Starten bij loi, geen vmbo.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 00:11

Hallo allemaal!

Ik heb wat vragen over een opleiding, misschien dat jullie mij wat op weg kunnen helpen.

Graag zou ik weer een opleiding willen starten.
Ik heb m'n vmbo ( T ) tot de 2e klas gedaan.
Was toendertijd alles behalve leergierig.
Na van school gestuurd te zijn, heb ik tot m'n 17e op een VSO gezeten ( Voortgezet Speciaal Onderwijs )
Ook daar is weinig uitgekomen, toen hier en daar wat baantjes gehad.

Nu is m'n zoontje inmiddels een jaar, en wil ik toch is wat "nuttigs" gaan doen.
Maaar, waar ga ik beginnen?
Ik heb gekeken om m'n vmbo af te maken, maar dat duurt gewoon dik 2 jaar.

Nu kan je ook een toelatingsexamen doen bij het loi.
Is dat wel haalbaar in mijn geval?

Ik heb ooit voor m'n citotoets havo gehaald, maar te weinig motivatie.
Op VSO heb ik eens toetsen afgelegd, daar kwam uit dat ik op mbo nivo 3 mocht starten.
Maar toen zat ik nog in het "schooltraject"
Ik vraag me af of ik na 8 jaar niks gedaan te hebben, er nog zo goed van af kom.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Dan hoor ik het graag!

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/


future_vet
Berichten: 2605
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:01

Als je 2 jaar om vmbo af te maken al lang vindt.. dan wordt iedere studie als lang beschouwd door je denk ik.
Goede basis is toch wel handig voor vervolgopleidingen.

Ik weet niet naar welke studie je aan het kijken bent? Maar je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met loi om te kijken wat mogelijk is en wat zij denken dat ook haalbaar is.

Goed dat je weer wilt beginnen :) hoor dat er iets passends uit komt

snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:35

Ik denk dat je het beste een mbo studie kan doen en vmbo laten voor wat het is. Dat is nuttiger en de voorkennis is gering in mijn ervaring dus als je gemotiveerd bent moet dit prima te doen zijn!

the sun doesn't always shine!
https://niki-fotografie.weebly.com

daffieduck83

Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:17

Ik zou contact opnemen met de opleiding die je wilt gaan volgen. Misschien kan je een toelatingstest doen en hebben ze een overzicht van de voorkennis die je voor de opleiding kan hebben. Wil je perse een thuisstudie of is een deeltijd opleiding aan een ROC ook een optie? Daar zijn ook mogelijkheden voor volwassenen en dan zit je niet altijd in een klas met 16 jarigen.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:27

Loi klinkt leuk en handig maar is voor de meeste mensen erg lastig om er weer in te komen. De motivatie keldert zo doorgaans snel als je geen vaste schooltijden, deadlines (dmv geplande proefwerken) en klas hebt om op terug te vallen. Doe jezelf (en je portemonee want een gestopte studie is duur!) een plezier en zoek contact met een roc en ga een reguliere of deeltijd mbo doen. Dat werkt veel beter.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:13

Ik zou niet voor een zelfstudie-achtige opleiding gaan, omdat je daar gewoon heel erg veel discipline voor nodig hebt.
Is er voor MBO geen 21+test? Ik weet dat die er namelijk wel is voor HBO (als je dat zou willen). Die kan je doen, ik dacht ongeacht je achtergrond.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 13:23

Het is niet dat ik 2 jaar vmbo te lang vind, maar ik weet dat ik dat heel snel saai ga vinden.
Wil liever starten met een leuke opleiding en stages erbij ect.

Ik zag dat je voor de toelatingsexamen taal & rekenen heb, en logica.
Eventueel kan ik dan nog wel 2 losse vakken pakken, taal en rekenen.
Zodat ik in ieder geval meer kans heb voor m'n toelatingsexamen.

Graag zou ik deze opleiding willen doen, https://www.loi.nl/p-48353-hbo-bachelor ... n-en-jeugd

En zag net als ik deze verkorte hbo doe, ( 3 maanden )
Ik wel door mag stromen naar deze opleiding.

https://www.loi.nl/p-50292-hbo-diagnost ... sychologie

Aan een avondschool zat ik inderdaad ook te denken.
Maar ik wil niet teveel dagen op school zitten, en dan nog stages erbij.
Dit ivm mijn zoontje, die ook de nodige zorg nodig heeft.
En ik hem niet veel dagen naar een opvang kan, en wil brengen.
Vandaar dat een thuis opleiding mij een fijne oplossubg leek.

Dankjullie wel voor de reacties. Ben zo niet meer thuis in het hele school gebeuren, dat ik geen flauw idee had waar ik moest beginnen :)

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/

daffieduck83

Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:42

Bij een reguliere opleiding zijn er ook heel veel mogelijkheden om leren en de zorg voor je gezin te combineren. Je hebt op ROC's en HBO's losse cursussen. Maar er zijn ook steeds meer verschillende deeltijdvormen. Ik ben zelf net begonnen met de lerarenopleiding Nederlands (HBO). Bij ons is er een variant met 1 dag of avond per week les en een variant waarbij er slechts 2 klassikale lessen per vak zijn. De rest volg je thuis online. Er is wel een schema wat je per week moet doen, maar de deadline is in de tentamenperiode. Voor mij is dit een mooie mogelijkheid tussen flexibiliteit en structuur. Voor HBO kan je idd de 21+ test doen. Je hoeft daarvoor geen diploma's te laten zien. Wel zijn de eisen aan HBO-studenten strenger geworden de laatste jaren ivm de schandalen.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:50

Gezien je ervaring met school op dit moment zou ik koezen voor een mbo opleiding. Hbo is al heel lastig maar zeker als je er zo lang uitgeweest bent. Verkortr hbo opleidingen moet je eigenlijk echt wel universitair denkniveau hebben.
Zonder iets te doen of met werken voor je studie scheelt hooguit 1 niveau, van mbo niv 3 niveau naar hbo is echt een megastap. De overstap van afgestudeerd niv 4 naar beginnen aan hbo is al behoorlijk pittig...

Misschien kun je eens met een studieadviseur kijken naar je mogelijkheden en toetsen op wel niveau je moet zoeken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:58

Ik begrijp heel goed dat je meteen iets beroeps gericht wil doen. Eerst een VMBO stimuleert je waarschijnlijk niet en haak je misschien weer af.
Iets doen met een doel, maakt het makkelijker om vol te houden.

Schriftelijke/online cursussen zijn iets flexibeler, maar je moet wel heel consequent zijn. Bij diverse opleidingen zitten er wel stages aan vast. Dat is goed, want je doet ervaring op, maar je moet het wel inplannen naast werk en gezin.

Ik zou het vergelijken met het aanbod volwassen onderwijs in je omgeving en dan afwegen wat echt bij je past en de meeste kans van slagen heeft voor jouw situatie. Kun je het goed plannen dat je naar school gaat, stage loopt etc, zou ik dat doen.

De linken van Loi deden het bij mij niet, maar HBO is wel weer heel pittig. Ze gaan wel uit van enige basis kennis, dus minimaal 5jaar Havo niveau bijvoorbeeld.
Om de 21+ toets te halen, kun je voorbereidende cursus doen, maar het blijft echt heel pittig na een niet afgemaakte VMBO.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:07

Om heel eerlijk te zijn zou ik het je ook afraden om een (verkorte) HBO-opleiding te gaan doen met jou achtergrond en instelling. Voor een MBO4-leerling is het al behoorlijk pittig om door te stromen naar een HBO - zo'n leerling moet vaak keihard werken. Als ik dan even heel realistisch naar jou situatie kijk dan denk ik dat je je beter op een leuke MBO-opleiding kunt gaan storten dan beginnen aan een (verkorte) HBO-opleiding. Zeker een verkorte HBO zou ik echt niet aan beginnen: dat is namelijk een identieke opleiding maar dan in een korter tijdsbestek - dus dat vergt nog meer tijd/discipline.

Je geeft aan dat je het liefst niet teveel op school wilt zitten, hoe wil je dan jou huidige niveau gaan compenseren? HBO-niveau is - even heel hard gezegd - wel even andere koek dan VMBO op een middelbare school en dat levert dus een groot niveauverschil op. Je HBO-opleiding zal ook niet alleen maar leuke/interessante/makkelijke vakken hebben en met een thuisstudie moet je dan tóch doorgaan en jezelf bij elkaar rapen. Kun je dit?

Het is heel goed dat je weer iets wil gaan doen, maar wees wel eerlijk en realistisch tegenover jezelf. Als je nu weer stopt met een opleiding en geen diploma haalt wordt het de volgende keer alleen maar lastiger om weer te beginnen. Daarnaast is het ook gewoon zonde van je geld om een opleiding te gaan doen waarvan je weet dat het niveau waarschijnlijk te hoog gegrepen is. Ik zou als ik jou was eens een gesprek aanvragen met een studieadviseur en even goed (en realistisch) kijken naar de mogelijkheden, maar HBO voorlopig achterwegen laten. Ik zou eerst een MBO4 opleiding (met succes) afronden.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:13

Het eerste wat ik denk is: waarom zou je nu wel genoeg motivatie en doorzettingsvermogen hebben om een studie af te maken? Waar doe je het voor? Wat is er nou écht veranderd?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:18

Misschien heel hard maar het kan toch niet dat iemand met twee jaar VMBO (+VSO) wordt toegelaten op het HBO? Bij sommige opleidingen heb je wel toelatingstoetsen, maar daarbij moet je aantonen dat je afgerond MBO-niveau of afgerond HAVO-niveau hebt. Het is toch onmogelijk dat TS dit heeft?

Als je met twee jaar VMBO wordt toegelaten tot een MBO-opleiding mag al in je handjes knijpen. HBO is echt veel te hoog gegrepen laat staan verkort HBO.

Ik denk dat het het handigst is om te proberen versneld je VMBO alsnog te halen met avondcursussen ofzo. Dat zou je prima aan moeten kunnen dus dat is dan ook fijn om er weer in te komen. Dan kun je daarna vrijwel elk MBO kiezen, wat je maar wilt. En dan heb je tenminste iets van een papiertje.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:26

Volgens mij heeft de LOI ook gewoon bepaalde toelatingseisen, ondanks dat het thuisstudies betreft. Je kunt mij ook niet wijsmaken dat iemand die zijn VMBO niet afgerond heeft zo'n toelatingstoets gaat halen. Daarnaast vind ik verkort HBO ook zeker té ambitieus en dat laat wel zien dat TS zich er misschien niet ontzettend in verdiept heeft.

TS - Nogmaals, ik wil je niet voor de kop stoten maar ik zou echt realistisch naar de situatie gaan kijken. De dingen die je hier nu schrijft over een (verkorte) HBO gaan doen komen op mij nogal over alsof je je niet goed ingelezen hebt.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Celiien

Berichten: 13252
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:26

het niveau van de toelatingsexamens zijn in principe van hetzelfde niveau als van een havo eind-examen. Ik vraag me af of je als je vmbo tot je 2e leerjaar hebt gehad, je dat gaat redden. Daar zal heel veel tijd in gaan zitten om dat te leren. En dan moet je nog gaan beginnen aan je opleiding. heel pittig.
Eigenlijk ga ik ook mee met LindyH. vmbo afmaken.

(plus, thuisopleidingen staat in t bedrijfs/werkleven niet zo goed aangeschreven als een voltijd of deeltijd opleiding, tenzij je t gebruikt als aanvulling op.. dat je t in je achterhoofd houd)

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:45

En een BBL MBO opleiding?

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:52

Hmm..

Er is verschil tussen vmbo niveau en geen motivatie.

In het laatste geval ven je misschien wel slim genoeg. Maar dan moet je nu wel de motivatie hebben.

Ik zou voor de voorbereidende crusus gaan en de toelatingstest doen. Haal je het niet, dan lekker naar het mbo.

Let wel op dat je veel tijd aan school kwijt bent. Je geeft aan niet naar school te willen ivm oppas. Maar je moet ook leren en das ook pittig met een kleine om je heen.

Ik wil misschien ook wel weer gaan leren naast mijn werk, maar ik stel het nu uit ivm de kids. Dat vind ik pittiger (naast 2 of 3 dagen werken). Dan toen ik 4 dagen werk en 1 dag school deed zonder kids.

Maar waar een wil is, is een weg. Maar de motivatie moet wel uit je tenen komen.

Be your best self

AfricanLady

Berichten: 7998
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:56

Heb je wel motivatie hiervoor ?
Als het al niet lukt bij een gewone opleiding heb je hier weinig kans van slagen
Je hebt geen duwtje in de rug hierbij alles is een thuisstudie dus je moet echt motivatie hebben om door te gaan

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:17

HBO is ook veel zelfstudie en dat vraagt dus om discipline. Als TS al bekend is met motivatieproblemen en geen VMBO-diploma heeft dan verwacht ik niet dat een (verkorte) HBO kans van slagen heeft. Op school heb je nog medestudenten die je er doorheen kunnen slepen, thuis moet je alles zelf doen.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:55

Je zegt havo advies te hebben gehad op je cito score. Ik zou als ik jou was een 21plus toets doen, je kunt het altijd proberen, lukt het niet, dan kan je alsnog mbo doen. Het duurt wel lang, maar je bent nog jong, het kan nu.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:11

HAVO-advies op de cito is iets heel anders dan afgerond HAVO-niveau, wat nodig is voor het HBO. Daar zit een verschil tussen van 5 jaar fulltime onderwijs op redelijk hoog niveau.
Als je aan het MBO mocht starten dan mag je misschien ook wel starten in HAVO 4, en dan kun je na twee jaar je HAVO hebben en naar het HBO. Maar dat betekent wel twee jaar fulltime blokken. Dat kan ook in deeltijd maar dan duurt het weer langer.

Dat lijkt me niet echt haalbaar en ook niet wenselijk in jouw situatie.

Echt, zet dat HBO uit je hoofd. Dat moet je echt niet willen met jouw achtergrond. Mocht je onverhoopt toch toegelaten worden dan word je daar echt doodongelukkig, en raak je (nog verder) gedemotiveerd.

Ga lekker voor het MBO, eventueel eerst via het VMBO. Daar voel je je hopelijk op je plek en kun je het volhouden en afmaken. Als dat lukt dan is dat een gigantische prestatie waar ik in ieder geval heel veel respect voor zou hebben.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:33

Ik denk eigenlijk vooral dat je met je handen iets wil leren DOEN - stages en "met de poten in de klei". Dat is makkelijker na 8 jaar "geen school" en krijg je niet van een thuisstudie: dat is vooral thuis uit boeken leren. Daarom zou ik gaan voor een (deeltijd) mbo of avondonderwijs op een MBO, je hebt al meer kans dat een studie lukt als het aan je leerverwachtigen voldoet. Als je weinig tijd hebt en geen grote werkdruk wil zou je ook kunnen beginnen met een of twee losse cursussen in de avonduren. HBO lijkt me misschien te theorie-gericht, en is idd zeer pittig; zelfs sommige van mijn ex-klasgenootjes van de havo zijn naar mbo overgestapt omdat het tempo en niveau toch te hoog lag.

Bovendien zijn thuisstudies zeer moeilijk vol te houden, zelfs een zeer gemotiveerde vriendin van mij lukte het enkel om jaar 1 van een studie aan de Open Universiteit af te maken en koos daarna toch voor een studie waar ze wel gewoon regelmatig (wel deeltijd, 1x per twee weken) in een klas moest zitten en huiswerk kreeg.

Eigenlijk is mijn tip dus vooral: hou in gedachten wat je verwachtingen zijn, je interesses en hoe je het best/liefst dingen leert (door samen te werken met anderen? Door het anderen te zien doen? Alleen met een boek en een huiswerkopdracht?). Een keuze gebaseerd op die dingen zal je slaagkans verhogen. Praat misschien ook eens met een studie adviseurop het mbo, die hebben veel kijkop wat voor studies volwassenen doen en kunnen doen. :j

En kijk ook naar het toekomstperspectief: kun je een baan of werkervaring vinden bij de studie? Het zonde zjjn als je drie jaar geld uitgeeft aan een cursus of studie waar je vervolgens niks mee doet.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:54

er is een groot tekort aan apothekersassistentes(!)

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Starten bij loi, geen vmbo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:59

Je zegt vooral zin te hebben in stage lopen , 'maar dat ga je pas doen in je 3e jaar hé ! Eerst 2 jaar full time leren , 40+ uur per week

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:31

faunty schreef:
Je zegt vooral zin te hebben in stage lopen , 'maar dat ga je pas doen in je 3e jaar hé ! Eerst 2 jaar full time leren , 40+ uur per week


Terwijl bijvoorbeeld een mbo wel veel praktijkvakken geeft. Misschien voelt dat 'lager' niveau, maar in de praktijk een vak leren (ook al is het maar een paar dagen of avonden in de week) is vaak nuttiger dan enkel uit boeken de theorie leren, en kan net zo uitdagend zijn! :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers