Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 20:30

Hello iedereen :)

Ik heb misschien een rare vraag. Onlangs een accidentje gehad met mijn (bijna nieuw :( ) hoofdstel, paard heeft zich losgetrokken hieraan en het is gescheurd. Er is eigenlijk niks meer van te maken, want de riempjes waar het bit aan hangt zijn aan beide kanten over.

Nu was ik al een tijdje aan het zoeken naar een kaptoom, om te longeren.
Ik ken er nu niet veel van, maar is een kaptoom niet een soort hoofdstel zonder bit en met 3 ringen bovenop de neusriem?
Zou ik eventueel van mijn hoofdstel (dus zonder bit en zonder teugels) een soort kaptoom kunnen maken? Ik veronderstel dat een hoofdstel (ook al is het stuk) beter om het hoofd blijft zitten dan gewoon een halster?

Bovendien zou het me kosten besparen, aangezien ik pas een nieuw hoofdstel had gekocht (nu dus kapot), en opnieuw een nieuw hoofdstel heb moeten kopen om te kunnen rijden. Als ik nu ook nog een kaptoom moet kopen dan ben ik wel veel geld kwijt :)

Waar zou ik mijn loge aan kunnen vastmaken, ergens onderaan? of kan ik eventueel een bovenste ring vastzetten op mijn neusriem op 1 of andere manier?
Zou het ook zonde vinden om het hoofstel weg te gooien..


Anoniem

Re: Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:33

Heb je de kaptoom persé nodig dan als ik vragen mag?

Ik zou dan investeren in een hoofdstel en gewoon longeren met hoofdstel/bitstukje of een halster.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 20:35

tja ik longeer nu met een halster, maar dat gaat altijd zo scheef zitten. Ik zou eventueel wel met het hoofdstel kunnen longeren, maar dan heb ik het gevoel dat ik aan haar mond trek aan 1 kant. bovendien vond ik het zonde om mijn oud hoofdstel te moeten wegdoen, tis nog zo nieuw he :)

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 20:36

een bitstukje, daar heb ik nu wel nog niet eerder aan gedacht :)

maralyn

Berichten: 10418
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:37

Ik zou niet prutsen en echt goed investeren in een goede kaptoom als je echt een kaptoom wilt.

Heb zelf een van Kramer.nl
Erg fijn, reageert paard super op.

Longeren met bit, of bitstukje zou ik niet snel doen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:38

Het zou denk ik wel kunnen als je er een ringetje bovenop zet. Maar kaptomen zijn ook weer niet heel duur dus als je echt een goede wil zou ik gewoon eentje kopen.

Ik vind het persoonlijk ook fijner longeren met kaptoom dan met hoofdstel, en al helemaal fijner dan met halster. Bijna alle paarden die ik ermee longeer reageren ook veel beter omdat het een hele andere druk geeft.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:43

Longeren aan halster kan prima. Het Beste kan je je lijn dan vast klikken aan de zijkant en niet aan de onderkant.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 20:47

maralyn schreef:
Ik zou niet prutsen en echt goed investeren in een goede kaptoom als je echt een kaptoom wilt.

Heb zelf een van Kramer.nl
Erg fijn, reageert paard super op.

Longeren met bit, of bitstukje zou ik niet snel doen.


En hoeveel heb je ongeveer voor de jouwe betaald als ik mag vragen Maralyn?


TerraHowrse schreef:
Het zou denk ik wel kunnen als je er een ringetje bovenop zet. Maar kaptomen zijn ook weer niet heel duur dus als je echt een goede wil zou ik gewoon eentje kopen.

Ik vind het persoonlijk ook fijner longeren met kaptoom dan met hoofdstel, en al helemaal fijner dan met halster. Bijna alle paarden die ik ermee longeer reageren ook veel beter omdat het een hele andere druk geeft.


Heel eerlijk gezegd heb ik nog niet echt gezocht naar eentje, maar veel mensen zeiden met dat ze heel duur waren? Achja, wat is duur he :)

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:49

Een kaptoom heeft doorgaans de keeelriem wel op een andere plek zitten om te voorkomen dat het gaat draaien. Maar je kan het altijd proberen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

maralyn

Berichten: 10418
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:52

45 euro..

https://www.kramer.nl/kaptoom.htm?websa ... &ci=257236

Maar hij is er ook goedkoper....

https://www.kramer.nl/longeerhalster.ht ... &ci=257236

15 euro. Maar die kwaliteit vind ik niet zo.

Die bovenste heb ik.
Ik gebruik de zijringen er van. En onze gevoelige fries loopt als een tierelier er op.

Nadeel van een bitstukje is, je vraagt naar binnen, maar je trekt aan het buitenste bitring.
Daarnaast vind ik dat ook niet vriendelijk omdat het bit een ondersteunend stuurmiddel hoort te zijn.

(al dubbele lijn ik ook op kaptoom. Gaat erg goed.)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:55

Ik heb voor de pony een nylon kaptoom van 15 a 20 euro. Die heeft hele brede banden en is bij de neus zacht onderlegd. Werkt voor haar erg fijn.

Voor mijn paarden heb ik een leren kaptoom van ongeveer 100 euro. Maar je hebt ze ook wel goedkoper hoor.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 20:57

Nylon is misschien ook niet zo aangenaam als een lederen kaptoom?

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 20:58

eilleen333 schreef:
Een kaptoom heeft doorgaans de keeelriem wel op een andere plek zitten om te voorkomen dat het gaat draaien. Maar je kan het altijd proberen.


dat wist ik niet :) dan ga ik verder ook niet liggen prutsen als het niet compleet hetzelfde is :o

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:02

sienemien schreef:
eilleen333 schreef:
Een kaptoom heeft doorgaans de keeelriem wel op een andere plek zitten om te voorkomen dat het gaat draaien. Maar je kan het altijd proberen.


dat wist ik niet :) dan ga ik verder ook niet liggen prutsen als het niet compleet hetzelfde is :o

Kijk, de aanhechting zit lager op het bakstuk. Daardoor kan hij iets strakker om draaien te voorkomen, zonder het paard te 'wurgen'

https://www.ooteman.nl/media/p_full_841 ... anLogo.jpg

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:06

sienemien schreef:
Nylon is misschien ook niet zo aangenaam als een lederen kaptoom?

Klopt, over het algemeen.
Pony krijgt alleen heel snel schuurplekken dus zocht voor haar een kaptoom met flink brede banden, die hadden ze niet in leder. Voor haar is dit fijner.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:06


sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 21:07

@eilleen333: bedankt om het te zeggen, zou mijn paard natuurlijk niet willen wurgen :D

@TerraHowrse: dat begrijp ik, dan zou ik ook voor nylon gaan :)


DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:14

Je zou een semi kaptoom aan de bakstukken kunnen doen maar ik denk dat dat te veel gaat schuiven om goed mee te kunnen longeren.
Zoals hierboven al genoemd heeft een kaptoom een ander soort keelriem, een kaakriem welteverstaan die dus over de kaak loopt om zo te zorgen dat de bakstukken niet in de ogen kunnen komen. Je zult er daar dus ook nog een extra riempje aan moeten knutselen. Dan kun je misschien beter zo'n goedkope nylon kaptoom kopen of de leren kaptoom van kramer, die is ook erg mooi. Die van kramer heeft wel metaal in de neusriem, voordeel daarvan is dat de neuriem zijn vorm beter houdt en stabieler ligt.
Longeren met een lijn bovenop de neus vind ik zelf veel fijner dan met de lijn die onder de kaak zit, zoals bij een bit of touwhalster. Als je vanaf onder inwerkt op de schedel kan het gemakkelijker gebeuren dat het paard wel zijn onderkaak naar binnen brengt maar daardoor juist het hoofd iets naar buiten kantelt. Met een ring bovenop de neus heb je direcht invloed op de schedel.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:15

Barefoot heeft een kaptoom die aan een gewoon hoofdstel kan. Er kan een bit aan, maar dat hoeft niet.
Kaptoom neusriem Cavesson is ook handig voor als je bitloos wilt gaan rijden maar je paard is erg sterk. Dan kun je de overgang maken van bit naar sturen via de neusriem met de teugels en toch het bit in laten.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:21

Floortz schreef:
Barefoot heeft een kaptoom die aan een gewoon hoofdstel kan. Er kan een bit aan, maar dat hoeft niet.
Kaptoom neusriem Cavesson is ook handig voor als je bitloos wilt gaan rijden maar je paard is erg sterk. Dan kun je de overgang maken van bit naar sturen via de neusriem met de teugels en toch het bit in laten.


Deze heb ik ook, vind hem erg fijn!


Afbeelding
Zit ook aan mijn oude hoofdstel, heb de kaptoomneusriem tweedehands gekocht dus geen bit riempjes, maar mis ze niet.
Hij is er ook zwart met grijs onderlegd.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 21:52

DGL schreef:
Longeren met een lijn bovenop de neus vind ik zelf veel fijner dan met de lijn die onder de kaak zit, zoals bij een bit of touwhalster. Als je vanaf onder inwerkt op de schedel kan het gemakkelijker gebeuren dat het paard wel zijn onderkaak naar binnen brengt maar daardoor juist het hoofd iets naar buiten kantelt. Met een ring bovenop de neus heb je direcht invloed op de schedel.


Mij lijkt het ook fijner om zo te longeren zoals jij het beschrijft :j

Floortz schreef:
Barefoot heeft een kaptoom die aan een gewoon hoofdstel kan. Er kan een bit aan, maar dat hoeft niet.
Kaptoom neusriem Cavesson is ook handig voor als je bitloos wilt gaan rijden maar je paard is erg sterk. Dan kun je de overgang maken van bit naar sturen via de neusriem met de teugels en toch het bit in laten.


EliseXJoelle schreef:
Deze heb ik ook, vind hem erg fijn!
Zit ook aan mijn oude hoofdstel, heb de kaptoomneusriem tweedehands gekocht dus geen bit riempjes, maar mis ze niet.
Hij is er ook zwart met grijs onderlegd.


Bedankt beide, dit is zeker interessant, ga ik eens opzoeken!

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Soort kaptoom maken van hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:24

Maar wat is er precies afgebroken aan je hoofdstel? Als het je bakstukken zijn kun je wellicht gewoon een nieuw kopstuk halen, of aan de schoenmaker vragen er een nieuw riempje op te zetten. Kun je eens een foto plaatsen?

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:24

sienemien schreef:
tja ik longeer nu met een halster, maar dat gaat altijd zo scheef zitten. Ik zou eventueel wel met het hoofdstel kunnen longeren, maar dan heb ik het gevoel dat ik aan haar mond trek aan 1 kant. bovendien vond ik het zonde om mijn oud hoofdstel te moeten wegdoen, tis nog zo nieuw he :)

Een hoofdstel gaat ook scheef zitten als je de longe aan de neusriem vastmaakt.

Als ik jou was zou ik investeren in nieuwe bakstukken. Dan kan het bit er gewoon weer aan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 22:17

Utixo schreef:
Maar wat is er precies afgebroken aan je hoofdstel? Als het je bakstukken zijn kun je wellicht gewoon een nieuw kopstuk halen, of aan de schoenmaker vragen er een nieuw riempje op te zetten. Kun je eens een foto plaatsen?



Ik zal proberen het aan te duiden op de foto ;)

Heb ondertussen al wel een nieuw hoofdstel, dus nieuwe bakstukken eraan zetten misschien weinig zin ;)


Afbeelding


Afbeelding

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 22:18

Wel kan ik de frontriem eraf halen, die vond ik zo mooi dat ik het niet over mijn hart krijg om em weg te doen :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers