Wat doe jij tijdens een overval?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Wat doe jij tijdens een overval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:44

Net kwam ik door een reclamespotje op de radio op deze site uit waarop je kunt testen hoe je zelf op een overval zou reageren (en of dat handig is ;) ): http://www.veiligondernemenbeginthier.n ... vervallen/

Het is weliswaar opgezet voor werknemers, maar als 'normale Nederlander' vond ik het ook wel interessant om mezelf hier eens op te testen. Wie kent deze test nog meer en wat was jullie score?


Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wat doe jij tijdens een overval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:52

Ik ben zelf een aantal jaren echt overvallen. Ik was beetje van het padje af maar bleef verder wel rustig. Heb ook 10 minuten verdrongen, dat weet ik gewoon echt niet meer. Zal die test eens bekijken wat daaruit komt bij mij

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:53

Nog geen test gemaakt, maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe ik zal reageren.. Eerder vechten voor mijn leven of ik verstar en beweeg me niet meer.. Geen idee.. Ik kijk maar of ik die test kan doen.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:53

Ik werk zelf in de beveiliging, "dus" ik had alles goed.. :D
Maar hoewel je in de theorie alles nog zo goed kunt weten, hoe je in de praktijk reageert weet je niet..

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:55

Ik werk zelf in een winkel, dus de link heb ik maar meteen gedeeld met mijn collega's. :D

Mij is altijd geleerd rustig te blijven, te doen wat de overvaller van je eist en dat je de signalementen van de overvaller moet onthouden. Het RAAK-principe noemen we het ook wel.

Twee weken geleden is de supermarkt naast mijn winkel overvallen. Caissiere kreeg een pistool op haar hoofd vertelde de politieagent mij. Ik hoop het zelf nooit mee te hoeven maken.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:02

Ik heb het net voor de grap gemaakt. Had 90% score.
Alleen de vraag over waar je oplet als de dader weg gaat. Hierbij had ik vluchtroute, maar is blijkbaar toch kenmerken. Vond ik onlogisch dat heb je toch ook al gezien tijdens de overval?

EDIT: Heb een bijbaantje in de supermarkt. Sommige dingen zeggen mij daar ook wel wat van. Vooral het aanspreken van de klanten. Niet voor klantvriendelijkheid maar om ze uit de anonimiteit te halen, ze het idee te geven dat er personeel rond loopt enzo.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 10-10-16 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:03

Ik ben al eens overvallen op straat. Althans zo voelde het wel want ik was aan het bellen en opeens voelde ik dat iemand mijn telefoon af wilde pakken. Uit reflex heb ik een hele harde schop naar achteren gegeven en die was blijkbaar goed raak want hij viel. Vervolgens ben ik hard gaan gillen en geroepen dat ik overvallen werd. Door omstanders is die vent daarop ook vastgegrepen tot de politie er was.

Heb daarna nog wel lang niet meer op straat durven bellen en nog steeds kijk ik veel om mij heen vooral met schemering of s'avonds.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:05

kosseh schreef:
Ik heb het net voor de grap gemaakt. Had 90% score.
Alleen de vraag over waar je oplet als de dader weg gaat. Hierbij had ik vluchtroute, maar is blijkbaar toch kenmerken. Vond ik onlogisch dat heb je toch ook al gezien tijdens de overval?

EDIT: Heb een bijbaantje in de supermarkt. Sommige dingen zeggen mij daar ook wel wat van. Vooral het aanspreken van de klanten. Niet voor klantvriendelijkheid maar om ze uit de anonimiteit te halen, ze het idee te geven dat er personeel rond loopt enzo.


Ik had ook 90% en die vraag fout, had wel 1 van de kenmerken aangeklikt maar toch de verkeerde.
Werk zelf trouwens niet in een winkel o.i.d

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:06

ik werk bij een benzine station en we krijgen training op training over dit onderwerp maar het blijft altijd lastig om te zeggen hoe je reageert als het je overkomt..

want zoiets valt gewoon niet te trainen....

ONDERSCHRIFTLOOS


Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:06

Nog geen test gemaakt, maar toen ik achter de receptie zat met onverantwoorde hoeveelheid geld in de kluis vlak naast me heb ik altijd geroepen dat ze van mij alles mee krijgen. Mijn baas betaalde me bij lange na niet genoeg om de held te gaan spelen voor zijn geld :=
Als ik zelf wordt beroofd zou ik niet weten wat ik deed... Volgens mij zou ik helemaal verstijven, maar dat kan ik pas zeggen als ik in de situatie heb gezeten (wat hopelijk nooit zal gebeuren)

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:08

Drico: Welke had jij aangeklikt. Ben toch wel benieuwd naar welke het moet zijn.

Hoe je echt reageert weet je pas op dat moment. Hoop daarom ook dat ik nooit er achter kom hoe ik reageer in zo een situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:09

Ik had 100% goed, maar bij het filmpje waar let je op als de overvaller vertrek gaf ik om de verkeerde reden het goede antwoord, dus dat telde niet helemaal. 8-)
Maar ik vond het sowieso een mooie link te delen. De testjes zijn ook lekker kort, dus goed gemaakt. :j

@ Ineke2: dat je zo snel gereageerd hebt op die overval! _/-\o_
Ergens vind ik het toch wel 'grappig' (verkeerd woord ;) ) dat je vervolgens wel in het donker over straat durfde te lopen maar niet op straat durfde te bellen - terwijl dat laatste toch juist veiliger zou zijn omdat iemand weet waar je bent. 8-) Maar ik snap het wel, met al die dure telefoons tegenwoordig.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:09

@ kosseh, door de adrenaline tijdens zo'n overval kunnen soms hele belangrijke kenmerken je niet opvallen. Hoe langer je de overvaller observeert, hoe groter de kans dat je meer signalementen onthoudt. Een kennis van mij heeft ooit een overval van heel dichtbij meegemaakt. Het gezicht van de dader stond haar nog goed bij, maar de schoenen (die schijnbaar fel blauw waren) had ze niet gezien.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 10-10-16 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:10

kosseh schreef:
Drico: Welke had jij aangeklikt. Ben toch wel benieuwd naar welke het moet zijn.


Misschien moet zoiets dan even in een spoiler/pb gezet worden zodat mensen die de test nog willen doen niet alvast het juiste antwoord krijgen te lezen. 8-)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:12

xyzutu2 schreef:
kosseh schreef:
Drico: Welke had jij aangeklikt. Ben toch wel benieuwd naar welke het moet zijn.


Misschien moet zoiets dan even in een spoiler/pb gezet worden zodat mensen die de test nog willen doen niet alvast het juiste antwoord krijgen te lezen. 8-)


Goede hahah :Y)

Spoiler:
Ik had ehh, jas, muts, handschoenen, maar was dus niet goed :P

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:28

Zelf op een benzine pomp gewerkt, en had ook alle vragen goed.
Zelf ooit een keer een bedreiging mee gemaakt, en de dienst na een overal over genomen.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:31

Ik twijfel, ik weet dat ik bij iemand met medische nood verstijf. Ik heb een keer een ongeluk voor mn neus zien gebeuren en een man een hartaanval zien krijgen en ik kon gewoon niks doen wat ook heel rot is want je weet dat je iemand kan redden. Gelukkig hadden beide het overleefd.

Aan de andere kant toen mijn hond werd aangevallen door een andere hond schoot ik in de taekwondo modus! Ik was verbaasd over mezelf
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 10-10-16 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:32

Hardstikke leuk, zo'n test.
Alleen jammer dat je op zo'n moment toch anders reageert. Mijn vriend is dus al eens overvallen. Hij heeft maar braaf meegewerkt en er is hem geen haar gekrenkt. Achteraf gezien waren het twee snotjochies die eerder die week geen alcohol hadden meegekregen |o Ze hadden zich 20 km verder vast gereden en waren alsnog gevat door de politie. Dat was een leuke schadevergoeding voor alles en iedereen :')

Echter! Zijn collega's zijn dus eens overvallen door 5!! grote, brede mannen met automatische geweren. De collega's zijn in elkaar getrapt en eentje moest de kassalade openen met 2!! messen op z'n keel. Ze hebben de telefoons van de collega's (die ze niet mogen hebben op de werkvloer, maar eigenwijs) kapot geslagen met een hamer, zodat ze niet konden bellen. Klanten werden onder schot gehouden en moesten alles afgeven.
Die collega's zijn toen ziektewet ingegaan en niet meer terug gekomen..

09/10/2023 <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:41

kosseh schreef:
Drico: Welke had jij aangeklikt. Ben toch wel benieuwd naar welke het moet zijn.

Spoiler:
Dat moet zijn tatoo en schoenen zijn.
Dat wisselt een dader nooit snel.
Jas gooien ze bijvoorbeeld snel weg.
Vluchtroute is ook maar een paar honderd meter
.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:29

heb het 2x meegemaakt.
1e keer in een kantine van de manege waar ik werkte , daders wilde de rekening niet betalen sloegen collega van mij op zijn hoofd met een zware stenen asbak. Telefoon hadden ze losgetrokken dus ben ergens anders gaan bellen (in die tijd waren er nog geen smartfones) en ben terug naar de kantine gegaan met een hooivork :') , daders waren al weg maar ze waren bekend dus heel de nacht met de politie doorgebracht in het nabije AZC om ze te identificeren.

2e keer was op mijn werk (deurwaarderskantoor) toen een "klant" een pistool onder het kogelwerend glas doorschoof om te bewijzen dat hij ons toch kon raken. Heb toen de paniek knop (die rechtstreeks naar politie ging ingedrukt.
Ik weet dus hoe ik reageer, ik word ontzettend boos :D

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:35

Heb zonder de informatie gelezen te hebben een score van 70%, vindt ik nog best goed :P

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Lynn_Nikita

Berichten: 25449
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:07

Ik zal de test zo doen maar zal echt anders zijn dan echte overval. ik heb het namelijk ook meegemaakt

Altijd wel verwacht om het mee te maken en ook voorbereid met kassa afgeven ed. gebeurde alleen anders aangezien het via insluiting was en de winkel dus leeg en ik zwanger met 2 jonge weekend medewerkers vastgebonden werden.

edit test gedaan en 100%

Toch kun je je nooit helemaal voorbereiden, ik dacht eerst dat het een grap was en erna was ik alleen maar boos en beschermend over mijn 2 collegaas, als mamager en oudste.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 12-10-16 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Wat doe jij tijdens een overval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:09

Ik had alles goed, maar ik had aangevinkt wat ik dacht dat ik "moest" doen, niet wat ik denk dat ik daadwerkelijk zou doen.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:09

100% ~~}>
Heb toevallig vorig jaar nog een bijeenkomst gehad hierover, zullen we binnenkort wel weer hebben. Mochten ze mijn werkgever overvallen en ik zit toevallig achter de kassa dan mogen ze alles meenemen. Nog een tasje erbij? :))
Ben wel blij dat ze bij Lidl ieder jaar weer zo'n bijeenkomst doen als de donkere dagen beginnen. Zo weet je wel wat je moet doen als het gebeurt.

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat doe jij tijdens een overval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:03

Ik ben een aantl jaar geleden overvallen op straat. Terwijl ik belde besloot iemand aan mijn tas te trekken, maar dat mislukte doordat ik blijkbaar sterker was dan hij dacht. Ik kan dus met zekerheid zeggen wat ik doe en dat is niet heel verstandig. Ik ben verstijfd en heb staan gillen, waarna hij gelukkig is gevlucht. Ik weet dat ik gewoon mijn tas had moeten geven, maar ik kon iig niet meer helder denken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Cerosa, ellen05, estell__, flash40, gigil, GoogleAdsense, HopeMyDay, IASCrawler, Telpeva, zonnebloem18 en 160 bezoekers