paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 17:56

hallo,
zoals jullie aan de titel al zagen doet m'n verzorg paard moeilijk tijdens het longeren.

het gaat over een 7 jarige tinker hengst die super koppig is!
hij kon het longeren vroeger wel maar daarna hebben ze het 3 jaar niet meer gedaan...
we hebben al geprobeerd met een zweep (maar hij reageert niet op zwepen)

heeft iemand tips of iets dat zou kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:51

Dat heeft waarschijnlijk puur te maken met dat ie geen respect voor je heeft. Probeer hem maar eens goed weg te sturen met je lichaam, stap naar hem toe en maak je groot. Als ie niet reageert, mag hem best een keer laten schrikken. Je mag zo gek doen als nodig is, als ie maar bij je weg gaat.
Als je echt wilt weten hoe je met lichaamstaal kunt werken, kun je ook eens een lesje grondwerk eraan wagen, dat is met een hengst sowieso misschien een goed plan, omdat hengsten ook nog eens gevaarlijk kunnen zijn.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:57

Als de eigenaar het zelf doet, doet hij het dan ook?

Je kunt proberen om van voor af aan te beginnen, maar ook na 3 jaar weet een paard nog wel wat longeren is

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:01

Ik zou zeker eerst even de eigenaar vragen of je instructeur.

Daarnaast zorg dat je goed staat... dus niet teveel naar voren waardoor je hem eigenlijk blokkeert in zijn voorwaarts gaan op de cirkel en hem eigenlijk dwingt om zich naar je toe te draaien.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:13

STRENG ZIJN. wees één keer goed duidelijk, een tik doet wonderen. Daarna is meestal wel duidelijk dat er met jou niet gespot kan worden

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:17

u pakt een zweep en geeft ene mep tegen zijne konte aan

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:26

Ann99 schreef:
u pakt een zweep en geeft ene mep tegen zijne konte aan

Tegen de kont? Dan vraag je hem juist de kont weg te sturen.
Mik je zweep op de schouder, alsof je wil zeggen: die schouder moet weg blijven.

In welke regio zit je? Ken een aantal goeie grondwerktrainers die je hier goed mee kunnen helpen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:40

Dit kun je best zelf, kont schouder maakt niet uit, je laat weten dat jij het voor het zeggen hebt...

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:12

Joolien schreef:
Dat heeft waarschijnlijk puur te maken met dat ie geen respect voor je heeft. Probeer hem maar eens goed weg te sturen met je lichaam, stap naar hem toe en maak je groot. Als ie niet reageert, mag hem best een keer laten schrikken. Je mag zo gek doen als nodig is, als ie maar bij je weg gaat.
Als je echt wilt weten hoe je met lichaamstaal kunt werken, kun je ook eens een lesje grondwerk eraan wagen, dat is met een hengst sowieso misschien een goed plan, omdat hengsten ook nog eens gevaarlijk kunnen zijn.



dankjewel! we hebben alles geprobeerd om zo gek mogelijk te doen maar hij doet letterlijk zijn eigen zin... ik dacht ook van een lesje grondwerk :)

khirshanta schreef:
Als de eigenaar het zelf doet, doet hij het dan ook?

Je kunt proberen om van voor af aan te beginnen, maar ook na 3 jaar weet een paard nog wel wat longeren is



bij de eigenaar doet ie het ook ... wat bedoel je precies met vooraf aan te beginnen? :)

Evelijn schreef:
Ik zou zeker eerst even de eigenaar vragen of je instructeur.

Daarnaast zorg dat je goed staat... dus niet teveel naar voren waardoor je hem eigenlijk blokkeert in zijn voorwaarts gaan op de cirkel en hem eigenlijk dwingt om zich naar je toe te draaien.



bij de eigenaar doet ie het ook :)

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:14

Kan inderdaad alleen maar zeggen grondwerk en leer lichaamstaal paard doet dit niet zonder reden of om koppig te zijn.
Is of dominantie of onbegrip.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:15

mrie schreef:
STRENG ZIJN. wees één keer goed duidelijk, een tik doet wonderen. Daarna is meestal wel duidelijk dat er met jou niet gespot kan worden


we hebben paar keer een goede tik gegeven maar ook doet ie daar niks op en ik wil hem natuurlijk ook niet gaan afmatten :p

eilleen333 schreef:
Ann99 schreef:
u pakt een zweep en geeft ene mep tegen zijne konte aan

Tegen de kont? Dan vraag je hem juist de kont weg te sturen.
Mik je zweep op de schouder, alsof je wil zeggen: die schouder moet weg blijven.

In welke regio zit je? Ken een aantal goeie grondwerktrainers die je hier goed mee kunnen helpen.



ik woon in de regio antwerpen in belgie :)
ik ga het zeker eens proberen een tikje op de schouder te geven :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:27

Hij heeft dus geen respect voor jullie, en niet voor de zweep. Er zit maar 1 ding op en dat is zo duidelijk worden als nodig is. Ik zou dat echter niet zelf doen, maar laat een ervaren persoon eens grondwerken met de hengst. Dan weet je zeker dat de boodschap duidelijk wordt, maar ook de beloning plaatsvind op het juiste moment. Want alleen dan kan het paard leren "o, dat bedoel je!"

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:31

Ik heb het ook soms met mijn 6 jarige draver. Hij is mij heel erg aan het uitproberen en kan ook heel vervelend doen. Ik wijs meestal met de zweep naar zijn schouder, soms ook buik om hem naar buiten te krijgen. Soms reageert hij er fel op door boos te kijken en sprongetjes te maken, maar dan sla ik met de zweep op de grond en laat ik hem merken dat hij normaal moet doen. Als hij niet naar buiten wilt als ik de zweep naar zijn schouder toewijs, dan begin ik met hem klein te longeren en dan de voltes steeds groter maken en dat door het op verschillende plekken van de longeerkraal te doen. Misschien heb je hier wat aan?

Bij mij gaat het steeds beter en hij begint ook meer respect voor me te krijgen, hij is me gewoon heel erg aan het uitproberen. Met veel oefenen komt het wel goed!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:33

Angela schreef:
Hij heeft dus geen respect voor jullie, en niet voor de zweep. Er zit maar 1 ding op en dat is zo duidelijk worden als nodig is. Ik zou dat echter niet zelf doen, maar laat een ervaren persoon eens grondwerken met de hengst. Dan weet je zeker dat de boodschap duidelijk wordt, maar ook de beloning plaatsvind op het juiste moment. Want alleen dan kan het paard leren "o, dat bedoel je!"



bedankt ik denk dat ik toch lessen ga nemen :D

_mjwb schreef:
Ik heb het ook soms met mijn 6 jarige draver. Hij is mij heel erg aan het uitproberen en kan ook heel vervelend doen. Ik wijs meestal met de zweep naar zijn schouder, soms ook buik om hem naar buiten te krijgen. Soms reageert hij er fel op door boos te kijken en sprongetjes te maken, maar dan sla ik met de zweep op de grond en laat ik hem merken dat hij normaal moet doen. Als hij niet naar buiten wilt als ik de zweep naar zijn schouder toewijs, dan begin ik met hem klein te longeren en dan de voltes steeds groter maken en dat door het op verschillende plekken van de longeerkraal te doen. Misschien heb je hier wat aan?

Bij mij gaat het steeds beter en hij begint ook meer respect voor me te krijgen, hij is me gewoon heel erg aan het uitproberen. Met veel oefenen komt het wel goed!



bedankt ik ga dit morgn zeker meenemen! ik denk dat ik ook toch eens lessen ga nemen

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:36

Je kunt ook je antwoorden in één post zetten en niet steeds alles quoten, dat is wat prettiger voor de rest van de bokkerts

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:40

Grondwerk :j , zorgen dat hij respect voor je heeft.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 20:42

Pebblea schreef:
Grondwerk :j , zorgen dat hij respect voor je heeft.


oke dankje dat ga ik eens proberen

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:53

Reageren op alle berichten in één bericht waar je op wil reageren doe je:

1. door een bericht te openen middels nieuw antwoord.

2. Dan scrol je naar beneden in de berichten die onder je bericht zichtbaar zijn geworden en ga je in het bericht staan waar je iets van wil quoten. Dan trek je "een balkje" met je muis van de zin die je wil quoten in je eigen bericht en klik je rechts boven in hetzelfde bericht op quote en krijg je:

d4rkhorse schreef:
hoe doe je dat zit nog niet lang op bokt :( :o


of
mrie schreef:
Je kunt ook je antwoorden in één post zetten en niet steeds alles quoten, dat is wat prettiger voor de rest van de bokkerts


Even proberen. Succes ermee.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:55

d4rkhorse schreef:
Pebblea schreef:
Grondwerk :j , zorgen dat hij respect voor je heeft.


oke dankje dat ga ik eens proberen


Ik weet niet in welke omgeving je woont? Ik ken nog wel een paar goede instructeurs

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:18

Jij noemt het een koppig paard, ik lees hoe dan ook miscommunicatie.

Misschien snapt hij het niet meer, dan kun je eerst iemand de volte mee laten lopen, terwijl jij bijvoorbeeld in het midden staat.
Ook kan het zijn dat je teveel naar de kont 'drijft', puur met je lichaam. Dan draait hij zijn achterhand weg en komt dus naar je toe. Drijf naar de schouder/singelplek, ook met de zweep.
Zweep is bedoeld als verlengstuk, niet om mee te slaan. Aantikken is een optie als je het zelf goed doet (longeren is nog best lastig!).

Les is denk ik een heel goede.

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:29

eilleen333 schreef:
Ann99 schreef:
u pakt een zweep en geeft ene mep tegen zijne konte aan

Tegen de kont? Dan vraag je hem juist de kont weg te sturen.
Mik je zweep op de schouder, alsof je wil zeggen: die schouder moet weg blijven.

In welke regio zit je? Ken een aantal goeie grondwerktrainers die je hier goed mee kunnen helpen.


Doe je het op de goede manier in de juiste hoekverhouding en ben je sneller dan het paard, dan werkt een consequente tik tegen zijn achterste veel effectiever dan een tikje tegen zijn schouder.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:02

d4rkhorse schreef:
.het gaat over een 7 jarige tinker hengst die super koppig is!

d4rkhorse schreef:
bij de eigenaar doet ie het ook :)

Verstandig om er iemand bij te halen. Een hengst kan toch net wat dominanter en soms zelfs gevaarlijker zijn dan een ruin of merrie.

Zolang je ongewenst gedrag meteen kunt corrigeren loopt het niet uit de hand. Maar daar is wat handigheid en ervaring voor nodig.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:08

Ik zou eerst ten rade gaan bij je eigen houding dan gelijk de zweep over het paard te halen (letterlijk en figuurlijk). Film jezelf eens tijdens het longeren en kijk kritisch naar je houding, wat doe jij vlak voor het moment dat je paard naar binnen komt? Misschien zakt je eigen schouder een tikkeltje, zakt je kin een beetje naar beneden, draai je je zelf een beetje weg ... je houding kan al zoveel doen..

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: paard komt naar me toe tijdens het longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 01:30

Het valt me op dat er vaak meteen gezegd wordt 'tik geven'; het paard is het probleem en met een zweepje luistert 'ie wel.

Waarom niet eerst kijken of het aan de communicatie ligt?

Als iemand in een vreemde taal zegt 'loop een rondje', begrijp ik het echt niet beter als hij het schreeuwt.

Ik las dat TS een paar longeer lessen gaat volgen; super! Ik denk dat dat, met een wat meer ervaren persoon die die tik waar nodig op het juiste moment kan geven een heel eind zal helpen

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:33

Ingrid_92 schreef:
Ik zou eerst ten rade gaan bij je eigen houding dan gelijk de zweep over het paard te halen (letterlijk en figuurlijk). Film jezelf eens tijdens het longeren en kijk kritisch naar je houding, wat doe jij vlak voor het moment dat je paard naar binnen komt? Misschien zakt je eigen schouder een tikkeltje, zakt je kin een beetje naar beneden, draai je je zelf een beetje weg ... je houding kan al zoveel doen..




Zeker zegt je houding heel veel. Lijkt me ook niet dat je naar ' beneden gaat kijken' als je je paard weg wilt sturen. Maar zweep is een handig hulpmiddel als verlengde van je lichaamstaal.