven moment ook de galop meepakken.



bedankt wat bedoel je met kilometers? :P
ik heb het probleem met 1 paard niet omdat ik die echt super hard vertrouw en daar rijd ik meestal op maar ik wil het probleem ook niet hebben bij andere paarden.. :/

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:38

Doe alsof...
Hoe vaak heb je in die tijd paarden/personen uit zien schuiven?

Het gaat dus eigenlijk altijd goed.
Dus doe alsof jij al die andere ruiters bent bij wie dat niet gebeurt... en dan kilometers maken

Bejaarde bokkers weten meer

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:39

d4rkhorse schreef:
Thats_Me schreef:
Veel kilometers maken. Oftewel gewoon doen onder begeleiding van een goede instructeur en een braaf paard. Langzaam opbouwen en vertrouwen krijgen in stap en draf en op een gegeven moment ook de galop meepakken.



bedankt wat bedoel je met kilometers? :P
ik heb het probleem met 1 paard niet omdat ik die echt super hard vertrouw en daar rijd ik meestal op maar ik wil het probleem ook niet hebben bij andere paarden.. :/

Ze bedoeld dat je gewoon ja, kilometers moet maken, veel moet rijden dus. Ik neem aan dat je op een manege rijdt, op welk niveau rijd je ongeveer?

Taken by the most beautiful horse <3

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 19:41

ik rijd bij de half gevorderde :) maar ik kan gevorderde aan maar die uren komen niet echt uit met m'n ouders hun werk daarom de halfgevorderde :)

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:43

Ik herken je probleem. Ik zit met hetzelfde namelijk. XD

Maar het is inderdaad veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Wat mij helpt is dat de instructie me gewoon mijn gang laat gaan. Pas als ik aangeef wanneer ik dat wil, ga ik ook en dan laat ze me ook gaan. Mits daar ruimte voor is, natuurlijk, maar dat geeft de meeste ontspanning.

Je voelt zelf wanneer je stappen of draven te saai vindt worden en een extra uitdaging wil. Wanneer je dat moment hebt, kan je een poging wagen met je instructie en dan is het eerst maar een half rondje, maakt niet uit, maar dan heb je wel weer het gevoel en dan kan je vandaar uit weer uitbreiden.:)

Succes en onthoudt: heb vooral plezier! :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 19:46

oke bedankt! ik vind het nogal genant omdat ik al 10 jaar rijd en dat ik dit probleem heb :D

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:46

d4rkhorse schreef:
ik rijd bij de half gevorderde :) maar ik kan gevorderde aan maar die uren komen niet echt uit met m'n ouders hun werk daarom de halfgevorderde :)


Met welk niveau is dat vergelijkbaar? B denk ik?
Weet je instructeur dit ook, dat je nog steeds bang bent? Zo niet, vertel dit dan, hij/zij kan je hiermee helpen. Daarbij is een goede instructeur ook echt heel belangrijk. Vind je de galop zelf ook moeilijk (als je op het brave paard zit)? Kun je netjes blijven zitten, zit je rechtop, houd je je benen vrij, heb je een goede houding en ontspan je je?

Taken by the most beautiful horse <3

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 19:48

Pebblea schreef:
d4rkhorse schreef:
ik rijd bij de half gevorderde :) maar ik kan gevorderde aan maar die uren komen niet echt uit met m'n ouders hun werk daarom de halfgevorderde :)


Met welk niveau is dat vergelijkbaar? B denk ik?
Weet je instructeur dit ook, dat je nog steeds bang bent? Zo niet, vertel dit dan, hij/zij kan je hiermee helpen. Daarbij is een goede instructeur ook echt heel belangrijk. Vind je de galop zelf ook moeilijk (als je op het brave paard zit)? Kun je netjes blijven zitten, zit je rechtop, houd je je benen vrij, heb je een goede houding en ontspan je je?


geen idee wat het is ik denk dat het in nederland anders is? :P
m'n lesgeefster weet het niet omdat ik het nog al genant vindt omdat ik al 10 jaar rijd ...
en op het paard dat ik vertrouw zit ik wel ontspannen zegt m'n lesgeefster :)

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:50

d4rkhorse schreef:
oke bedankt! ik vind het nogal genant omdat ik al 10 jaar rijd en dat ik dit probleem heb :D



Ik rijd nu 13 jaar en ben dus ook 'bang', dus het aantal rij-jaren zegt helemaal niets, heb ik ondertussen wel geleerd.:)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 19:51

xSagan schreef:
d4rkhorse schreef:
oke bedankt! ik vind het nogal genant omdat ik al 10 jaar rijd en dat ik dit probleem heb :D



Ik rijd nu 13 jaar en ben dus ook 'bang', dus het aantal rij-jaren zegt helemaal niets, heb ik ondertussen wel geleerd.:)


haha heb je dan nooit geen schrik wat ze van je gaan denken? ik dus wel :p

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:53

Citaat:
geen idee wat het is ik denk dat het in nederland anders is? :P
m'n lesgeefster weet het niet omdat ik het nog al genant vindt omdat ik al 10 jaar rijd ...
en op het paard dat ik vertrouw zit ik wel ontspannen zegt m'n lesgeefster :)


In welk land woon je?
En je moet het gewoon zeggen, en ik weet dat dit heel stom klinkt, maar vraag aan je instructeur of je een keer op een ander paard mag dan het brave paard. Als je op verschillende paarden rijd, krijg je je vertrouwen weer terug. Maar, vallen hoort erbij. Je bent heus niet de eerste hoor, die meerdere malen in de les valt. Hoef je je echt niet voor te schamen. Ik vind ook dat als je instructeur je dan als een gek gaat lopen aankijken, je daar ook niet goed zit. Ze moeten je gewoon kunnen helpen vind ik, al is het het gemakkelijkste op aarde. Mijn docent scheikunde zegt altijd: 'Domme vragen bestaan niet, ze zijn alleen soms makkelijk te beantwoorden.' :j

Gewoon vragen!

Taken by the most beautiful horse <3

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:56

Je zegt dat je ongeveer een 10tal jaartjes rijdt, wel dan begint het leren paardrijden eigenlijk pas.
Je zegt dat je paard af en toe bokt en je er dus bij het bokken afvalt, dus naar mijn mening is een iets vastere en stabielere zit mssn wel handig, maar belangrijk is natuurlijk het paard te leren dat bokken duidelijk niet als gewenst ervaren wordt en dat dit dus ook voor het paard zijn consequenties heeft, en hier bedoel ik mee dat hij nog een pak harder zal moeten werken op het moment dat hij nog maar een poging tot denken in de richting van bokken doet, zo zal het paard echt heel snel gaan inzien dat bokken echt lastig is en dat het hem geen enkel voordeel oplevert, het paard zal dit dus niet meer gaan doen, paard blij en jij nog veel blijer.
Dit kan je echt niet leren in een soort groepsles in een manege, dit kan echt enkel bij privé trainingen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:59

Ik zie ook net dat je een verzorgpaard (tinker) hebt? Kun je niet weggaan bij de manege en daarop priveles krijgt, ik ben het met aeolusnr1 eens, je kunt het niet in een groepsles krijgen, en naar mijn mening kunnen (de meeste) maneges je hierin ook niet verder helpen

Taken by the most beautiful horse <3


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:59

Het is niet genant, je hoeft niet te zeggen hoe lang je dit al hebt. Iedereen ook heel gevorderde ruiters kunnen er een keer af vallen en dan schrik hebben. Niets om je voor te schamen

Bejaarde bokkers weten meer

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 20:00

Pebblea schreef:
Citaat:
geen idee wat het is ik denk dat het in nederland anders is? :P
m'n lesgeefster weet het niet omdat ik het nog al genant vindt omdat ik al 10 jaar rijd ...
en op het paard dat ik vertrouw zit ik wel ontspannen zegt m'n lesgeefster :)


In welk land woon je?
En je moet het gewoon zeggen, en ik weet dat dit heel stom klinkt, maar vraag aan je instructeur of je een keer op een ander paard mag dan het brave paard. Als je op verschillende paarden rijd, krijg je je vertrouwen weer terug. Maar, vallen hoort erbij. Je bent heus niet de eerste hoor, die meerdere malen in de les valt. Hoef je je echt niet voor te schamen. Ik vind ook dat als je instructeur je dan als een gek gaat lopen aankijken, je daar ook niet goed zit. Ze moeten je gewoon kunnen helpen vind ik, al is het het gemakkelijkste op aarde. Mijn docent scheikunde zegt altijd: 'Domme vragen bestaan niet, ze zijn alleen soms makkelijk te beantwoorden.' :j

ik woon in belgie :) ik ga vrijdag eens proberen voor een ander paardje :o

Gewoon vragen!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 20:02

Pebblea schreef:
Ik zie ook net dat je een verzorgpaard (tinker) hebt? Kun je niet weggaan bij de manege en daarop priveles krijgt, ik ben het met aeolusnr1 eens, je kunt het niet in een groepsles krijgen, en naar mijn mening kunnen (de meeste) maneges je hierin ook niet verder helpen



het paard ik van een vriendin van me maar ik moest hier eens naar raad vragen :D :o
ik krijg jammer genoeg geen eigen paard ook niet als ik het zelf betaal... en heb eens gekeken naar verzorgjes in m'n buurt maar hier zijn geen |(

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:03

d4rkhorse schreef:
Pebblea schreef:
Ik zie ook net dat je een verzorgpaard (tinker) hebt? Kun je niet weggaan bij de manege en daarop priveles krijgt, ik ben het met aeolusnr1 eens, je kunt het niet in een groepsles krijgen, en naar mijn mening kunnen (de meeste) maneges je hierin ook niet verder helpen



het paard ik van een vriendin van me maar ik moest hier eens naar raad vragen :D :o
ik krijg jammer genoeg geen eigen paard ook niet als ik het zelf betaal... en heb eens gekeken naar verzorgjes in m'n buurt maar hier zijn geen |(


Maar als het je verzorgpaard is, kun je dan niet aan je vriendin vragen of je met dat paard op les mag? Veel instructeurs komen op locatie.

Taken by the most beautiful horse <3

xSagan
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:04

@d4rkhorse, Ik heb inderdaad last van het 'ze kijken allemaal naar mij' gevoel, maar ook daar ben ik hard mee aan het werk.
Ik maak dan altijd een bubbel waar alleen ik, het paard en mijn instructie in mogen zijn. De rest staat buiten de bubbel en wanneer ik me dat voorstel, is het gevoel dat er naar me gekeken word, al een heel stuk minder en makkelijker te overwinnen.:)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: schrik bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 20:05

dat kan ik wel eens vragen ja :D ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers