Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 11:12

Het is al even geleden dat sil zo klein was maar ik loop tegen dingen aan met mijn huidige jaarling waar ik niet van kan herinneren of sil dat ook deed en of andere jonge paarden die dit deden.
Maar goed los van de tripjes kliniek ed die al een hoop raadsels hebben opgehelderd loop ik nog tegen 1 ding aan..

Het eten van beloningen.
Ik ken werkelijk geen paard die niet een appel of wortel oid niet wil hebben..
Mijn jaarling probeert het wat maar als de stukken te groot zijn wil ze ze niet.
Gaat ook niet proberen stukken er af te halen..
Er mankeert haar werkelijk niets, niet aan haar tanden niets aan de rest van haar lichaam wat dit gedrag zou kunnen verklaren.

Voor sil gaat iedere ochtend een wortel en appel de keukenmachine in om dat te mengen om zijn glucosamine binnen te krijgen, dit is nog net niet een papje.
Als ik haar dan een flinke lepel van door de brokken geef eet ze het wel, of ze dit nou graag eet of niet kan ik je geen zinnig antwoord op geven gezien ze voet überhaupt al weg bunkert alsof ze net gered word van de honger dood (ze loopt 24/7 buiten).

Nu was ik benieuwd kennen mensen dit ??

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:13

Komt doordat dit nog te hard is voor de tanden :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:16

Mijn pony hoeft ook geen appel of peer, ook geen kleinere stukken.
Wortel dan weer wel,brood ookl suikerbiet vind hij niet te vreten haha.
Denk gewoon ook wel voorkeur hoor :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-10-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:16

Is niet abnormaal hoor. Bij mijn veulen heeft het ook enkele weken/maanden geduurd alvorens ze wortelen en voederbieten at. Ben weken aan het fijnsnijden geweest en langzaamaan grotere stukken.
Normaal leren ze dit bij de moeder of kopiëren dit van andere paarden,maar als je andere paard "papjes" krijgt, dan leert ze geen stukken afbijten... En er zijn idd periodes dat ze dit liever niet doen ivm wisselen van tanden

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:20

Niet echt raar hoor :)
De jonkies hier moeten het ook echt leren eten. In kleine stukjes in het begin. En dan eerst nog laten liggen of uit tuffen.

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:21

Ik denk dat het indd erg wennen is voor de tandjes! Lekker kleine stukjes geven en er aan leren wennen. :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:22

Wortels vond mijn pony op jonge leeftijd ook altijd lastig, lukte gewoon niet om de dikke door te bijten. Na het wisselen van de tanden geen problemen meer gehad.
Al heeft ze bij dikke wortels wel de voorkeur om ze vanaf de grond te eten ipv uit de hand.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:27

Ik ben 6 maanden aan het lobbyen geweest met appels voordat mijn 3 jarige door had dat het eetbaar was. Hij kon dat niet en snapte er niets van. Wortels met lange tanden en met dingen als brood, koek of suikklontjes hoef ik al helemaal niet af te komen. Nog steeds niet trouwens, al gaan de appels en wortels er inmiddels prima in. Maar een suikerklontje is nog steeds een half uur gekke bekken trekken en flemen.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:30

Hier ook eerst niet willen en kunnen eten. Nog steeds (paard is 6) neemt zij altijd kleine hapjes, terwijl bij ander paard zo een hele wortel naar binnen schuift. Niks mis met haar tanden, ook niks mis met haar eetlust.

edit: paard snapte ook niks van likken, eerst alles happen, dan opzuigen, en nu begint het likken af en toe te komen.
Boven mij staat ergens een bericht over nadoen van moeders. Die van mij komt bij een verwaarloosde moeder weg (en dus geen eten gehad). Kan mij daar wel in vinden
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 11-10-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:31

Sommige paarden eten nou eenmaal geen wortels of appels. Ik kende er ook geen, gezien bijna ieder nederlands paard tot de oren verwend is, maar sinds ik in Canada ben geweest vind ik het een stuk normaler. Die paarden kijken je ook stom aan als je ze een appel voorhoudt. Heb daar met pijn en moeite 1 paard appels leren eten, de rest loopt gauw weg als ze het ruiken :')

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:46

Mijn jaarling at ook geen appels en wortels. Is uiteindelijk allemaal goed gekomen, mevrouw eet nu alles wat los en vast zit ;-)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:49

Memere schreef:
Komt doordat dit nog te hard is voor de tanden :)


Heb ik ook gehoord ja, klein gesneden at die van mij het wel maar afbijten ging gewoon niet.
Ze heeft wel echt moeten leren dat het eetbaar was maar nu valt het niet aan te slepen als ze de kans krijgt. :Y)

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:49

Mijn eerste paard kocht ik toen hij net drie was, wortelen en appels at hij toen niet. Heeft vrij lang geduurd voor hij dat at en echt lekker vond.

Het is wel handig als ze appels oid lekker vinden, kun je fijn medicijnen in verstoppen enzo.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:52

Toen mijn shet (toen 9 maand) bij ons kwam, at hij ook geen appel. Wel wortel, brood, etc. Dat heeft best nog een hele tijd geduurd voordat hij appel at. Nu vindt ie het geweldig :D

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 17:36

Ik ben werkelijk verbaasd dat er meer zijn die dit soort dingen niet eten...
En ze staat bij een shet merrie in die ze wel gewoon eet en de tinker hengst staat er pal naast die ze ook gewoon eet dus voorbeeld heeft ze genoeg..
Maar zodra de stukken groter zijn dan brok grote eet ze ze niet ondanks dat ze altijd doet alsof ze in biafra woont.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:44

Mijn paard van 4 eet geen appel, wortel, brood, en tot voor kort ook geen paardensnoepjes. Hij at mijn basisbrok niet eens.

Het maakt niet uit hoe ik het geef, stukjes of geprakt, hij lust het gewoon niet. Vrij normaal, alleen vinden wij het logisch dat een paard appels en wortelen eten.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:46

rommulus schreef:
Ik ben werkelijk verbaasd dat er meer zijn die dit soort dingen niet eten...
En ze staat bij een shet merrie in die ze wel gewoon eet en de tinker hengst staat er pal naast die ze ook gewoon eet dus voorbeeld heeft ze genoeg..
Maar zodra de stukken groter zijn dan brok grote eet ze ze niet ondanks dat ze altijd doet alsof ze in biafra woont.


Dat komt omdat dit nog te hard is voor haar tanden, eenmaal ze ouder is, gaat ze dit gewoon opeten. :)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:57

Toen ik mijn paard kocht met 2.5 kende ze het niet en wilde ze het ook allemaal niet.
Het enige wat ze at was gras, hooi, brokjes en paardensnoepjes. :+
Ben tijden bezig geweest met proberen, stukjes snijden etc. Inmiddels lust ze eigenlijk iets teveel van het goede. :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:58

Ons trekpaard hoef ik ook geen appel te geven terwijl de andere 3 bijna je handen erbij opeten.
Maar die heeft in de 3 jaar dat we d'r hebben misschien 1 keer een klein stukje appel op.
Peen kent ze ook niet, en brood was aan het begin ook maar raar, toen was ze 9 maanden.
Brok vond ze ook maar raar maar daar was ze vrij snel aan gewend.

We hebben haar bij een koeienboer gekocht dus het enige dat ze te eten heeft gehad voordat ze bij ins kwam is graan.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:09

Toen ik vorig jaar mijn vierjarige kocht, kende hij ook geen appels, wortels, brood suikerklontjes oid. Hij stond echt te kijken, wat wil je nou? Wat moet ik daarmee?
Als ze het nooit gehad hebben, vinden ze het niet interessant

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:31

Mijn nieuwe jaarling eet ook niets nog aan beloningen. Geen grote snoepjes of appel/peer. Alleen brokjes.

Zal idd wel met gebit te maken te hebben

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Raadselachtige jaarling eet geen wortel of appel oid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:36

Mijn vorige paard die ik als veulen kocht ging het pas eten toen hij 4,5 was.
Tot hij ooit een zuur mandarijntje trof, daarna heeft hij nooit meer mandarijn willen aanpakken :=
De rest bleef hij wel eten :D

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:37

Hier in het begin at mijn (nu jaarling) ook geen appels, werden uitgespuwd, maar wortels is haar favoriet.

Snoepjes is ook iedere dag wat anders dat ze lekker vind. Soms tuft ze er uit, terwijl ze de dag erna het liefst die eet.

Ze zijn kieskeurig hoor :D

Inmiddels eet ze wel bijna alles.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 12-10-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:37

Wij hebben blijkbaar een kliko veulen. Meneer is 5 maanden en eet werkelijk alles wat hem voor zijn neus komt :o Zelfs een maiskolf is voor hem niet veilig.
Zal ook wel per paard schelen want ik ken volwassen exemplaren die al moeite hebben met een kleine appel.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:39

Mijn pony kende ook nog niks anders dan gras en hooi. Alleen wortels kende hij en lustte hij. Dingen als appels, brokken, muesli enz. Moest hij echt leren eten. Inmiddels doet hij alles voor een appel en zijn emmertje muesli, maar hij heeft nog steeds sterke voor en afkeuren. :D

Mijn merrie lust ook geen appels. Gaat ze op stampen. :=