kan chimera zichtbaar worden naarmate de pony ouder word.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

kan chimera zichtbaar worden naarmate de pony ouder word.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 21:02

Kan chimera ook duidelijk worden naar mate de pony ouder word?
Bijv. Bij schimmel of appaloosa dat het na het 1e jaar echt pas duidelijk zichtbaar gaat worden.
Of moet je dit meteen al zien?
Laatst bijgewerkt door skweldam op 10-10-16 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (Belgiƫ)

Re: kan chimera zichtbaar worden naarmate de pony ouder word.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:05

Volgens mij is chimera helemaal geen gen maar echt een foutje van de natuur, 2 eicellen die tot 1 versmolten zijn waardoor het paard 2 verschillende kleuren heeft.
Het lijkt me niet dat dat op latere leeftijd ineens zichtbaar wordt.

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 21:09

Najoveh schreef:
Volgens mij is chimera helemaal geen gen maar echt een foutje van de natuur, 2 eicellen die tot 1 versmolten zijn waardoor het paard 2 verschillende kleuren heeft.
Het lijkt me niet dat dat op latere leeftijd ineens zichtbaar wordt.


Nou dat dacht ik dus ook. Maar zoals de hengst lorando b die is donker geboren en is schimmel geworden met 1 grote bruine plek. Die is chimera maar is later pas zichtbaar geworden.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:10

chimera is geen gen, maar een geheel samengesmolten 2-ling. Met 2 verschillende kleuren vacht zie je het nog wel eens. En soms komt het naar voren door nageslacht met kleur die niet kan gezien de vachtkleur.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:11

Chimera zelf is geen gen inderdaad, maar twee samengesmolten embryo's over het algemeen.

Echter, in jouw scenario wanneer het ene embryo een bruin veulen was en het andere een bruin geboren schimmel kan het dus inderdaad zo zijn dat je in eerste instantie een effen bruin veulen hebt waarvan later een deel van de vacht 'verschimmeld'.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:11

Als een paard chimera schimmel of appaloosa is, wordt dat inderdaad pas later zichtbaar, net zoals 'puur' schimmel of appie tenslotte ook pas later zichtbaar wordt.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:59

Mijn verzorgshet is bruinbont met een witte pluk manen zonder daar een witte vlek te hebben wat is dat? Oja hij is nog maar 4.